glödlampsbyte på probe -91

Allt om Fords modeller Probe & Cougar.
jimsundberg

glödlampsbyte på probe -91

Inlägg av jimsundberg »

blev ståendes en mörk kväll och skull byta lampor fram på proben men redde inte riktigt ut det, hur kommer man åt att byta dom enklast?
check engine lampan lyser emmellanåt, någon som vet vad det kan vara?
några typiska fel att kolla först, den går lite ryckigt på tomgång också!

tack på förhand, jim

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Inte hemma på lampbyte i denna modell, men kan tänka mig att det är lite småtrångt att ens få ner en näve,,, men framgår det inte i instruktionshandboken, om sådan finns,,

Annars med lysande checkengine lampa tyder på att ett fel föreligger i endera bränsle/styrsystemet och har troligt samband med att den även går ryckigt på tomgång.

Vad detta sedan beror på kan vara lite värre att finna,, men en bra servad bil är en bra början med tex fräscha tändstift, kan med röra sig om vakumläcka på insugssidan som lättast kollas med att gå på med lite startspray längs misstänkta skarvar osv på insugsidan och med motorn på tomgång och vid minsta läckage så brukar tomgången förändras markant.
Vet annars inte mera modelltypiska lösningar.

Svennas
Veteran
Inlägg: 655
Blev medlem: sön dec 30, 2007 2:38 pm
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu
Ort: Linköping

Inlägg av Svennas »


Svennas
Veteran
Inlägg: 655
Blev medlem: sön dec 30, 2007 2:38 pm
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu
Ort: Linköping

Inlägg av Svennas »

jimsundberg skrev: check engine lampan lyser emmellanåt, någon som vet vad det kan vara?
några typiska fel att kolla först, den går lite ryckigt på tomgång också!
Kolla om det finns några felkoder
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=9259

jimsundberg

tackar

Inlägg av jimsundberg »

tack för tipsen, jag skall kolla lite mer noggrant när jag får tid och ork!
vad det gäller lampbytet så kan man lossa plasten runt grodögonen och sen kan man lossa "locket" till lamporna och då kan man komma åt lite lättare, det innebär dock att man får ha lyset igång under tiden man kruvar!

mvh, jim

nimrooz

Inlägg av nimrooz »

jimsundberg skrev:tack för tipsen, jag skall kolla lite mer noggrant när jag får tid och ork!
vad det gäller lampbytet så kan man lossa plasten runt grodögonen och sen kan man lossa "locket" till lamporna och då kan man komma åt lite lättare, det innebär dock att man får ha lyset igång under tiden man kruvar!

mvh, jim
Jo, stemmer, Delvis, du skrur av den svarta plasten rundt lampan, sedan är det bara att dra den åt sidan, och rakt ut.
Man måste inte ha ljuset igång, du kan nappa ut reèlet til lykt motoren medans den är uppe, så håller dom sig uppa när du skrur av bilen...

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

när de gäller den ryckiga tomgången, gör en tändstift service på den (tänd kablar, stift, rotor och allt d som hör till...) OM de inte skulle hjälpa så testa tänd modul?..kan ju vara något att gå på iaf?

Skriv svar