Bänkningar Cosworth
- CruelCosworth
- Veteran
- Inlägg: 486
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
- Namn: Marcus A
- Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
- Ort: Uppland
- Medlemsnummer: 151
- jocke
- Veteran
- Inlägg: 367
- Blev medlem: lör aug 30, 2003 10:00 am
- Namn: joakim wallin
- Kör: Sierra cosworth rwd
- Ort: götet
- Kontakt:
här har ni en till http://www.garaget.org/?car=222706&image=3110596
gt3076 a/r 82
2.2 bar
bd14 på insug cox portad topp
je kolv verdi långstakar
vipec v44
3.5 tums avgas
mätt med dynapack ppf avesta
blyfri 95okt
500whp
gt3076 a/r 82
2.2 bar
bd14 på insug cox portad topp
je kolv verdi långstakar
vipec v44
3.5 tums avgas
mätt med dynapack ppf avesta
blyfri 95okt
500whp
- jocke
- Veteran
- Inlägg: 367
- Blev medlem: lör aug 30, 2003 10:00 am
- Namn: joakim wallin
- Kör: Sierra cosworth rwd
- Ort: götet
- Kontakt:
är alla bilar mätt på hjulen ?
lär ju skilja en del på dom olika utrustningarna för att mäta.
blir lite rörigt med graferna men det skiljer inte så mycket på vissa bilar
ps bilen är inte min utan min gode vän lucas
men jag känner mej ytterst delaktiv i bilen.
jag är pappa till klebbes fina bil som han har fortsatt att förfina .
här kommer en länk till mitt senaste bygge (bromspapper)
kul att jämföra 2.3 liter
http://www.garaget.org/?car=312617&image=3380469
lär ju skilja en del på dom olika utrustningarna för att mäta.
blir lite rörigt med graferna men det skiljer inte så mycket på vissa bilar
ps bilen är inte min utan min gode vän lucas
men jag känner mej ytterst delaktiv i bilen.
jag är pappa till klebbes fina bil som han har fortsatt att förfina .
här kommer en länk till mitt senaste bygge (bromspapper)
kul att jämföra 2.3 liter
http://www.garaget.org/?car=312617&image=3380469
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Imponeraden blå kurva. Bra sugen på ny turbo och E85 efter detta.CruelCosworth skrev:Intressant tråd!
Här är två bromsningar till
Grön kurva=
Bf98 och 2bar
Gt3076r bb 0.82 avgashus
Annat Grenrör och plenum
Portatd topp och Bd16+ insugs kam
Orginal styrsystem
Blå kurva=
E85 2,3bar
Gtx3076rbb 1.06 avgasshus
Ab07 avgas kam
Link G4 storm styrsystem
I övrigt lika som ovan
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Är olika mätt på alla, endel på naven vissa på hjulen (både 4x4 och rwd) och nån enstaka i motorn.
Sen är det olika korrektionsstandarder och förmodligen skiljer även svephastigheter osv mellan endel. Så tabellerna är inte jämförbara raktav i dagsläget.
Tänkte att när man fått in tillräckligt många så kan man börja göra flera tabeller. Så man skiljer på motor,nav och hjul t.ex
Sen är det olika korrektionsstandarder och förmodligen skiljer även svephastigheter osv mellan endel. Så tabellerna är inte jämförbara raktav i dagsläget.
Tänkte att när man fått in tillräckligt många så kan man börja göra flera tabeller. Så man skiljer på motor,nav och hjul t.ex
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- Henke P
- Veteran
- Inlägg: 742
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
- Namn: Henrik Persson
- Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
- Ort: Torsås
- Medlemsnummer: 521
Håller med Fredin att CruelCosworth blåa kurva var riktigt nice en liten fråga..såg att max rpm var på 8300..har du gjort något med vevaxlen? minns att fredde hade problem med att få sin maskin och hålla när han passerade över 8000rpm..
//Henke P..
//Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
- Puttee
- Veteran
- Inlägg: 131
- Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:44 pm
- Namn: Patrik Eriksson
- Kör: Cosworth
- Ort: Uppsala
Lägger till min bromsning
oportad topp b14 in org ut
orginal 4x4 insug
200block långbultat
cp kolvar 8,0 komp
coopering packning
ppf grenrör
precison 46 wg
precision 5558 bb turbo
1260cc spridare
044 pump
e85
2,0 bars ladd
469,6 whp 550wmn
540hk 632 nm i maskin omräknat me 15% förlust på drivlinan
körd i rototest mätt på naven hos pbz
oportad topp b14 in org ut
orginal 4x4 insug
200block långbultat
cp kolvar 8,0 komp
coopering packning
ppf grenrör
precison 46 wg
precision 5558 bb turbo
1260cc spridare
044 pump
e85
2,0 bars ladd
469,6 whp 550wmn
540hk 632 nm i maskin omräknat me 15% förlust på drivlinan
körd i rototest mätt på naven hos pbz
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Dags att lägga upp min egna kanske ...
