Svårt att göra om mpg filer till vcd osv?

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Danniboy
Veteran
Namn: Danne Björklund
Kör: Ford Mondeo RS,Ford fiesta XR2, Ford Fiesta XR2I

Svårt att göra om mpg filer till vcd osv?

Inlägg av Danniboy »

Har tänkt att försöka göra om mussikvideos till vcd så min dvd spelare kan läsa dom.. är det här svårt eller finns det något progam som sköter allt? :)

Danne
Veteran
Namn: Daniel S
Kör: Sierra Cosworth 4X4
Medlemsnummer: 9

Inlägg av Danne »

Prova denna: http://www.keronsoft.com/iMPEG-Converter.html

Annars är det bara googla på vcd converter så har du en hel drös att välja mellan.

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Namn: Fredrik Wolf
Kör: Volvo V70
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inlägg av -FW- »

En VCD är i mpeg-format med en särskild mappstruktur (precis som en DVD) så du behöver inte konvertera något alls. Bara att bränna skivan i lämpligt program som kan VCD. T.ex. Nero är smidigt. Ska du bränna SVCD är det mpeg-2 som gäller.

Mvh F

Användarvisningsbild
MiniJensen
Legend
Namn: Magnus Jensen
Kör: Ingenting just nu

Inlägg av MiniJensen »

-FW- skrev:En VCD är i mpeg-format med en särskild mappstruktur (precis som en DVD) så du behöver inte konvertera något alls. Bara att bränna skivan i lämpligt program som kan VCD. T.ex. Nero är smidigt. Ska du bränna SVCD är det mpeg-2 som gäller.

Mvh F
Ska man vara riktigt noga så finns det restriktioner på just VCD formatet angående upplösning och bitrate för att det ska uppfylla standard.
Nero kirrar dock att konvertera om mpg-filen inte skulle matcha specen.
TMPG Encoder använde jag förr när jag micklade med sånt.
http://www.tmpgenc.net/en/e_main.html
Ladda template, ladda fil och ut kommer en giltig mpg för VCD, sen får man bränna det med något authoringprogram (som t.ex. Nero)

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Namn: Fredrik Wolf
Kör: Volvo V70
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inlägg av -FW- »

MiniJensen skrev:Ska man vara riktigt noga så finns det restriktioner på just VCD formatet angående upplösning och bitrate för att det ska uppfylla standard.
Nero kirrar dock att konvertera om mpg-filen inte skulle matcha specen.
TMPG Encoder använde jag förr när jag micklade med sånt.
http://www.tmpgenc.net/en/e_main.html
Ladda template, ladda fil och ut kommer en giltig mpg för VCD, sen får man bränna det med något authoringprogram (som t.ex. Nero)
Det stämmer, tack för förtydligandet. Det funkar inte med vilken mpeg-fil som helst utan den ska ha rätt upplösning, bitrate och ljudspår. Oftast är de i rätt format, brukar vara lite struligare med mpeg-2-filer.

Skriv svar