Cosworth rwd går dåligt på belastning

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Cosworth rwd går dåligt på belastning

Inlägg av Cossie Nicke »

Behöver lite hjälp då, blir inte klok på detta problem. Har nu testat alla givare, bytt en trasig TPS och justerat in den till 4.8 volt på tomgång. Den går jättefint och rent på tomgång.Ny mapsensor, Men så fort man belastar den så bara dränker den sig i bränsle och misttänder. Och ibland så fastnar den och ger hänggas trots man tagit bort foten från pedalen.
Har testat annan box och chip, mitt chip i annan box och viceversa. Har rensat ur kablar och lödit ihop dåliga skarvar och sånt, gått igenom kabelhärvan efter brott och liknande. Har jättefin gnista på stiften och 0.6 i gap på dom.
Ska till och riva bort kontakter och pröva sprejja rent i dom och se om det hjälper.
Ska mäta åter igen på stiften uppe på boxen men vi hittar inte ett skit.


Problemet uppstog efter jag bara varit inne på en OK mack och skulle köpa en blinkerslampa, har bara stängt av bilen och försökte starta den igen.

Har aldrig varit med om maken till problem. :Odd:
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2750
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Rent spontant så skulle jag kolla till tomgångsmotorn.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Inlägg av Cossie Nicke »

Big Al skrev:Rent spontant så skulle jag kolla till tomgångsmotorn.
den fungerar som den ska.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Inlägg av Cossie Nicke »

Ingen som har något annat tips?
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Det finns fan inte så mycket kvar att testa än tänddelar nu. Ska du låna kablar, spole, tändsteg?
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Inlägg av Cossie Nicke »

Kablar och spole har jag testat redan, tändsteg har jag inte testat dock. Ringer när jag kommit hem från gården.
C skrev:Det finns fan inte så mycket kvar att testa än tänddelar nu. Ska du låna kablar, spole, tändsteg?
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
_ivarsson_
Veteran
Inlägg: 776
Blev medlem: tis maj 05, 2009 5:53 pm
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Escort Cosworth
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 267

Inlägg av _ivarsson_ »

Orka inte läsa vad ni skrev innan.. Mätt alla
Givare i boxen? Bytt tänddelar? Bränsletryck
Stämmer även under belastning?
Kamremen har inte hoppat nån kugg?
Kolla fördelar givaren å vevaxel givaren
Avstånd...

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Inlägg av Cossie Nicke »

Givare i boxen är kollade, tändsteg är det enda som är kvar bland tänd delarna. Bränsletryck är bra, motorn är nollad och kollad så inte kamremmen hoppat.vev givaren är bra.
Fördelar givaren dock tåls att undersöka.
_ivarsson_ skrev:Orka inte läsa vad ni skrev innan.. Mätt alla
Givare i boxen? Bytt tänddelar? Bränsletryck
Stämmer även under belastning?
Kamremen har inte hoppat nån kugg?
Kolla fördelar givaren å vevaxel givaren
Avstånd...
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Ingen tändkabel som ligger nära mapsensor eller vevaxelgivare?
//Johan

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Inlägg av Cossie Nicke »

Definera nära?:) Kan en sådan simpel sak störa signalerna?
Papillon skrev:Ingen tändkabel som ligger nära mapsensor eller vevaxelgivare?
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Kör: 458
Ort: Sverige

Inlägg av C »

Det ska inte göra skillnad beroende på vilken belastning du har.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1478
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Kolla kablarna som går förbi gasspjälls mekanismen till mapsensor etc kan ge lite konstiga fel om det slitits hål i kablarna där.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Hade nåt liknande på min. Mycket spökfel och alla givare var ok om man mätte dem. Resulterade iaf i att motorn öste in soppa momentant och motorn kunde inte tända den. bilen tvekade vid belastning men gick rent när man torrvarvade. Hittade ett glapp i kontakten till tändsteget samt att jag hade tändspolen (wspark) vid steget och den skickade störningar när jag mätte volten till steget. Efter att ha bytat kabelhärva, bränslefilter och flyttat tändspolen gick bilen klockrent igen. Har läst om folk i england som fått störningar av tändkablarna, då har det fungerat när de bara lagt dit kablarna lite snabbt typ ovanför motorn men sen när de lagt de "snyggt" har de hamnat för nära någon givare och stört den. Lätt att testa iaf :) har du l6 eller l8?
//Johan

Cossie Nicke
Legend
Inlägg: 2249
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Niklas Eriksson
Kör: Barnvagn, cosworth rwd & 9-5 Aero
Ort: Saltsjö Boo

Inlägg av Cossie Nicke »

L6 har jag.
Tack till TG Racing, Turbocenter, BGM, Svensk Kurirfrakt AB
http://www.Allbildelar.se

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Då justerar du inte tps'n som på 4x4. Den har en lägesbrytare vid stängt spjäll, den ska justeras så den öppnar vid minsta rörelse på gasen. 5volt med stängt spjäll och ska dippa till ca 4.4volt vid minsta rörelse på gasen, ca 0,35 vid helt öppet spjäll. Det viktiga är att brytaren fungerar annars fattar inte boxen att spjället är stängt och då kan du få symptom där den varvar upp.
//Johan

Skriv svar