Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Regeringen öppnar upp för Kommuner att förbjuda äldre bilar

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

För Djävulen?

Inläggav Greger » tor okt 12, 2017 5:00 pm

nästa steg, tvinga människor i hus att byta till eneriklassade fönster för att spara energi?


ROT-avdrag och energideklaration?! Finns redan.
Energiskatt och el-certifikat med, och skulle du ha två, tre eller energi-glas i fönstren blir fastigheten upptaxerad för piska och morot byter hand allt emellanåt.

Vänder vi på det så har ju regeringen öppnat upp för att det kan bli ok med studielån för att ta körkort, för att möta efterfrågan på den nu så flexibla arbetsmarknaden, frågan är ju om Arbetsförmedlingen i framtiden kommer erbjuda subventioner på hyrda miljöbilar till arbetslösa som tvingas med hot om avstängning från ersättningen som arbetslös om denne inte fogar sig och ta skitjobbet som erbjuds i två veckor i grannkommunen till minimilön?


Tanken med att erbjuda lån för att utbilda sej till yrken som avvecklas med hjälp av robotisering (taxi-chaufför vs självkörande bilpools-elbil, tex) handlar nog egentligen om att skynda på reduceringen av just den socialgrupp som med ännu ett krav från arbetsförmedlingen, Csn, Migrationsmyndigheten eller Försäkringskassan, äntligen finner en lösning på sina övermäktiga problem och tar livet av sej.

På sikt kommer det säkert en lagändring som gör att fordringar på utbildningskostnader går i arv. Detta bör vara hyffsat preventivt på lågavlönades önskan att fortplanta sej, och sammhälls-klyftorna minska. (Procentuellt asså!)

"Vi och dom"...ja-a du det blir svårt.. Antingen det är "Våra" eller "Deras" förutsättningar som försämras är det ju en beklaglig eftergift som "majoriteten" lätt accepterar, för det drabbar ju så få.

Ps. Friskrivningsklausul! Det var inte jag, det var djävulen, tror jag.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 12, 2017 7:36 pm

"The Devil made me do it!":av-26::deal:, världens äldsta bortförklaring...;) ursäkta att jag lånar stafettpinnen ett ögonblick :uglyhamme :D

Detta med total inkonsekvens har jag upplevt på plats i olika verksamheter som en central och möjligen önskvärd faktor i systemets verktygslåda att ständigt skruva med på regelverket som reglerar livshållningen i landet.

Satirikern Franz Kafka (som hade en bakgrund som försäkringstjänsteman) formulerade en tes om att varje byråkrati genererar en byråkrati under sig eftersom även assistenten :yltype: vill ha en assistent under sig :kaffeetri:yltype: efter ett tag för att ta hand om den ökade mängd byråkrati :snail: denna själv bidrar till att generera.

Man behöver ju bara titta på hur datoriseringen i stället för att medföra en effektivisering i det mesta av administration har använts minst lika mycket till att snabbare kunna producera :yltype: alt. samla in :read:, analysera :332: och administrera/arkivera :yltype: ännu större mängder information (detta har bekräftats i forskning, vilket ju i sig skapar ytterligare information att hantera :laughing:).

Detta är samma mönster som man hittar i hur industrialiseringen i början bland löftena om en bättre framtid hade att just effektiviseringen skulle frigöra den arbetande befolkningen som nu kunde få egen tid över att göra vad de ville. Vi vet ju alla hur det gick - visst skedde en sån utveckling men över tid så har den planat ut samtidigt som allt mer handlar om ett bitvis påtvingat tryck att ta ut vinsten i ökad konsumtion, vare sig man behöver det eller inte. Det främsta argumentet är förstås att upplägget likt ett kedjebrev kommer att haverera om för många inte fullföljer kontraktet och skapar en marknad för all produktion.

Så klart finns det ju en uppenbar marknad för allt om man tittar bortanför de mest ekonomiskt resursstarka grupperna men det handlar ju också om att upprätthålla en ordning som går tillbaka ända till bondesamhällets moraluppfattning om att sysslolöshet automatiskt lockar fram oönskade beteenden. Här har nog systemet nått fram till vad som kan vara dess största existensiella kris någonsin när automatiseringen hotar tippa utvecklingen över bergstoppen för "peak work" och det håller förstås forskare febrilt sysselsatta med att försöka spana bortom horisonten.

