Kostillskott & Träning

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Mr 19"
Legend
Namn: Johnny Lehti
Kör: Sierra Cosworth

Inlägg av Mr 19" »

Jag har gjort 145 i bänk, 170 i knäböj(dåligt), och 240 i marklyft. 40 år ung.

mathiass

Inlägg av mathiass »

Tränar inte alls bänk så mycket, men körde 3 x 90 i förra veckan :)

19 år
72 kg

Mvh Mathias

Mr 19"
Legend

Inlägg av Mr 19" »

Egentligen säger marklyft , frivändningar och knäböj mycket mer om ens totalstyrka än bänk, men de e ju en kul referens.

Användarvisningsbild
Benan
Legend
Namn: Benny Nilsson
Kör: Capri Cosworth 24v, Mondeo 2,0 -02 & Yamaha YZF 1000R

Inlägg av Benan »

Kan man lyfta fel på bänk?? Fan jag ligger duktigt efter ser jag... Alla andra övningar, tex axellyft har jag 80-85kg! Men bänk e helt omöjligt... :banghead:

mathiass

Inlägg av mathiass »

Benan skrev:Kan man lyfta fel på bänk?? Fan jag ligger duktigt efter ser jag... Alla andra övningar, tex axellyft har jag 80-85kg! Men bänk e helt omöjligt... :banghead:
Jodå, det kan man. Förmodligen är din teknik som du använder vid bänk fel. Du kan börja med hantlar istället för skivstång för att träna upp din balans som är mycket viktigt när du sedan ska träna bänkpress. Kör heller inte för med mycket vikt, utan kör istället med mindre vikt och flera reps istället.

Fråga gärna någon som jobbar på ditt gym om dom kan hjälpa dig att hitta
rätt teknik till bänken för dig, de ställer säkert upp och hjälper dig.

Jag brukar köra med en hantel i varje hand och så lägger jag mig ner på en bänk och för hantlarna upp och ner precis som i bänken för att träna balansen.

Sen är det träna, träna som gäller :)

Användarvisningsbild
Benan
Legend

Inlägg av Benan »

Okaj.. Ja jag ska fråga nån av tränarna..
Har köpt en bok om det men det blir samma skit som alltid fast jag försöker göra som det står där.. :Odd:

Menar du där man ligger och lyfter armarna som man ska krama nån typ?

mathiass

Inlägg av mathiass »

Benan skrev:Okaj.. Ja jag ska fråga nån av tränarna..
Har köpt en bok om det men det blir samma skit som alltid fast jag försöker göra som det står där.. :Odd:

Menar du där man ligger och lyfter armarna som man ska krama nån typ?
Den övningen är bra med.

Men jag menar att du kör på likadant sätt som när du kör bänkpress, men istället för en skivstång med vikter så använder du två hantlar.

Är på jobbet nu så hinner inte förklara mera, tyvärr :/

men kolla denna sida, http://www.exrx.net där finns det många bra övningar som du kan kolla in och kanske testa :)

annars har du http://www.styrketraning.com, medlemmarna där vet det mesta om styrketräning :)

Hinken

Inlägg av Hinken »

Lars_Turbo skrev: Den obligatoriska men ack så ointressanta frågan ] Hur mkt bänkar ni? [/B] (självfallet utan fusk som tex bänktröja..)
Skriv också DIN vikt.

Mvh/ Steven
Är 19år

vikt: 75kg

bänkar: 115kg

Men bänk är ingen favorit direkt... :)

Användarvisningsbild
Benan
Legend

Inlägg av Benan »

styrketraning.com va skit bra! Tack!!

Såg på filmen dom läkna till att jag gör fel på bänkpress.. När stång e nere vid bröstset så "ligger" den på samma nivå som bröstvårtorna när jag gör det. Han la ju den precis nedan för halsen!! Kanske en anleding till att inte går så bra?

mathiass skrev:Den övningen är bra med.

Men jag menar att du kör på likadant sätt som när du kör bänkpress, men istället för en skivstång med vikter så använder du två hantlar.

Är på jobbet nu så hinner inte förklara mera, tyvärr :/

men kolla denna sida, http://www.exrx.net där finns det många bra övningar som du kan kolla in och kanske testa :)

annars har du http://www.styrketraning.com, medlemmarna där vet det mesta om styrketräning :)

samba

Inlägg av samba »

Benan skrev:Kan man lyfta fel på bänk?? Fan jag ligger duktigt efter ser jag... Alla andra övningar, tex axellyft har jag 80-85kg! Men bänk e helt omöjligt... :banghead:
Antar att du kör på 80-85kg i nån form av axelmaskin och inte ren axelpress med stång?? Går inte att jämgöra maskiners vikter med lösa vikter.. Hävstångseffekt osv.. Men har jag fel och du kör på 85kg i axelpress och 50kg i bänkpress har du nog världens sämsta/konstigaste teknik i bänken :D

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab

Inlägg av Lars_Turbo »

Jag lägger skivstången i höjd med bröstvårtorna, det ska man!

Benan: 85kg i Axelpress, respekt till dig isåfall ;)

Liggande hantelpress är skit bra, hjälper dig som tidigare nämt MKT i bänken! Försök att känna dig till "kontakt med musklerna" när du tränar, så att det verkligen känns i rätt kroppsdel! Armarna tar mkt stryk i bänken, dom börjar sacka efter känner jag :(

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Användarvisningsbild
Benan
Legend

Inlägg av Benan »

Självklart e det i maskin! :) Så där e ju hävarm..Man sitter röven och trycker rakt upp helt enkelt.. Har aldrig prövat med skivstång! Kan inte kalla mig för nån stamis på gymet.. Börja träna i mitten på juli.. Så det e 8 månader. Men försöker gå 2ggn/veckan.

Jag tyckler det e svårt som fan att känna bröstmusklerna... Kvittar vilken öving/maskin jag gör så känns det INGET brösten. Bara lite presic upp vid axlarna där dom fäster.. :(
Men jag ska gå över till hantelpress nu och så om det hjälper!

Användarvisningsbild
c0z
Veteran
Namn: Johan Lundmark
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -91, Mazda B2000 Pick-up -88

Inlägg av c0z »

Jag äter star nutrition Gainer efter träning och kreatin i perioder.
Kommer börja med protein whey 80 igen snart.

Tränar 4ggr i veckan.
Mån - Bröst, biceps
Tisd - Ben, vader
ons- Vila
Tors- Rygg, mage
Fre- Axlar, Triceps.

Fungerar bra tycker jag.
Händer man lägger in något extra magpass och ibland underarmspass.
[Sierra Cosworth 4x4 -91] Sommarbilen.
[Mazda B2000 Pickup DX -88] Vinterbilen.

Användarvisningsbild
Lars_Turbo
Legend
Namn: Steven R
Kör: Eskråt och Saab

Inlägg av Lars_Turbo »

Benan skrev: Jag tyckler det e svårt som fan att känna bröstmusklerna... Kvittar vilken öving/maskin jag gör så känns det INGET brösten. Bara lite presic upp vid axlarna där dom fäster.. :(
Men jag ska gå över till hantelpress nu och så om det hjälper!
Jag tror du lägger stången för långt upp (åt huvudet), då blir det axlar som får jobba. Lägg den på bröstet i höjd med "the nipples" och pumpa. Kör låg vikt så det blir lättare att göra rätt, det går även köra med stopp, dvs att du stannar med stången på bröstet i ca 2 sekunder mellan varje lyft, men sånt pysslar mest styrkelyftare med ;)

Mvh/ Steven
*hugng* Team Hangloose Racing 2011 *hugng*

Mr 19"
Legend

Inlägg av Mr 19" »

Man blir lätt "överstark" i framsida axlar, och därför framåtroterad i axelleden. Då får man hållning som en Gorilla till slut. Vanligt byggarfenomen! Tänk på att ha lite svank i ryggen i alla bröstövningar så att skulderbladen hela tiden pressas ner i bänken eller ryggstödet. Detta gäller även ryggövningarna. Bak med axlarna innan man böjer armarna i dragövningar.

Skriv svar