stopp för fossilt bränsle 2030

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Re: stopp för fossilt bränsle 2030

Inlägg av fordmaffian »

Hmm, mycket intressant teknik det där 👍🏻

Släggmek skrev:
tor mar 11, 2021 8:52 pm
Tyska energibolaget Uniper går in som delägare i Liquid Wind, i planerna finns produktion av s k elektrometanol (eMetanol) vid en anläggning som ska byggas i Örnsköldsvik. http://www.infrasverige.se/sjofart/unip ... obra-nslen Inriktningen är fartygsbränsle, men i förlängningen bör detta även kunna ha betydelse för fordonsbränslemarknaden. Positivt för miljön och positivt att några inte tänker enögt och bara fokuserar på elektrifiering :).
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi

Inlägg av Släggmek »

Jo, jag har väl tidigare nämnt något om ett gammalt TV-reportage från tidigt 80-tal eller så där man besökte en engelsk bonde och uppfinnare som konverterat sin bruksbil till att kunna köras på egenproducerad metangas. Ingen aning om det går att se någonstans på nätet eller så, men här är en nyproducerad dokumentär kallad "Avloppens fantastiska resurser" ("The secret of sewage") om möjligheterna att använda det vi spolar ner till mer än att gödsla med https://urplay.se/program/222249-avlopp ... kanalen.se - Kräsmagade :D kan hoppa över "skitpratet" :p och börja titta vid 29 minuter där del 3, om metanutvinning, börjar. Vid 32 minuter kommer inslaget som vi väl är mest intresserade av, en titt på en VW som biltestaren passande kallar "Dyngbaggen" ("the Dung Beetle") :D vilket inte framgår av översättningen som möjligen censurerades en aning för att inte irritera VAG:s markadsavdelning gissar jag :laughing:. Inslaget kunde gärna varit lite längre än några minuter och gått in lite på de tekniska avvikelserna motför originalskicket, men som det sägs så är det inga stora modifieringar i motorn som krävs och det går nog att ta fram från annat håll. Intressant är det iaf och ger visst hopp inför framtiden.

Btw så är vi ju redan en bit på väg genom att minska utsläppen från Diesel-motorer genom tillsatsen AdBlue (om det nu funkar som utlovat) eftersom dess huvudsakliga aktiva ingrediens är Urea som utvinns ur kreaturspiss om nån inte visste det redan. Undra på att avgaserna orsakar en vedervärdig stank om man får tjyvstopp (jag kunde berätta en hiskeligt tragikomisk historia om en garageincident som höll på att rendera ett verkstadsbesök tills förklaringen avslöjades av en tekniker som gav ett iofs lugnande besked men lokalen krävde ett långt avbrott i arbetet p g a vädring :p) men ändamålen helgar väl medlen. Jag kan tåla rätt mycket för att slippa köra elbil om det bara är undantagsvis, skulle tro många tänker liknande. Man kan jämföra den enstaka incidenten med hur många gånger jag fått svära över driftstörningar på en viss elbil av omskruten modell (nej, ingen Ford :D) och fler tjänstebilsförare har gnisslat tänder över iaf ett specifikt exemplar som verkstaden inte hittar något fel på.

Ja, om nu inte elbilslobbyn pratar omkull politiker och lagstiftare fullständigt om att stoppa alla alternativa drivmedel tills 2035 enligt ett aktuellt förslag till EU. Det är ju samtidigt ett sätt att minska de ständigt ökande problemen med avfallshantering och att avfall som dumpas i deponier producerar ju stora mängder metangas genom naturliga nedbrytningsprocesser, så då borde ju sunda förnuftet säga att man kan ju gott ta till vara och bränna av det som en energikälla i stället. De slutliga utsläppen blir ändå en bråkdel av vad fossila bränslen ger och metan är om jag minns rätt ca 20 ggr starkare som växthusgas än koldioxiden som tycks ge mardrömmar åt de mest högljudda miljödebattörerna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, nog tycks det som om frågan kidnappats av särintressen som ser en historisk chans att låsa in bilismen i ett nytt system efter det fossilberoende, med skillnaden att detta skulle göra fordonsägare ännu mera beroende av dyra servicelösningar med knappast några alternativ till auktoriserade tjänster och delar kvar plus förstås ett effektivt sätt att på sikt tvinga bort allt som går med ICE-motorer från vägarna när marknaden för energi i vätske- eller gasform krympt till nära noll. Sedan kan man ju fundera på hur smart det är ur samhällsperspektiv (krisberedskap etc) att lägga alla ägg i samma korg. T o m för järnvägen finns en viss backup med dieseldrift (har för mig det även ska finnas några få fungerande ånglok med krigsplaceringen i behåll) om kriget eller krisen skulle komma och elektriska nät slås ut.