Med en fot i folkbildningen och insyn i hur mycket den enskilde kan åstadkomma med en hjälpande hand på vägen ser jag ändå optimistiskt på utvecklingen om bara traditionalisterna inom förvaltningarna klarar att titta med bägge ögonen samtidigt och utnyttja djupseendet, för det är ändå för de flesta så att om vi försätts i vänteläge (arbetslöshet, pension eller kalla det vad som helst) börjar det undermedvetna ganska snart att fundera på nåt att göra - vad som helst. Det är förstås detta som får människor att t ex dra fram en gammal bil ur skogen och försöka få den trafikduglig igen ("been there, done that" :banghead::D) eller starta en gårdsverksamhet med lokalproducerade livsmedel och direktförsäljning.

Men samtidigt verkar en del administrativa klättrare :517: se saken från ett annat perspektiv, nämligen att varje försök till eget tänkande och initiativ bör betraktas som smått och obetydligt (ungefär som att träd skulle växa uppifrån...), bör behandlas med misstänksamhet och om möjligt styras in i ett förment logiskt och centralt utarbetat mönster där allt icke uppifrån sanktionerat är omöjligt tills motsatsen bevisats i någon form av uppifrån auktoriserat test som alls inte behöver bygga på faktisk kunskap.

Ofta verkar snarast motsatsen vara att föredra; som om okunnighet inför ämnet meriterar genom att detta skulle tyda på ett opartiskt synsätt. Exempel behöver knappast påvisas för de som läst mer än rubrikerna om haverier inom olika ledningar de senaste åren, offentlig eller privat verksamhet kvittar.

Förresten släpptes idag nyheten att Paris stadsledning siktar på att över tid förbjuda alla bilar med förbränningsmotorer ("allt med avgasrör" sas det visst) att köras in i staden oavsett om de släpper ut föroreningar eller inte, vilket hårdraget skulle utesluta även elbilar med vätgasdrivna bränsleceller. Det syns som att utvecklingen inte drivs av särskilt många sakkunniga där heller.

Törs man gissa att sånt spelar in när begränsningar och förbud ofta blir den första åtgärdslinjen i offentlig problemlösning?

Men den här drapan behöver ett positivt exempel som avslut - ovanför Härnösand startar nu några fritänkare bakom företaget Peckas Naturodlingar ett spännande storskaligt projekt (4.000 kvadratmeter, 16 miljoner kr i insats) för att kombinera tomatodling med fiskodling, regnbågslax mer exakt. Planerna är att årligen producera 200 ton tomater som gödslas med fiskens avfall och 20 ton fisk som drar nytta av tomaterna bland annat genom att deras vatten hålls rent genom filtreringen. Om allt går som tänkt sker marknadspremiären till jul.

Förstås följs projektet av misstänksamma blickar som ifrågasätter om detta verkligen är en fungerande metod som inte skapar miljöpåverkan. Det är väl bara att hoppas att kontrollanterna arbetar mera utifrån verklig kunskap och mindre utifrån förutfattade meningar och idébaserade förtecken.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » tor okt 12, 2017 10:03 pm

Strålande kreativt med fisken, synergieffekter är bra, skulle väl vara någon växtätande fiskart (är lax det?) för en komplett kretslopps-produkt. Eller makrill, om tomaterna får bismak.

Egentligen är nästan all föda som sådana där Ryska dockor...med olika etik-mönster och moralstorlekar. Käka insekter?, blä, stoppa insekter i fågel! Äta småfågel? Oetiskt, mata katt med småfågel! Äta katt?! Näe fan, exportera katt...slutligen får man tillbaka en produkt benämnd "koh" från tex. Bulgarien, lite felstavat men det vi efterfrågar...
Handelsbalansen är upprätthållen, bulgarerna är av med en överskottsråvara, vi lika så och allt är frid och fröjd tills någon kör en google-translate på Bulgarisk Koh.:eek:

Nä där blev jag cynisk igen, men hela jorden var ett fungerande kretslopp ganska nyligen, det är bara det att mänskligheten råkat bli som en biblisk gräshopps-svärm, globalt.

På tal om det...

Jag var ute i skogen och filosoferade med min Boxer för ett tag sedan. Vi letade efter någon svamp men jag hittade ingen jag vågade äta, Hon däremot småtuggade på allt möjligt.

Jag sa; "Om vi går vilse å blir kvar i skogen så måste jag nog äta upp dej kompis, jag får försöka göra upp eld och grilla dej..."

När jag plockade upp en pinne tittade hon på mej sedan högg hon pinnen så nära så min hand var under hennes läpp, kampade tills jag tappade greppet, å så var det avgjort;
Hunden lever längre på 80kg gubbe än jag gör på 28kg boxer, dessutom får hon en varierad kost.
Går vi vilse ger jag upp, för övrigt har hunden tagit min ved.

