Tips till oss arbetssökande?

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Znurp
Veteran
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92

Tips till oss arbetssökande?

Inlägg av Znurp »

Hej mitt namn är William och jag har varit arbetssökande sen jag tog studenten i våras. Jag undrar om ni har lite förslag på olika typer av jobb som finns? Jag gick utbildningen som personbilstekniker och jag älskar att skruva med allt och är väldigt arbetsvillig. Det är svårt att få jobb i dagsläget då det är lågkonjunktur och så... Företag går i konkurs eller tvingas avskeda folk.. Sitter även i den hemska, onda cirkeln.. Dvs är på god väg med körkortet men har inte nog med pengar för att slutföra, för att få pengar krävs ju självklart ett jobb! men de flesta jobben har ju körkort som krav.. :P

Några tips på hur man får jobbsökandet att kännas ännu mer värdefullt och roligare? Tips på företag som liknar/är mekanikers jobb som ni vet söker arbetare? Har väl skruvat i hela min uppväxt! Jag började med att skruva med cyklar och radiobilar, därefter ägde jag en gokart som jag dock aldrig skruvat med! Senare i början av gymnasiet skaffade jag en moped som jag fått skruva med en hel del! Mycket "bonnmek" på den moppen kan jag säga! Reservdelar kan man glömma, reservdelsmoppe (finns få av dem) eller "bonnmek" som gäller!

Har väl inget direkt bra kontaktnät när det gäller praktiska jobben så man får prova allt! Hoppas ni har några förslag att komma med. Andra arbetssökande är varmt välkommen att använda denna tråd också. :)

Tags:

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

kan du köra med ok48or och kan tänka dej att ligga borta på veckorna så sök dej till industri rep arbeten,skit kul och omväxlande,tips kan va att söka rätt på företag som har rep stopp på pappersbruk och sågverk,där har jag jobbat mycket innan jag gjorde det STORA misstaget att börja inom bilvärlden igen,ring runt till bruk el sågverk och fråga vilka företags som brukar vara där och ev telenr till dom,lycka till och sök allt,ring allt,undvik af så mycket du kan,google och eniro är din vän,jag har gjort allt möjligt,jobbat med lackering av bilar och lastbilar,byggt bärgnings bilar ochhusvagnar och vart bilmek i många år,även varit egenföretagare med inriktning på smides saker (mycket hus grejjs) och rep på lantbruks maskiner,vill man jobba och är mobil så går det,jag är ett vandrande bevis för det :)

Znurp
Veteran
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92

Inlägg av Znurp »

hmm antar ett det är svetselektroder (var tvungen att googla). Har tyvärr endast svetsat med gas och sitta och smälta ihop plåtbitar, behövs dock träning för att komma in i svetsandet igen då det var ett tag sen och man har glömt lite saker. Men roligt med svets tycker jag att det är, helt klart. Jag älskar att skruva med bilar och även andra fordon men de säger ju att man ska inte ha en hobby som sitt yrke? Fick höra en heldel på praktikplatserna "Passa på att bli nått annat medans du kan!" "Bli inte mekaniker!" osv... men man får som oftast aldrig veta anledningen, antar att det är pga enformigheten? bilar ut och in, samma saker varje dag eller rent jävulskap som man aldrig blir fri? Såg ett jobb längre upp i sverige för inte så länge sen som gick ut på olika projekt, bygga om fordon och liknande saker uppfattade jag det som, lät riktigt roligt faktiskt! Dock fick man självklart standard svaret "Tack för din ansökan! Tyvärr har vi valt annan sökande men behåller din ansökan!". Det här med maila CV och personligt brev är värdelöst tycker jag. Det är besök som gäller!
Det här med bygga husvagnar, gör man en sak eller är det varierande typer av jobb? Vad går det ut på? :) Vet att det finns ett företag en bit bort som jag tror iallafall har försäljning av husvagnar, har bara åkt förbi nån gång. Vet dock inte om de servar och lagar dem. Antar att gasoltuber och slangar ska kollas, lampor, stödben, olika funktioner och så vidare. Smide låter också rätt kul faktiskt! Alltid kul med tips!

