Byta spakcentral Ford Probe, tips??

Allt om Fords modeller Probe & Cougar.
SimonProbe
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 27, 2011 1:00 pm
Namn: Simon
Ort: Jkpg
Kör: Ford Probe V6:a 1993 Gen2

Byta spakcentral Ford Probe, tips??

Inläggav SimonProbe » fre mar 23, 2012 7:20 pm

Hej på er alla.
Har ju som sagt en Ford Probe, gen 2 årsm 93 som har en spakcentral som glappar för halvljuset. Har nu en begagnad fungerande inköpt. (SE BILD)

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/145/bil/lgnr/771359_1.jpg&width=370&height=


Så nu till frågan, måste man ha bort hela ratten? För det ser ju onekligen ut som så, någon som vet?? Och isåfall vart börjar man att demontera?
Tack på förhand!! //S

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » fre mar 23, 2012 7:51 pm

Hej,
Japp du måste plocka av ratten och kåporna runt axlen.
Om jag inte minns helt fel så sitter skrucarna för att ta bort airbagen/tutan på baksidan.
Tänk på att du nåste bryta strömmen och var försiktig.
Ev behöver du en avdragare. Men det kan gå om du låter muttern sitta kvar och försiktig vickar av den från splinesen.
Tror du får ta loss rattkåporna efter du tagit av ratten men det lär du se.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

SimonProbe
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 27, 2011 1:00 pm
Namn: Simon
Ort: Jkpg
Kör: Ford Probe V6:a 1993 Gen2

Inläggav SimonProbe » lör mar 24, 2012 7:37 am

Tusen tack för snabbt svar Keller. Det sitter 2 muttrar bakom själva ratten precis som du sa så jag antar att det är dom man tar bort airbagen med.
Jag förstår dock inte varför dom gjort det så fruktansvärt krångligt då spakar är en förslitningshistoria, vilket bör resultera i att lätta att byta.

Något mer jag bör tänka på??
//S

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » lör mar 24, 2012 9:32 am

Vet att på vissa bilar måste man som med denna dessvärre demontera ratten för byte av spakcentralen. Andra räcker det att bara lätta på nämda rattkåpor så kan dessa sedan vara delbara runt rattaxeln..

Men som sagt annars bör det inte ställa till det mera för dig tänk bara på att inte slå till tändningen under tidan som airbagen är urkopplad.
Som då direkt generar en lysande airbaglampa.

SimonProbe
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 27, 2011 1:00 pm
Namn: Simon
Ort: Jkpg
Kör: Ford Probe V6:a 1993 Gen2

Inläggav SimonProbe » lör mar 24, 2012 5:23 pm

Tjena grabbar! Det var som ni sa, det bråkade ganska rejält och tog sin lilla tid men nu fungerar halvljuset som det ska. 4 bultar sitter bakom ratten som ska av. Därefter ett djävla pillande men nu är det klart och nya klossar runt om, spakcentralen, olja och filter, och blankt papper på besiktningen nu i eftermiddags :) Ses på vägarna grabbar!

Tack för hjälpen....

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » sön mar 25, 2012 8:41 am

Alltid lika kul med riktiga solskens historier med lyckliga slut,,, även om det bitvis kan vara lite besvärligt... :)

SimonProbe
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 27, 2011 1:00 pm
Namn: Simon
Ort: Jkpg
Kör: Ford Probe V6:a 1993 Gen2

Inläggav SimonProbe » sön mar 25, 2012 11:31 am

Håller med dig Peter. Jag kommer dock undvika att byta spakcentraler i framtiden för det var inget att rekomendera andra att göra själv!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » sön mar 25, 2012 1:28 pm

Skönt det löste sig!
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"