Plockar ur motorn, några tekniska frågor.
- Fiesk
- Veteran
- Inlägg: 144
- Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
- Namn: Tobias Ivarsson
- Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
- Ort: Kisa
- Medlemsnummer: 529
Plockar ur motorn, några tekniska frågor.
Hejsan, jag är helt ny här.
Haft några vanliga Sierror tidigare, men nu skaffat mig en Cossie med kolvproblem. Så motorn ska ur.
Jag har följt en guide här på forumet, punkt för punkt men har nu fastnat på:
"Släpp på hastighetsvajerhuset som sitter med 4 st skruvar.å knacka loss det.
Släpp på låsclipsen å ta ur plast drevet släpp på det inre clipset oxå.
Ta en mejsel å knacka försiktigt i spåret som du ser på genomgående drivaxeln underifrån från tråget sett.
När den släpper så dra bara ur den.
Skruva loss främre diffen 3 skruv å ta ner den (kan va lite små kinkit)"
Har alltså dragit ur bägge drivaxlarna till hjulen.
Fått bort hastighetsvajerhuset (vänster sida) och låsringarna där inuti på drivaxeln som går till diffhuset på höger sida.
Enligt guiden ska det bara vara att knacka med en mejsel i något spår och sen dra ut axeln.
Jag förstår inte vilket spår som åsyftas och vart det sitter. Vi lossade till sist på diffhuset så det hänger löst, och med det, den spline som tidigare syntes i diffhuset ser man inte längre.
1. Jag får inte ur axeln, vad är det för spår som ska knackas på och vart sitter det?
2. Diffhuset, blir det lättare att få bort den om axeln är borta? Måste man lossa på framvagnen för att få bort diffen?
Detta är sista steget nu innan motorkuddarna ska skruvas bort och motorn lyftas. Hjälp skulle verkligen uppskattas
Haft några vanliga Sierror tidigare, men nu skaffat mig en Cossie med kolvproblem. Så motorn ska ur.
Jag har följt en guide här på forumet, punkt för punkt men har nu fastnat på:
"Släpp på hastighetsvajerhuset som sitter med 4 st skruvar.å knacka loss det.
Släpp på låsclipsen å ta ur plast drevet släpp på det inre clipset oxå.
Ta en mejsel å knacka försiktigt i spåret som du ser på genomgående drivaxeln underifrån från tråget sett.
När den släpper så dra bara ur den.
Skruva loss främre diffen 3 skruv å ta ner den (kan va lite små kinkit)"
Har alltså dragit ur bägge drivaxlarna till hjulen.
Fått bort hastighetsvajerhuset (vänster sida) och låsringarna där inuti på drivaxeln som går till diffhuset på höger sida.
Enligt guiden ska det bara vara att knacka med en mejsel i något spår och sen dra ut axeln.
Jag förstår inte vilket spår som åsyftas och vart det sitter. Vi lossade till sist på diffhuset så det hänger löst, och med det, den spline som tidigare syntes i diffhuset ser man inte längre.
1. Jag får inte ur axeln, vad är det för spår som ska knackas på och vart sitter det?
2. Diffhuset, blir det lättare att få bort den om axeln är borta? Måste man lossa på framvagnen för att få bort diffen?
Detta är sista steget nu innan motorkuddarna ska skruvas bort och motorn lyftas. Hjälp skulle verkligen uppskattas
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Tjena!
Om du har plockat bort locket för hastighetsdreven på vänstersidan, fått bort plastdrevet, tagit bort stora låsringen så är det egentligen bara att rycka ur axeln. Det stora lagret ska komma ut med axeln. Kan sitta om det inte vart isär på ett bra tag...
Det är klart lättare att få bort diffen när du väl fått ur axeln.
Mvh Jonas
Om du har plockat bort locket för hastighetsdreven på vänstersidan, fått bort plastdrevet, tagit bort stora låsringen så är det egentligen bara att rycka ur axeln. Det stora lagret ska komma ut med axeln. Kan sitta om det inte vart isär på ett bra tag...
Det är klart lättare att få bort diffen när du väl fått ur axeln.
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Fiesk
- Veteran
- Inlägg: 144
- Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
- Namn: Tobias Ivarsson
- Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
- Ort: Kisa
- Medlemsnummer: 529
Tack för svaret!
Det sitter ingen låsring på eller liknande på diffsidan med andra ord?
Och ja, hastighetsvajerhuset och två låsringar på axeln är borta. Tog bort den stora låsringen som lossas tvärt om mot de andra, den som sitter framför lagret. Kanske inte behövs?
I instruktionerna står det: "knacka med mejsel i spåret" vilket spår menas?
Det sitter ingen låsring på eller liknande på diffsidan med andra ord?