Mvh William

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

En bilmek utbildning tillsammans med en industrireparatörsutbildning är en bra grund gissar jag på, så ligg på AF om en industrireputbildning med elutbildning så du får en Begränsad behörighet 1(BB1) och se då till att få truckkort och om möjligt maskinförabevis på lastmaskin, som motivering så går det att ange att det finns pallgafflar till LM.

Har du ovanståénde som utbildning så bör du vara rustad för div mek-jobb, i allafall utbildningsmässigt.

Svetskunskap är ju ett krav idag om du ska jobba inom mek, inte alla företag har möjlighet att avlöna en personal av varje, utan mer universal personal är önskad, så svets, hydralik, pneumatik, styr & reglerteknik, kovertionell svarv & fräs och elbehörighet och givetvis minst 10 års yrkesvana är väl mer eller mindre ett krav idag, som jag förstått det hela.

Sen så är ju som jag skrev innan truckkort, maskinförabevis, C-körkort osv meriterande...

Tack för visat intresse, ja vänj dig vid det, jag har en pärm med sådana brev från den tiden jag sökte jobb, och det var med reparatörsutbildning med el o hela rasket, tillsammans med en massa andra hobby o yrkeserfarenheter...

Så vad arbetsgivarna ville ha då, ja det blev jag aldrig riktigt klok på, o nu ska det enligt yngre kompisar jag har vara helt kalkat.

Znurp
Veteran

Inlägg av Znurp »

Ja det låter vettigt men tyvärr är inte af så villig att ge ut utbildningar i denna lilla stad, truckkort fick man inte om det gällde att jobba i norge nämnde dem på något möte, och här där jag bor söker de inga truckförare så kortet var tydligen inget att ha tyckte dem, vet ej om de har annan åsikt när det gäller andra orter? En kompis till mig som gick i samma klass ville hoppa på svetsutbildningen som af betalar för, men han fick inte för att kursen var för lång? (9 månader) Varför har de kursen om man inte får gå den? :S Han fick dock kanske gå en typ av svetskurs som skulle ta minst 11 veckor och det var riktigt högt tempo sa läraren på den skolan.

Vet inte om alla skolor erbjuder samma men på min så ingick pneumatik och hydralik och systemteknik osv, dock ingick inte svets vilket jag tycker är väldigt dåligt, dock så kunde man ju välja det som individuellt val vilket jag gjorde, hade även en kurs som hette småmaskiner det året. Jag fick dessvärre inte mig svets året efter som jag hade önskat, utan fick kurserna engelska b och airbrush istället. Hade dock också varit roligt att få prova på lite metallsvarv och renovera topp eller liknande. :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Engelska är nog så viktigt, får du in en topp till en Engelsk bil så är det ju viktigt att du kan prata med den när den ligger på fräsbordet...

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

husvagns byggnad var mångsidigt men rep av dom är nödvändigt så sök,haka inte upp dej på vad du kan el inte fråga och säg det här är jag bara,på industri rep företag så finns det användning av mycket folk från tillfälle till ett annat,mycket skruva efter felanmälan på lappar el liknande,ersätta en trasig del med en annan klarar du lätt om du har lite skruva vana,vi hade mycket unga killar med oss som nyss gått ur skolan,nåra palla slitet andra hade nog glidit igenom skolan med en naiv inställning,kommer du in så lyssna, fråga om du inte fattar och visa att du vill slita och vill lära dej jobbet,jag har fått lättare och lättare att få olika jobb för jag har fått ett visst rykte om mej och sånt är oxå viktigt,vet folk att den där han kan jobba som ett svin el han där han bara kammar håret och kollar facebook i telefon ja gissa vem dom ringer :)

Användarvisningsbild
rs_cosworth
Veteran
Namn: kenneth a
Kör: volvo och cossie
Medlemsnummer: 268

Inlägg av rs_cosworth »

jobber kommer oftast inte fram,går runt till olika firmor! oftast annonserar dom inte ut jobben.. har jag fått lära mig.
A taste of heaven...

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

En sak att fundera på är att det är oftast enklare att hitta ett nytt jobb om du redan har ett jobb. Eftersom att det oftast alltid är många som söker samma tjänst så kommer de sällan att välja den personen som har ett tomt CV.

Det är alltså bättre att ställa sig på McD och flippa burgare än att sitta hemma och söka jobb, ta vad som finns så länge, för att sedan söka dig in i det område du vill vara i.