Här är iaf ett intressant exempel på ytterligare försök med att göra vätgasproduktion billigare och mera lättillgänglig för energiförbrukare :). https://www.autoevolution.com/news/affo ... 88772.html
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

I Örnsköldsvik (eller Ö-vik som man brukar säga häromkring) har det ju gjorts en del försök med storskalig etanol/metanolprojekt som tyvärr torskat av olika orsaker. Nu tycks det ändå vara ett projekt på gång som kan förena flera nyttor samtidigt då kommunägda Övik Energi går tillsammans med Göteborgsbaserade Liquid Wind för att starta utvinning av koldioxid ur fabriksutsläpp som sedan används i produktion av elektroetanol. Det blir spännande att se om det går vägen den här gången, syns som att förutsättningarna är bättre än nånsin :). https://www.ornskoldsvik.se/marknad/ins ... tt-bransle

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Verkar som att fortsättning följer på detta :), nu har även Sundsvalls kommun gjort en avsiktsförklaring om att vara med om att bygga en dylik anläggning vid Korstaverken för att framställa fartygsbränsle https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -sundsvall. Pressrelease från företaget: https://www.liquidwind.se/news/liquidwi ... -sundsvall
Lite mer om användningsområdena - fordonsbränslen nämns bara kort men det nämns åtminstone :D : https://www.liquidwind.se/emethanol.

"Black Methanol" som omnämns kunna ersättas av eMethanol i industriprocesser är väl såvitt jag vet på svenska svartlut som uppstår som en biprodukt i cellulosaindustrin och som diskuterats kunna i sig själv kunna användas som råvara till fordonsbränsle, främst en form av syntetisk diesel enligt vad jag läst i media. Problemet där är att svartluten behöver industrin själv det mesta utav vad som framställs, men här skulle det kunna gå att frigöra den för andra behov genom att ersätta industrins behov med eMethanol. Intressant utveckling, hoppas verkligen att detta blir verklighet och inte dribblas bort av särintressen (t ex elbilslobbyn) eller stjälps av nåt inpass från oseriösa aktörer som vill vara med och få en bit av kakan, vi har tyvärr sett en del av sånt häruppe tidigare i andra lovande affärsprojekt.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ett kort inslag om en biodieselbryggande småjordbrukare i ett franskproducerat program som gick nu i veckan, tror det var i UR-kanalen, Kunskapskanalen eller iaf nånstans i SVT-myllret, om gröna utvecklare i Sydostasien gjorde mig lite nyfiken på detta med att göra sitt eget bränsle om eller snarare när elektrifieringen nått sån utbredning i fordonsflottan att det inte längre är kommersiellt lukrativt att tillhandahålla det annat än möjligen i större tätortsområden, eller kanske ny lagstiftning tar kål på marknaden innan dess.

Det riktigt coola var den hushållsmässiga produktionsapparaten som var inte större än en modern villapanna där tillvaratagen gammal matolja från några lokala inrättningar fylldes på jämte nödvändiga kemikalier för katalysen och ut kom färdig filtrerad biodiesel i kvalitet som fordonsbränsle, nog för gårdens och grannskapets behov. Detta finns det visst en och annan kreativ hempulare som håller på med även i Sverige och tankar billigt och återbrukande i tidens anda, men inte mycket som det skrivs om i media. Kanske för att politiker, elfordonslobbyister och många media bara vill fokusera på elektrifieringen hellre än undersöka flera lösningar för ett uthålligare samhälle som inte förlitar sig enbart på centraliserade lösningar (fasen, t o m mobilmaster är beroende av dieselmotorer som backup vid strömavbrott och detta har börjat bli ett problem nu med tilltagande bränslestölder :angryfire i takt med prisökningarna, det lär dröja innan problemet möjligen byggts bort med hjälp av solpaneler etc). Enda nersidan utom att det kan vara svårt att få tillstånd att sätta upp sin egen husbehovskokare inom tätbebyggt område som jag hört om (ute på landet verkar det numera sällan vara något problem) är att folk tittar till undrande när det luktar pommes frites om nån gammal diesel-Merca eller liknande :D men den ekonomiska uppsidan för den som har möjlighet att göra sitt eget måste ju vara påtaglig efter att grundinvesteringen tjänats tillbaka.

