Sida 1 av 1

Oljepump/Drivaxel 2wd?

Postat: tor feb 06, 2020 9:36 pm
av Johansson
Hej!

Vad finns det för tankar och erfarenheter, Framförallt kring tillverkare/fabrikat? Finns en uppsjö att välja mellan har jag märkt. Har själv kört med en cosworth YB0265 ett bra tag, men nu vid inspektion så är den ganska repig både på ena sidan och i botten även tendenser till utsmetad aluminium i botten, locket ser fint ut.
Det är förvisso 10 år sedan pumpen monterades men miltalet är inte mycket mer än man kör med en bruksbil på ett år;). Oljebyten Varje år och ibland mer än det.

//Linus

Postat: ons feb 12, 2020 8:44 pm
av Johansson

Postat: tor feb 13, 2020 7:10 am
av therealpinto
När jag satte ihop min senaste motor för några år sedan så var snacket att ingen av eftermarknadspumparna var speciellt bra. De flesta engelska motorbyggare föredrog utvalda begagnade originalpumpar.

Men då hade varken Anembo eller Cosworth pumpar att sälja.

Allt annat jag köpt från Anembo har varit mycket fint så jag skulle inte tveka att handla där.

Gustaf

Postat: lör feb 15, 2020 3:44 pm
av Johansson
therealpinto skrev:När jag satte ihop min senaste motor för några år sedan så var snacket att ingen av eftermarknadspumparna var speciellt bra. De flesta engelska motorbyggare föredrog utvalda begagnade originalpumpar.

Men då hade varken Anembo eller Cosworth pumpar att sälja.

Allt annat jag köpt från Anembo har varit mycket fint så jag skulle inte tveka att handla där.

Gustaf


Jag det lutar åt Anembo då jag kan ta kugghjulet till veven från samma ställe. Har faktiskt kvar min original pump som jag tror är från 80-talet och den ser bättre ut än den som har suttit i nu.

Re. Oljepump 2wd?

Postat: fre feb 21, 2020 4:45 pm
av Johansson
Pump beställd, fick bli en från Anembo.

//Linus

Re: Oljepump 2wd?

Postat: sön mar 01, 2020 1:04 pm
av Johansson
Hej!

På drivaxeln som man kan köpa på t.ex Burton så sitter det en låsring, detta finns inte på min idag. Spelar det någon roll?

Mvh Linus

Re: Oljepump/Drivaxel 2wd?

Postat: tis mar 03, 2020 6:55 am
av therealpinto
Nej, det ska inte spela någon roll.

Dubbelkolla att axeln inte kan åka för långt ned i pumpen, jag har aldrig varit med om det...men det är ju det enda låsringen skulle kunna hindra egentligen.

Gustaf

Re: Oljepump/Drivaxel 2wd?

Postat: ons mar 04, 2020 8:46 am
av Johansson
Ok, läste på något engelsk forum att låsningen är till för att axeln inte ska åka ur om man vänder på motorn och har fördelaren borttagen. Tycker det du skriver låter mer troligt. Glömde ta med en axel sist jag handlade från Burton men det verkar som det ska funka lika bra med en kapad insexnyckel.

//Linus

Re: Oljepump/Drivaxel 2wd?

Postat: tor mar 05, 2020 5:00 pm
av Fredin
Johansson skrev:Ok, läste på något engelsk forum att låsningen är till för att axeln inte ska åka ur om man vänder på motorn och har fördelaren borttagen. Tycker det du skriver låter mer troligt. Glömde ta med en axel sist jag handlade från Burton men det verkar som det ska funka lika bra med en kapad insexnyckel.

//Linus
Haha, jag köpte en ny en gång från TG. Då fick jag en avkapad 6mm insexnyckel. Märkningen gick att se.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk