stopp för fossilt bränsle 2030

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Uppdatering om Porsche´s experimenterande med s k E-bensin: nu har man pratat ihop sig med fler aktörer och tänker bygga en fabrik i Chile för att starta lågskalig produktion att utvärdera. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... n-i-chile/ Ett ack så litet ljus i samtidens mörka tunnel, men kanske ger det nåt att gå vidare med åtminstone.

Förresten tycker jag det var lite tragikomiskt att snillena bakom den skrytsamma men hemlighetsfulla "elbilstillverkaren" Nikola (Tesla var ju upptaget som varumärke :rolleyes:) https://nikolamotor.com/ blev påkomna med att ha gjort en reklamfilm med en biffig pickup rullande nerför en slänt då det avslöjades att machoåket bara... rullade, någon motor fanns tydligen inte i, varken elektrisk eller annan :D. Någon lustigkurre formulerade i en diskussionstråd att företagets nya inriktning är att bygga avancerade gravitationsdrivna fordon :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Tyska energibolaget Uniper går in som delägare i Liquid Wind, i planerna finns produktion av s k elektrometanol (eMetanol) vid en anläggning som ska byggas i Örnsköldsvik. http://www.infrasverige.se/sjofart/unip ... obra-nslen Inriktningen är fartygsbränsle, men i förlängningen bör detta även kunna ha betydelse för fordonsbränslemarknaden. Positivt för miljön och positivt att några inte tänker enögt och bara fokuserar på elektrifiering :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Finska Neste får beröm av Volvo Cars för sin nya bensin med 75% förnyelsebart innehåll och inga problem att blanda in i fossilbensin i valfri mängd :). https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... d=msedgntp

Ska förresten ge lite eget beröm till de moderna dieselmotorerna efter att ha rattat tjänstebilar med enbart commonrail-dieslar och ofta turbo under senaste halvåret. Med undantag för en liten incident :rolleyes: med ett tjuvstopp vid parkering i ett garage som p g a nån missad antändning orsakade ett mindre rökutsläpp som luktade illa genomförd kremation :yuck: (vad ÄR det i pumpen, undrar jag som är van vid klassisk dieselolja som ryker och luktar fossil, inte kadaver?) och krävde vädring i en halvtimme (och en funktionskontroll bara för säkerhets skull) så funkar de ju rasande bra och ger ju knappt märkbara avgaser ens vid start.

Jämförelsen med de nya "vanliga" elbilarna som det lobbas för (i det här fallet Renault Zoe som vår kommun utvärderar sedan en månad tillbaka) blir närmast lite orättvis om man ser det ur typiskt motorskalleperspektiv :D. De har visserligen klarat jobbet i sak vid de tillfällen jag fått mig tillkastat keyfobben - vintern hann precis smita så det blev ingen chans att kolla hur de klarar hårt klimat, men det bestående intrycket imponerar inte nog för att inge större förtroende än en liknande fossilbil (körde en ny hyr-Citroen på 95 oktan förra veckan). Känslan (vilken känsla? :ponder:) är att framföra något med tillräcklig nyttoeffekt men utan riktig kraft bakom, lättar man på "gasen"" känns det som att frirulla på cykel :p fast utan fartkänslan. Jag får flashbacks av en sorts batteri-gokarts som fanns på en del nöjesparker på 70-talet med precis samma omedelbara respons men marginellt vrid - den största utvecklingen tycks vara att ha skalat upp tekniken modell gaffeltruck och parat den med en bilkaross :p. De kan säkert fylla rollen som närtransportörer i stadstrafik mycket väl för korta körningar med lite last där laddstolparna är nära till och helst då bara i klimat med vintrar så blida som klimatlarmarna varnar för kan komma (jo, DET lär de nog få rätt i!), men de där högspända visionerna om att helt fasa ut "vanliga" bilar inom ett par decennier skulle nog bara funka med politiska tvångsmedel som rakt av förbjuder bilar som går på flytande bränslen eller motorgas och därmed skulle bara folk med mycket god ekonomi ha tillgång till egen bil och övriga förvisas helt till hyra/leasing av de mest avancerade och kraftfulla elbilarna, vilket iofs en del marknadsstrateger och samhällsutvecklare redan verkar ha sikte på :uhoh:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Ja, den dan (om den kommer) när bilar med förbränningsmotorer förbjuds så lär jag iaf inte "uppgradera" till nåt elände (kunde inte låta bli :D) utan då får det bli allmänna kommunikationer och hyrbil när det måste till. Att låsa sig vid nån karaktärslös hushållsapparat som inte går att göra mera åt själv än att byta däck och vara helt beroende av laddstationer, det strider mot min natur.

Måste säga att jag stör mig lite på de där rena elkonverteringarna av klassiska bilar som väl är främst ett sätt att försöka flörta över bilentusiaster till "den goda sidan" medan autenciteten och karaktären offras. Tekniken med hjulmonterade elmotorer är väl redan bruksfärdig vad jag förstår, det borde gå att göra en hybridkonvertering ungefär lika hmmm enkelt om viljan fanns, men det handlar väl mest om att skapa exempel och bygga image genom apropriering, att låna glansen av klassikerna. Glädjande iaf att marknaden börjat arbeta seriöst med att forska fram alternativa fossilfria bränslen, bekymrande att politiska krafter propsar på att de borde förbehållas tunga fordon och farkoster som det är mera komplicerat att elektrifiera - detta trots att teknikerna ser över lite längre tidsperspektiv goda möjligheter att elektrifiera även större sjöfartyg och flygplan.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Greger »

Noterade att spot-priset på el var 600% högre i Maj i år än förra året...(fritt ur minnet :crazy: )

Ändå funderar på jag om inte egna solceller och elbil är minst ogynnsamma lösningen för att kunna styra själv i en inte allt för avlägsen framtid.

Verkar redan som ett nyare fordon är så pass hårt knutet till tillverkare och abonnemang att man är i andras händer ändå, ja, när skrotet jag brukskör är bortom räddning då förstås.

Hobbyfordonen skruvar man stiften ur och kör på starten dom få meter man ska..

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Nemesis_se »

Jag försöker designa bort (pendlar-) bilen ur mitt liv. Bara ha kvar bil för nöjes skull.
Vi flyttade till Trollhättan för att kunna gå och cykla till så mycket som möjligt.
Har också noterat att elpriset pendlar otroligt mycket nu när vi är beroende av vind och har knappt med bas-el i södra Sverige. Har tittat på solceller ihop med batteri för ö-drift, för inte kommer vi att kunna förse sverige med el på vintern till 100% i framtiden !
Även en el-bil med V2G (Vehicle to Grid) support, så bilen kan ingå i det egna el-systemet, el-bils batterier är betydligt billigare än hus-batterier!
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Syns som att teori går före praktik i framtidsplanering hos de flesta som drar i trådarna. Att först bestämma hur man vill ha det och börja sätta planerna i verket innan man fått förutsättningarna på plats verkar enbart dumdristigt med risk att skapa stora problem vid hög belastning i systemen. Visserligen minskar ju energiåtgången i de flesta processer när tekniken utvecklas, men med återindustrialiseringen av Norrland så lär ju kalkylen att vi har elström nog som det är för att elektrifiera fordonsparken slå helt fel om vi förväntas dra runt allt på sol, vind och vatten med dagens teknik. Alternativet skulle väl vara att täcka glappet med att importera ful-el framställd med kol, olja och kärnkraft på andra håll och då faller ju hela drömmen om klimatneutrala transporter med mera.
:oopsx:

