cougar 99 hjälp!!

Allt om Fords modeller Probe & Cougar.
krilleman
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre nov 11, 2011 6:17 pm
Namn: christer sjöberg
Kör: ford cougar 99 v6
Ort: dalstorp

cougar 99 hjälp!!

Inlägg av krilleman »

har just köpt en cougar 99.. fick den för en spottstyver och då finns det givetvis en del småfel som jag behöver hjälp med:

1: värmen kommer men fläkten går inte? vart sitter den?
det bör väl vara en helt vanlig elfläkt? någon sade att systemet inte är elektriskt utan vacuumstyrt.... (varvtals regulatorn går väääldigt lätt...kan den vara trasig?)

2: lampan för "trasig lampa" lyser ,men alla lampor är hela
3: lampan för dåliga bromsbelägg lyser trots att dessa är bytta
4: airbaglampan blinkar

går dessa att nolla via ODB?

sen har jag det där bekanta obehagliga hjullager brummandet, eftersom båda lagren bak är nya och ljudet avtar vid vänstersväng antar jag att det är höger fram ? är dessa svåra att byta? pressade? å svåra att få av? eller kan det vara drivknuten som brummar?

hur avgör jag?

tacksam för hjälp med ovanstående för denna bil är en sanslöst vacker skapelse

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hej,

2. Har du även kollat över det extra bromsljuset? Hade det felet på min mondeo kombi. Den indikerade höger bak inte fungerade men allt lös. Upptäckte att där var glapp i det tredje bromsljuset (lampan hade dålig kontakt) som var kopplat via höger bakljus. Det ska vara så alltså, det var inget egenkopplat :)

3. Kolla så att det faktikst sitter bromsbelägg med den sladden. Eller om det sitter ett loop kablage på kontakten. Den indikatorn fungerar genom att när kontakt ändarna når bromsskivan (när klossarna är slut) så sluter dom kretsen.

4. Gissar på att den blinkar 4 ggr? Då är det bältessträckarna. Det enda botemedlet är att dela kontakterna under stolen och spraya med elektronikspray. OBS!! Koppla loss batteriet och låt vara strömlöst ett tag. Annars finns risk att lösa ut sträckarna.

5. Jag gissar på att det är främrelager. Standard för Cougar/Mondeo (samma bil i stortsett). Har du inte tillgång till press och liknande så lämna in bilen. Lgerna sitter som du skriver pressade. Ett vanligt fenomen när man ska demontera navet är att bulten som håller stötdämparen genom navet går av.
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

krilleman
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre nov 11, 2011 6:17 pm
Namn: christer sjöberg
Kör: ford cougar 99 v6
Ort: dalstorp

hmm

Inlägg av krilleman »

Ok det löste en del frågetecken mina klossar har ej den anslutningen så får.leva med den lampan. största.problemet nu då? Var tusan sitter kupefläkten. luftfördelaren funkar för jag kan höra hur den växlar men kupefläkten går int alls. kan jag lokalisera den så kan jag mäta upp hurvida den får spänning eller ej
T

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kupéfläkten sitter som vanligt även på dessa under/bakom handskfacket och ser ut så lös: http://system.recopart.se/bilder/delart ... 65_1_G.jpg Men börja och kolla av att dess säkring är hel om du inte redan gjort detta.

Går den sedan inte ens på högsta fläktläget så bör man kolla vidare med om det verkligen går fram ström till denna. Annars är det byte av denna som förmodligen gäller.

Med OBD2 går det med interface visserligen komma åt dessa komponenter men är felet fysiskt så att säga lär dess felkod i så fall återkomma.

Med varningslampan för slitna bromsbelägg bör du ändå kunna släcka då detta kablage troligt vid något hjul sitter kortsluten. Gällande lagerfunderingen så är jag med helt inne på defekt vänster hjullager fram då som regel brukar för mera oväsen vid belsatning alltså vid sväng åt höger så belastas vänster sidan maximalt.

Byte av detta kräver vis vana även om det är full möjligt med normala verktyg och gärna minst ett skruvstycke modell större eller en lagerbanesats för i och urdrivning av lager. Annars är det som sagt rekommenderat att lämna detta jobb till verkstad.

krilleman
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre nov 11, 2011 6:17 pm
Namn: christer sjöberg
Kör: ford cougar 99 v6
Ort: dalstorp

bökigt...

Inlägg av krilleman »

mätte upp säkringsdosan och dit finns ström, fram till fläkten verkar ingen komma dock, börjat plocka ner panelen för att se om strömmen kommer fram dit, fläkten borde väl gå testa genom att koppla direkt till 12 v?

själva styr panelen borde väl gå hitta på skroten? om strömmen kommer fram dit men inte vidare borde väl felet sitta i reglaget? eller finns det någon databox som styr hela AC systemet?

AIRBAG LAMPAN BLINKAR INTE 4 GGR utan 5...vad betyder det?
hittade min trasiga lampa. var ett parkeringsljus.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

1 - One flash cycle: Driver air bag module squib resistance out of range


2 - Two flash cycle: Passenger air bag module squib resistance out of range


3 - Three flash cycle: Short to battery plus or ground in section of air bag squib circuit common to both driver and passenger air bag modules


4 - Four flash cycle: Safety belt buckle pretensioner(s) failure. Short to battery plus or ground in safety belt buckle pretensioner circuit(s)


5 - Five flash cycle: Driver side air bag module or circuits failure


6 - Six flash cycle: Passenger side air bag module or circuits failure


7 - Seven flash cycle: Driver side impact sensor or circuits failure


8 - Eight flash cycle: Passenger side impact sensor or circuits failure
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

krilleman
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre nov 11, 2011 6:17 pm
Namn: christer sjöberg
Kör: ford cougar 99 v6
Ort: dalstorp

pust...

