Orginal växelställ eller nytt ställ till Escort Cosworth

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Tendler
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: sön mar 16, 2008 1:45 pm
Namn: Kristian Tendler
Ort: Uppsala
Kör: Escort Cosworth -93 Corvette C4 - 90
Medlemsnummer: 428

Orginal växelställ eller nytt ställ till Escort Cosworth

Inläggav Tendler » tor okt 18, 2018 10:30 am

Jag söker efter delar till min Escort Cosworth för att jag skulle vilja få den så original som går för att mitt ställ är slitet och klappar en hel del.

Jag söker en original spak till växellådan stället har jag men i dåligt skick.
Och sen skulle jag vilja hitta ramen/fästet för läderdamasken till växelspaken.

Jag har sökt på ebay och försökt hitta delarna men det går inte.

Annars om det inte går att få tag på om någon har något annat sätt att byta ut växelspakstället till något bättre så man kan få det snyggt i kuppen.

Användarvisningsbild
Tendler
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: sön mar 16, 2008 1:45 pm
Namn: Kristian Tendler
Ort: Uppsala
Kör: Escort Cosworth -93 Corvette C4 - 90
Medlemsnummer: 428

Inläggav Tendler » tis feb 19, 2019 11:32 am

Tendler skrev:Jag söker efter delar till min Escort Cosworth för att jag skulle vilja få den så original som går för att mitt ställ är slitet och klappar en hel del.

Jag söker en original spak till växellådan stället har jag men i dåligt skick.
Och sen skulle jag vilja hitta ramen/fästet för läderdamasken till växelspaken.

Jag har sökt på ebay och försökt hitta delarna men det går inte.

Annars om det inte går att få tag på om någon har något annat sätt att byta ut växelspakstället till något bättre så man kan få det snyggt i kuppen.


Ställer om fråga om det finns någon som har en Escort Cosworth som är orginal med växelspak och läder damask som man kan få en bild på hur det ser ut och vad som håller fast läder damasken i konsolen?

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Ort: Halmstad
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inläggav Martin » tis feb 19, 2019 7:13 pm

Tendler skrev:Ställer om fråga om det finns någon som har en Escort Cosworth som är orginal med växelspak och läder damask som man kan få en bild på hur det ser ut och vad som håller fast läder damasken i konsolen?


Det som håller dammasken är bara en typ 2 mm plastbit som är böjd/bockad efter konsolen. sen häftar man fast dammasken i konsollen

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6054
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » ons feb 20, 2019 1:14 pm

Är det någon skillnad gentemot exempelvis RS2000? Är mittkonsollen annorlunda på Cosworth?

Användarvisningsbild
Tendler
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: sön mar 16, 2008 1:45 pm
Namn: Kristian Tendler
Ort: Uppsala
Kör: Escort Cosworth -93 Corvette C4 - 90
Medlemsnummer: 428

Inläggav Tendler » ons feb 20, 2019 1:43 pm

Jag vet inte ska kolla upp det men det gäller att hitta en skrotad RS2000 som är hel invändigt och se om det kan passa. Annars går det att tillverka en sådan om man vet hur den ser ut? Jag har lite små idéer på att sätta fast damasken men det ser inte bra ut alls för damasken blir för sträckt.

Användarvisningsbild
Marcus L
Veteran
Inlägg: 890
Blev medlem: ons maj 24, 2006 9:07 am
Namn: Marcus Lindström
Ort: Karlskrona
Kör: Ford
Medlemsnummer: 375

Inläggav Marcus L » mån feb 25, 2019 5:18 pm

Är det inte Mt75? Sierra? Samma spak...annan knopp. Sen plasten o lädret skiljer säkert eller?
Sierra Clx -90 Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92

Focus Tdci -12

Focus 1,0 -18 (Sambo bil)

Användarvisningsbild
Tendler
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: sön mar 16, 2008 1:45 pm
Namn: Kristian Tendler
Ort: Uppsala
Kör: Escort Cosworth -93 Corvette C4 - 90
Medlemsnummer: 428

Inläggav Tendler » tis feb 26, 2019 10:53 am

Jo det är det men jag hittar inga som passar till Sierra heller. Men jag har tänkt att låta min sparco spak vara men försöka få dit lädret så det ser snyggt ut och mer orginal än ett öppet hål.

