cougar 99 hjälp!!

Allt om Fords modeller Probe & Cougar.
F.d Z3
Veteran
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98

Inlägg av F.d Z3 »

Har köpt en hel del från både ebay.com, .de och co.uk och det har funkat kanon alla gånger. Välj top rated seller så är det i hamn.

krilleman
Nybörjare
Namn: christer sjöberg
Kör: ford cougar 99 v6

tull avgift??

Inlägg av krilleman »

hur funkar det med inköp via us-ebay? har ni åkt på tullavgift då?

har äntligen fått in pärlan i garaget, kopplade ur batteriet under körning och mätte kablarna. den ger sina 13 v från generatorn men emellanåt så går ljusstyrkan ner och bilen tvärdör helt plötsligt.

kvar i helgen att öra är att spraya alla kontakter jag hittar samt kolla upp vart kortisen för dåliga bromsbelägg ligger

det är nu konstaterat att höger hjullager är kass...har ett ganska kraftigt glapp i det när jag "vickar" på däcket.

finns det fler kända åkommor på denna modell?

mvh
christer

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det är ju visserligen inte krångligare men väl betydligt dyrare i slutändan där man kan åka på både tull och moms. Så då jag letar tar jag helst grejor från europa om det inte är något utöver det vanliga man är ute efter.

Med laddningen är iaf batteriet fräscht och felfritt så vad visar då spänningen då ljuset dippar? Borde med det inte göra att motorn tvärdör. Men förmodligen har den generatorn gjort sitt.

Bra famsteg med att konstatera dåligt framhjulslager som med ofta brukar kunna kännas som i detta fellet, annars då mycket är relaterat till Mondeo kan jag med tänka mig att framvagnsbussningar, drivaxlar och skivbromsar kan behöva ses över lite oftare än brukligt.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

OBS! Notera att bussningarna INTE går att byta i Cougar länkarmarna då det är samma som Mondeo ST200. Det är hela länkarmen.
billigast är på fordpartsuk.com.
Köp inte beggade. För bussningarna är lika dåliga på dom. Köpte på en skrot som skrev att det var kvalitet A på dom. Visade sig att dom såg lika dåliga ut som dom som satt på min ST
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja speciellt med bussningar skall/bör man som sagt inte köpa begagnat över huvudtaget då är man som sagt i regel tillbaka i samma ruta man stod i innan.

krilleman
Nybörjare

Inlägg av krilleman »

ok...men efter en snabb sammanställning har jag nu insett att det som behöver göras är

1: hjullager höger fram: glappar som fan. nya beställda från skruvat.se
2: hitta en air bag module på själv plockskroten (de finns beggade men kostar runt 2000) lokaliserat styrboxen under ratten och sprayat ALLA anslutningar utan resultat.

3: generator bytas...dock ej akut så den endast krånglar på låga varv.

i det stora hela så är det värt det för även om inte resten av världen verkar ha fastnat för denna bil så är det en av de vackraste bilar som nånsin gjorts...ingen status bil men man sitter skönt och har ändå god comfort....jag är så nöjd över denna bil att jag nu beslutat göra mig av med min saab 93 sportcombi 2006 å lägga pengar på att få denna tipptopp

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då är detta med hjullagret klart bekräftat att detta behöver bytas och med airbagen vore det bra om möjlighet finns att provsläcka densamma där det med funnits fall att denna sedan inte återtänds trots oåtgärdad felkod.

Kan vara bra att få till den funktionen att airbagen verkligen gör sitt jobb om det nu smäller, men annars bryr sig tex inte Bilprovningen om denna funktion. Sedan med generatorn är det som sagt ingen panik med och då du med känner till fenomenet och att du med vet om lämpliga inköpsställen.:)

krilleman
Nybörjare

Inlägg av krilleman »

så...
nu har mitt hjullager kommit. får hjälp att byta det för en tusing men...

om jag förstått det hela rätt så sitter lagret pressat in i navet.

rimligtvis borde jag ju då kunna plocka av bromsok och trumma och sedan skära ut en grov skiva i lasern på jobb. med samma bultcirkel. sen ett gängat hål i mitten där jag sätter en bult som vid åtdragning pressar ut nav och lager, sedan ta med hela navet upp till hydral pressen och pressa ut det gamla och ner det nya? för det är väl egentligen bara navet jag behöver ha loss?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det är precis densamma procedur som med tex mondeon att navet demonteras så man på enklaste sätt i press kan driva i och ur lagerbanorna (http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1)

krilleman
Nybörjare

Inlägg av krilleman »

blir galen...letat överallt för att se styeg för steg hur det demonteras men icke sa nicke.

vad mer än bromsok,skiva och centrumbult behöver losssas innan man kan ta fram stora avdragaren?

har alla verktyg som behövs på jobbet för att både dra av det och pressa i och ur hjullagret.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det som behövs demonteras för att få bort navet är så bromsoket, bromsskivan, spindelleden, till styrleden. Sedan bultklamman som håller fjäderbenet där man sedan med fördel knackar in en smal huggmejsel så glider fjäderbenet ur lättare samtidigt som bärarmen pressas nedåt med ett spett eller liknande och drivknuten kan drivas/knackas ur navet.

Smart är att innan bilen lyfts och däcket demonteras att först lossdra den stora centrummuttern och sedan bör man kunna lyfta bort navet som en helhet för att sedan i press få ur samt i den nya lagerbanan.

Om det var det du villa få en bättre aning om och här med lite vägledning på väg:

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=40610

krilleman
Nybörjare

Inlägg av krilleman »

låter bökigt :-) får bli verkstad ist.
nästa jävla bekymmer...
mina strålkastar glas e lite risiga. letat som fan efter ny styling lyktor
devil eyes eller angel eyes....

men det finns inte nånstans????

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det kanske låter lite värre än vad det ofta är men visst pryalr kan ju sitta ordenkligt så man kan ju med i vissa fall få slita lite,, så visst kanske det då är lättare att skicka detta arbete till verkstan.

Har för mig att det även till denna modell bör finnas en del styling lampor så pröva du med att sök runt lite på nätet.

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

Jobbar alldeles för mycket och har missat denna tråden helt, är en av få Cougar ägare på FCS och kan bara säga grattis till en trevlig bil och skönt att du fått hjälp med det mesta du haft problem med.

Har tittat efter lampor till min med (fast jag har mest tittat efter baklampor, men även en av mina framlampor e risig) men har kammat noll. Finns tyvärr inte så mycket styling-prylar till Cougar. Som du själv skrev innan så är det Mercury Cougar som gäller om man letar efter något i USA.
//Jimmy

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo har med spanat in vad som kan tänkas finans till denna modell och visst det ser väl inte helt klarblått ut och sant att man får kolla in just Mercury Cougar vid saiter på andra sidan atlanten.

Har även sett modellen live och verkar med finnas förvånads värt många sådana till salu bara på Blocket med, en riktigt stilren bil om bara smaken med behovet medger förstås. :)

Skriv svar