Sida 1 av 1

Escort cosworth hjul (16x8") på sierra cosworth

Postat: mån apr 18, 2011 3:11 pm
av JohanE
Jag håller på och måttar lite för nya fälgar och det enklaste är att utgå från escort cosworthens fälgar på sierra, eftersom dom redan är 8" och et 25, mitt i alla funderingar så har jag bara spanat på förhållandet mellan yttre fälgkant och skärmkanten, jag har helt glömt av andra sidan :)

Kan någon hjälpa mig med ett mått där? Hur mycket utrymme är det från inre fälgkanten till stötdämparen fram och bak när man kör escort cosworth fälgar på sierran?


Mvh Johan

Postat: sön apr 24, 2011 9:49 pm
av Mr 19"
Hej! Med tanke på att offsetet blir helt fel så kommer du få taskig styrgeometri p.g.a. detta. Sen bygger fälgen ut 28mm mer än originalfälgen, så risken att däcket kommer ta i skärmkanten är ju överhänande. Speciellt om bilen är sänkt. Det finns mycket bättre fälgar att använda som ger dig bättre frigång och vägegenskaper. En 8" bred fälg med ett offset på 40mm är det bästa, samma offset som original. Då får du inte samma spårkänslighet heller. 16" fälg med 215/45 x16, 17" fälg med 215/40x17 eller 18"fälg med 215 eller 225/35x18 passar med vanliga fjäderben. Du behöver böja in skärmkanten med 17 och 18" fälgarna, speciellt på höger sida. Man bör kapa mittenfästet för innerskärmen innan så man inte får en vågig profil på skärmkantan när man bearbetar den.
Mvh Johnny

Postat: tis apr 26, 2011 8:06 am
av JohanE
[quote="Mr 19""]Hej! Med tanke på att offsetet blir helt fel så kommer du få taskig styrgeometri p.g.a. detta. Sen bygger fälgen ut 28mm mer än originalfälgen, så risken att däcket kommer ta i skärmkanten är ju överhänande. Speciellt om bilen är sänkt. Det finns mycket bättre fälgar att använda som ger dig bättre frigång och vägegenskaper. En 8" bred fälg med ett offset på 40mm är det bästa, samma offset som original. Då får du inte samma spårkänslighet heller. 16" fälg med 215/45 x16, 17" fälg med 215/40x17 eller 18"fälg med 215 eller 225/35x18 passar med vanliga fjäderben. Du behöver böja in skärmkanten med 17 och 18" fälgarna, speciellt på höger sida. Man bör kapa mittenfästet för innerskärmen innan så man inte får en vågig profil på skärmkantan när man bearbetar den.
Mvh Johnny[/quote]

Jo, jag är medveten om begreppen och förstår vad jag ger mig in på. Men jag behöver veta vad det är för avstånd mellan fälg och stötdämpare vid en viss fälg kombination för att kunna mäta mig fram till vad jag ska köpa för fälgar.

Mvh Johan

Postat: tis apr 26, 2011 9:52 am
av Mr 19"
Overdrift-johan skrev:Jo, jag är medveten om begreppen och förstår vad jag ger mig in på. Men jag behöver veta vad det är för avstånd mellan fälg och stötdämpare vid en viss fälg kombination för att kunna mäta mig fram till vad jag ska köpa för fälgar.

Mvh Johan
det avståndet varierar med storleken på fälg och beror även på vilket fabrikat av dämpare du har. Bilstein tar lite mera plats t.ex. men du kan använda en 8"bred fälg med original offset om du har vanliga fjäderben. max storlek i rulldiameter är 225/35x18. Då är det på håret under fjäderkoppen. 225/35 är exakt på hastighetsmätaren också.