Standard 4x4 cosworthmotor med:
Turbo: Schwitzer S200 5bladigt billetkompressorhjul 56mm inlopp och 80mm backwheel med extended tip insvarvat i S251 kåpa. (Kompressor framtagen av Martin Palm)
Ported Shroud kompressorkåpa.
Schwitzer S200´s största turbin, 74mm in och 64,5mm ut
Orginal cosworth avgashus uppsvarvat för den större turbinen samt rejält flowpreppat.
3" Mongoose avgas
Forge RS500 IC
Bromsat på 98okt
Effekt är på baknaven (står fel på pappret) då ja stummade visco för att kunna spänna upp.
Drog bara till 6000rpm pga triggermissar
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Är det kammar och avgashus som sätter stopp?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Var egentligen inget som satt stopp i bänken förutom att min toppackning for vid 2.2bar, så vi var tvungen avbryta
Så finns iaf nått hekto mer ladd att hämta utan problem.
Så finns iaf nått hekto mer ladd att hämta utan problem.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Ok tänker på att vi har ju "samma" turbo. Laddar iof 2,6 men..
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Ny bromsning utförd. Motorn byggdes 2011-2012. Kört på bensin hela tiden. Bromsat 530whp vid mappning 2012 och samma 2017 och 2018.
Den har ju gått bra med detta men har länge varit sugen att prova E85 på denna setup.
Till i år byttes turbo, insug, bränslepump och spridare. Åker fortfarande original RWD grenrör.
Var hos overtake i Jönköping för mappning. Supernöjd. Fina lokaler. Dynapack och proffsigt arbete av Alex.
Har laddat 1.9 bar för 530 whp på bensin. Började där med E85 och fick ut hela 640 whp direkt. Sjukt nöjd redan där. Höjde till 2.2 bar och effekten steg till 670 whp. Inget som motade så vi höjde till 2.4 bar. Lämnar då 704 whp. Inget stop där heller men känner mig rätt nöjd faktiskt. Vore ju synd om det rasa bara för man vill testa gränserna. Kände på mig att motorn var begränsad med bensin men hade aldrig trott det skulle bli så här mycket effekt.
Kort beskrivning:
Cosworth YB
CP kolvar, verdi stakar, stålvev som ger 2.1 liter.
CNC portad topp. Standard ventiler. 288 graders kammar, jenspeed edition.
Gjutet Aluinsug, RWD grenrör, precision 6062BB GEN 2 turbo, 2200cc spridare, 2st sytec 044 typ pumpar.
704 whp 776 wnm vid 2.4 bars ladd på navdyno.
Helt galet. Provkört lite på väg. Är helt overkligt. Har stor respekt för bilen. Hoppas det blir bättre när man kommer ut på banan med slicks.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Den har ju gått bra med detta men har länge varit sugen att prova E85 på denna setup.
Till i år byttes turbo, insug, bränslepump och spridare. Åker fortfarande original RWD grenrör.
Var hos overtake i Jönköping för mappning. Supernöjd. Fina lokaler. Dynapack och proffsigt arbete av Alex.
Har laddat 1.9 bar för 530 whp på bensin. Började där med E85 och fick ut hela 640 whp direkt. Sjukt nöjd redan där. Höjde till 2.2 bar och effekten steg till 670 whp. Inget som motade så vi höjde till 2.4 bar. Lämnar då 704 whp. Inget stop där heller men känner mig rätt nöjd faktiskt. Vore ju synd om det rasa bara för man vill testa gränserna. Kände på mig att motorn var begränsad med bensin men hade aldrig trott det skulle bli så här mycket effekt.
Kort beskrivning:
Cosworth YB
CP kolvar, verdi stakar, stålvev som ger 2.1 liter.
CNC portad topp. Standard ventiler. 288 graders kammar, jenspeed edition.
Gjutet Aluinsug, RWD grenrör, precision 6062BB GEN 2 turbo, 2200cc spridare, 2st sytec 044 typ pumpar.
704 whp 776 wnm vid 2.4 bars ladd på navdyno.
Helt galet. Provkört lite på väg. Är helt overkligt. Har stor respekt för bilen. Hoppas det blir bättre när man kommer ut på banan med slicks.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Grymt Fredin! E85 är underbart
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Men herre jisses vilken effekt, grattis! Väldigt trevligt kurva såg det ut som i mina ögon . Måste se den live!
Har du någon körning på Anderstorp i år? Annars får det bli Emmaboda .
Har du någon körning på Anderstorp i år? Annars får det bli Emmaboda .
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!