Nå, det behövdes inte många klick för att få upp nåt om produktionsprincipen och regelverk omkring egenproduktion plus tillgången till någon färdig apparatur som gör det enkelt och säkert. Här är lite man kan fördjupa sig i om man har nån "preppernerv" :D som börjat klia i Dessa Tider när allt verkar bara bli oklarare:

https://trapezia.se/sa-gor-du-din-egen-biodiesel/ - information om hur (recept hämtat från tidningen Ny Teknik) och även vägar till att skaffa sin egen processutrustning, länkar kan vara döda men prova då att skriva in adressen manuellt i webbläsaren. Gå till startsidan om det inte funkar, den kan ibland bara vara omflyttad till en ny sidadress.

T ex i fallet med brittiska Green Fuels så är sajten uppe men sidan om en reaktor för konsumentbruk har tagits bort. Däremot finns en del intressant fördjupning där om man vill läsa mera och i nyhetsuppdateringarna finns att man även börjat titta på möjligheterna med att ta tillvara flytande mejeri- och bryggeriavfall som råvarukällor för biodiesel, intressant: https://greenfuels.co.uk/green-fuels-re ... k-project/

Tänk dock på att sånt som industrikemikalien kaliumhydroxid är starkt frätande och ännu mera när det omvandlas till metoxid i reaktionen med metanol, så skippa det där exemplet hos Trapezia med att prova häxblanda hemma i verkstan om du inte har genuina förkunskaper om kemiska laborationer bortom kemiundervisningen i grundskolan, okay? När det kommer till reaktioner brukar det dessutom handla om i vilken ordning och proportioner som olika ämnen tillsätts varandra för att inte reagera våldsamt vid sammanförandet och där är ämnesgruppen kalium något att ha respekt för åtminstone i vissa kombinat, vet nog varenda gammal slyngel med en historia av hyss ;). Lite kunskap är farligt, som ordspråket säger.

Här är förresten en sajt som visar aktuella världsmarknadspriser för olika bränslen om man vill hålla ett öga på fluktuationerna innan de når oss: https://www.globalpetrolprices.com/

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Sen finns det ju en och annan avancerad hemmafixare som får sina gamla diesel-brukisar att gå på oprocessad gammal frityrolja efter att den fått stå varmt en tid och sedimentera.

Här ges en hel lektion i vad som krävs i för att få det att funka och vad man behöver göra och inte glömma för att det ska rulla på utan driftstörningar. 3000 mil om året som arbetsfordon visar på tillförlitlighet trots den enkla anpassningen utan någon automatik.

Inte så komplicerat men en del rutiner att hålla reda på, som t ex att alltid starta och avsluta körningen med att låta motorn gå på diesel eller HVO och göra täta oljebyten (typ månadsvis) eftersom den tjockare frityroljan mättar motoroljan om det är otätt så att viskositeten ökar, särskilt känsligt i turbomatade dieslar. Ja, och så 'är tydligen energiinnehållet aningen högre i frityroljan än modern dieselolja så det går rentav bättre på den :D.

I den här bilen har det hamnat en 5-cylindrig MB-diesel av äldre typ (de är välkända för att kunna tuffa runt på det mesta) men det nämns också gamla Nissan- och VW/VAG-motorer som möjliga att använda, Nå, kanske någon prövat med Perkins eller Ford´s egen York diesel som ju bägge suttit original i äldre Transit? ;)

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

Tjäna.
..... Ja det var länge sen jag har hört av mig i ämnet...

Eu har tydligen tagit beslutet , när Tyskland gav med sig , om jag har förstått rätt att förbjuda Bränslemotorn från 2035...... Men läste någonstans att OM biltillverkarna i Europa kan redovisa ett noll utsläpp på skadliga avgaser så fick man tydligen fortsätta att tillverka Bränslemotorer...

Vi vet ju numer att det finns storskaliga och små projekt runt om i Världen vad det gäller Fossilfritt bränsle , e-metanol , e-bensin och på Dieselsidan så någon avart från flygindustrin så det ser ju trots mina farhågor för fyra år sen att vi kanske kan fortsätta med våra entusiast bilar ..

Vad det gäller racingen så körde ett Toyota team förra året 24 timmars på ringen ( nurburg ring ) med ett fossilt fritt bränsle , dock vet jag inte med säkerhet vilket bränsle och vilket team som körde. Det ryktas om att TTE (Toyota team Europa ) gav ett privat stall / team , spons / bränsle för att kolla om saker och ting håller i hopa efter 24 timmars racing .. Man ska ha gjort tester på effekt och renlighet före och efter racet på 24 timmar.. Det skulle då visa att efter tävlingen så mättes det upp bättre och renare effekt i deras motorer....

