Varför finns det inga Cosworths till salu?

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2337
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Frågan är ju bara hur dom mår, dom som Martin har
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6468
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

En bil som stått på gräsmatta i 15 år.. Jag hade inte köpt.
Det dyker ju upp bilar då och då, men antingen är det "fel" bil, helt slut, eller kostar den för mycket.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Håller med! Jag vill knappt meka med min orostiga Svarta... :rolleyes:

Varför då lägga 150k på en sönderskruvad "legend"? När du kan få en lågmilare ST250 för samma pengar eller en ST225 för under 60k ??
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Putte205
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: mån okt 24, 2011 8:59 pm
Namn: Patrik Jonsson
Kör: -
Ort: köping

Inlägg av Putte205 »

Den vita escorten som låg ute för 195 försvann snabbt. Sierran för 110 verkar inte fy skam, och ligger väl rimligt i pris?

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2337
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Gröna escorten för 100 va bara ute nån dag, dock lite jobb på den
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Putte205
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: mån okt 24, 2011 8:59 pm
Namn: Patrik Jonsson
Kör: -
Ort: köping

Inlägg av Putte205 »

cossiepatrick skrev:Gröna escorten för 100 va bara ute nån dag, dock lite jobb på den
Bluffannons. De var bara ute efter ett gott skratt och slösa folks tid. Blocket raderade den

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5652
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Roliga inlägg här... För att vill du köpa en cosworth så vill du inte ha en ST225 ST250. Sen tycker det är bitter stämning här. Övervärderad? Har ni sett prisutvecklingen på alla "prestanda" bilar från 80-90talet. Spelar ju ingen roll om det är Audi,BMW eller Ford... gamla 240 turbo kostar ju med över 100k.

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Inlägg: 3623
Blev medlem: sön sep 28, 2003 10:00 am
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Ort: Jönköping
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Martin skrev:Roliga inlägg här... För att vill du köpa en cosworth så vill du inte ha en ST225 ST250. Sen tycker det är bitter stämning här. Övervärderad? Har ni sett prisutvecklingen på alla "prestanda" bilar från 80-90talet. Spelar ju ingen roll om det är Audi,BMW eller Ford... gamla 240 turbo kostar ju med över 100k.

Exakt min tanke med, en cossie sjunker inget i pris, den snarare stiger, ta en E30 m3 för många år sedan o nu. Stuckit bra mer än cossie. Känns som en bra investering i en 80-tals "sportbil".

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Klart jag är bitter, har inte garage att kunna prioritera en cossie, en Focus kan man ju har utomhus ;)
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2337
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Nemesis_se skrev:Klart jag är bitter, har inte garage att kunna prioritera en cossie, en Focus kan man ju har utomhus ;)
En cosworth klarar även den att stå under bar himmel , den är inte gjord i socker så den smälter inte när det regnar ;)
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Tanken var väl mer åt att en Focus är ingen investering (än) men en cossie är det. Då gäller det att ta hand om den om man vill ha en värdeökning mm.
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Putte205
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: mån okt 24, 2011 8:59 pm
Namn: Patrik Jonsson
Kör: -
Ort: köping

Inlägg av Putte205 »

Nemesis_se skrev:Tanken var väl mer åt att en Focus är ingen investering (än) men en cossie är det. Då gäller det att ta hand om den om man vill ha en värdeökning mm.
Jag tycker det är helt fel sätt att tänka. Just det som är problemet idag, att man ser vissa bilar som investeringar, vilket bidrar till extrema värdeökningar på ovanliga modeller. Hur många rs200/500 samt gatlegala grupp B-bilar smiskas som de borde? Inte fan byggdes de för att stå på musem eller tantköras 3 mil om året... Bilar är ju till för att användas!
Om man lägger samma pengar på en focus som en cosworth, ska man kunna bruka dem på samma sätt, tycker jag. Det innebär inte att man behöver vanvårda dem

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3787
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Putte205 skrev:Jag tycker det är helt fel sätt att tänka. Just det som är problemet idag, att man ser vissa bilar som investeringar, vilket bidrar till extrema värdeökningar på ovanliga modeller. Hur många rs200/500 samt gatlegala grupp B-bilar smiskas som de borde? Inte fan byggdes de för att stå på musem eller tantköras 3 mil om året... Bilar är ju till för att användas!
Om man lägger samma pengar på en focus som en cosworth, ska man kunna bruka dem på samma sätt, tycker jag. Det innebär inte att man behöver vanvårda dem
:bowdown: Kör för glatta livet och njut :starter:

Eller som Skinkis sa; Den som växer upp sist har mest kul :laughing:
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5652
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Putte205 skrev:Jag tycker det är helt fel sätt att tänka. Just det som är problemet idag, att man ser vissa bilar som investeringar, vilket bidrar till extrema värdeökningar på ovanliga modeller. Hur många rs200/500 samt gatlegala grupp B-bilar smiskas som de borde? Inte fan byggdes de för att stå på musem eller tantköras 3 mil om året... Bilar är ju till för att användas!
Om man lägger samma pengar på en focus som en cosworth, ska man kunna bruka dem på samma sätt, tycker jag. Det innebär inte att man behöver vanvårda dem

Helt klart. Jag hade väl gärna sett att priserna vart lägre så man kunnat bruka dem som sig bör. men man får ju rätta sig efter marknaden. att busköra med en Cosworth som man gjorde för 15år sedan är ju inte ett lika attraktivt alternativ idag om man inte är beredd på en väldigt hög nota (bara för det står cosworth) på delarna.. Jag vet vad grejerna kostar och ja jag har nog en av de cosworths i Sverige som lagts mest pengar på så jag biter mig själv lite när jag bygger nått som ska brukas som jag sen inte kommer våga använda för att går det sönder kommer det kosta.... mycket...

Så egentligen skitkul att cosworths fått en högre status värderas som sig bör.. tråkiga är ju att alla delar mm också blivit så dyrt att det börjar bli svårt att rättfärdiga en kaross bara för de står cosworth på den. när man kan ha otroligt roligt för en bråkdel av pengarrna i nått annat...

Putte205
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: mån okt 24, 2011 8:59 pm
Namn: Patrik Jonsson
Kör: -
Ort: köping

Inlägg av Putte205 »

Martin skrev:Helt klart. Jag hade väl gärna sett att priserna vart lägre så man kunnat bruka dem som sig bör. men man får ju rätta sig efter marknaden. att busköra med en Cosworth som man gjorde för 15år sedan är ju inte ett lika attraktivt alternativ idag om man inte är beredd på en väldigt hög nota (bara för det står cosworth) på delarna.. Jag vet vad grejerna kostar och ja jag har nog en av de cosworths i Sverige som lagts mest pengar på så jag biter mig själv lite när jag bygger nått som ska brukas som jag sen inte kommer våga använda för att går det sönder kommer det kosta.... mycket...

Så egentligen skitkul att cosworths fått en högre status värderas som sig bör.. tråkiga är ju att alla delar mm också blivit så dyrt att det börjar bli svårt att rättfärdiga en kaross bara för de står cosworth på den. när man kan ha otroligt roligt för en bråkdel av pengarrna i nått annat...
Jag är helt med på vad du säger. Jag har inget emot att en cosworth värderas som sig bör. Men jag vill heller inte att man inte vågar bruka dem! Har man råd att köra sönder en focus, har man råd att köra sönder en cosworth ;)
Problemet när man lägger för mycket pengar i en bil blir just att man inte vågar bruka den. Just därför vågar man inte använda den fullt ut ens på bana av rädsla att skrota den.
Stoppa in lagom med pengar istället, och använd som det är tänkt! Min "taktik" är att inte värdera karossen för högt med perfekt lack osv. Då är det inte hela värden om man rullar, man flyttar över allt annat som är helt på en ny bil och blrjar om 😅
Sidospår. Jag har förutom cosworth, en 205 gti med löjligt mycket pengar investerat i förhållande till värde, i drivlina och väghållning. Det är bara omregggningen som gör karossen värd något. Idag säljer folk dessa original för 50k+ villet är löjligt mycket pengar för en billig fransk bil. Skrotar jag, flyttar jag över allt till en enkel basmodell á 5k istället för en gti då det ändå inte skiljer mycket på just karossen.

Skriv svar