Tips till oss arbetssökande?

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ah, med den inställningen ska det nog gå bra för dig :). Alla typer av behörighet för att köra tunga fordon kostar stora slantar, men om du är bra på att förhandla så kan det ibland gå att få med AF på en lösning där farbror staten går in och betalar kostnaden om du har en arbetsgivare som ställer sig beredd att (enligt bindande avtal vad jag vet!) anställa dig direkt när du gjort klar det tunga körkortet, förutsatt alltså att det ingår som ett anställningskrav. Så fungerade det iaf för några år sedan, fast det har visst blivit lite skärpta krav på överenskommelserna efter en del fuskande där typ anhöriga med registrerad firma etc ställt upp som kontraktsskrivare utan att det funnits något jobb i själva verket. Men värt att ta ett snack med berörda parter om det går att få napp nånstans det tror jag säkert :). Kom att tänka på - när du nu nämnt flyttbarhet och flexibilitet så hörde jag att det börjar bli ett väldigt sug efter maskinkunnigt folk i Norrbottens gruvdistrikt, en bekant var i kontakt med några arbetsgivare och det lät som att där finns hur mycket jobb som helst för folk som kan hugga i. Åter var det dock det där problemet med krav på rätt körkort osv kontra om man har bra tumme med AF om man inte redan har styrlappen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

rubank
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: tor dec 13, 2007 8:51 pm
Namn: Anders S
Kör: Focus RS
Ort: västerås

Inlägg av rubank »

står en hel del bra grejer att tänka på. en annan som jag inte sett är att inte knarka eller begå brott o plumpa ner belastningsregistret. nu tror nog många att det är självklarheter men dagens unga partajar med alla möjliga substanser som dyker upp på första bästa drogtest och hälsokontroll.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra sagt, även om jag knappast tror att varken Znurp eller någon annan yngre som bryr sig om att läsa tråden är i riskzonen :). Ändå, detta är ju ett minst lika stort problem idag som när undertecknad växte upp med skiten bokstavligen runt hörnet - det var kort sagt utbrett här, tyvärr har det tagit fart igen efter en lång period av någorlunda kontroll. Klart, numera kan ju det mesta beställas med några knapptryck och en del skit helt öppet på nätet under fantasifulla namn. Lägg till en ny våg av naiv drogliberalism bland många unga, så undrar man var det ska sluta... men nu var det dess inverkan på arbetslivsutsikterna som var frågan. Tror jag kan svara i detalj på det, så många fd knarkare som jag jobbat med i olika sammanhang - den som fastnar i den sortens molnskådande brukar förvisas till numera oftast kommunalt lågavlönade extrajobb inom skogsröjning, städservice eller liknande. I de fall de inte kilar vidare i förtid - vanligare än alla balla festflummare vill eller kan fatta. För en del experimentsugna ynglingar har det räckt med några enstaka "tester" av nya kemikalier i form av piller eller vätskor för att släcka lyset! Den reguljära arbetsmarknaden kan de fllesta långvariga missbrukare betrakta som stängd, även långt efter att de blivit rena eftersom sånt liv lämnar oftast tydliga tecken i och över hela gestalten när det gått långt nog.

...Tja, sen är det väl ett mer allmängiltigt tips att inte facebooka på fyllan, men det lär det visst finnas appar att installera i mobilen etc för de som inte litar på det egna omdömet vid såna tillfällen :p - hur det sen kan drabba anställningsutsikterna att vädra sina åsikter på öppna webbforum :rolleyes: ens på nykter kaluv tror jag vi bäst lämnar därhän :D.

Jo, en sak till - hamnar man i belastningsregistret som dömd så kan man dessutom glömma att få inresetillstånd till USA :nono:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra sagt, även om jag knappast tror att varken Znurp eller någon annan yngre som bryr sig om att läsa tråden är i riskzonen :). Ändå, detta är ju ett minst lika stort problem idag som när undertecknad växte upp med skiten bokstavligen runt hörnet - det var kort sagt utbrett här, tyvärr har det tagit fart igen efter en lång period av någorlunda kontroll. Klart, numera kan ju det mesta beställas med några knapptryck och en del skit helt öppet på nätet under fantasifulla namn. Lägg till en ny våg av naiv drogliberalism bland många unga, så undrar man var det ska sluta... men nu var det dess inverkan på arbetslivsutsikterna som var frågan. Tror jag kan svara i detalj på det, så många fd knarkare som jag jobbat med i olika sammanhang - den som fastnar i den sortens molnskådande brukar förvisas till numera oftast kommunalt lågavlönade extrajobb inom skogsröjning, städservice eller liknande. I de fall de inte kilar vidare i förtid - vanligare än alla balla festflummare vill eller kan fatta. För en del experimentsugna ynglingar har det räckt med några enstaka "tester" av nya kemikalier i form av piller eller vätskor för att släcka lyset! Den reguljära arbetsmarknaden kan de fllesta långvariga missbrukare betrakta som stängd, även långt efter att de blivit rena eftersom sånt liv lämnar oftast tydliga tecken i och över hela gestalten när det gått långt nog.

...Tja, sen är det väl ett mer allmängiltigt tips att inte facebooka på fyllan, men det lär det visst finnas appar att installera i mobilen etc för de som inte litar på det egna omdömet vid såna tillfällen :p - hur det sen kan drabba anställningsutsikterna att vädra sina åsikter på öppna webbforum :rolleyes: ens på nykter kaluv tror jag vi bäst lämnar därhän :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5377
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz
Ort: Alingsås

Inlägg av mr Costin »

Släggmek skrev:Glöm förstås inte att se till att gå med i facket även om du kanske inte sympatiserar med idén utan tycker att du klarar dig bra själv. Man har sällan någon konkret nytta av det så länge allt rullar på, men står man utanför har man garanterat ingen som täcker ryggen och det ser en del oseriösa arbetsgivare som en svag punkt att trycka på om det skiter sig. Att stå utanför facket påverkar också dina rättigheter hos AF negativt. Både ersättningsnivåer (ingen A-kassa = aktivitetsersättning motsvarande socialbidragsnormen) och ibland deras villighet att hjälpa till :j: står i relation till om man är ansluten eller inte. Minimum bör du åtminstone ansluta dig till en erkänd A-kassa.
Du har PM
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Läst och besvarat :whistling.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Haha känner mig rätt säker på att jag inte befinner mig i riskzonen! Varken röker, snusar eller dricker, händer nån gång om år kanske men ofta är det inte... Var en av de få nyktra på studenten faktiskt. :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ah, det är bra :). Det fort att strula bort pengar på festande och det kan man ju göra ganska mycket bil av när man kan använda dagen efter till att ligga under bygget och meka i stället för att ligga bakis :D. En annan som var med på det "glada" 80-talet har ju erfarenhet av bådadera :rolleyes:, så jag vågar mig på att predika lite :znaika:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar