Misständer vid mycket ladd

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Flipp
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 06, 2015 12:51 pm
Namn: Marcus Filipsson
Kör: Sierra cosworth 4x4 *380kit*
Ort: Sthlm

Misständer vid mycket ladd

Inlägg av Flipp »

Tja,

Nu, helt plötsligt så har detta inträffat. Bilen har gått klockrent i somras +20 ute. Och Jodå, allt runt tändning och soppa är bytt när motorn byggdes 2012. Mycket påkostat med 380 kit. Msd tändning, grupp A kablar, ny rotor å hus. Ny 044 pump. Jag håller efter och ser över saker hela tiden. Jag får känslan att lågan släcks på stiften, men dem är det 0.55 gap på så hmm...
Fullt 1:an och 2:an går bra. När laddet sedan passerar 1.5 kilo, då missar något från växel 3 och uppåt :mad:
Vad kan det vara? Blir inte klok på detta. Har tyvärr ingen lambda mätare installerad.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6468
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Byt stift och pröva orginalkablarna.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1165
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm

Inlägg av saabchef »

Börja med ford orginal tändstift och knacka ihop dom. Jag kör med det och 0.2 i gap, funkar bra.
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Flipp
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 06, 2015 12:51 pm
Namn: Marcus Filipsson
Kör: Sierra cosworth 4x4 *380kit*
Ort: Sthlm

Inlägg av Flipp »

Ok! Tack�� Ska prova.

Flipp
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 06, 2015 12:51 pm
Namn: Marcus Filipsson
Kör: Sierra cosworth 4x4 *380kit*
Ort: Sthlm

Inlägg av Flipp »

Uppföljning:
Har nu sett över stiften, knackade till 0.42 mm, (Bladmått) Såg fina ut, lätt gyllenbruna, med lite svart i röret när man varvar på tomgång. Har ej kollat kablarna ännu då brist på tid var en faktor ikväll. Såg över rotor samt hus, allt OK.
Tittade på bränsletrycket och CO halten och justerade "På känn" Kändes bra och bilen går lätt. Har rätt mycket vana med bil, motorer osv. Kan naturligtvis vara fel detta, men magkänsla och erfarenhet talade sitt språk ikväll, med stiften som bevis.

Drog en lång repa ute och provade sedan, Nepp! Går kalas, med fint register hela vägen till 8000, men endast vid max 60% procent gas med foten. Håller jag fullt då hackar det och håller emot på något sett. Rycker är också en bra beskrivning, men endast vid mycket ladd, Se ovan. Riktigt störigt!!!

EN SAK jag dock märkte ikväll, var att när jag håller 4000 varv på nålen vid stillastående, parkerad, då bluddrar den, och går inte riktigt rent. Drar man på! då märks inget. Tomgång går kalas! Kan man läsa ut ngt. av det??

Bara att fortsätta leta..?

Användarvisningsbild
need 4 speed
Legend
Inlägg: 1053
Blev medlem: lör aug 09, 2003 10:00 am
Namn: Juha Mäki
Kör: Sierra Cosworth -91. + mycket annat.
Ort: Lindesberg
Medlemsnummer: 14

Inlägg av need 4 speed »

Kan vara läge att kolla vad du har för bränsletryck när du laddar på.
Om btren inte orkar hålla trycket uppe på ladd så får du samma symtom som en släckt gnista!
Sierra cosworth -91 http://www.garaget.org/?car=104406

201m 7,83
Km/h 147,22
60fot 1,81

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1480
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Ort: karlstad
Medlemsnummer: 367

Inlägg av Löörsa »

Kolla gap på vevaxelgivaren, och kolla så du inte har massa lort på den, brukar ha den på 0,3-0,6mm och mät det på alla triggar punkter. Är det en RWD eller 4x4???
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Har haft liknande problem och då var det tempgivarna som spökade. Även fast givarna mättes upp och såg ut att vara bra, så slutade misständningarna under ladd bara efter att dom byttes ut till nya. Vattentemp till sprutet ligger bakom insug/oljestickan och är lite svår att komma åt, men klart värt att byta. Ger den fel värden så är det ingen skillnad ifall man har hög effekt spole, knackade stift osv.
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Flipp
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 06, 2015 12:51 pm
Namn: Marcus Filipsson
Kör: Sierra cosworth 4x4 *380kit*
Ort: Sthlm

Inlägg av Flipp »

Fantastisk info! Tackar. Kommer skriva uppdateringen här sedan, samt vilka fel det verkade vara. Ska börja med att se över givarna. Son sagt återkommer

Flipp
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 06, 2015 12:51 pm
Namn: Marcus Filipsson
Kör: Sierra cosworth 4x4 *380kit*
Ort: Sthlm

Inlägg av Flipp »

Nuså. Ingen framgång efter kvällens meck. Ah!
Bytt rotor, nya stift, ny luftmätare (den på sidan, plenumet) samt blåa vatentemp. Mätaren, (bakkant blocket). Ingen framgång.

Talade med en duktig cosworth kille igår, så soppan via btr:en är även den helrätt nu. Fortfarande missar vid ladd. När jac tänker pä allt det här så blir jag helt snurrig. Fattar inte om det är sås eller laddsidan som krånglar. Suck! Ska detta vara så svårt!? Kan faktiskt inte vara så mycket saker kvar. Kan det va btr:en som inte orkar med? Hmmmm...

Användarvisningsbild
RaZoR
Veteran
Inlägg: 219
Blev medlem: ons sep 10, 2003 2:53 pm
Namn: Jens Dahlman
Kör: Final Cossie
Ort: Jeppis/Finland

Inlägg av RaZoR »

Ajdå det var värre. Kan vara orsak att byta Map sensorn, eller åtminstone mäta upp den. När min gick sönder starta motorn knappt och gick som en tröska på tomgång.

Om du har mätare på soppatryck och har tryckluft kan man försiktigt pröva ge typ 1 bar till regulatorn och se om den ökar soppan som den ska. Annars borde btrn vara ok.

Ganska ovanligt men Kolla så att motorn har rätt temp också så att inte termostatet strular eller att det finns luftfickor osv. Om nu det skulle vara något sånt som ger sprutet fel värden. Se också till att generatorn är ok så att sprutet får tillräckligt med ström.

Pin 28 på härvan är till vattentemp och pin 31 går till luft temp om du vill mäta att det inte är något brott eller dålig kontakt. Pin 15 går till map sensorn och pin 17 till gasspjällets givare.
L8ecuwiring.GIF
Flipp skrev:Nuså. Ingen framgång efter kvällens meck. Ah!
Bytt rotor, nya stift, ny luftmätare (den på sidan, plenumet) samt blåa vatentemp. Mätaren, (bakkant blocket). Ingen framgång.

Talade med en duktig cosworth kille igår, så soppan via btr:en är även den helrätt nu. Fortfarande missar vid ladd. När jac tänker pä allt det här så blir jag helt snurrig. Fattar inte om det är sås eller laddsidan som krånglar. Suck! Ska detta vara så svårt!? Kan faktiskt inte vara så mycket saker kvar. Kan det va btr:en som inte orkar med? Hmmmm...
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com

Skriv svar