Probe 2.2 turbo 91'a, turboproblem

Allt om Fords modeller Probe & Cougar.
Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Probe 2.2 turbo 91'a, turboproblem

Inlägg av Nevich »

Finns det någon som har bilder på hur turbon skall vara kopplad? Jag har lyckats införskaffa en probe 2.2 turbo gt 91'a där dom tyckte att det var häftigt med en rally ic, problemet är att hälften av slangar/rör ligger i skuffen och bilen går som en vattenkokare. Eftersom vi aldrig tidigare pillat under huven på en sån här så har vi ingen aning om hur det satt från början.

Någon som har bilder, skisser eller något som kan vara till hjälp för att få igång pärlan? :)

Dessutom har dom byggt en egen adapterplatta till ett öppet luftfilter, kan detta strula till det? Är det något man skall tänka på när man bygger en sådan platta?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8908
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hej,
Är det original rör och slangar?
Ett vanligt fel är at tnån rally-kalle har satt en öppen dump (ej dubbelkolvs) och då går dom riktigt illa.
Adapterplattan ska inte ställa till så mycket förutom om den inte tätar mot LMM (luftmassemätaren) så drar den tjuvluft (ofiltrerad) dock drar den in det på rätt sida om LMM så det blir inget "värde fel".

Lite bilder på hur det sitter hade inte varit fel. :)

Det är inte världens bästa bild men hoppas det hjälper lite.
http://www.garaget.org/?car=6696&image=348894
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Nu är det mesta visserligen borttaget helt eftersom det inte satt rätt alls och dom hade hoppat över boost controllern i inkopplingen. Antagligen har han satt ihop det så att turbon har fått fullt tryck konstant och därför har turbon blivit nerkörd. Det ser ut som att vaccum slangen till dumpen sitter på turbon.

Hur gör man med slangen som skall in på luftfiltret när man har öppet sportluftfilter?

Här finns massa bilder: http://www.garaget.org/?car=313311

Dom här slangarna vet vi inte vart dom skall sitta: http://www.garaget.org/?car=313311&image=2960346

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8908
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Stackars liten Probe.

Hade inte rekomenderat att köra dom grova rören som går till ICn. Inte på den turbon.
Kan ta bilder på var mina slangar går. Men det blir tidigast på lördag då bilen står ute och jag har rätt mörkt där den står.

Den slangen har jag gjort en egen liten anslutning för i filtret, men tidigare har den bara legat lös.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Vi har nästan fått ihop det, efter en sprängskiss vi hittade på google men dom här kablarna är fortfarande ett frågetecken http://www.garaget.org/?car=313311&image=2960346. Har du någon idé?

Tar ett kort när vi fått ihop sista biten. På dom grova rören från ic'n har vi använt förminsknings rör.

Svennas
Veteran
Inlägg: 655
Blev medlem: sön dec 30, 2007 2:38 pm
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu
Ort: Linköping

Inlägg av Svennas »

Sökte på google på bilder och "mx6 turbo vacuum hose"
och fick en del resultat på schema. Kanske värt att titta...


Finns också info på
http://www.mx6.com/forums/1g-mx6-genera ... c-fe3.html

t.ex nedanstående bild som kanske kan vara nåt.

Bild

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Tack så mycket den kanske kan hjälpa oss lista ut vart dom två okända kablarna skall. :)
Alltid lättare med bilder.

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Frågan är fortfarande vart dessa kablar skall eller om de ska ligga löst:

Bild

Någon som har en susning?

Svennas
Veteran
Inlägg: 655
Blev medlem: sön dec 30, 2007 2:38 pm
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu
Ort: Linköping

Inlägg av Svennas »

Nevich skrev:Frågan är fortfarande vart dessa kablar skall eller om de ska ligga löst:

Bild

Någon som har en susning?
Det skulle underlätta med info om vart andra ändarna sitter.

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Har den här bilden också, skall gå ut och kolla vart dom sitter om lillkillen bestämmer sig för att sussa. :)

Bild

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Nu har jag varit ute och kollat, båda kommer inifrån bilen. Troligen går dom in i boxen så båda är någon form av styrning tror jag.

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Får se om någon svarar. Får man plugga EGR ventilen?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8908
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hej,
nej du får inte plugga den.
Men jag har gjort det på min (Proben) genom att sätta en aluminiumpackning mellan insuget och EGR ventilen. Så allt sitter kvar och det har itne gjort någon ändiring på avgasvärdena.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Nevich
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 09, 2010 2:58 pm
Namn: Liza Liljeroth
Kör: Escort MK V & Mondeo RS MK 1 & Ford Probe 2.2T GT
Ort: Vänge Gotland

Inlägg av Nevich »

Nu har vi insett att något snille har pillat ur lampan för check Engine, gissa varför. ;)

Hur läser man felkoder?
Hittar inte den röd vita kabeln som trådarna på nätet säger skall finnas över högra stötdämparfästet.

Börjar dock misstänka lmm'en för hyss.

Skriv svar