Inlägg av krilleman »

jo de fel meddelandena lyckades jag hitta.
innebär det då airbagen i ratten? hur lokaliserar jag kontakterna till airbagen?


plockade igår isär hela instrumentpanelen, smörjde alla kontakter till Ac och fläkt system. nu kommer det äntligen fram ström till fläktmotorn som startade när jag knackade på den.

dock gick den gnissligt och trögt och stannade tillslut helt.
vad göra? köpa ny på skroten för en tusing eller går den fortfarande rädda nu när motorn i alla fall inte är bränd?

ursäktar alla dumma frågor :-(

en dum fråga till: finns det utgivet en "haynes" för denna modell? inte lyckats hitta någon och hade gjärna haft något mer utförligare än fords egen " instruction for dummies"

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo med den felkoden ligger det troligt kontaktproblem till rattens airbag och har själv sprungit på bilar där släpringskontakten i rattcentrumet varit dålig. Jo som du med kom fram till då ingen som helst ström kommer fram till fläktmotorn så brukar felet ligga i just fläktreglaget som du nu iaf hjälptligt fått fart på,,,

Svårt att säga hälsostatusen på fläktmotorn men visst man kan väl kika och provköra den löst och se om det är fläkthjulet som tar i eller om det är kolen i motorn som är slut, så brukar det vanliga att ersätta med en bättre begagnad sådan från skroten.

Svårare att finna på reparations handbok till den modellen där iaf ingen finns upptagen på Haynes internationella hemsida, men då tekniken ju i stort sett likartad med tex Mondeo av samma årsmodell bör man ju komma rätt långt med en sådan.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jag gissar på att det är modulen för airbagen. Vet dock inte var denna sitter.
Airbag delar ska man dock inte pyssla med själv om man inte har kunskapen.

Kan du avgöra om det är motorn? Det går troligen att linda om den men det får en verkstad göra. Är smidigare/lättare att byta ut den.
Jag vet inte om det är samma i mondeon som i cougar, finns tonvis av sånna fläktar.

Hittade en repbok, har för mig den ska finnas på Svenska också.
http://www.skruvat.se/Haynes-Reparation ... 67169.aspx
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Misstänks airbagmodulen så sitter den som på Mondeo upp/bakom handskfacket dessa säljs av princip inte alls av dom "seriösa" skrotarna.

Med fläkt motorn lönar det sig ofta inte att reparera dessa och dessa ser helt identiska ut som till tex Mondeo: http://bilder.lagabasen.se/delar/1032/1032351746vy1.jpg och till Cugar:http://system.recopart.se/bilder/delart ... 65_1_G.jpg och finns för från 400:- plus lite frakt.

Jo skruvat.se hade visst en passande reparationshandbok så där är det bara att slå till i så fall,,,,

krilleman
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre nov 11, 2011 6:17 pm
Namn: christer sjöberg
Kör: ford cougar 99 v6
Ort: dalstorp

då så...

Inlägg av krilleman »

kolen var helt slut i fläktmotorn, hittade en ny för den löjliga summan 50:- på en "självplocknings skrot" och nu fungerar klimatanläggningen klanderfritt.


märkte nu av att bilen inte laddar ordentligt under tomgångskörning...dock lyser "blinkar" laddlampan först vi kraftigt gaspådrag, förmodar generatorn blir nästa att byta.

kan man koppla av batteriet och mäta upp spänningen soim generatorn skickar tillbaka till batteriet och vad ska i så fall riktvärdet ligga på?

kan ju säga att jag köpte denna bilen för 10 000:- och då är den utvändigt i kanonskick, dessutom var det 1700 kvar på skatten, nya bromsrör runt om och hjullagren bak precis bytta, inte en rostfläck nånstans..

så det som är kvar att göra för att få den riktigt bra är en sanslöst liten kostnad. och väl värt pengarna

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8938
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Bra det var så enkelt :)

Generatorn är en akilles häl på Mondeo/Cougar. Bara till att byta. Det är lite trångt dock.
Se till att köpa den på Mekonomen då Ford (Motorcraft) inte håller måttet.
Jorda även om batteriet. (slipa rent jordpunkten).
Generatorn är rätt dyr så du tänker på det samt att bultarna kan ärga vid fästpunkterna (och kan vara svåra att få loss).
/Keller


Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kul att finna på så billiga grejor på dom allt mer försvinnande självplock skrotarna. Förmodligen har den generatorn börjat på att säga upp sig men testa gärna av att/om den laddar sina 13 Volt och vad som händer vid högre varv.

Har själv tagit hem ett antal generatorer från tyska ebay som med fungerat klanderfritt även under längre tid och där kan man hitta sådana fabriksrenoverade för 1000:- och uppåt plus lite frakt. (http://www.ebay.de/sch/i.html?LH_ItemCo ... 86.c0.m283)

Mot dessa 1000:- som skrotarna här hemma pungslår sina kunder på mot ta mig runt hörnet garanti om man nu satsar på begagnat.

krilleman
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: fre nov 11, 2011 6:17 pm
Namn: christer sjöberg
Kör: ford cougar 99 v6
Ort: dalstorp

ebay.com då?

Inlägg av krilleman »

hittat nya generatorer ....150 amps till ..som den kallas i usa "mercury cougar"

det är ju ca 1000 spänn med frakt för nydel, vågar man chansa på det?

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Även där i från har jag med bara hört positiva vibbar så det skall vara okey det med och inte illa heller.
Där annars bara Meca avkräver nästan 4000:- för en ny generator ju.

Skriv svar