Sida 2 av 2

Postat: sön aug 19, 2012 8:49 pm
av ErikJ
Om du redan har arp så behöver dom inte bytas... Återanvändbara...!

Postat: sön aug 19, 2012 9:40 pm
av Stiggen
Papillon skrev:Vad har du för topplocksbultar? Kan vara värt att testa efterdra dem om det är arp eller longstuds. Släng dit en grp.a ist, då är det inte så noga om ytorna inte är 100% perfekta.
Om topp och block redan är planat toppen vet han e det och det har suttit stålpackning innan känns det dumt att ens rekomendera en gruppA tänk om du rekommenderar det och vederbörande har noll koll sätter ihop det med en vanlig packning och kolvarna slamrar i toppen så vevlager förbränningsrummen sabbas eller ventilerna slår i osv
Bara en tanke värd att tänka på;

Postat: mån aug 20, 2012 5:09 am
av SK Racing
Med std kammar så ska det gå fritt i cossan så vitt jag vet, så då återstår bara kolvarna, är ju bara och mäta hur mycket dom i så fall ligger över blockkanten och sen mäta på en dragen "gruppA" packning hur mycket den bygger.

Ligger kolvarna 0,2 över och packningen är 1 mm dragen, ja då har du ju 0,8 till godo.

Med 0,8 i spel så kan du varva ca 8k rpm utan att det tar i, som jag blivit lärd så räknar man på en sträckning i matrialet med en tiondel per tusen rpm.

När det gäller skruvar så är det ju blocktillverkarens rek som gäller, eftersom det är blocken som är den svagaste länken, eller gjutningen snarare, så är det som jag blivit tillsagd av motorrenoverare blockets moment som gäller oavsett skruv, då om du drar mer än tillverkarens rek, riskerar o sopa rent i gängan.

Har man ett modiferat block, ja då är det ju dock en helt annan sak.

När det gäller o kolla planheten så är det en rak stålskala och bladmått som gäller, på längden så går det oftast o kodkänna någon tiondel, men mellan cyl ska det vara 0 med tanke på hur lite packning där är.

Postat: mån aug 20, 2012 7:57 am
av rs_cosworth
cosworthjocke skrev:Om topp och block redan är planat toppen vet han e det och det har suttit stålpackning innan känns det dumt att ens rekomendera en gruppA tänk om du rekommenderar det och vederbörande har noll koll sätter ihop det med en vanlig packning och kolvarna slamrar i toppen så vevlager förbränningsrummen sabbas eller ventilerna slår i osv
Bara en tanke värd att tänka på;

Hade inte tanke på det så bra att du sa det. Tråkigt om man satt ihop maskin i det tagit i!. Kanske är likabra att plana toppen fast den aldrig kokat. Ock dit med stålpackningsom är lite tjockare??

Postat: mån aug 20, 2012 8:35 am
av Papillon
cosworthjocke skrev:Om topp och block redan är planat toppen vet han e det och det har suttit stålpackning innan känns det dumt att ens rekomendera en gruppA tänk om du rekommenderar det och vederbörande har noll koll sätter ihop det med en vanlig packning och kolvarna slamrar i toppen så vevlager förbränningsrummen sabbas eller ventilerna slår i osv
Bara en tanke värd att tänka på;
Absolut. Kanske dumt av mig att utgå ifrån att man justerat kolvuppsticket första gången motorn sattes ihop. Mig veterligen är en grp.a inte tunnare än en stålpackning, dvs om man inte specificerat att man vill ha en tjockare stålpackning.

Ang efterdragning finns det olika teorier men den vanligaste är att lossa en bult åt gången lite lätt och sedan dra till rätt moment, i rätt följd då också. Men rådfråga gärna någon motorbyggare du litar på.

Postat: mån aug 20, 2012 10:59 am
av Stiggen
Plana inte om du inte behöver det är väldigt onödigt då toppen tar snabbt slut då jo mls packningarna är nog alla lite tjockare tror jag skit samma var bara en tanke;)

Postat: mån aug 20, 2012 12:22 pm
av rs_cosworth
kan igensatt vevhus trycka sönder packning? såg att den var full:(

återkommer med mer info om någon vecka när allt har rivits om inte bilen blir såld. så tackar för all hjälp än så länge,vet lite om hur jag ska gå till väga efter toppen kommit bort.

Postat: ons aug 29, 2012 6:10 pm
av rs_cosworth
hej! uppdaterar med bilder efter rivit toppen idag! kunde inte se något speciellt förutom i packningen. på sista bilden är det typ lång spricka böjer man lite försiktigt vid sprickan så blir det hål typ. kan det ha o göra med trycket i kylet? satt visst ingen stålpackning verkar vara antingen orginal eller grA eller liknande,på packningen står det REINZ.

Bild

Bild

Bild

Postat: ons aug 29, 2012 7:37 pm
av granadadr
rejäla kolvar i den iaf :)

Postat: tor aug 30, 2012 2:17 pm
av rs_cosworth
cp kolvar;).. inget fel som ni ser på bilderna?