stopp för fossilt bränsle 2030

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3448
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av Släggmek »

Finska Neste får beröm av Volvo Cars för sin nya bensin med 75% förnyelsebart innehåll och inga problem att blanda in i fossilbensin i valfri mängd :). https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... d=msedgntp

Ska förresten ge lite eget beröm till de moderna dieselmotorerna efter att ha rattat tjänstebilar med enbart commonrail-dieslar och ofta turbo under senaste halvåret. Med undantag för en liten incident :rolleyes: med ett tjuvstopp vid parkering i ett garage som p g a nån missad antändning orsakade ett mindre rökutsläpp som luktade illa genomförd kremation :yuck: (vad ÄR det i pumpen, undrar jag som är van vid klassisk dieselolja som ryker och luktar fossil, inte kadaver?) och krävde vädring i en halvtimme (och en funktionskontroll bara för säkerhets skull) så funkar de ju rasande bra och ger ju knappt märkbara avgaser ens vid start.

Jämförelsen med de nya "vanliga" elbilarna som det lobbas för (i det här fallet Renault Zoe som vår kommun utvärderar sedan en månad tillbaka) blir närmast lite orättvis om man ser det ur typiskt motorskalleperspektiv :D. De har visserligen klarat jobbet i sak vid de tillfällen jag fått mig tillkastat keyfobben - vintern hann precis smita så det blev ingen chans att kolla hur de klarar hårt klimat, men det bestående intrycket imponerar inte nog för att inge större förtroende än en liknande fossilbil (körde en ny hyr-Citroen på 95 oktan förra veckan). Känslan (vilken känsla? :ponder:) är att framföra något med tillräcklig nyttoeffekt men utan riktig kraft bakom, lättar man på "gasen"" känns det som att frirulla på cykel :p fast utan fartkänslan. Jag får flashbacks av en sorts batteri-gokarts som fanns på en del nöjesparker på 70-talet med precis samma omedelbara respons men marginellt vrid - den största utvecklingen tycks vara att ha skalat upp tekniken modell gaffeltruck och parat den med en bilkaross :p. De kan säkert fylla rollen som närtransportörer i stadstrafik mycket väl för korta körningar med lite last där laddstolparna är nära till och helst då bara i klimat med vintrar så blida som klimatlarmarna varnar för kan komma (jo, DET lär de nog få rätt i!), men de där högspända visionerna om att helt fasa ut "vanliga" bilar inom ett par decennier skulle nog bara funka med politiska tvångsmedel som rakt av förbjuder bilar som går på flytande bränslen eller motorgas och därmed skulle bara folk med mycket god ekonomi ha tillgång till egen bil och övriga förvisas helt till hyra/leasing av de mest avancerade och kraftfulla elbilarna, vilket iofs en del marknadsstrateger och samhällsutvecklare redan verkar ha sikte på :uhoh:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Skriv svar