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1476
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Ort: karlstad
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Medlemsnummer: 367

Inläggav Löörsa » tor feb 28, 2019 5:42 pm

Du kan köpa äkta läder damasker billigt på eBay, och som Martin skrev så häftas den fast med hjälp av en plast remsa, den kan du göra själv med hjälp av ett någorlunda tunt böjligt plastmaterial. Spakstället är väl samma som alla sierra/scorpio med Mt75 men varför inte bara köpa nya bussningar till det du har? Finns ju i PU på de flesta ställen som säljer sådana grejjsaker.https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.it%2Fulk%2Fitm%2F231166192122

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F391473633468
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Användarvisningsbild
Tendler
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: sön mar 16, 2008 1:45 pm
Namn: Kristian Tendler
Ort: Uppsala
Kör: Escort Cosworth -93 Corvette C4 - 90
Medlemsnummer: 428

Inläggav Tendler » tor mar 21, 2019 12:14 pm

Löörsa skrev:Du kan köpa äkta läder damasker billigt på eBay, och som Martin skrev så häftas den fast med hjälp av en plast remsa, den kan du göra själv med hjälp av ett någorlunda tunt böjligt plastmaterial. Spakstället är väl samma som alla sierra/scorpio med Mt75 men varför inte bara köpa nya bussningar till det du har? Finns ju i PU på de flesta ställen som säljer sådana grejjsaker.https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.it%2Fulk%2Fitm%2F231166192122

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F391473633468


Okej ska se om jag kan komma på nått att använda till det.

När det gäller spakstället så är mitt sönder svetsat och det gör att min växelspak är placerad väldigt långt upp till vänster mot förar sidan och det ser väldigt konstigt ut så jag gissar på att om jag hittar ett nytt så kommer växelspaken hamna i mitten igen men det är jag inte säker på. Men bra om det är samma på alla MT75 lådor!

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Ort: Trelleborg
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .

Inläggav Granworth » tor mar 21, 2019 3:03 pm

Tendler skrev:Okej ska se om jag kan komma på nått att använda till det.

När det gäller spakstället så är mitt sönder svetsat och det gör att min växelspak är placerad väldigt långt upp till vänster mot förar sidan och det ser väldigt konstigt ut så jag gissar på att om jag hittar ett nytt så kommer växelspaken hamna i mitten igen men det är jag inte säker på. Men bra om det är samma på alla MT75 lådor!


Hej.

vad det gäller spakställ så e det en skillnad ( vad jag vet i alla fall ) :

89 - 94 måste du dra / SLITA knoppen uppåt för byte..
95 - 98 kan du gänga av knoppen...

När jag byggde om min till man. så hade jag det tidigare spakstället och ville byta knoppen , var trasig , ryckte o drog tills jag blev ----- och så släppte den , tillsammans med backspärr och annat....
kollade då på ett nyare och det passade fint , med gängad knopp blev det så mycket bättre och upplever som att det nyare är mer fast / tajtare , men kan haft tur med bussningarna ...

MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
Tendler
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: sön mar 16, 2008 1:45 pm
Namn: Kristian Tendler
Ort: Uppsala
Kör: Escort Cosworth -93 Corvette C4 - 90
Medlemsnummer: 428

Inläggav Tendler » tor mar 28, 2019 8:09 am

Bild

Varför jag vill hitta ett nytt ställ är pga av detta antar jag att spaken inte sitter i mitten av konsolen för den är mer placerad längre upp och jag förstår inte riktigt hur den kan bli så högt placerad även fast stället inte är så förvrängt.

https://www.garaget.org/?car=317317&image=3919634