Motorn rycker i cougar och dör när jag backar

Allt om Fords modeller Probe & Cougar.
Arunito

Motorn rycker i cougar och dör när jag backar

Inlägg av Arunito »

Hej

Jag har en cougar -99 som jag är mycket nöjd och har följande frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
på senaste tiden har jag märkt att den rycker när man kör på motorvägen. Bilen rycker liksom till i höga farter på 90 km/h och högre...Vad kan de bero på? Asså den rycker till, antar det är motorn...men det är väldigt små ryck men de känns iaf...ngn som vet vad det beror på ?

Sen av någon konstig anledning dör motorn ofta när jag lägger i back växeln och backar i väldigt låga varv...den bara dör...vad kan de bero på?

Det är min första ford och jag även märkt att den förbrukar mycket, undrara om det är så att bilen drar mer bensin när man kör med AC på, antar att det är så men tänkte bara höra med er som är mer kunniga i bilar än jag. Är det så att bilen drar med om man kör med AC?

Sist men inte minst undrar jag vad dek kan kosta att chippa den så att den blir lite bensin snålare och kanske lite piggare. Tycker att den ha blivit lite segare och är inte lika pigg som den var för bara 2 månader sen...Vad kan de bero på? Det hörs ett skramlande ljud från motorn ibland när man gasar..svårt beskriva, jag vet att en V6 låter grymt och jag har hört den fint många ggr men just det där skramlande ljudet tycker jag låter underligt...Många frågor jag vet, hoppas ngn av er kan svara på det. Tacksam för alla svar.

Arun

Användarvisningsbild
Ussi
Veteran
Namn: Örs F
Kör: Mustang GT & MondeoST200

Inlägg av Ussi »

Kan svara på näst sista frågan, chippa v6´an kostar exakt 5735. Om du skall chippa den
den med unichip. Chippat min monedo ST 200 dom har nästan samma motor detta var hoss TS-motorsport.

hanstom

ac ryck

Inlägg av hanstom »

Tror bara att det är ac-n som kopplar in,har märkt detta själv.
testa att trycka bort ur AC-n så går rycket bort.
Det måste vara en krävande AC.
Dock pålitlig bil du har, min har gått 19000 :)mil. 4000 körda av mig.:)

Mikke
Legend
Namn: Mikke
Kör: Alfa Romeo Giulia
Medlemsnummer: 265

Inlägg av Mikke »

Jag har också ac rycken, jävligt irriterande! Stänger jag av acn så går den utan ryck, vad kan man göra åt detta?

Gällande förbrukning så ligger jag på 0.9 om jag meskör på motorväg, kör jag blandat så är det minst litern.. men det är det värt..
MIKKE
:eclipsee_

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

AC-rycket har jag också i Cougarn. Hade det också i min Mondeo -99 med samma motor, och hade det även i min Fiesta ST. Även i min nuvarande Fiesta finns det.
Tror inte det finns något man kan göra åt det. (Fordar är dock inte dom enda bilarna där detta fenomen finns, utan många andra bilar också)

Att motorn dör när man backar har jag aldrig hört talas om innan, verkar mycket underligt.

Är rätt stor skillnad på om man kör med eller utan AC vad det gäller förbrukning. Jag kör i princip aldrig med ACn, men man ska ändå försöka köra den någon timme i månaden (har jag fått höra iaf, för att packningar och dyl. inte ska torka ut, men det är kanske bara en myt)
Min ligger på 0,96 i snitt (på färddatorn) och har inte rört sig därifrån på länge. Troligtvis är den faktiska förbrukningen lite högre än så, skulle tro runt litern. Men då är det min andra bil, som aldrig körs snällt, och aldrig får cruisa landsväg.

Ang. skramlandet, kolla så avgassystemet sitter som det ska, och om där är några skyddsplåtar som kanske sitter löst.
//Jimmy

Arunito

Inlägg av Arunito »

Hej

Tack för alal era svar, då vet jag varför den rycker ibland. Kan nog vara när jag kör med AC, nu har jag inte Ac så mkt längre så jag känner inga ryck längre, skönt :)

Har gjort felsökning på solna bilteknik..o de påstår att det är lambdan som bör bytas ut, att motorn antingen får för mkt soppa el för lite och därmed dör..nu har det blivit mkt värre förr dog ju den bara vid backning nu dör den ofta bara ja står på tomgånd vid rödljus..så irriterande och jobbigt. Funderar nu på vad sånt går att laga, el om jag ska sälj den istället, har ingen lust med massa utgifter, har just lagt ner några lappar på stor service på den.

Hört av samma verkstaden att det är även därför som bilen är inte längre lika pigg, vet ock ej om jag ska gå på deras rekomendationer då jag känner mig missnöjd med de...tog betalt för saker jag ej beställt och var tvungen betala för att få ut bilen...men men o andra sidan upptäckte de felen som jag ville ha svar på, frpgan är bara om det verkligen stämmer...de har även påpekat att styrenheten dvs systemet som kollar av alla när man startar motorn verkar ej göra hela analysen...därmed upptäcker den ej fel..men jag har inga lampor som lyser el liknande...i och med att det är ju rätt ovanlig bil så kanske de är ovana med handskas med såna, men samtidgt är det ju en lik mondeo, så det borde väl inte va så svårt lista ut felen...Ska ta mig en funderare på om jag skall sälja el behålla bilen..ni får gärna höra av er ifall ni är intresserade..jag har faktiskt ingen behov längre då jag börjat plugga igen..men som sagt har inget bråttom bli av med den..den rullar fint fint nu aif :)

Skriv svar