Jag startade med att tvätta bilar som sommarjobb, fick sedan jobb att montera ihop datacentraler. Chefens son ägden en bilfirma, fick in en fot där, började jobba 2 dar i veckan hos sonen vilket snart ledde till heltid och på den vägen vart det.

Ett problem i dagens samhälle verkar vara att alla vill vara boss och tjäna storkovan utan några som helst kvalifikationer. Tror dock att det är bättre att fylla sitt CV med olika tjänster även om de är "dåliga" jämfört med att ha stora tomma hål medans man väntar på det "rätta" jobbet.

Får man bara in en fot någonstans så kan det ofta leda till annat då någon känner någon som känner någon etc.

Lycka till!

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

meanxpress skrev:vet folk att den där han kan jobba som ett svin el han där han bara kammar håret och kollar facebook i telefon ja gissa vem dom ringer :)
Det blir +poäng på denna posten :D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Söka toppjobb direkt, nee det fungerar inte, dock så har Skinkis en poäng med att oftast så får man ju börja på det som är botten inom ens inriktning, tex som färsking innom el, så är det ju inte troligt att en får gå in i ett ställverk första veckan o dra el o felsöka, utan det blir nog till o bära matriel i början.

Jag har på yngre människor märkt att idag så är första frågan hurvida företaget kan få lönebidrag eller inte för den stackaren som ska fnaska på firman, hur kul är det o komma på ett jobbsamtal o där få reda på att dom vill ha någon som fnaskar gratis, dvs när bidraget är slut, så är dörren där...

Då kanske en inte framställer sig i bästa dagen, o jobbet går till någon annan, btw, var det någon som sa något om hög ungdomsarbetslöshet?

Min medicin är: bort med allt vad bidragshelveten som finns inom jobbvärden, ok en provanställning kunde ju samhället bjuda på, men inte en spänn mer, och det skulle vara strikt reglerat, vid misstanke om utnytjande av arbetskraft/skattemedel så skulle företaget granskas och kunna lagföras med återbetalning som krav, och det skulle vara som med skatten, personligt betalningsansvar för F-skattaren.

Först då kommer vi att få en rättvis fungerande arbetsmarknad, och alla oseriösa företag skulle konka jävligt fort utan billig skattefinansierad personal, som faktiskt är människor, vilket jävlig ofta glöms bort i den personummerfierade avloppsdamm som alla statisikjagande politiker fiskar i :banghead:

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Nu är jag ju så gammal så jag kan vara din farsa gott och väl, så här kommer mina goda råd:
1. Ta vilket jobb som helst. Sköt det med arbets tider, ingen måndags sjuka, bakfylla mm så du får ett bra betyg när du ska sluta där.
2. Medan du jobbar där så lägger du först av allt pengarna på att ta KÖRKORT!!!
3. När det är klart så jobba vidare och SPARA pengar!
4. När du nu står på detta kanske tråkiga jobb, flippa burgare, städa, kassan på Konsum mm så FUNDERA på vad du verkligen vill och INTE vill.
5. Sen kommer vi till det kanske oundvikliga i dagens läge med den hårda arbetsmarknad som råder: Läs vidare! Gör dig själv intressantare för arbetsgivarna! Sen när du gjort det och har ett bra arbetsbetyg från tråkiga jobbet att du skött dig bra så öppnar bara det dörrar. Har du inget intyg alls men har jobbat så drar din nya tilltänkta arbets givare öronen åt sig direkt! Vad är felet med
6. Språk. Läs engelska, det är NÖDVÄNDIGT!!!
Är du Ford intresserad så köp en reparationshandbok på engelska istället för svenska och lär dig den vägen, det är både roligare och lärorikare än vad magistern i skolan kan hitta på. Och än roligare blir det när du lärt dig att förklara hur en motor funkar på engelska då får du toppbetyg i ämnet också!

Jag följde endast 2 punkter på min egen lista. nr 1 och nr 6. Jag fick genom att följa nr 1 aldrig problem att bli vald för en anställning om det stod och vägde mellan mig och en annan. Genom nr 6 kom resten, engelskan har delvis tagit mig dit jag är idag, delvis pga intresse för engelska bilar så jag odlade kontakter i england och jobbar mycket med såna idag. Jag trivs ganska bra, men hade jag gjort nåt annorlunda så hade jag nog hellre pluggat mig till möjligheten till ett bättre jobb och haft engelska bilar som hobby och inte som jobb. Skruva bil är kul, men inte ALLTID!
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ah, nu har ju de andra gamla rävarna redan rabblat så mycket livsvisdom här så jag har nog inte mycket mer än att instämma med föregående talare :D, men jag puttar in några småsaker.

