Sierra Cosworth, batteri lampan..

Allt om Fords Cosworth-modeller.
sagiz
Veteran
Namn: Agron Gashi (agge)
Kör: Ford Sierra 2.0i & Sierra Cosworth 4x4

Sierra Cosworth, batteri lampan..

Inlägg av sagiz »

Tjena!

Kan börja berätta först att:

Som ni kanske kommer ihåg så hade jag problem med att laddet kommer ganska sent på min cossie?

Jag lämnade min Ic till ett företag som kollade om den va tät och det visade sig att det inte var några problem med min ic, idag monterade jag den och kollade alla slangar osv.. Drog åt alla klämmor till tryckrör.

Nu kommer laddet tidigare, typ 4500rpm har jag nästan full ladd..

Okej nog om det.. :)

Jag har haft problem med att min generator inte ladda, jag bytte ut den till vanlig sierra generator och allt blev bra, batteri lampan slocknade..

Men nu har den börjar lysa igen, och det är bara när man varvat bilen över 4000rpm tror jag.. den lyser hela tiden men generatorn laddar batteriet..
Jag har byt ut generator rem till helt ny..

Är det någon som har nån aning om vad det kan vara? Grymt tacksam för svar!

Tack!

Mvh Agge

Tags:

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

har du mätt om den laddar redigt nudå?
är det en gammal generator? kan kolet vara dåligt?
den är inte klenare den "nya" mot en gamla?
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

sagiz
Veteran

Inlägg av sagiz »

Tjena Erik!
Tack för svar.

Den gamla generatorn ska tydligen inte vara klenare..
Jag köpte en helt ny laddning relä så kolen är helt nya..
När bilen är igång så går volten upp till över 13V, vet inte exakt hur mycket men kan kolla det imorgon om jag inte glömmer..

Mvh Agge

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

När laddlampan lyser o generatorn inte magnitisera sig självt förens vid ca 3-4000 rpm så är det i dom fallen jag pillat med det den blåa kablen som går från generatorn till just laddlampan som är av eller oxiderad.

På min brukssierra så var kablen helt oxiderad in till handskfacket, där som först kunde jag löda på en ny kabel ut till generatorn, efter detta så har laddningen fungerat perfekt.

Har du bara strax över 13 volt så kan du ha oxiderade anslutningar i din kabelstamm, eller så orkar inte generatorn ladda som den ska.

Jag har inte under 13,8 mellan batteripolerna på någon av mina bilar när dom går på tomgång och med halvljusen på, snarare runt 14,2 eller mer ligger dom alla på, men då har jag o andra sidan bytt eller renoverat/byggt om alla kablar/skarvar i bilarnas elsystem.

Skaffa en mycket kraftig lödkolv eller gasolbrännare och åk o köp saltsyra, syra av dina kabelskarvar och därefter tenna dom med vanligt lödtenn så ska du nog hitta en halv volt till eller så.

Alla mina bilar har lödda kontaktpunkter eller välpressade skarvar.

sagiz
Veteran

Inlägg av sagiz »

Tjena Mats!
Tack så mycket för bra info, jag ska kolla upp detta..
Jag vet att den kabeln du pratar om som går till generatorn, den va riktigt dålig så jag drog om en liten bit, men jag antar att hela kabeln är dålig..

Jag får dra om kabeln eller så väntar jag till vintern och försöker dra om hela elen.. Just nu finns det fullt med kablar överallt som nån tidigare ägare har draigt, har ingen aning vart hälften går.. :(

Tack igen!

Mvh Agge

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

sagiz skrev: Just nu finns det fullt med kablar överallt som nån tidigare ägare har draigt, har ingen aning vart hälften går.. :(

Tack igen!

Mvh Agge
Det är inte helt ovanligt att det i bilar som av vissa anses som "häftiga" ska göras mer häftiga med div mätare o lampor o annat skit, det bruka se ut som fan, kablar och avklippta kabelstammar till både höger o vänster.

sagiz
Veteran

Inlägg av sagiz »

Aa precis, tråkigt att de är så.. Men får ta och fixa det:)
Finns de nån el schema till cossie? Tex mina elhissar funkar inte..

Mvh agge

Skriv svar