Sen har ju biltillverkarna hintat under rätt många år att de helst vill låsa kunderna ute från tekniken. Isuzu visade en konceptbil på 80-talet som helt saknade öppningsbar motorhuv utan maskineriet kunde bara nås genom att sänka ner hela drivpaketet och det var väl Audi som hade huven fastskruvad på sin minsta stadsbil när den först visades och ägarna skulle bara kunna kolla olja och kylvätska genom en liten lucka i fronten, men detta hindrade EU att det följde med till produktionsbilarna. Säkert kommer många tillverkare att småningom inte sälja utan enbart leasa ut bilarna med ett fullserviceavtal. Jag fick en liten tankeställare idag när en lånebil från en verkstad hade fått pyspunktering och hämtades tillbaka med flakbärgare i stället för att nån serviceperson dök upp och bytte hjulet på plats (det hade gått på 10 minuter max då bilen stod på en asfalterad parkeringsplats och vädret var fint). Sådär lär det nog se ut jämt i framtiden när nån bil blir stående oavsett orsak... :516:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Tydligen har frågan om vad som är rättvis eller orättvis beskattning när "utsläppsfri" trafik (vilket ju i slutänden beror på hur energin utvinns) börjat bubbla upp ur den politiska jäsningsprocessen, kanske inte ännu hos oss men i Australien och de som förespråkar eldrift ser nu sitt privillegium som skattebefriat frälse hotat när det börjar diskuteras om inte fokus borde ligga på sånt som hur mycket man använder vägarna och bidrar till slitage och därmed omkostnader som bekostas med skatterna. Det borde väl lyftas in i kalkylerna här också, om det ska vara rättvist? https://www.nyteknik.se/fordon/kritiken ... cy-7017750
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

95 oktan försvinner från pumparna nu den 1 augusti och ersätts av E10. 94 % av äldre fordon kan använda det rakt av medan 6 % beräknas drabbas av läckande slangar. Någon som vet om några Fordar som det behöver bytas på därför? Enstaka tankningar sägs det inte göra någon direkt skada av, men över tid. Sen är det ju känt sedan gammalt att sånt som aluminium i förgasare får frätskador över tid, det problemet har alltid funnits med karburatorspriten om vintrarna, så där bör det inte göra någon skillnad. Själv körde jag på runt 20% inblandning av E85 i bensinen i min nu skrotade Volvo 740 som envisades med att gå extremt fett trots verkstadsförsök att få ner förbrukning och utsläpp och iaf där blev det inga problem med slangarna trots min busblandning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Branschorganisationen Bil Sweden går ut och manar politikerna att styra upp det spretiga regelverket för vad som ska klassas som miljöbilar och få slut på ryckigheten i utvecklingen genom långsiktiga riktlinjer, Naturskyddsföreningen anser att det spretar inte alls utan menar att syftet är klart och en minskad fordonsflotta och minskad trafik är en del av målet... om det nu fanns nån tvekan om den saken :rolleyes:. https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markn ... hp&pc=U531
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

F3 Centre - Svenskt Kunskapscentrum För Förnybara Drivmedel https://f3centre.se/sv/ har ganska mycket intressant läsning i ämnet även om det vore roligt med tätare uppdateringar. Reportage och artikelarkviv tllbaka till 2013 och lite nytt tillagt i årets början.

Btw så noterade jag vid tankning på den lokala OKQ8-macken att sommarens grävning som jag var orolig handlade om att ta bort någon av de tillgängliga bränslena. Pumpen ovan gropen försvann långt innan, men nu hade den återstående pumpen på den pumpön bytts mot en ny med en extra slang märkt HVO100 som komplement till vanlig "blankdiesel". Positivt, vill jag tro :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Granworth »

Hej igen allihopa.

Har haft en del att göra i det privata ... både " gott och ont" men känner nu att jag vill vara med på " Banan " igen.

För fyra år sedan skrev jag mitt första inlägg här i denna tråd och trodde aldrig att detta skulle läsas av så många fram till idag.

Har ju diskuterats en hel del här och hoppas att det fortsätter.. Vem kunde då överhuvudtaget ens ana att soppa priserna idag skulle ligga på runt 21 kr litern ... skrämmande är bara förnamnet ...

Det började med om man visste något om Fossilfria Bränsle ?? som vi kan läsa här i tråden så finns det ju nån småskaliga projekt runt om i Europa och Världen .