Postat: ons apr 27, 2011 6:52 am
av JohanE
[quote="Mr 19""]det avståndet varierar med storleken på fälg och beror även på vilket fabrikat av dämpare du har. Bilstein tar lite mera plats t.ex. men du kan använda en 8"bred fälg med original offset om du har vanliga fjäderben. max storlek i rulldiameter är 225/35x19. Då är det på håret under fjäderkoppen. 225/35 är exakt på hastighetsmätaren också.[/quote]

Jo, det varierar ju givetvis med bredd, et och höjd. Givetvis får man räkna in grovleken på dämparna.

Jag kanske får köpa mig ett par eskrot fälgar så jag har något att testa med, det var inte lätt att googla fram något mått iallafall :)

Mvh Johan

Postat: ons apr 27, 2011 11:24 am
av Mr 19"
Overdrift-johan skrev:Jo, det varierar ju givetvis med bredd, et och höjd. Givetvis får man räkna in grovleken på dämparna.

Jag kanske får köpa mig ett par eskrot fälgar så jag har något att testa med, det var inte lätt att googla fram något mått iallafall :)

Mvh Johan
Nej, inte så lätt för mig att mäta heller då jag har coilovers på min bil, men Escortfälgar ger ju såklart mycket utrymme mot fjäderbenet, men taskig hjulgeometri då. jag har för mig att det är knappt centimetern mellan dämparen och fälgen när man har 8" bred fälg med original 40mm i offset. jag har 8,25" breda på min nu, men 19" diameter.

Postat: ons apr 27, 2011 11:48 am
av Baby blå
Denna löser biffen för dig.

http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Postat: tor apr 28, 2011 10:05 am
av JohanE
Baby blå skrev:Denna löser biffen för dig.

http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Njaaa. Det hjälper om man redan har vissa grundmått. Det har jag, nästan alla jag behöver förutom just måttet mellan inner fälgkanten mot stötdämparen. Vilken fälg man mäter med spelar ju egentligen ingen roll (sålänge man vet bredd, höjd och et), men för enkelhetens skull så valde jag att fråga efter Escort Cosworth. Eftersom jag vet vad den fälgen har för specifikationer.

Postat: tor apr 28, 2011 11:17 am
av Baby blå
Jag fattar inte problemet :rolleyes:
Lägger du hellre fler tusen på att handla fälgar att mäta på i stället för att lägga en timma (max) på att måtta o räkna ??

Du har väl fälgar på bilen idag som du vet spec på ???

OM du vill vara riktigt noga så mät vinkeln mellan fjäderben och fälgen så kan du med lite enkel matte få fram hur många mm extra du får för varje tum du går upp/ner i diameter jämfört med dom du har på idag.

Bara ett tips som sagt. I stället för att bränna pengar i onödan......

Postat: mån maj 02, 2011 12:08 pm
av JohanE
Nej, det är nog jag som är dålig på att förklara.

Jag försöker igen; Jag hittade ett par fälgar jag ville köpa men lyckades inte hitta fram vad det var för et på dem, inte heller vilken bredd det var.

Därför tänkte jag att jag skulle utgå från ett par escort cosworth fälgar och be om hjälp med måttet mellan fälg och fjäderben för att sedan kunna beskriva över telefon vilka mått killen i andra änden skulle ta...
dels för att jag antog att måttet skulle vara mindre på escort cosworth (och därför enklare att få fram) och för att de fälgar jag kollade på också var 16" höga.

jag får söka vidare helt enkelt :)

mvh
Baby blå skrev:Jag fattar inte problemet :rolleyes:
Lägger du hellre fler tusen på att handla fälgar att mäta på i stället för att lägga en timma (max) på att måtta o räkna ??

Du har väl fälgar på bilen idag som du vet spec på ???

OM du vill vara riktigt noga så mät vinkeln mellan fjäderben och fälgen så kan du med lite enkel matte få fram hur många mm extra du får för varje tum du går upp/ner i diameter jämfört med dom du har på idag.

Bara ett tips som sagt. I stället för att bränna pengar i onödan......