Vad det gäller EL sidan så måste jag erkänna att det finns ju en del trevliga / roliga saker på gång så inom motorsporten och även vanliga vardagsbilister ...

Men där på vardags sidan så finns det en hel del problem som måste åtgärdas snabbt för annars så kommer folk att tröttna på elbils sektorn och såklart gäller det el infrastrukturen.. Vad det handlar om är LADDNINGEN av alla EL Bilar , Man lovade för typ 8 år sedan att " Citat .. inom 10 år så ska det finnas en laddstolpe / station per 100 kilometer vad det gäller Europa vägar och större riksvägar.... "

Med bristen på El försörjningen och att det finns vissa då motståndare mot Vindkraft ute till havs ( typ 10 kilometer från kusten ) så kommer jag att tänka på ett inlägg på en lokal debatt sida ... TYP .. Jag XXXX vill inte att det ska finnas Blinkande vindkraftsverk utanför min horisont ... ( Men HEN vill ha billig el ) och så svarades detta ... Är det inte bättre att ha blinkade lampor långt ute till havs än att ha blinkande lampor i vardagsrummet ...

// krille
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Jomentjena Krille! :)

Ja, visst händer det en del intressant - det är spännande att se kapplöpningen mellan de olika falangerna i teknikutvecklingen. Som vanligt handlar det väl motstridiga viljor där ekonomiska intressen och ideologiska synsätt stöts mot praktiska hänsyn och var utveckling står för närvarande kontra vart den kan beräknas nå inom överskådlig tid. Just nu tycks el-lobbyn ha övertaget men det gick ju fort för marknaden att tvärnita försäljningen av elbilar i Sverige när regeringen slutade dela ut morötter till nybilskunder som ville köpa helelektriskt. Nu är jag ju så gammal att min syn på bilar är väl ungefär på Fred Flintas nivå :D i dagens perspektiv, men nånting måste vara fel när de flesta elbilar tycks vara stora SUV:ar som mest köps för att åka till jobbet med och redan de minsta bilarna väger minst 1,5 ton p g a sina batteripackar och förstärkningarna som krävs för att bära dom. Det verkar som att de som bygger elektriska ökenracingbilar lyckas mycket bättre. Och detta med laddstolpar som du tog upp... ja, jag hörde nån siffra om var det 80 eller så tjänstebilar i min kommun som går mer eller mindre på el, men jag har väl koll på runt 5 ställen man kan ladda dom på. Finns lite att göra där.

Nä, den här tekniken har nog ganska långt kvar iaf i massproduktionssektorn innan den blivit av med de värsta nackdelarna. Kanske är de bara för enögda och tungfotade för att kunna tänka utanför lådan. Först och främst behövs andra material till batterierna än det sällsynta/dyra, tunga och giftiga Litium som är nödvändigt idag. Visserligen en avsevärd förbättring över gårdagens blybatterier, men tittar man på nåt som en Detroit Electric - antagligen just den bil som karikerats till Farmor Ankas i Disneys tecknade serier :D - från bilismens barndom (leta upp Jay Leno´s provkörning på Youtube) så syns inte teknikutvecklingen ha gjort ett riktigt så stort rymdskutt som biltillverkarna gärna vill påskina. Visserligen har jag inte haft tillfälle att köra mer än ett par olika elbilmodeller (Renault återkommande och i viss mån VW) i jobbet, men inte tycker jag att de ger ett modernare intryck på något vis än någon konventionell bil, mer som en elektrisk gaffeltruck :p att ratta vid parkering etc... vikten igen. Nä, jag är nog för gammal för att kvalificera till att ha en neutral åsikt, associationerna går automatiskt till radiobilarna som var så spännande för en smågrabb i sjuttiotalets gryning, sånt som en Zoe eller ID-4 ser ju t o m ut som en sån... :prop:

Oj, dags att släcka apropå arbetsdag i morgon. Men iaf, vätgas syns ju som en fullt tänkbar framtidslösning för utsläppsfria bilar och utprovad är den redan. En enklare lösning för att tanka och lagra säkert under färd och vi kan redan snart vara där. Syns rimligt. E-bränslen är en annan väg som kan komplettera, men där krävs nog lite mer för att göra utsläppen till nästan noll - å andra sidan kan det lilla av koldioxid etc som blir resten kompenseras av hur källorna delvis tar upp andra utsläpp som skulle avgå genom annan nedbrytning. Samma med mer ifrågasatta syntetiska bränslen typ syntetisk diesel etc som å andra sidan kan fungera som återvinnare av avfall, t ex har vi i mitt län stora slambankar av gamla industriutsläpp i vattendrag vid massaindustrier som skulle kunna omvandlas till syntetbränslen men avvecklas marknaden för fordonsbränslen försvinner också potentiella sätt att bli av med miljöpåverkande avfall annat än att deponera det någon annanstans. Klart, vem sa att nåt ska vara enkelt? :kopfkratz

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Dröm bil , se foto.

