Om motorvärmare

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Om motorvärmare

Inlägg av nyford »

I den här filmen har Ford huvudrollen. Amerikanska Ford. Det pratas om motorvärmare och det låter som att många (Amerikanska) bilar är förberedda för motorvärmare, Block Heater, som det sägs.
Är det samma på europeiska Ford? Tidigare hade jag en Volvo V70 2.0 F (Fordmotorn) Den hade fabriksmonterad Block Heater (fabrikat Calix). Nu har jag en Ford Kuga Ecoboost E85. -20. Den har "bara" en anliggningsvärmare utanpå blocket/tråget. (fabrikat DEFA) Alla vet att den inte är det mest energieffektiva. Därför har jag låtit montera en slangvärmare. (fabrikat DEFA, typ en"burk 33 cl" påkopplad på slangarna) Det är ju lätt gjort eftersom kabel med kontakt redan finns. Den är inte lika effektiv som en Block Heater, men effektivare än en anliggningsvärmare. Jag kan påpeka att om man går in på DEFA's sida och söker motorvärmare till Kugan, så svarar dom "Anliggningsvärmare". DEFA tycks ju vara "huvudleverantör till Europeiska Ford (?)
Men tillbaka till filmen: Stämmer det att många USA-bilar (inklusive Ford?) är förberedda för Block Heater?

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Re: Om motorvärmare

Inlägg av nyford »

Nu när jag ser filmen en gång till så känns det som att vi i Europa har ett lite "bättre tänk" angående monteringen. Inga lösa kablar som kan fastna eller klämmas och skadas.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Re: Om motorvärmare

Inlägg av Släggmek »

Utan att ha särskild sakkunskap i ämnet så utgår jag från att fryspluggarna på amerikanska motorer har samma mått som europeiska (ids inte leta fram skjutmåttet, måtta på cheva-smallblocket i garaget och jämföra med pintosarna under bänken :p). Djupet i kylmanteln bör i så fall vara det som avgör om ett klassiskt Calix-blockelement med rund anslutningsplatta går att få dit. Pinto-fyran (och Köln V4/V6) är btw lite besläktad med Fords gamla Windsor-V8:or (221-289 cu in vad jag vet) genom ett och annat gemensamt av ingående lösa delar som mått på vevstakar i vissa volymer (obs aningen kraftigare om nån undrar), mått på tändstift etc så det syns rimligt att fryspluggarna matchar där - okollat alltså. Men nuförtiden när t o m oljepluggarna rationaliserats bort på nyare Volvo så vet man väl aldrig. En bekant som skulle eftermontera motorvärmare på sin `99 Opel Astra (Ecotech-fyra) gick bet på att finna nåt och fick nöja sig med en "läskburk" på kylarslangen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar