Kortslutning Escort Cosworth

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
LinseN
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
Namn: Linus Pettersson
Kör: Ford Escort Cosworth
Ort: Västerås

Kortslutning Escort Cosworth

Inlägg av LinseN »

Efter att man äntligen fått tillbaka motorn från renovering som tagit 1.5 år så har man fått tillbaka den och efter några kvällar i garaget även fått i och kopplat allting. Så idag rullade jag ut bilen från garaget och skulle äntligen få prova starta men icke! Strömmen går på som den ska på tändningsläget med lampor och hela rasket, men sen när man ska dra runt startmotorn så klonkar det i startmotorn som ett maskingevär? Inget litet klickande som jag hört på andra startmotorer som strulat utan högt som fan.. Även kablarna som går från batteriet direkt till startmotorn blev kokheta och började ryka. Så de verkar vara nån kortis någonstans men vart? Skulle jag gissa är det starthjulet som hoppar fram och tillbaka och kuggar i därav ljudet, men att den inte drar runt?

Jag dubbelkollade så att kablarna va korrekt ansluta till motorn och att ingen kabel låg mot varandra på startmotorn. Kablarna i sig så fina ut även dom, så då är min fråga om det kan vara kortis i själva startmotorn? En polare som jag delar garage med som även är elektriker gissade på att det kunde vara men han va inte helt hundra. Känns ju värdelöst om man går och köper sig en ny och bränner den med sen.. Kan en startmotor paja av att bara ligga? Kan ju ha fått sig en smäll då jag har flyttat runt saker i garaget under tiden men en startmotor borde ju tåla en del. Eller kan det vara batteriet det är fel på? De va nyladdat men innan dess har det stått i 1.5 år i både varmt och kallt.

Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp för jag har ingen aning om vad som är felet.. TG hade startmotorer hemma så en sån lär beställas hur som.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Känns spontant att startmotorn inte är helt frisk.. Vad pröjsar man för en ny hos TG?

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
LinseN
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
Namn: Linus Pettersson
Kör: Ford Escort Cosworth
Ort: Västerås

Inlägg av LinseN »

Fick inget pris tyvärr, drog iväg ett sms och frågade om han hade på hyllan och det hade han. Gissar på att den kostar en förmögenhet men kan va bra med en sprillans så man vet att det fungerar! Kan prova ringa honom imorgon så kan jag återkomma med pris.

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

Har du provat att dra runt motorn för hand?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7391
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Du kan ju renovera den du har också. Sen förstår jag om du inte har lust att vänta på det. Men ber man lite snällt kan ju verkstaden få det gjort på en dag eller två. Blir med största sannolikhet billigare än en helt ny :).

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Adde
Veteran
Inlägg: 436
Blev medlem: lör mar 13, 2004 12:40 pm
Namn: Andreas Engström
Kör: Sierra Cosworth
Ort: Gävle

Inlägg av Adde »

Har en fin startmotor liggande om du är sugen
:cool: Cossie Rwd is the shit:cool:

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2751
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Big Al »

Ladda batteriet och kolla motorjorden.
Det är solenoiden som är "relät" för att startmotorn ska snurra.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
dicken
Veteran
Inlägg: 251
Blev medlem: tor apr 07, 2011 6:09 pm
Namn: Roger
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Danderyd

Inlägg av dicken »

Undrar som Skinkis om du provat och dra runt motorn för hand??

Användarvisningsbild
LinseN
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
Namn: Linus Pettersson
Kör: Ford Escort Cosworth
Ort: Västerås

Inlägg av LinseN »

Jag har ju tyvärr inte provat dragit runt motorn, blåögd som man är.. jag har litat fullt ut på att motorn är provtryckt och kollad då han sagt att den bara ska vara att sätta i och köra, och firman är seriös och har lämnat garanti så är något fel åker jag tillbaka. Va ut till garaget nu efter jobbet och kollade om motorn gått runt över huvud taget och motorn står fortfarande i noll läge . Har inte fått tag på TG om pris på en startmotor men ska prova imorgon igen, annars kan jag va i intresserad av din startmotor Addee :-) Hinner jag ska jag mäta lite kablar imorgon innan jobbet, nivån på min elkunskap kunde ju varit bättre dock! Men fler idéer om nån har uppskattas, tacksamt för all hjälp hittills!

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6131
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Har du testat startmotorn utanför bilen?...

Användarvisningsbild
rs_cosworth
Veteran
Inlägg: 667
Blev medlem: tor aug 17, 2006 10:29 am
Namn: kenneth a
Kör: volvo och cossie
Ort: vilda ryd
Medlemsnummer: 268

Inlägg av rs_cosworth »

alternativt prova o bogsera igång? för o se så den startar bara,sen kan du ju krabba med startmotorn.
A taste of heaven...

Tobbe
Legend
Inlägg: 1610
Blev medlem: sön nov 04, 2007 6:40 am
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Ort: Hörby
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

prova först och se om du kan dra runt motorn för hand.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Användarvisningsbild
LinseN
Erfaren
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
Namn: Linus Pettersson
Kör: Ford Escort Cosworth
Ort: Västerås

Inlägg av LinseN »

Har inte vågat prova startmotorn utanför bilen utifall det är kortis i startmotorn och man lyckas spränga batteriet i småbitar. Men samtidigt kanske det kan vara bra så man inte köper en ny startmotor om den funkar och felet ligger någon annanstans.

Bogserar igång kan vara ett alternativ. Men hade gärna velat dragit runt motorn på endast startmotor med spridarna urkopplade så man får runt lite olja innan man startar. Fast det borde ju gå när man bogserar och bara lägger i en växel utan tändningen igång. Men ska göra som ni rekommenderar och dra runt motorn för hand innan. Jobbar såna oerhört dåliga tider denna vecka men ska försöka ta mig till garaget och testa lite.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Innan en ens försöker starta en motor som varit isär så är det väl mer eller mindre en oskriven lag på att den dras runt för hand, bara för att vara helt 100 på att inget går emot, typ felaktigt inställd kam/ar, har varit med om vissa som skitigt i det o sen stått där med några krökta ventiler, då kamaxlen varit felaktigt nollad.

När det gäller startmotorn, så är det bara o testa den på bänken o med hjälp av startkablar, om en inte har grova testkablar och prova den med löst batteri.

Batteri explodera inte bara så där, knallgasen som bildas vid ett kortslutet eller överladdat batteri är dock extremt explosivt, har lyckats o spränga ett par batterier, helt utan personskador lyckligtvis, men det har berott på tur, inget annat.

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

SK Racing skrev:Innan en ens försöker starta en motor som varit isär så är det väl mer eller mindre en oskriven lag på att den dras runt för hand, bara för att vara helt 100 på att inget går emot, typ felaktigt inställd kam/ar, har varit med om vissa som skitigt i det o sen stått där med några krökta ventiler, då kamaxlen varit felaktigt nollad.

Just detta borde quotas mer.

Dra runt motorn för hand innan du gör något annat.

Skriv svar