Inlägg av Granworth »

Hejsan.

Det finns en artikel i senaste bilsport på sidan 18 ang. " syntetiska bränsle inte uträknade , EU vänder " ... som ger än mer klarhet om vad jag skrev i senaste inlägget.
Det har då funnits nån missförstånd på båda sidor Men en herr V Wissing har nu förtydligat sig , bra så och vad som kom fram i detta med det nya EU Beslutet -.
Detta borde ju nu ge rätt signaler till dom olika Bränsle tillverkarna / tillverknings metoder så att man nu kan dra åt samma håll ....
Drömmer om en power soppa likt e85 eller än bättre för vettiga priser ....

Mvh Krille
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Hej Krille :). Intressant nytt radioreportage om Liquid Winds projekt (de har btw fått in en stor dansk delägare) och lite om andra på gång - https://sverigesradio.se/artikel/ovik-e ... ygsbransle. Jämte Ö-vik nämns Sundsvall och Umeå vara på gång med projekt och i Långsele planerar tyska Uniper för liknande produktion av flygbränsle. Det talas om underlag för hundratalet produktionsanläggningar i Sverige, iofs lär ju dessa användningsområden sluka allt de hinner producera med dagens resurser men med storlek och efterfrågan brukar komma fler som vill vara med och steget till fordonsbränsle är kort. Klart, att priset till enskild konsument för ett potentiellt e-etanol till vägfordon skulle ligga på en nivå motsvarande 95 oktan etc kan vi väl drömma om, å andra sidan är ju det till största delen skatter så egentligen borde det kunna kompenseras i ganska hög grad med omfördelningar om det fanns en poltik som inte bara handlar om att styra över bilismen mot batteridrift (som orsakar sin egen miljöskada med jakten på giftigt Litium så länge inte bättre alternativ upptäcks). Men visst syns det finnas förutsättningar om inte motviljan är större än viljan.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Jo, det pratades lite kort igår i Sveriges Radio P1 om framsteg i forskning på biobränsle som kan produceras av cyanobakterier, dvs alger, som ger ifrån sig svavel och aromatiska kolväten där förstås det senare är vad som är intressant för motorbränsle etc (men även intressant i tillverkning av biobaserade plaster m m). Lite ironiskt eftersom just algtillväxt :D i bränslesystemen är ju ett av problemen med biodiesel som drabbat en del men tydligen kan de små organismerna vara till nytta också, nu räknar forskarna med kanske 10-15 år innan det kan kommersialiseras sas det. Här är en vetenskaplig artikel på engelska för den som vill grotta in sig i ämnet: https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 39347/full

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Läsvärd artikel på engelska med en del tekniska insikter om de olika alternativen till fossilbränsle och bästa sätten att hushålla med resurserna i bilismen i en tid när starka krafter drar allt fokus mot inte så förnuftig batteriteknik. Ett debattinlägg signerat bilfantasten och skådespelaren Rowan Atkinson (japp, "Blackadder", "Mr. Bean" m m). https://www.theguardian.com/commentisfr ... n-atkinson

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Dröm bil , se foto.

Inlägg av Granworth »

Hej.

Ja nu börjar det röra på sig vad det gäller fossilfria bränsle ,,

Köpte en mycket populär biltidning och där finns en mycket intressant artikel ang. förnybart bränsle och syntet bränsle , mycket läsvärt och intressant .

Mina funderingar kring detta är ju nu hur storskaligt detta måste bli för det lär ju behövas många tillverknings platser i Europa för att tillgodo se alla som behöver detta nya bränsle ...
Plus faktorn i detta blir ju en hel del nya arbetsplatser inom tillverkningen men oxå med uppbyggnaden av dom .
Som sagt det rör på sig i rätt riktning , Nytt miljövänligt bränsle som får våra kära och behövda bilar att fortsätta rulla ...

Krille.

Skriv svar