Fråga AF om de kan låta dig gå kursen Heta Arbeten (licensen gäller minns jag rätt i tre år innan man måste förnya genom att gå en ny kurs - ah ja, klart min har gått ut... :p). Det är knappast någon stor kostnad för dem att bråka om men bra grundläggande kunskaper i förebyggande brandskydd och direkta åtgärder vid brandtillbud vid verkstadsarbete etc för vem som helst som tänker jobba med svets och dylikt, på många arbetsplatser är det idag dessutom ett krav för att få jobba med svetsning och skärning (svaret på frågenöten OK 48 är såklart: bland de vanligaste svetspinnarna för stål man hittar i en reparationsverkstad :D).

Annars bör man som sagt undvika mer kontakt med den "firman" än nödvändigt, det är mest bara nerslående tycker jag. Mycket bättre då att knalla runt och höra sig för på ställen som verkar intressanta. Det är också ganska många företagare som drar sig för att annonsera ut sina personalbehov via AF (trots att det är lag på det) utan hellre går via djungeltelegrafen och kontaktnätet. Men se till att alla försäkringar osv är i sin ordning! Inträffar en olycka kan du bli rejält blåst om inte papperen är rätt skrivna, samma med löneutbetalningarna. Ett handslag räcker inte långt.

Som sagt, ta hellre något jobb vilket-som-helst hellre än att vänta på det rätta. Det är mycket svårare att få en anställning om man stått och kallnat ett tag, minst lika mycket för att det ser illa ut som att utbildning är färskvara. Hittar du inget så föreslår jag att använda väntan till att lära dig datakunskap (vare sig det är fordonsinriktad eller annan) på egenhand om du inte redan är bra på det, själv har jag haft bra nytta av såna kunskaper som livlina och väg vidare när förslitningsskadorna med tiden tvingade mig att söka mig bort från de tunga jobben. Inte minst kan det ge möjlighet till lönsamma extraknäck. Tyska är också bra att plugga på egen hand som komplement till engelskan, det ger fördelar både i bilbranschen och andra sammanhang. Det finns ofta nybörjarkurser att gå för vettiga pengar hos något av studieförbunden, dag- eller kvällstid varierar förstås.

Glöm förstås inte att se till att gå med i facket även om du kanske inte sympatiserar med idén utan tycker att du klarar dig bra själv. Man har sällan någon konkret nytta av det så länge allt rullar på, men står man utanför har man garanterat ingen som täcker ryggen och det ser en del oseriösa arbetsgivare som en svag punkt att trycka på om det skiter sig. Att stå utanför facket påverkar också dina rättigheter hos AF negativt. Både ersättningsnivåer (ingen A-kassa = aktivitetsersättning motsvarande socialbidragsnormen) och ibland deras villighet att hjälpa till :j: står i relation till om man är ansluten eller inte. Minimum bör du åtminstone ansluta dig till en erkänd A-kassa.

Ett alternativ som jag iofs tittat mot mer än en gång är att bli egenföretagare (vilket i vissa avseenden syns bara vettigare ju sämre tillgången på anställningar blir), men det kräver en hel del av både affärsidé, ämnes- och marknadskunnande och sånt som affärssinne, hyfsad bokföringskunskap etc (eller åtminstone att kunna betala en bra och pålitlig revisor för att sköta den biten). Sen är det ju som nån formulerade det, ungefär att - "varför ska man jobba åt någon annan i åtta timmar om dygnet, när man kan jobba åt sig själv i sexton timmar för samma pengar?" :D. Då brukar mycket av övertiden handla om just pappersexercisen som Skatteverket och andra avkräver en, vilket nog bara blir värre nu när momsen ska börja redovisas varje månad. Men i bilbranschens servicenivå finns det ganska många exempel på folk som klarat sig bra som egna, jag har själv stött på rätt många såna som knappast skulle kunna tänka sig ett arbetsliv utan biljobb i någon form. Å andra sidan har jag även snackat med ganska många gamla mekar som förbannat att de alls tog den vägen i stället för att lära sig något annat yrke, men det är ju till sist en fråga om vad man själv vill hålla på med.

