Bänkningar Cosworth

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » sön jun 15, 2014 12:04 pm

Går knappt se nått på bilden tyvärr ...
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 484
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Ort: Uppland
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Medlemsnummer: 151

Inläggav CruelCosworth » sön jun 15, 2014 5:53 pm

Big Al skrev:Går knappt se nått på bilden tyvärr ...


Jag gör ett nytt försök någon dag missade även att skriva att det är effekten är i maskin.
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Användarvisningsbild
jocke
Veteran
Inlägg: 367
Blev medlem: lör aug 30, 2003 10:00 am
Namn: joakim wallin
Ort: götet
Kör: Sierra cosworth rwd
Kontakt:

Inläggav jocke » lör jun 28, 2014 5:34 pm

här har ni en till http://www.garaget.org/?car=222706&image=3110596
gt3076 a/r 82
2.2 bar
bd14 på insug cox portad topp
je kolv verdi långstakar
vipec v44
3.5 tums avgas
mätt med dynapack ppf avesta
blyfri 95okt
500whp

Användarvisningsbild
jocke
Veteran
Inlägg: 367
Blev medlem: lör aug 30, 2003 10:00 am
Namn: joakim wallin
Ort: götet
Kör: Sierra cosworth rwd
Kontakt:

Inläggav jocke » mån jun 30, 2014 7:34 pm

är alla bilar mätt på hjulen ?
lär ju skilja en del på dom olika utrustningarna för att mäta.
blir lite rörigt med graferna men det skiljer inte så mycket på vissa bilar

ps bilen är inte min utan min gode vän lucas
men jag känner mej ytterst delaktiv i bilen.
jag är pappa till klebbes fina bil som han har fortsatt att förfina .

här kommer en länk till mitt senaste bygge (bromspapper)
kul att jämföra 2.3 liter
http://www.garaget.org/?car=312617&image=3380469

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2115
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Ort: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inläggav Fredin » mån jun 30, 2014 9:47 pm

CruelCosworth skrev:Intressant tråd!

Här är två bromsningar till

Grön kurva=
Bf98 och 2bar
Gt3076r bb 0.82 avgashus
Annat Grenrör och plenum
Portatd topp och Bd16+ insugs kam
Orginal styrsystem

Blå kurva=

E85 2,3bar
Gtx3076rbb 1.06 avgasshus
Ab07 avgas kam
Link G4 storm styrsystem
I övrigt lika som ovan

Bild


Imponeraden blå kurva. Bra sugen på ny turbo och E85 efter detta.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » tis jul 01, 2014 1:06 am

Är olika mätt på alla, endel på naven vissa på hjulen (både 4x4 och rwd) och nån enstaka i motorn.
Sen är det olika korrektionsstandarder och förmodligen skiljer även svephastigheter osv mellan endel. Så tabellerna är inte jämförbara raktav i dagsläget.

Tänkte att när man fått in tillräckligt många så kan man börja göra flera tabeller. Så man skiljer på motor,nav och hjul t.ex
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
Henke P
Veteran
Inlägg: 720
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Persson
Ort: Torsås
Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
Medlemsnummer: 521

Inläggav Henke P » tis jul 01, 2014 10:19 am

Håller med Fredin att CruelCosworth blåa kurva var riktigt nice :) en liten fråga..såg att max rpm var på 8300..har du gjort något med vevaxlen? minns att fredde hade problem med att få sin maskin och hålla när han passerade över 8000rpm..

//Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com

Användarvisningsbild
Puttee
Veteran
Inlägg: 131
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:44 pm
Namn: Patrik Eriksson
Ort: Uppsala
Kör: Cosworth

Inläggav Puttee » sön sep 07, 2014 8:07 pm

Lägger till min bromsning
oportad topp b14 in org ut
orginal 4x4 insug
200block långbultat
cp kolvar 8,0 komp
coopering packning
ppf grenrör
precison 46 wg
precision 5558 bb turbo
1260cc spridare
044 pump
e85
2,0 bars ladd

469,6 whp 550wmn
540hk 632 nm i maskin omräknat me 15% förlust på drivlinan

körd i rototest mätt på naven hos pbz


Bild

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » lör maj 21, 2016 12:45 pm

Bild

Dags att lägga upp min egna kanske ...