Det senaste som jag vet är att Porsche samarbetar med ett oljebolag som man har köpt upp just för att forska i Fossilfria bränsle och man har tydligen kommit en bit på vägen ( mer effekt , mindre förbrukning och miljövänligt ) . Hur mycket som kan / ska framställas vet jag inget om.

Hela detta kommer i nu skymundan för det pratas enbart el nuförtiden i Sverige , mycket inkörnings problem som fungerande ladd stolpar , tillräckligt med kraft / ampere i dessa samt tillgången ... Att vi sedan upp utöver dessa småsaker inte ens har tillräckligt med egen producerad el här i landet utan vi importerar ( Ful EL ) kan ge mig vissa funderingar. Att vi i Sverige har Europas äldsta bilpark ( Bl a Entusiast Bilar ) gör att nåt måste ju ske i snar framtid med just tillverkning av Fossilfria bränsle.

Som jag har skrivit så många gånger , är inte emot förnyelse ( Bränsle ) eller el men nånstans om 8 år så med detta som har skrivits så har jag mina tvivel om en smärtfri övergång . :thumbsup:

// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av davve d »

Ford Club Sweden är anslutna till Motorhistoriska Riskförbundet, MHRF som bevakar och arbetar för att behålla gårdagens fordon på morgondagens vägar. Nedan är saxat från deras rullista under nyheter på mhrf.se:

"Drivmedel

Ett av de ställningstaganden som MHRFs myndighetsråd tagit fram rör tillgången till framtida drivmedel. Frågan om möjligheterna att framföra våra historiska fordon i framtiden berördes i en interpellationsdebatt i riksdagen under oktober och där svarade miljöminister Per Bolund att det kommer att finnas tillgång till fossila drivmedel även efter 2040 för fordon som behöver dessa. Han nämnde dock inget om priset eller var i landet det kommer att finnas användbara drivmedel till våra historiska fordon.

Min erfarenhet är att ”förnöjsamhet med nuläget är första steget tillbaka”. MHRF kommer med kraft att även fortsättningsvis bevaka och driva frågan om drivmedelstillgängligheten"

Personligen är jag övertygad om att fossila drivmedel inte kommer att försvinna utan de kommer optimeras och förbättras ur miljöaspekt. Vart jag än rör mig i min närhet så är majoriteten av fordonen och maskinerna drivna på fossila drivmedel. Till och från jobb, förskola och Ica samt även grävmaskinerna, dumprarna, borrvagnarna på jobbet osv. Priset kommer inte påverkas allt för mycket nedåt i sin nuvarande form.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Ett kort inslag i kvällens SVT:s Aktuellt (2022-04-26) om framsteg med arbete i laboratoriemiljö för att skapa kommersiellt gångbart s k elektrobränsle lyfte humöret en bit - förstod väl att det skulle gå att göra bränsle av avfall, inte bara som biodiesel :). Bl a koldioxid, kolmonoxid och väte används i en jäsningsprocess med mikroorganismer för att framställa cirkulärt alkoholbränsle, det väcker hopp om förnyelsebart att köra både flyg (tester pågår) och längre fram vägfordon på. Företaget heter LanzaTech och här förklaras hur det fungerar i en presentation från 2017: https://www.energy.gov/sites/prod/files ... 0symbiosis.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Dan därpå togs ett beslut under högtidliga former (själve industriministern var närvarande :D) om att bygga en fabrik i Långsele, Sollefteå kommun, för tillverkning av biobaserat flygbränsle under liknande former https://www.dn.se/sverige/unik-industri ... branschen/. Syns som att idéerna börjar ta fasta former, hoppas att detta inte blir ännu en guldgrävarvåg där lättduperade politiker låter sina förvaltningar mjölkas av munviga lycksökare. Tyska elproducenten Uniper har iofs varit aktiva under en ganska lång tid häruppe, deras sydafrikanska partner som verkar vara de som sitter inne med den tekniska kunskapen i detta produktområde har väl ännu att visa vad de går för men det är tydligt att här finns en potential.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar