Varför finns det inga Cosworths till salu?

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5651
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Putte205 skrev:Jag tycker det är helt fel sätt att tänka. Just det som är problemet idag, att man ser vissa bilar som investeringar, vilket bidrar till extrema värdeökningar på ovanliga modeller. Hur många rs200/500 samt gatlegala grupp B-bilar smiskas som de borde? Inte fan byggdes de för att stå på musem eller tantköras 3 mil om året... Bilar är ju till för att användas!
Om man lägger samma pengar på en focus som en cosworth, ska man kunna bruka dem på samma sätt, tycker jag. Det innebär inte att man behöver vanvårda dem

Helt klart. Jag hade väl gärna sett att priserna vart lägre så man kunnat bruka dem som sig bör. men man får ju rätta sig efter marknaden. att busköra med en Cosworth som man gjorde för 15år sedan är ju inte ett lika attraktivt alternativ idag om man inte är beredd på en väldigt hög nota (bara för det står cosworth) på delarna.. Jag vet vad grejerna kostar och ja jag har nog en av de cosworths i Sverige som lagts mest pengar på så jag biter mig själv lite när jag bygger nått som ska brukas som jag sen inte kommer våga använda för att går det sönder kommer det kosta.... mycket...

Så egentligen skitkul att cosworths fått en högre status värderas som sig bör.. tråkiga är ju att alla delar mm också blivit så dyrt att det börjar bli svårt att rättfärdiga en kaross bara för de står cosworth på den. när man kan ha otroligt roligt för en bråkdel av pengarrna i nått annat...

Putte205
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: mån okt 24, 2011 8:59 pm
Namn: Patrik Jonsson
Kör: -
Ort: köping

Inlägg av Putte205 »

Martin skrev:Helt klart. Jag hade väl gärna sett att priserna vart lägre så man kunnat bruka dem som sig bör. men man får ju rätta sig efter marknaden. att busköra med en Cosworth som man gjorde för 15år sedan är ju inte ett lika attraktivt alternativ idag om man inte är beredd på en väldigt hög nota (bara för det står cosworth) på delarna.. Jag vet vad grejerna kostar och ja jag har nog en av de cosworths i Sverige som lagts mest pengar på så jag biter mig själv lite när jag bygger nått som ska brukas som jag sen inte kommer våga använda för att går det sönder kommer det kosta.... mycket...

Så egentligen skitkul att cosworths fått en högre status värderas som sig bör.. tråkiga är ju att alla delar mm också blivit så dyrt att det börjar bli svårt att rättfärdiga en kaross bara för de står cosworth på den. när man kan ha otroligt roligt för en bråkdel av pengarrna i nått annat...
Jag är helt med på vad du säger. Jag har inget emot att en cosworth värderas som sig bör. Men jag vill heller inte att man inte vågar bruka dem! Har man råd att köra sönder en focus, har man råd att köra sönder en cosworth ;)
Problemet när man lägger för mycket pengar i en bil blir just att man inte vågar bruka den. Just därför vågar man inte använda den fullt ut ens på bana av rädsla att skrota den.
Stoppa in lagom med pengar istället, och använd som det är tänkt! Min "taktik" är att inte värdera karossen för högt med perfekt lack osv. Då är det inte hela värden om man rullar, man flyttar över allt annat som är helt på en ny bil och blrjar om 😅
Sidospår. Jag har förutom cosworth, en 205 gti med löjligt mycket pengar investerat i förhållande till värde, i drivlina och väghållning. Det är bara omregggningen som gör karossen värd något. Idag säljer folk dessa original för 50k+ villet är löjligt mycket pengar för en billig fransk bil. Skrotar jag, flyttar jag över allt till en enkel basmodell á 5k istället för en gti då det ändå inte skiljer mycket på just karossen.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6117
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Putte205 skrev:Jag är helt med på vad du säger. Jag har inget emot att en cosworth värderas som sig bör. Men jag vill heller inte att man inte vågar bruka dem! Har man råd att köra sönder en focus, har man råd att köra sönder en cosworth ;)
Problemet när man lägger för mycket pengar i en bil blir just att man inte vågar bruka den. Just därför vågar man inte använda den fullt ut ens på bana av rädsla att skrota den.
Stoppa in lagom med pengar istället, och använd som det är tänkt! Min "taktik" är att inte värdera karossen för högt med perfekt lack osv. Då är det inte hela värden om man rullar, man flyttar över allt annat som är helt på en ny bil och blrjar om 😅
Sidospår. Jag har förutom cosworth, en 205 gti med löjligt mycket pengar investerat i förhållande till värde, i drivlina och väghållning. Det är bara omregggningen som gör karossen värd något. Idag säljer folk dessa original för 50k+ villet är löjligt mycket pengar för en billig fransk bil. Skrotar jag, flyttar jag över allt till en enkel basmodell á 5k istället för en gti då det ändå inte skiljer mycket på just karossen.
Sierran är väl än så länge lätt o hitta karosser till.
Bra mycket värre om man skulle rulla en Escort Cosworth, då är man rätt körd vad gäller enkelhet och pris på kaross o delar.

Putte205
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: mån okt 24, 2011 8:59 pm
Namn: Patrik Jonsson
Kör: -
Ort: köping

Inlägg av Putte205 »

Än så länge finns ju vanliga escorter att bygga om. Mycket jobb men knappast omöjligt, om man hamnar i den sitsen. Men då har man ju ingen "riktig" cosworth längre.

Jag tänker också att man ska ha råd att kvadda det man kör. Jag har råd att köpa en ferrari om det är så, men jag har inte råd att använda den eller skrota.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6117
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

SK Racing skrev:Nja, var bra många årsedan jag såg en sierra med en fin kaross, finns kanske norröver men här nere är dom slut för längesedan.
Fast än svårare o hitta en Escort Cossiekaross :p

Skriv svar