Och ja, hastighetsvajerhuset och två låsringar på axeln är borta. Tog bort den stora låsringen som lossas tvärt om mot de andra, den som sitter framför lagret. Kanske inte behövs?
I instruktionerna står det: "knacka med mejsel i spåret" vilket spår menas?
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Sitter bara en clips på splinesen på högre inte drivknut i diffen orginal, men har man haft ner den nån gång innan så brukar den aldrig hitta tillbaka då det bara är jobbigt att ta bort den nästa gång.
Nja, den lilla håller fast lagret i axeln, den stora låser fast lagret i huset.
Förstår inte heller vilket spår isf. Jag brukar ta en poligrip i axeln och dra/jucka ur axeln. Funkar alltid för mig.
Länka gärna instruktionen så kan jag se om jag förstår..
Mvh Jonas
Nja, den lilla håller fast lagret i axeln, den stora låser fast lagret i huset.
Förstår inte heller vilket spår isf. Jag brukar ta en poligrip i axeln och dra/jucka ur axeln. Funkar alltid för mig.
Länka gärna instruktionen så kan jag se om jag förstår..
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Fiesk
- Veteran
- Inlägg: 144
- Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
- Namn: Tobias Ivarsson
- Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
- Ort: Kisa
- Medlemsnummer: 529
Fick så många bra tips av snälla bilintresserade att jag lyckades få bort diffhuset igår kväll. Så i eftermiddag väntar motorlyftet!
Vilka delar går mellan motorn och sprängkåpan?
Visst finns det plats framåt för att få bort motorn utan att skruva bort framvagnen något mer?
Enligt guiden ska det bara vara så i varje fall.
http://www.fordclubsweden.se/forum/view ... hp?t=53074
Vilka delar går mellan motorn och sprängkåpan?
Visst finns det plats framåt för att få bort motorn utan att skruva bort framvagnen något mer?
Enligt guiden ska det bara vara så i varje fall.
http://www.fordclubsweden.se/forum/view ... hp?t=53074
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Enda spåret jag han tänka mig är han menar är låsringsspåret till plastdrevet, att du ska sätta mejsel i set och slå axeln utåt.. Men det har jag aldrig behövt.
Är det en Sierra så går det att få ut motorn utan att göra nåt mer. Escorterna är det sjukt tajt mellan remskiva och kylare så där vet jag inte om man behöver ta bort kolaren innan.
Mvh Jonas
Är det en Sierra så går det att få ut motorn utan att göra nåt mer. Escorterna är det sjukt tajt mellan remskiva och kylare så där vet jag inte om man behöver ta bort kolaren innan.
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Fiesk
- Veteran
- Inlägg: 144
- Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
- Namn: Tobias Ivarsson
- Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
- Ort: Kisa
- Medlemsnummer: 529
Jag har alltså en 4x4 cosworth -90.MalZon skrev: Är det en Sierra så går det att få ut motorn utan att göra nåt mer. Escorterna är det sjukt tajt mellan remskiva och kylare så där vet jag inte om man behöver ta bort kolaren innan.
Mvh Jonas
Nu har vi börjat lyfta ur motorn, och allt går isär lite.
Halva svänghjulet med sina kuggar är ute. Men det tar totalstopp mot framvagnsbalken. Måste man lossa på den också? Stod nämligen inte det i guiden.
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Har du lossat växelspaken invändigt?
Ja den kan vara lite tjurig att få över krängaren fram. Man får inte tilta paketet för mycket direkt utan få bak lådan över krängaren först innan man får ner allt.
Mvh Jonas
Ja den kan vara lite tjurig att få över krängaren fram. Man får inte tilta paketet för mycket direkt utan få bak lådan över krängaren först innan man får ner allt.
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Härligt!
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Grymt! Nu vill vi se bilder på bilen;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Bättre att ta ner paketet med framvagn och växellåda. Går fortare och är enklare.
typ såhär:
typ såhär:
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2739
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander S
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skeå
Så är det, dock är det inget problem om man satt bilen rätt på pallbockarna bak då bilen är så lätt i framkant att man lyfter den själv utan problem.
Problemet brukar vara att rulla ut paketet iaf för mig då jag bara har en domkraft som hela paketet vilar på, så blir balansövning
Typ en "rullande saxlyft" hade vart nått eller en pallbock med hjul och släppa ner allt med motorlyft ist för med domkraft.
Problemet brukar vara att rulla ut paketet iaf för mig då jag bara har en domkraft som hela paketet vilar på, så blir balansövning
Typ en "rullande saxlyft" hade vart nått eller en pallbock med hjul och släppa ner allt med motorlyft ist för med domkraft.
Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!