Standard 4x4 cosworthmotor med:

Turbo: Schwitzer S200 5bladigt billetkompressorhjul 56mm inlopp och 80mm backwheel med extended tip insvarvat i S251 kåpa. (Kompressor framtagen av Martin Palm)
Ported Shroud kompressorkåpa.
Schwitzer S200´s största turbin, 74mm in och 64,5mm ut
Orginal cosworth avgashus uppsvarvat för den större turbinen samt rejält flowpreppat.

3" Mongoose avgas
Forge RS500 IC

Bromsat på 98okt
Effekt är på baknaven (står fel på pappret) då ja stummade visco för att kunna spänna upp.
Drog bara till 6000rpm pga triggermissar :(
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6227
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » lör maj 21, 2016 1:29 pm

Är det kammar och avgashus som sätter stopp?

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Big Al
Legend
Inlägg: 2749
Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
Namn: Alexander Stenvall
Ort: Skelleftehamn
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00

Inläggav Big Al » lör maj 21, 2016 4:02 pm

Var egentligen inget som satt stopp i bänken förutom att min toppackning for vid 2.2bar, så vi var tvungen avbryta :p
Så finns iaf nått hekto mer ladd att hämta utan problem.
Mina Bilar @ Garaget.org

Effektoptimist JAVISST!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6227
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » lör maj 21, 2016 5:23 pm

Ok tänker på att vi har ju "samma" turbo. Laddar iof 2,6 men..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2115
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Ort: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inläggav Fredin » mån jun 03, 2019 7:10 am

Ny bromsning utförd. Motorn byggdes 2011-2012. Kört på bensin hela tiden. Bromsat 530whp vid mappning 2012 och samma 2017 och 2018.
Den har ju gått bra med detta men har länge varit sugen att prova E85 på denna setup.
Till i år byttes turbo, insug, bränslepump och spridare. Åker fortfarande original RWD grenrör.

Var hos overtake i Jönköping för mappning. Supernöjd. Fina lokaler. Dynapack och proffsigt arbete av Alex.
Har laddat 1.9 bar för 530 whp på bensin. Började där med E85 och fick ut hela 640 whp direkt. Sjukt nöjd redan där. Höjde till 2.2 bar och effekten steg till 670 whp. Inget som motade så vi höjde till 2.4 bar. Lämnar då 704 whp. Inget stop där heller men känner mig rätt nöjd faktiskt. Vore ju synd om det rasa bara för man vill testa gränserna. Kände på mig att motorn var begränsad med bensin men hade aldrig trott det skulle bli så här mycket effekt.

Kort beskrivning:
Cosworth YB
CP kolvar, verdi stakar, stålvev som ger 2.1 liter.
CNC portad topp. Standard ventiler. 288 graders kammar, jenspeed edition.
Gjutet Aluinsug, RWD grenrör, precision 6062BB GEN 2 turbo, 2200cc spridare, 2st sytec 044 typ pumpar.
704 whp 776 wnm vid 2.4 bars ladd på navdyno.

Helt galet. Provkört lite på väg. Är helt overkligt. Har stor respekt för bilen. Hoppas det blir bättre när man kommer ut på banan med slicks. Bild

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack

Emmaboda Superstage: 1.17.71

Kinnekulle: 54.51



*070-449 2884*

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6227
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » mån jun 03, 2019 7:41 am

Grymt Fredin! E85 är underbart :)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7229
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Ort: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inläggav Järnkaminen » mån jun 03, 2019 8:47 am

Men herre jisses vilken effekt, grattis! Väldigt trevligt kurva såg det ut som i mina ögon . Måste se den live!

Har du någon körning på Anderstorp i år? Annars får det bli Emmaboda :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180