bygga om cosworth motor

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
frille
Erfaren
Inlägg: 96
Blev medlem: fre okt 05, 2007 6:43 pm
Namn: Stefan Frisk
Ort: sandviken
Kör: escort mk2,,focus st170

bygga om cosworth motor

Inläggav frille » tis nov 15, 2016 8:04 pm

Går det att bygga om en sierra cosworth motor till förgasar motor?
FORD [color="Blue"]CLUB[/color] SWEDEN – Regionsansvarig Södra Norrland

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10061
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » ons nov 16, 2016 7:01 am

Ja...tänker du sugmotor, utan turbo alltså?

Problemet är att Cosworth YB är helt anpassad för överladdning, ska den fungera bra utan turbo behöver man höja kompressionen rejält, byta kamaxlar och porta toppen. Det blir ganska mycket arbete för att få ut någon effekt att tala om. Min åsikt är att det kostar mer än det smakar (det är mer prisvärt att bygga en Zetec eller Duratec i så fall).

Räknar man "bakvägen" ger en YB i standardskick runt 140 hk utan överladdning (60% effektökning med original laddtryck, 0,67 bar), det är ju vad en helt original Duratec lämnar.

Tänker du köra med förgasare och turbo, så visst går det, Dellorto har förgasare som är rätt bra för överladdning.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7228
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Ort: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inläggav Järnkaminen » ons nov 16, 2016 8:15 am

Har inte Bertil (Mr.Costin) byggt en ganska potent cossie-motor med förgasare?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

nicke.t
Veteran
Inlägg: 727
Blev medlem: tis okt 31, 2006 9:47 pm
Namn: Nicklas T
Ort: Motala
Kör: bmw, sierra, escort mk2, Escort mk1
Medlemsnummer: 360

Inläggav nicke.t » tor nov 17, 2016 5:58 pm

Finns en jäkla massa gamla fordar i England med förgasar-YB. Gissar att man kan hitta bra recept där.

Men som Gustav sa, jag tror också det kostar mer än det smakar. Först ska man köpa en skitdyr motor för att sen bygga om den totalt för massa pengar, när man egentligen kunde köpt en skitbillig motor, typ duratec eller zetec, och byggt om den för massa pengar istället.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor dec 01, 2016 4:06 pm

Billigast är nog Zetec av de uppräknade, iaf i grundinvestering :D för det står ju en rostig Mondeo mk II till salu (gå förbi mk I-orna) i skuggan av varje betongområde i dag tycks det. Bottendelen påstås vara nära sprängsäker och även om det är svårt att finna ett färdigt byggrecept på nätet (man får mullvada genom en massa spåningstjatter på engelska och sålla ut det matnyttiga) verkar det gå att antingen snika sig fram med valda skrotdelar ur Fords bygglåda med hyfsat resultat eller köpa alla prylar färdiga för stil och bästa prestanda om man har råd.

Iaf bör det gå att spara mycket i anpassningen på att söka kringdetaljer dolda bland detaljnummer för Escort mk III-->, Sierra (den fanns ju en tid med föregångaren CVH-motorn så det finns lite att gå på) och Fiesta med HCS-motorn som tydligen kan bidra med sin tändmodul (inte optimal men stabil funktion och relativt enkel att efterinstallera) nån skrev att en från Escort mk nånting också funkar. Vattenpumpen finns det olika idéer om för att få rätt flöde på men alla "blacktop" sägs ha samma i original. 160 hk DIN som en början ur en 2-liter uppmärkt för 130 verkar massor av vilda britter ha trollat fram bara genom att byta bränslesystem och utblås. Mindre storlekar verkar med några undantag inte riktigt lika tacksamma att utgå från. Bland viktiga rekommendationer syns att ta vara på så mycket som möjligt av motorns kringdetaljer och allt som rör startfunktionen osv, tydligen svårt att veta hur mycket som behövs innan allt är kopplat & klart. Startspärr etc kan ställa till det annars. En annan väg är att plundra en Mondeo från tror det var ca -93 på hela sitt kablage ifall man inte tänker köra förgasare. Det är enklare uppbyggt än de senare bilarnas och tar lättare emot ändringar. :kopfkratz Hm, är detta OT? Säg till isf så får det gå till en ny tråd om Zetec-swap, eller okay om admin vill fixa det :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)