Bromsning Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Allt om Fords Cosworth-modeller.
erki87
Veteran
Inlägg: 100
Blev medlem: mån feb 27, 2006 8:15 am
Namn: Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 och en golf gti
Ort: Eskilstuna

Bromsning Cosworth 505whp 525wnm @1,7bar

Inlägg av erki87 »

Hej hej!

Tänkte bara berätta att min cosworth nu blivit bromsad och mappad hos Dahlbäck racing i Borlänge.
Han som mappade hette Tobbe och var en trevlig prick.

Min spec på motorn är följande:
Portad topp
original kolvar
vevstakar kan vara original? kulpenad kanske.
WRC topppackning
arp topp bult
Kammar?
Dubbla fjädrar
Hart plenum
Äkta RS500 intercooler
Riktigt byggt och fint grenrör pulsdelat och separat avskild wastegate rör
Precision 46mm wastegate
Holset hx40 14# avgashus.
3" avgassystem hela vägen
2200cc spridare
nira i3+
Walbro gs450 bränslepump
E85

Jag är glad över att bilen höll ihop då jag inte haft isär bottendelen för att titta hur det ser ut.
Det jag inte vet är om det är original kammar eller nått vassare? Han som mappade tyckte dem var riktigt stygga för att vara original.

Jag har mailat dem för att få ett utförligare bromspapper med laddtryck mottryck osv. Återkommer med detta.

Jag stannade på 505 whp då det var det jag ville ha + att jag inte riktigt har koll på bottendelen i motorn. Tyvär vred vi inte mycket på kammarna då jag inte riktigt visste hur mycket innan ventilerna skulle ta i kolvarna. Tanken var att få motorn o gå som den ska denna sommar för att i höst riva och se över allt samt mäta in och byta till en rockigare turbo, körde med denna då den i det närmaste var gratis här på jobbet.

505whp uppnådes vid 1,7bars laddtryck med ett mottryck på ca 1,5 bar vid varvstoppet.

Jag trodde turbon skulle svara lite tidigare, nu undrar jag vad ni har för rekomendationer på en annan turbo som kanske kommer igång tidigare med bibehållet max effekt.

Tyck gärna till.

mvh Eric

Bild

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Jag fick bättre/tidigare ladd med min gizmo Grattis! !
Bygger vidare

Användarvisningsbild
Johan99
Veteran
Inlägg: 145
Blev medlem: lör dec 04, 2004 12:56 pm
Namn: Johan Farnestam
Kör: Escort Cosworth
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Inlägg av Johan99 »

Grattis till bra med effekt!! :)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

De där slutade ju bra! :) Grattis

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5651
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Snyggt Eric!!

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2332
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Gött
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Får ju prestations ångest med tanke på alla som bromsar höga effekter haha
Bygger vidare

erki87
Veteran
Inlägg: 100
Blev medlem: mån feb 27, 2006 8:15 am
Namn: Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 och en golf gti
Ort: Eskilstuna

Inlägg av erki87 »

Tack så mycket!

Blir till att leta reda på en riktigt fin turbo som svarar lite tidigare dock.

Max effekten är jag nöjd med.

Bilen slutar aldrig att dra.

Var ute o körde lite igår och Det känns som den svarar bättre på gatan än vad bromspappret säger.

Nån som är duktig på kallstarts mapp?

Tände mest på tändning och start primer.

Han är riktigt grinig o starta när det är kallt.

mvh Eric

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Hej. Kul med fler 500+ cosworthar.
Skulle säga att du inte har orginal kammar när effektkurvan inte vänder förrän efter 7500rpm.
Tyvärr är cosworthmotorn trögstartad. Men en kullagrad Precision turbo eller en GTX30 kanske skulle funka för dig.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

erki87
Veteran
Inlägg: 100
Blev medlem: mån feb 27, 2006 8:15 am
Namn: Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 och en golf gti
Ort: Eskilstuna

Inlägg av erki87 »

JApp!

Håller på o tittar runt lite efter olika varianter att köra med.

Om ni hittar nått vettigt för 500-600whp som svarar tidigt så hör gärna av er.

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5651
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

jag kommer köra Gt35R får vi se hur det slutar :D

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »

5-600 hjulhästar ligger storleksmässigt i regionen runt GTX3582R eller en Precision 6262bb skulle jag gissa på.

Visserligen en annan motor, men jag plockar ur 530hk vid 1.7bar på E85 ur en 4cyl motor med en 6262bb.

erki87
Veteran
Inlägg: 100
Blev medlem: mån feb 27, 2006 8:15 am
Namn: Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 och en golf gti
Ort: Eskilstuna

Inlägg av erki87 »

PPF körde ju 590 whp med en 5858 på visserligen en rwd cossie.

Gillar inte garrett/precision.

Kollar mer åt bw efr. dem har ju en 7163 nu som verkar svara riktigt fint.

=)

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1165
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm

Inlägg av saabchef »

Jag tycker du ska ha en GT60 och 3bar, så du får lite fart på fårrden, klockers ju :D
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

erki87
Veteran
Inlägg: 100
Blev medlem: mån feb 27, 2006 8:15 am
Namn: Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 och en golf gti
Ort: Eskilstuna

Inlägg av erki87 »

Hej.

Insugskammen stod helt fel efter felsökning. Klantig som fan men så är det.
Nu står den nättre maskinen bygger laddtryck 1000rpm tidigare och behöver lite mappning går helt ok.
Klantigt misstag men man lär sig.

Denna turbo är helt plötsligt perfekt och jag kan ju ladda på ännu mer.

Skriv svar