En sak är i alla fall rätt säker - det finns alltid något att göra för en skicklig hantverkare, närmast oavsett inriktning. Utsikterna är nog bra mycket sämre för folk som drömmer om att bli programledare i TV eller Sveriges mest framgångsrika mobiltelefonförsäljare eller liknande :D. Svårigheten för många i dagens presentationsfixerade samhälle (snart måste väl alla ha en personlig hemsida med en proffsproducerad introduktionsfilm på 10 minuter länkad från YouTube :rolleyes:?) är "bara" att lyckas marknadsföra sig lika bra som man kan sina konster :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Znurp
Veteran

Inlägg av Znurp »

Åh herregud vad ni har skrivit mycket! Rent av chockad! Ni skriver ju mer än vad jag brukar kunna göra haha!
Många bra råd osv! Tackar och bockar även om jag är medveten av de mesta! :D

"vet folk att den där han kan jobba som ett svin el han där han bara kammar håret och kollar facebook i telefon ja gissa vem dom ringer :)"

Haha jo håller helt klart med om att det är +poäng till detta! Det är ju ett stort tecken på att man är oengagerad i arbetet osv! I skolan så skruvade vi oftast två och två och han jag jobbade med stod oftast bara och tittade på, pojken visste inte ens vilket håll man skulle skruva åt! Man undrade rätt ofta vad han ens gjorde där. Visst han hade väl bra betyg och så (tar åt mig lite av äran taskigt nog! :S ) men rent praktiskt så kunde han ingenting... Han erkände att han mest tittat på och kollat mobilen osv när han var på praktik. två månader innan var jag där och kan stolt säga att jag inte ens rörde telefonen alls förutom en gång då morsan kom förbi bara! Fick väldans bra omdöme av handledarna jag hade. :)

Det här med toppjobb, har full förståelse om att man kan lägga det på hyllan eller hur man ska uttrycka det! Försöker att söka brett, senast igår tipsade mor om ett tvådagarsjobb som jultomte på stan, hon sa det väl lite på skämt säkert men jag tog det på fullt allvar. Även om det bara är två dagar jobb så är det en referens! Och det kan hända att man får fler erbjudanden någon gång kanske?

Min morfar sa att han hade hört med en mekaniker som kanske behövde lite hjälp, men dock behövde han väl egentligen någon som kunde köra undan skrot bilar åt honom och så skulle han räkna på om han hade råd med en anställd. Får nog fråga hur det gick, alternativt kontakta honom personligen!

Antar att det är biltralier som ska användas för att dra bort skrotbilarna så då krävs väl BE-kort? Trailer borde räknas som tungt släp tycker jag. Är det dyrt att ta den behörigheten? Något speciellt att tänka på? Eget släp? Kommer högst troligt att fixa BE behörighet så småningom hur som helst då det är väldigt bra att ha! :)

Mvh William

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ah, med den inställningen ska det nog gå bra för dig :). Alla typer av behörighet för att köra tunga fordon kostar stora slantar, men om du är bra på att förhandla så kan det ibland gå att få med AF på en lösning där farbror staten går in och betalar kostnaden om du har en arbetsgivare som ställer sig beredd att (enligt bindande avtal vad jag vet!) anställa dig direkt när du gjort klar det tunga körkortet, förutsatt alltså att det ingår som ett anställningskrav. Så fungerade det iaf för några år sedan, fast det har visst blivit lite skärpta krav på överenskommelserna efter en del fuskande där typ anhöriga med registrerad firma etc ställt upp som kontraktsskrivare utan att det funnits något jobb i själva verket. Men värt att ta ett snack med berörda parter om det går att få napp nånstans det tror jag säkert :). Kom att tänka på - när du nu nämnt flyttbarhet och flexibilitet så hörde jag att det börjar bli ett väldigt sug efter maskinkunnigt folk i Norrbottens gruvdistrikt, en bekant var i kontakt med några arbetsgivare och det lät som att där finns hur mycket jobb som helst för folk som kan hugga i. Åter var det dock det där problemet med krav på rätt körkort osv kontra om man har bra tumme med AF om man inte redan har styrlappen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar