Frakta moped? :S

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Znurp
Veteran
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92

Frakta moped? :S

Inlägg av Znurp »

Hej, jag är expert på att starta trådar! Men iallafall... Jag köpte en moped för några år sen vilket är det dummaste jag gjort... Mopeden saknar påde återförsäljare och reservdelar... Märket är av kinroad och mailar man dem så får man sällan svar osv... Mopedens drivlina har pajjat och jag har försökt med lite "bonnmek" för att fixa mopedens drivlina vilket verkar hopplöst... Det är nog den enda "plastankan/vespan" kalla det vad ni vill... men som har kedjedrift bakom sin variatorkåpa! Bildbevis! Vita plasthjulet ska inte vara där.. Försökte skapa en ny kedjesträckare då förra ägaren tagit bort den, det märkte jag när mopeden började hacka vid acceleration efter ett antal mil..
Bild

Åter till ämnet!
Jag har funnit mig en reservdelsmoppe(skuren, men drivlinan är hel) för 600kr i Falun, dock så ligger det 36 mil bort från mig! Anledningen till att jag behöver mopeden är att ta delar ifrån den och bygga ihop till en hel moped och sälja den med reservdelsmopeden..
Hur får man hem den på bästa sätt tro? antar att bil och släp är billigast men bara det är ju 1000 spänn bara i bensin... sen släp på det? Går det få hem på billigare sätt? vill ju inte lägga ut pengar som jag kanske får 3-tusen eller liknande för? Vad skulle ni rekommendera? Eller ska jag göra samma som den killen? sälja för 500-lappen/skrota.. kan fråga honom om han är intresserad av att sälja endast motorn ioförsig..

Mvh William

Tags:

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Vad har du för bil?
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Bussgodset tar den väl inte, prova Schenker eller poståkeriet.
Eller fråga säljaren om han har nån kontakt att skicka den med.
Eller betala lite till och be honom skruva bort det du behöver (vilket borde vara lättare att skicka) och be honom skicka resten på skroten.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Znurp
Veteran
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92

Inlägg av Znurp »

Har sålt min bil tyvärr.. :)
Han ville helst inte skicka mopeden sa han men har frågat honom nu om han kan tänka sig att sälja och skicka endast motorn/drivlinan.

En intressant fråga, har ni sitt denna typ av konstruktion tidigare? ;) Dvs Slirkoppling och kedjedrift! Sen att oljepumpen drivs av bakhjulet känns väldigt oroväckande, vad händer om man står still för länge? ;)

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

mr Costin skrev: Betala lite till och be honom skruva bort det du behöver (vilket borde vara lättare att skicka) och be honom skicka resten på skroten.

:stupid: :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Znurp
Veteran

Inlägg av Znurp »

Här är svaret jag fått! :)
"Om du betalar 500:- + frakt (Bussgods) så plockar jag av de delar du vill ha och skrotar resten. Reg-papperna kan jag skriva över på dig eller skrota (måste kolla med bildemonteringen hur man gör först) /Niclas"

Då vet jag inte om han tar lös skenorna, kedjan, bakre kuggkransen och sträckaren eller om han tänkt hela motorn, skulle gissa på delarna enbart. :)

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Bästa är om han skrotar ner den hos en bildemontering. De får inte skrota fordon utan att ha fordonet och tror de flesta seriösa håller på det. Annars kommer du stå som ägare på en moped du inte har och då får du en räkning en gång om året på 65kr för registerhållningsavgift.

Fiesta ST180

Znurp
Veteran

Inlägg av Znurp »

Järnkaminen skrev:Bästa är om han skrotar ner den hos en bildemontering. De får inte skrota fordon utan att ha fordonet och tror de flesta seriösa håller på det. Annars kommer du stå som ägare på en moped du inte har och då får du en räkning en gång om året på 65kr för registerhållningsavgift.
Det är sant! Värsta fall så har jag en kompis som både kör och bygger folkracebilar som jag tror har kontakt med en bildemontering som "skrotar" hans bilar om ni förstår. :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, se till att inte bli stående med "spökpapper", Trafikverket river dem bara i undantagsfall (de gör enskild bedömning av varje ärende) och om så är det mest bara riktigt gamla fordon som stått avställda i många år som kommer ifråga. Annars fortsätter de att skicka på en avgiftskrav och numera går det till indrivning om man inte betalar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend

Inlägg av Järnkaminen »

Släggmek skrev:Ja, se till att inte bli stående med "spökpapper", Trafikverket river dem bara i undantagsfall (de gör enskild bedömning av varje ärende) och om så är det mest bara riktigt gamla fordon som stått avställda i många år som kommer ifråga. Annars fortsätter de att skicka på en avgiftskrav och numera går det till indrivning om man inte betalar.
På tal om det, som bekant fick man tidigare ingen påminnelse eller dröjsmålsränta om man inte betalade registerhållningsavgift. Men stämmer det att om man inte betalade på typ fem år så föll bilen ur registret?

Fiesta ST180

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Bilen föll förut ur registret, men inte längre, den måste skrotas eller så står den kvar, dock så går det o skrota ur bilarna själv, jag har några som står på tur o det har innan funkat för mi att få bilar urtagna ur registret, o det utan F-skatt eller skrotbehörighet :D

Dock så behövs det en viss övertalning, men går gör det, om inte direkt, så efter några års "tutande" Vägverket är ju inte intresserade av att ha spökbilar ute.

Skriv svar