Hur manligt är det o sparka ihjäl en hundvalp???

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Det är fan för jävligt!
Den kille kan inte vara normalt funtad!

Ok om det varit en 50kg rottweiler eller liknande som stormat mot hans barn. Då kanajg köpa att han fått panik.
Men en 10 veckors golden? Inte ens i fullstorlek utgör dom något hot.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Får man försvara hunden i det läget? Eller vad säger lagen? Kanske skulle vara bra att veta om man väl stöter på detta själv.. Fyfan, får bara upp bilderna framför mig när killen i somras sparkade på Cossin, helt oprovoserat.

Sån djurvän som man är så känns detta som att man skulle ingript och gjort det ena och det andra med den där "farsan".. Menar hur tänker man när det kommer fram en liten Goldenvalp, antagligen glad med tungan utanför och där nosen aldrig är still.
Nä in med honom p.g.a. djurplågeri ffs! Det var en liten valp förfan!

Förstår vad du menar Mats, har alltid levt med djur. 2st katter när man var nyfödd sen 1st labradortik, sen en labradorhane som gick bort för typ 10år sen men som man saknar som fan fortfarande.. Idag har jag och tjejen 2st katter och man skulle ju på att gräva ner sig om de hände nåt med dem..

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nu finns det faktisk människor som är vansinnigt rädda för hundar, har själv en sådan kompis och allt som är större än en tax går han undan för, han blev biten när han var liten och det sitter kvar. Alltså kan jag förstå varför den här mannen reagerade, en hund som kommer springandes emot en och man har sitt barn på sidan som kan bli skadat, klart det kan utlösa en sådan här reaktion även om folk tycker det är en oskyldig valp. Sen ser jag ofta när jag är ute och går att det kommer hundrar springandes okopplade, hur ska man veta hur dom hundarna är? Värsta jag vet är utrycket "min lilla vovsing skulle aldrig göra en fluga förnär" har många gånger sett hundar reagera fientligt och går att läsa då och då i lokaltidningar att någon barn eller vuxen blivit attackerat helt oprovocerat.

När ska folk inse att hund är ett extremt stort ansvar, den ska hållas kopplad alla lägen utom på platser avsedda för det (hundgård etc) Hundskit etc ska plockas upp. Jag jobbar ofta på ställen där det är så kallade raststråk och blev heligt förbannad när jag kliver i hundskit etc Nä fy fan va less jag blir på oansvariga människor som inte kan sköta sig och sina djur!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Mikael S skrev:Nu finns det faktisk människor som är vansinnigt rädda för hundar, har själv en sådan kompis och allt som är större än en tax går han undan för, han blev biten när han var liten och det sitter kvar. Alltså kan jag förstå varför den här mannen reagerade, en hund som kommer springandes emot en och man har sitt barn på sidan som kan bli skadat, klart det kan utlösa en sådan här reaktion även om folk tycker det är en oskyldig valp. Sen ser jag ofta när jag är ute och går att det kommer hundrar springandes okopplade, hur ska man veta hur dom hundarna är? Värsta jag vet är utrycket "min lilla vovsing skulle aldrig göra en fluga förnär" har många gånger sett hundar reagera fientligt och går att läsa då och då i lokaltidningar att någon barn eller vuxen blivit attackerat helt oprovocerat.

När ska folk inse att hund är ett extremt stort ansvar, den ska hållas kopplad alla lägen utom på platser avsedda för det (hundgård etc) Hundskit etc ska plockas upp. Jag jobbar ofta på ställen där det är så kallade raststråk och blev heligt förbannad när jag kliver i hundskit etc Nä fy fan va less jag blir på oansvariga människor som inte kan sköta sig och sina djur!
Det håller jag dock med dig om.

Sen vet man ju inte riktigt hur det gått till heller då aftonbladet oftast inte skriver hela sanningen.

MEN att sula i väg en 10 veckors valp anser inte jag är acceptabelt om den inte har rabies och ahr ett c4 paket tejpat på ryggen.

Det hade räckt att gå emellan.

Känner också en hel del hundrädda människor men ingen av dom har fått för sig att sparka i väg en hund, framför allt inte en valp.

Men visst, jag håler med dig att det är ett stort ansvar med hund som väldigt få som har hund förstår.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Mikael S skrev:Nu finns det faktisk människor som är vansinnigt rädda för hundar, har själv en sådan kompis och allt som är större än en tax går han undan för, han blev biten när han var liten och det sitter kvar. Alltså kan jag förstå varför den här mannen reagerade, en hund som kommer springandes emot en och man har sitt barn på sidan som kan bli skadat, klart det kan utlösa en sådan här reaktion även om folk tycker det är en oskyldig valp. Sen ser jag ofta när jag är ute och går att det kommer hundrar springandes okopplade, hur ska man veta hur dom hundarna är? Värsta jag vet är utrycket "min lilla vovsing skulle aldrig göra en fluga förnär" har många gånger sett hundar reagera fientligt och går att läsa då och då i lokaltidningar att någon barn eller vuxen blivit attackerat helt oprovocerat.

Självklart är det så. Men kan nog svära på att en tio månaders valp inte är farlig, enda som kan vara "fara" med den vart om den skulle stöta till ungen som han hade med sig. Men vad skulle kunna ha hänt? Ungen hade satt sig på ändan och blivet dränkt i hundpussar..

Hade helt klart förstått farsan där om det kommit en fullvuxen rottweiler framrusande eller liknande, då de tyvärr fått den stämpeln som aggressiva. Om man då hade sparkat till hunden lite löst för att visa att "hit kommer du inte" så hade jag tyckt att det vart rätt gjort av farsan, men i detta fallet sparka så hårt på en liten valp som den flyger iväg och dör p.g.a. inre blödningar, nä det köper jag inte! Men helt klart förstår jag ditt inlägg till 100%

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Holme
Veteran
Namn: Erik Holmén
Kör: Sierra -89
Medlemsnummer: 159

Inlägg av Holme »

Jag fixar inte att läsa om sånt där, rubrikerna räcker oftast för mig :(
Man ska vara snäll med djur så länge dom inte gjort något anser jag. Självklart ska man försvara sig om man känner sig hotad eller blir attackerad, men i det här fallet har jag svårt att se hotbilden faktiskt. Även om herrn i fråga är otroligt hundrädd måste man ändå ha sinnesnärvaro att göra en viss bedömning. Nu blev den åt helvete :(

Jerkson
Erfaren
Namn: B-O Carlsson
Kör: Mondeo

Inlägg av Jerkson »

Jag kan se de framför mig Denna 10veckors best på 5-6kg komma rusande mot "mannen" och hans barn Med fradga upp över öronen Allt för att slita dom i stycken Allvarligt talat Jag har haft hund i 20år så lite har man lärt sig med åren när man tränat å tävlat Jag hade inte sagt nåt om nån av mina på 38 resp 42kg kommit rusande mot honom Hade han bara böjt sig ner när valpen kom och bara vänt den om Så hade den sprungit lika glad tillbaka Eller satt sig ner på huk och börjat pilla på marken så hade valpen undrat va han hade hittat för roligt Så hade ägaren bara kunnat gått dit och tagit valpen där ifrån Så hade detta slutat lyckligt Bara min reflektion av de hela

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Inte för att vara sådan men om man är ute och går bland folk m.m och har med sig en 10-veckors valp. Borde den inte vara kopplad då ? (för valpens skull om inte annat) Som alla andra hundar i närheten av andra människor. Sen okej, fel att sparka ihjäl valpen.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Daniel666 skrev:Inte för att vara sådan men om man är ute och går bland folk m.m och har med sig en 10-veckors valp. Borde den inte vara kopplad då ? (för valpens skull om inte annat) Som alla andra hundar i närheten av andra människor. Sen okej, fel att sparka ihjäl valpen.
Den var kopplad men ägaren tappade kopplet (den vilda besten slet sig...:p ).
Enl. vad det stod så skulle hon svara i sin telefon eller nått..
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend

Inlägg av Daniel666 »

Keller skrev:Den var kopplad men ägaren tappade kopplet (den vilda besten slet sig...:p ).
Enl. vad det stod så skulle hon svara i sin telefon eller nått..
Och där brast det i ägaransvar tycker jag (hur stor eller liten den än må vara :rolleyes:). Är mobilen viktigare än hunden så ska man ju inte ha en... Och hunden är ju alltid ägarens ansvar antar jag? Om man nu vänder på det så hade det ju kunnat vara en "best" och ungen hade varit i fara.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Daniel666 skrev:Och där brast det i ägaransvar tycker jag (hur stor eller liten den än må vara :rolleyes:). Är mobilen viktigare än hunden så ska man ju inte ha en... Och hunden är ju alltid ägarens ansvar antar jag? Om man nu vänder på det så hade det ju kunnat vara en "best" och ungen hade varit i fara.
Ja jag håller med dig om ägaransvar.

MEN jag vill iaf tro att hon inte hade gjort så om det varit en best på 40kg.

Det är fortfarande en valp det handlar om...
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Får nog hålla med allihop till vis del:rolleyes:
Ponera att jycken kutat ut i vägen o blivit påkörd, vems hade felet varit då?
Tycker det var jäkligt svagt av henne att inte ha mer uppmärksamhet på hunden än att hon tappade kopplet, fattar inte hur jäkla dum man är som överhuvudtaget kan med att gå till media då.

OBS försvarar ej mannens handlande, men lidande och mediakåthet verkar tyvärr gå hand i hand.
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend

Inlägg av Daniel666 »

Keller skrev:Ja jag håller med dig om ägaransvar.

MEN jag vill iaf tro att hon inte hade gjort så om det varit en best på 40kg.

Det är fortfarande en valp det handlar om...
Ja det får man verkligen hoppas men där e vi tillbaka på det någon skrev tidigare "min hund skulle aldrig" för den har man hört några gånger. Om ni inte har förstått det nu så är jag hundrädd :eek:. Och små hundar behöver ju inte vara ofarliga bara för att dom är små. Sen vet till och med jag att golden är rätt harmlösa.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Jag har haft flera hundar, den senaste är 11 månader och är rysligt enveten. En händelse som inträffade när hunden var ca 4 månader var, ska vi kalla den intressant kanske. Grannen hade besök av sin son med barn barn. De två äldsta barnen (kanske 6-7 år gamla) ville klappa hunden och det fick dom och det gick bra. Det minsta barnet som var ca 10 månader satt i en vagn, hunden nosade på barnet, slickade i ansiktet och ungen började gråta. Hunden backade undan. Pappan såg vad som hände och började gapa och skrika som besatt, han tog ett språng och puttade till mig och skrek att såna som jag skulle låsas in och hundar skulle förbjudas. Jag sa till honom att lugna ner sig, för vid det laget hade alla tre barnen börjat stortjuta! Han gick upp en nivå och jag tänkte att nu hänger smockan i luften. Han gormade och fäktade men till slut så märkte han att alla barnen tjöt i högan sky och sansade sig lite. Men han hade tydligen inte tillfredställt sitt behov att skälla ifrån sig, för snart började han gapa igen och beskyllde mig för att barnen grät. Med min mördarhund hade jag hotat och skrämt dom, och det var tur att han grep in mot såna som mig annars hade hunden säkert bitit händerna av allihop. Jag hade vid det laget lyft upp min förskräckta mördarhundvalp i famnen. Jag bad honom åter lugna ner sig med argumentet att han skrämmer sina egna barn med sitt gapande. Nu hade mamman kommit ut och undrade vad som pågick. Han sa att han precis räddat deras barn från att bli hundbitna. Jag sa till henne att se till att lugna ner sin gubbe för han skrämmer HUNDEN. Och så började han gapa igen, så det stänkte ur käften, och barnen började lipa igen! Så stampade hon i marken och röt till gubben sin, en gång, högt och tydligt att "Nu håller du käft!" varpå han gick från falsett till mummel på en millisekund. Sen lommade han in i huset utan ett ljud. Sen frågade hon MIG vad som hade hänt. Jag återgav den senaste minuten och sen frågade hon barnen om dom ville klappa hunden en gång till! Det ville dom och så var dom glada igen.
Tilläggas ska att hunden var kopplad hela tiden!
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Skriv svar