Dessa fruktansvärda spindlar...

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
CosworthSierra
Veteran
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Kontakt:

Dessa fruktansvärda spindlar...

Inlägg av CosworthSierra »

Har hittat såna här i hemmet då och då under åren. Jag blir nåt så fullkomligt vettskrämd som den fruktansvärda och oerhörda spindelfobi jag besitter.

Kan inte riktigt själv rå för det, utan det är rent instinktivt. Men på något sätt programmerar det hjärnan att framkalla totala panikattacker vid synen av objektet. En fullständigt panikartad reaktion. Var på väg ut till frysboxen i tvättstugan för att hämta bröd då jag plötsligt upptäcker denna fara endast 50 cm från mig. Skräckslagen hoppar jag till och rent automatiskt tar ett skutt bakåt för att ramla in i hyllorna, dänga i huvudet ordentligt för att sen bli sittande på golvet och paralyserat stirrande på detta monster, med en puls på 140..

När jag väl lugnat ner mig kunde jag ta mod till mig och fotografera odjuret..

Nån som mer känner igen sig? Eller kanske rent av vet vad för spindel det handlar om? :D
Bilagor
DSC00532.JPG
DSC00531.JPG

Tags:

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Det där är en spidolus attackus eller attack spindel på svenska. den kan hoppa 2m och dess kraftiga käftar kan slita av en människas halspulsåder om den känner sig trängd så ta det försiktigt!

men allvarligt talat, det var en stor jäkel!
//Johan

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

haha jag känner igen mig.. de där j*vla fuktspindlarna kan bli helt enorma! :O (i svenska mått mätt) Minns en natt när jag skulle sova då en sån där satt bakom ett papper på väggen, åt fel hål, dvs hans ben spann mot pappret när han försökte gå.. det tog mig timmar att fatta vad som hasade runt likt en zombie.. tror du jag sov något den natten? Nepp! hehe.. vidriga små djur!
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Brukar få rädda min sambo från diverse "attack spindlar" men den där var rent otäckt stor :hidesbehi

Användarvisningsbild
nexis
Veteran
Namn: Ninni Strömberg
Kör: alldeles för fort

Inlägg av nexis »

Man kan hitta många kul spindlar i bilar importerade från USA. var väldigt glad att vår cheva van var importerad mitt i smällkallaste vintern för när vi fick hem den var där en stooooor illgrön spindel. T.o.m så jag fick rysningar och jag är inte speciellt rädd för spindlar...
Peugeot 205 Gti Dimma "Lillan"
Ford Focus "Cupen"

Det enda vi vet om livet är att ingen kommer ur det levande så vi kan lika gärna leva livet när vi ändå är här

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

Jag hyrde en bottenvåning på en villa förut o då var det sådana där spindlar varje dag :S var också spindelrädd, men jag hade en liten potatissalladsburk jag använde för att fånga dom o kasta ut dom, har faktiskt blivit lite härdad och är inte lika rädd för dom längre :D
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Aha, jag tror det var precis en sån där jag hade som ovälkommet husdjur i mitt reservdelsförråd en gång i tiden (oisolerad grund mot backen var säkert inbjudande i dess tycke...) :D. Jo, den där sorten är ju en vanlig inneboende i tvättstugor och liknande utrymmen, har jag lärt mig under perioder som gårdskarl/hustomte. Dom brukar komma fram och undra vafaan när man börjar hamra :laughing:, lite positivt så springer de visserligen snabbt om de behöver, och oftast bortåt i vild skräck, men vad jag vet är de inte varken benägna eller ens dugliga att hoppa mot en. Spindlarna delas upp i två huvudgrupper (som jag glömt namnen på) och det är dessa långbeningar och den andra sorten som är mer kompakta med kortare grövre, krumma ben. DOM är bra på att hoppa däremot :eek:, ganska logiskt egentligen. Till den sorten hör bland annat Fågelspindlarna som fått namn efter sin förmåga att hoppa långt. Våra inhemska spindlar är mest bara ruskiga (och en aning fascinerande - otroliga hantverkare med sina invecklade nät även om de går efter en nedärvd "ritning"). Överhuvudtaget är det få spindlar som är direkt farliga för oss människor, men en del av de större exemplaren kan ge otrevliga inflammationer om de bits, eftersom de sprutar in giftblandningen de använder för att lösa upp flugor med och jaa, den funkar begränsat på oss också - risk för svullnad och sår som kräver behandling :blehw:, så man ska ha respekt för de lurviga saker som kan följa med importbilar och andra transporter från utlandet.

Lite läbbiga fakta (och några tekniskt intressanta) om spindlar, om ni inte fått nog redan :332: :

- Spindlar har ett glykolliknande ämne i blodet som gör att de kan övervintra i dvala (vet jag att bekräfta efter att ha väckt en vid snickeriarbete på en kaj i minusgrader :D). Sekretet de spinner trådar av är ett protein som rankas som det starkaste kända materialet i naturen, draghållfastheten i en torkad/härdad tråd är enorm i förhållande till tjockleken i trådarna. De har inga egentliga hörselorgan men känner av vibrationer i luften med håren ytterst på benen (enligt en myt reagerar de på klassisk musik, men lite pumpande techno kan också locka fram dem - troligen handlar det om att vissa ljudfrekvenser lockar eller stör dem), vilket gör att de kan upptäcka flygande bytesdjur redan innan de fastnat i näten. De riktigt stora tropiska spindlarna kan förresten övermanna fågelungar och små möss, också. Våra svenska brukar inskränka sig till att jaga långsamma markburna insekter med blandad framgång, när flugorna tryter. Samlivet är inget vidare, eftersom honorna biter huvudet av hanen innan han ens är klar med sitt, men honorna är däremot måna om avkomman och föder upp dem genom att låta dem kannibalisera på sig när de kläckts.

Förresten, spindelskräcken kan avläsas som aktivitet i ett av våra hjärnors äldsta, innersta centra, så vi har troligen denna mycket vanliga fobi som ett arv från äldre arter i utvecklingskedjan :door: - joo, jag tycker själv de är attans otrevliga, inte så jag flyr dom men fäktar vilt :515: om de faller ner på mig, brrr.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Pida
Veteran
Namn: Peter Palmér
Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6

Inlägg av Pida »

Faktiskt blivit "biten" av en sån där "vanlig husspindel" för några år sedan, blev som ett litet myggbett o kliade ganska duktigt ett par dagar... Hade aldrig trott det om en svensk spindel förut. Var inne på lokala djuraffären bara någon vecka efter och skulle köpa lite syrsor åt mina anolisödlor jag hade då för tiden och i kassakön stod det en annan kund o berättade något liknande för kassörskan som även hon sa att hon hade hört liknande tidigare. Letade runt som fan på nätet om info när jag blev biten men överallt stod det att ingen svensk spindel förutom kärrspindeln kunde bita igenom människans hud så frågan är hur det då gick till, hade den en mygga i käften som stack mej då?

Har massa såna spindlar i både källaren o garaget, tål ganska duktigt med olika sorters sprayer innan dem segnar, effektivt är iallafall sån där "rem-spray" som gör dem klibbiga för då kan dem inte springa så fort hehe.

Skriv svar