Solblekta plastdetaljer, finns det något räddning?

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Andreas
Veteran
Namn: Andreas Andersson
Kör: Sierra

Solblekta plastdetaljer, finns det något räddning?

Inlägg av Andreas »

Köpte lite inredningsdetaljer ifrån skroten men efter att jag tvättat bort damm och smuts så var de alldeles flammiga d.v.s. väldigt solblekta.

Tycker det är konstigt eftersom det kom ifrån en nyare årsmodell än min, borde därmed vara i bättre skick. Tanken slog mig sedan att de kanske kommer ifrån en importbil som levt sitt liv på sydligare breddgrader t.ex. ett gassande soligt medelhavsland.

Finns det någon räddning?
Har tvättat med mirakeltrasa och delarna är numera skinande rena men det gråflammiga sitter kvar. Vore kanon om det gick att polera bort på något sätt så man slipper försöka returnera.

Uppdatering:
Löste sig med en varmluftspistol, plasten ändrar dock inte färg förrän den precis håller på att smälta så man får vara försiktig. Blev dock helt okej resultat.

Nismo
Nybörjare
Namn: Tomas J
Kör: Sierra V6

Inlägg av Nismo »

Nu fixade det sig men jag hade kört på två alternativ:

1. Köra på Bumper Shine, fungerar på det flesta riktigt matta plastytor. Försvinner dock relativt snabbt av väder och vind när bilen används! På inredningsdetaljer borde det funka bättre!

2. Plastidip, sprayas på och blir som en foliering på plasten. Dock bäst på utvändiga ytor men kanske funkar invändigt också? :)

//Nismo

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo på vissa materiral kan det funka med värmemetoden.

Annars vet jag av rätt många erfarenheter att det faktiskt funkar rätt bra med vanliga sprayfärger även utan plastprimer.

Att få till en hållbar yta i all fall till lite hårdare plastmaterial och har på det sättet lackerat om ett par instrumentbrädor som dörrsidor.
Med mycket gott som faktiskt hållbart resultat.

Skriv svar