Bänkningar Cosworth
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Bänkningar Cosworth
Hade lite att göra ...
Snabbkollade lite bänkningar på cosworthmaskiner och gjorde en jämförelsegraf.
Se bifogad bild för grafen.
Hade vart kul om alla som har bromspapper (på cossiemotorer iaf) la upp dem i denna tråden och nån liten spec om vad som är gjort, vilken turbo och hur den vart bromsad (nav, rullar eller motor) samt vilket bränsle.
Snabbkollade lite bänkningar på cosworthmaskiner och gjorde en jämförelsegraf.
Se bifogad bild för grafen.
Hade vart kul om alla som har bromspapper (på cossiemotorer iaf) la upp dem i denna tråden och nån liten spec om vad som är gjort, vilken turbo och hur den vart bromsad (nav, rullar eller motor) samt vilket bränsle.
- Bilagor
-
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
-
- Erfaren
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tis mar 20, 2012 8:29 pm
- Namn: Simon D
- Kör: Opel Corsa
- Ort: Järfälla
bänkade min cossie i torsdags på Maskinexperten i norrtälje och fick ut ca 450 i motorn, glömde dock ta papper, ska försöka se om jag kan få det mailat.
Rimbomartin som mappade på plats också =)
Org motor, org insug, org 4x4 grenrör, grp A packning.
P8 box
scwhitzer s200 51mm in 64mm ut. ca 2,2bar (minns inte)
60mm HKS wg (för mjuk fjäder, denna som satte stopp för mer mos)
1000cc delphi spridare
dubbla 044
forge IC
Rimbomartin som mappade på plats också =)
Org motor, org insug, org 4x4 grenrör, grp A packning.
P8 box
scwhitzer s200 51mm in 64mm ut. ca 2,2bar (minns inte)
60mm HKS wg (för mjuk fjäder, denna som satte stopp för mer mos)
1000cc delphi spridare
dubbla 044
forge IC
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Veteran
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 8:15 am
- Namn: Eric
- Kör: Ford Escort Cosworth -93 och en golf gti
- Ort: Eskilstuna
Biltyp: Ford Escort Cosworth -93
Motortyp: YB
Modifieringar: Turbo, Grenrör, Plenum, Portad topp, spridare.
Motorstyrning: Nira I3+
Turbo/Kompressor: Holset Hx40
Laddtryck: 1,70 bar
Mätställe/typ: Hos Dahlbäck Racing / Naveffekt
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 505 @ xxxx rpm
Vridmoment: 525 @ xxxx rpm
Motortyp: YB
Modifieringar: Turbo, Grenrör, Plenum, Portad topp, spridare.
Motorstyrning: Nira I3+
Turbo/Kompressor: Holset Hx40
Laddtryck: 1,70 bar
Mätställe/typ: Hos Dahlbäck Racing / Naveffekt
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 505 @ xxxx rpm
Vridmoment: 525 @ xxxx rpm
- klebbe
- Legend
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 9:49 pm
- Namn: Jimmy Kleibrant
- Kör: Sierra Cosworth -90
- Ort: Färgelanda
- Kontakt:
Modifieringar: Turbo, Grenrör, Portad topp, spridare mm
Motorstyrning: MaxxEcu
Turbo/Kompressor: Garret GT30 R BB
Laddtryck: 2,2 bar
Bränsle: 95oktan
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 427 hjuleffekt
Vridmoment: 525
Någon som har koll på vad man räknar med för drivlineförlust på en 2wd? Så man kan räkna ut motoreffekten?
Motorstyrning: MaxxEcu
Turbo/Kompressor: Garret GT30 R BB
Laddtryck: 2,2 bar
Bränsle: 95oktan
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 427 hjuleffekt
Vridmoment: 525
Någon som har koll på vad man räknar med för drivlineförlust på en 2wd? Så man kan räkna ut motoreffekten?
- Bilagor
-
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Det går räkna på drivlineförlust men är inte direkt simpelt. Vi kan ta det i en annan tråd om någon verkligen vill räkna ut.
Men för att enkelt kunna räkna så ta (Hjuleffekt * 102% + 50nm) eller (Naveffekt * 102% + 10nm) för en Rwd
Då är man hyfsat nära sanningen om bänken varvar 500rpm/s och man bromsade på 4:ans växel (1:1)
Men för att enkelt kunna räkna så ta (Hjuleffekt * 102% + 50nm) eller (Naveffekt * 102% + 10nm) för en Rwd
Då är man hyfsat nära sanningen om bänken varvar 500rpm/s och man bromsade på 4:ans växel (1:1)
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Kan nån som är duktig på´t, lägga alla kurvor på varandra. Hjul, eller motor effekt kvittar, bara det blir samma. Skulle vara kul att se vilken motortrimning som jag och ni andra helst skulle vilja ha.
Finns det fler bänkpapper ute här på forat?
Finns det fler bänkpapper ute här på forat?
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Tack.
Måste säga att Englunds motor och även Malzons imponerar. Grymt register för banåka.
Sen är det ju alltid fränt med mycket hästar såsom Daniel L.
Undrar vad min motor skulle prestera med E85 istället. Och kanske modernare Turbo
?
Måste säga att Englunds motor och även Malzons imponerar. Grymt register för banåka.
Sen är det ju alltid fränt med mycket hästar såsom Daniel L.
Undrar vad min motor skulle prestera med E85 istället. Och kanske modernare Turbo
?
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Jag brukar räkna på ca 7% effektökning av E85 mot BF98 efter de resultat jag sett, det går få ut ungefär upp till 10% men folk brukar fega på tändningen av kända orsaker. Sen vaknar det ju tidigare också, har dock inga bra data över hur mycket det handlar om på t.ex en cosworthmotor.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Det som jag hade tyckt vart kul är ju att ha just en motor och prövat bänkningar med de mer "kända" modifikationerna på dessa motorer. Orginal plenum/TG's plenum/MIS, Plenumdistans/ingen plenumpistans, Värre insugskamaxel + orginal avgas/värre på både in och ut..
Dock så borde detta gjorts på en och samma motor som sagt.
Jag har ju orginal plenum, lite portat, Z29kammar in och ut m.m.
Mvh Jonas
Dock så borde detta gjorts på en och samma motor som sagt.
Jag har ju orginal plenum, lite portat, Z29kammar in och ut m.m.
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- CruelCosworth
- Veteran
- Inlägg: 486
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
- Namn: Marcus A
- Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
- Ort: Uppland
- Medlemsnummer: 151
Intressant tråd!
Här är två bromsningar till
Grön kurva=
Bf98 och 2bar
Gt3076r bb 0.82 avgashus
Annat Grenrör och plenum
Portatd topp och Bd16+ insugs kam
Orginal styrsystem
Blå kurva=
E85 2,3bar
Gtx3076rbb 1.06 avgasshus
Ab07 avgas kam
Link G4 storm styrsystem
I övrigt lika som ovan
Här är två bromsningar till
Grön kurva=
Bf98 och 2bar
Gt3076r bb 0.82 avgashus
Annat Grenrör och plenum
Portatd topp och Bd16+ insugs kam
Orginal styrsystem
Blå kurva=
E85 2,3bar
Gtx3076rbb 1.06 avgasshus
Ab07 avgas kam
Link G4 storm styrsystem
I övrigt lika som ovan
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska