Trasigt fäste på motorblock.

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90

Trasigt fäste på motorblock.

Inlägg av Generalflash »

Hej.
Skulle hänga upp motorn i stativet och det fästet lossnade, Kan man inte hänga upp motorn sådär? :Odd: :rolleyes:

Borde väl gå att svetsa? :confused: Känns ju inte som det behövs ett nytt block direkt. Samtidigt vill man väl inte köra med ett fäste mindre gissar jag på :banghead:

Samt så skulle det vara bra om någon kunde vägleda mig till en sida med alla moment osv över motorn, Så bilen med lite tur kanske får se dagens ljus igen
Bilagor
65557542_636854733498004_1386282273392820224_n.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Hej! Märkligt :Odd: - som du säger så visst ska det ju gå att hänga ett block på stativ, det är syftet med stativet. Menar, det ska ju gå att montera vevpartiet i blocket utan att nåt smäller av. Minst. Hmmm... du hade väl dragit i alla skruvar eller hur? ;) Fattas nån blir det förstås snedbelastning och spänningar och då får man hävstångsverkan men det borde ändå inte hända med ett tomt block tycker jag. Att svetsa gjutjärn brukar vara svårt och det finns väl lika många metoder som folk som kan konsten. Grundläggande är att delarna som ska sammanfogas måste hettas upp till nästan rödglödande (iofs har jag fått beskrivet ett sätt att kallsvetsa sprickor etc med en enkel transformatorelsvets och pinne för rostfritt stål - rutil pinne har jag för mig det sas, men minnet glappar över så lång tid - alt. finns det särskilda pinnar för gjutjärn) men då ska man nog verkligen veta hur och hur väl det binder kan man fundera på).

De gamla smederna kunde välla samman fogen med hammarslag utan tillsatsmaterial när bitarna blivit glödröda, men här behövs ju precision för att inte förskjuta genomföringen för skruven så knappast görligt ens för en som kan utan det vanliga med att fasa av och fylla upp är väl vad som kan gå. I vart fall skulle inte jag (mest en simpel MIG/MAG-slöjdare i tunnplåt :D) chansa utan lämna jobbet till någon verkstad med rykte att kunna gjutjärn. Min erfarenhet är att det räcker att välja pinnar av billig kvalitet så kan en vanlig fog i kolstål bli misslyckad och spricka vid dragbelastning bara därför. Fast då snackar vi iofs sånt som traktorfästen på väghyvlar och dylikt, så mycket brytkraft är det nog inte i Pinto-snurran :laughing: (åja, det är ju ett sånt block åtminstone ;)).

Ett alternativ skulle annars kunna vara - tippar jag - att limma fogen med industrilim om det går att hitta rätt sort. Idag finns ju alla möjliga sorter som har extrem draghållfasthet m m, men många säljs bara till proffsen p g a giftighet och höga krav på materialkunskap etc för att kunna använda dom rätt. Bäst att göra noggrann research om det i så fall.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran

Inlägg av Generalflash »

Släggmek skrev:Hej! Märkligt :Odd: - som du säger så visst ska det ju gå att hänga ett block på stativ, det är syftet med stativet. Menar, det ska ju gå att montera vevpartiet i blocket utan att nåt smäller av. Minst. Hmmm... du hade väl dragit i alla skruvar eller hur? ;) Fattas nån blir det förstås snedbelastning och spänningar och då får man hävstångsverkan men det borde ändå inte hända med ett tomt block tycker jag. Att svetsa gjutjärn brukar vara svårt och det finns väl lika många metoder som folk som kan konsten. Grundläggande är att delarna som ska sammanfogas måste hettas upp till nästan rödglödande (iofs har jag fått beskrivet ett sätt att kallsvetsa sprickor etc med en enkel transformatorelsvets och pinne för rostfritt stål - rutil pinne har jag för mig det sas, men minnet glappar över så lång tid - alt. finns det särskilda pinnar för gjutjärn) men då ska man nog verkligen veta hur och hur väl det binder kan man fundera på).

De gamla smederna kunde välla samman fogen med hammarslag utan tillsatsmaterial när bitarna blivit glödröda, men här behövs ju precision för att inte förskjuta genomföringen för skruven så knappast görligt ens för en som kan utan det vanliga med att fasa av och fylla upp är väl vad som kan gå. I vart fall skulle inte jag (mest en simpel MIG/MAG-slöjdare i tunnplåt :D) chansa utan lämna jobbet till någon verkstad med rykte att kunna gjutjärn. Min erfarenhet är att det räcker att välja pinnar av billig kvalitet så kan en vanlig fog i kolstål bli misslyckad och spricka vid dragbelastning bara därför. Fast då snackar vi iofs sånt som traktorfästen på väghyvlar och dylikt, så mycket brytkraft är det nog inte i Pinto-snurran :laughing: (åja, det är ju ett sånt block åtminstone ;)).

Ett alternativ skulle annars kunna vara - tippar jag - att limma fogen med industrilim om det går att hitta rätt sort. Idag finns ju alla möjliga sorter som har extrem draghållfasthet m m, men många säljs bara till proffsen p g a giftighet och höga krav på materialkunskap etc för att kunna använda dom rätt. Bäst att göra noggrann research om det i så fall.

Hade inte ens hängt upp motorn i stativet ännu, Detta var nä motorn hängde i motorliften och jag fäste krokarna för att sedan hänga upp motorn i stativet
:banghead:

Nu sitter dock motorn i stativet och tråget är nere och halva blocket ligger i tråget :mad:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är väl generellt sett bättre att använda de översta och nedersta håle när man har en Pinto/YB i motorstativ, de är lite stadigare. Men det ska hålla.

Att svetsa den där biten är säkert möjligt, jag skulle göra det förvärmt ordentligt, och så låta svalna långsamt. Svetsa när motorn är bultad mot ett svep/sprängkåpa så blir det rakt. Använder man alla andra fästpunkter är det ingen större last på den där.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran

Inlägg av Generalflash »

therealpinto skrev:Det är väl generellt sett bättre att använda de översta och nedersta håle när man har en Pinto/YB i motorstativ, de är lite stadigare. Men det ska hålla.

Att svetsa den där biten är säkert möjligt, jag skulle göra det förvärmt ordentligt, och så låta svalna långsamt. Svetsa när motorn är bultad mot ett svep/sprängkåpa så blir det rakt. Använder man alla andra fästpunkter är det ingen större last på den där.

Gustaf

Just nu får alla motorfästena spricka om dem vill :banghead:
Bilagor
66338723_679000872565432_184298356636385280_n.jpg

Skriv svar