för och nackdelar etanol på cosworth

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Adde
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: lör mar 13, 2004 12:40 pm
Namn: Andreas Engström
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Gävle

för och nackdelar etanol på cosworth

Inlägg av Adde »

vad har ni för erfarenheter av e85 på cosworths??
:cool: Cossie Rwd is the shit:cool:

Användarvisningsbild
Adde
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: lör mar 13, 2004 12:40 pm
Namn: Andreas Engström
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Gävle

Inlägg av Adde »

ingen?
:cool: Cossie Rwd is the shit:cool:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har inte en susning om detta, men jag har tutat med Volvonissar, o dom menar på att på std Volvos så är det tätare oljebyten/filterservice som gäller.

På deras egna privata bilar så kör dom Volvofemmor med stora kanelbullar på grenrören i sina rwd Volvo så skiten yr om det, och då är E85 aggressivt mot soppaslangar och dom byter olja ofta, rovorna går kallare och levererar bra med pulver så dom tycker E85 fungerar bra, på sina rovor.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja rent generellt fungerar det ypperligt med uteslutande sprit i tankarna (med rätt diger egna erfarenheter på området,,).

Visst med dagens mått med många gånger väl långa intervaller gällande oljebyten så är det rekommenderat med tätare sådana. Annars är det som det var förr med runt 1000-1500 mils intervall som motorerna trivs bäst med oavsett bränsle.

Likaså sådana påstående som mer aggressivt som bränsle stämmer sällan med den allt mer samlade erfarenheten. Visst ser man bara till att slangar osv är fräscha och detta gäller med oavsett bränsle så är det inga som helst problem.

Annars för mer info i ämnet i fråga kan man alltid kika in på http://www.etanol.nu :)

Användarvisningsbild
Adde
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: lör mar 13, 2004 12:40 pm
Namn: Andreas Engström
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Gävle

Inlägg av Adde »

har ju kört etanol en sommar
fungerade väldigt fint med det
väldigt fin gång med 1700 cc spridare
men samtidigt så är det ju många som nämner slitage i motor.
och skiftande kvalitet på e85
så man är ju alltid nyfiken på vad andra har för erfarenheter
:cool: Cossie Rwd is the shit:cool:

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det har i alla fall tills för några år sedan varit väldigt skiftande kvalité på E85 och speciellt ett tag runt Mälardalen där främst Saab råkade illa ut.

Annars slitagemässigt finns egentliga belägg för att etanolen som sådan skulle "slita" mer även i längden. Där med egna fordonen så som diverse trädgårdsmotorer bara rullar på spriten, inte märkt ökat slitage trots några öppnade motorer.

Har ju själv mer eller mindre haft detta som en hobby och varit kontakt med hundratals genom åren. Där även överlag rullat på oss dom flesta och själv är jag inne på lite mer än 35000 mil med olika fordon och med så mycket etanol det bara går att få tag på..

Men visst ärligt så går det bakåt för etanolen sedan några år av en rad olika anledningar, främst från politiskt håll där det knappt säljs några nya flexifuel bilar längre.
En stor fördel är att etanolen är riktig billig trots att det dessutom är vinteretanolen nu spm gäller (E75) ligger literpriset på runt 9:-.

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1165
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm

Inlägg av saabchef »

Adde skrev:har ju kört etanol en sommar
fungerade väldigt fint med det
väldigt fin gång med 1700 cc spridare
men samtidigt så är det ju många som nämner slitage i motor.
och skiftande kvalitet på e85
så man är ju alltid nyfiken på vad andra har för erfarenheter
Jag har också 1700cc spridare o kör etanol, kan också säga att bilen går jämt o fint. Sen om det sliter mer börjar jag bry mig om mindre och mindre eftersom bilen rullar så lite mil per år.
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
Adde
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: lör mar 13, 2004 12:40 pm
Namn: Andreas Engström
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Gävle

Inlägg av Adde »

ok ingen som vet om nått andra spridare än dessa 1700 som är bra
många som haft problem med spridarna
:cool: Cossie Rwd is the shit:cool:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Så här det det ut i tanken efter några år med etanol. Sierra Cosworth -92a. Det ljusgråa är galvad plåt, oangripen. Det mörkgråa är angripen galvanisering dvs angripen zink. Det svarta är rost.
Bilagor
image.jpg
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Så här ser det ut i pumpen.
Bilagor
image.jpg
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Andra änden av pumpen...
Bilagor
image.jpg
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Dessutom är det skumma avlagringar på allt. Ruskar man runt lite ser det ut som slöjor i bränslet. Här ett prov utsuget ur tanken.
Försökte få in alla bilder i ett inlägg men se det gick inte...
Bilagor
image.jpg
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Adde
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: lör mar 13, 2004 12:40 pm
Namn: Andreas Engström
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Gävle

Inlägg av Adde »

verkar onekligen aggressivt med e85
det är ju väldigt torrt bränsle
avlagringarna eller slöjorna är det inte zink då
:cool: Cossie Rwd is the shit:cool:

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Gjorde med mängder med egna experiment med uppsågade bränslefilter osv och kunde med tiden konstatera visst en rosa beläggning kunde skönjas, men ingenstans tecken på aggressivitet på detaljer som varit i kontakt med etanolen.

Sedan med facit i handen med så pass många som mer eller mindre genom åren kört på spriten borde mer problem dykt upp. Men visst avlagringar förekommer som då troligen är nämnda zink.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Men om nu bränslet är torrt, fungerar det inte o slå på ca 1% tvåtaktsolja, vet många entreprenörer/bönder som gjorde det, när den "miljövänliga" Dieselen kom på 90 talet och insprutningspumparna skar i parti o minut.

Efter oljeberikning så höll pumparna så bra så, vet ju att olja sänker det så efterlängtade oktantalet, men en % lär ju inte sabba så mycket, samtidigt som pump o spridare blir smorda.

Skriv svar