Probe Bensinpump

Allt om Fords modeller Probe & Cougar.
sören
Nybörjare
Namn: sören eriksson
Kör: ford probe v6

Probe Bensinpump

Inlägg av sören »

Hej! Min probe vägrar att starta och när försöker så känns ingen bensinlukt och stiften är snustorra, så nu innan jag börjar riva och mäta så undrar jag om jag har rätt när jag tror att pumpen sitter i tanken under baksätet. Det är en v6-95a
Mvh
Sören

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Det brukar med kunna höras ett svagt surrande bak i från en kort stund efter varje gång tändningen slås på.
Och visst sitter bränslepumpen i tanken tillsammans med tankarmaturen och i bättre fall nås denna från en lucka under baksätet, i värre fall måste tanken ner för byte av pump.

För inköp av ny pump rekommenderas varmt http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=ford ... &_from=R40 där ny bränslepump finns för runt 250:- plus lite frakt.

Men du har i alla fall kollat av dess säkring och gärna med att det verkligen finns spänning fram till pumpens kontakt under baksätet.

sören
Nybörjare

Inlägg av sören »

Hej igen! Jag har nu kollat under baksätet och hittar ingen soppapump,bilen är fulltankad så det blir ganska struligt att riva tanken. Kan man koppla en pump till i serie med den gammla
och i så fall sätta den i motorrummet?
Mvh
Sören

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Går i regel suvänt bra att ansluta enextra bränslepump i serie.
Som med är mitt råd att satsa på som i sådan fall till och med haft sådan tryckande pumpar (som dom flesta högtryckspumpar är) sittandes på lämplig plats i motorrummet.

För ofta räcker det då med att låta befintliga pumpen i tanken sitta kvar och i den mån den fungerar som en förpump. Så kör du på det...

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Det är inte så enkelt att det är krocksensorn till pumpen som löst?
Dum fråga kanske men har du kollat över säkringarna?

Som Peter skrev så slår du till tändningen ska du höra ett distinkt surr från pumpen.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo om även denna modell nu har en sådan säkerhetsbrytare är det klart värt att först med kolla av denna, så som även nämda säkringar om dessa inte är avcheckade.

Annars funkar det som med sagt att ansluta en extern bränslepump som med bäst ansluts i serie med ordinarie pumpen.

sören
Nybörjare

Inlägg av sören »

Hej igen!! Ja har kollat och skiftat säkring och relä, men jag hör ingen pump jobba och jag ser inget hål under baksätet så tanken måste tydligen plockas ner för att komma åt pumpen. Men i bakkant på tanken sitter det ett litet plastfilter på ett rör som verkar komma från tanken,det verkar som röret går upp till krocksensorn, jag trodde att sensorn bara var en elswitch som stängde av pumpen, är det så eller?????

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har själv inte närmare bekanskap till den modellen där annars normalt en sådan säkerhetsbrytare brukar bryta just spänningen till bränslepumpen.
Men du finner inte på något kablage till pumpen för att bokstavligen kontrollera att ström verkligen finns till pumpen i fråga.

Annars är det som sagt det absolut det enklaste att ansluta en extern bränslepump och då av universaltyp.

Skriv svar