Gonatt.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre okt 13, 2017 6:07 pm

Mats; Karp är väl en delikatess borta i Ryssland har jag för mig, en del lär visst hållas i sump som ett slags hushållsgrisar vad jag förstår innan de blir julmiddag.Re. vad du nämnde tidigare så tycks detta med att ha råd med bil vara något som ska klassas som lyxkonsumtion enligt en bred samsyn. Jag är ju en obotlig biltok :eclipsee_ men det vore kanske intressant för lokaltransporter om de pådrivande krafterna som lobbar för inskränkningar av privatbilstrafiken åtminstone kunde/ville komma fram med ett förnuftigt alternativ som inte består av en trampcykel med lastlåda av 70-tals Peking-typ eller liknande :Odd:. Tyvärr så tycks ju de senaste femtio årens utveckling ha spånats fram i självbekräftande kommittér vid antingen köksbord eller skrivbord s a s men sällan föregåtts av några mer omfattande studier av vad som verkligheten kräver eller behöver.

Greger; "Koh", är det inte Koi du menar? En annan fisk fast en liten sort som ju en del har i trädgårdsdammar även här och livnär sig gärna på alger. Iofs är det väl inte så stor skillnad på att äta insekter som en del självpåtagna världsförbättrare förespråkar eller bottenlevande vattenkräldjur typ kräftor osv eftersom alla varelser med exoskelett och sex respektive åtta ben har gemensamma artförfäder men inte vill man käka mjölmask för det, hu. Kretsloppstänk är ju en mycket god idé som så men som allt bör det förstås tillämpas med förnuft och kunskap i botten. Annars kommer jag att tänka på nåt som anknyter till flera faktorer i ditt kretsloppsresonemang, men det är nog risk att tråden stängs om jag utvecklar det. Låt oss säga att det var en ruskig rövarhistoria med ganska hög trovärdighet jag fick höra i andra hand som fick mig att tänka att det var nog inte bättre förr, iaf inte som fängelsekund på en del ställen, huvva :yuck:. Resten går att räkna ut om man har lite relaterad ämneskoll och/eller följt TV-serien "Deadwood". För övrigt tycker jag du lyckades kanalisera Lasse O´Månssons absurdistiska humortexter mästerligt i ditt senaste inlägg :biglaugh2::thumb:. Frågan som blir kvar är, törs man egentligen äta varmkorv? Och har möjligen hunden släpat in en vedkamin i hundkojan?:D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » fre okt 13, 2017 8:14 pm

Jag tänkte på makrill i tomatsås. Som en helhetslösning kan karp i tomatsås fungera bättre om man tänker "in da' house" medan koh i tomatsås...nä, såhär;

KOH på Bulgariska = Häst på svenska. Var ju någon liten skandal för några år sedan, å köttråvaran spårades till just Bulgarien. Där hade utvecklingen FÖR fordon med avgasrör precis förbjudit animaliska hästkrafter i trafiken, så det jag gör mej lustig över är det faktum att vi käkade skrotade hästar i tron att det var nötkött.

Klart man inte vill äta mjölmask heller, därför förädlar man ju den genom grodor, som man rycker benen av! Sim salabim - en delikatess! Smakar antagligen kyckling, precis som orm, krokodil å mjölmask.

Om "Du är vad du äter" äcklar bör man inte se "Bakom kulisserna" av samma program. Det lilla jag sett av livsmedelsindustrin går att koka ner till; Allt är en resurs.

Till och med klegget i avloppsrören är möjligt att förädla via rätt kanaler, och då tänker jag inte på ännu en skandal där kasserad frityrolja skördades ur avlopp och "upparbetades" för att användas i livsmedel. Nä det måste förädlas genom tex en gris, där dyngan kan...

Skit samma. Ja ät korv. Är det gott så är det.
Som sagt hittar hunden en massa gott att mumsa på, å får hon själv välja är härsket slaktavfall MYCKET godare än Fairtrade-eco-Krav balgväxter från egna trädgårdslandet.

Tror hund smakar kyckling med.

Undrar om hästskrotningen gav utsläppsrätter btw, eller om det handlade om producentansvar?
Hur som helst var det onekligen både kretslopp- och ekonomi-tänk som styrde rätt in i den skandalen, och det enda försvårande blev till slut;
Tänk om det var antibiotika i slutprodukten!?

Forts.?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör okt 14, 2017 8:10 pm

Tomatsås är förstås bland det mest effektiva av allt för att ta bort lukter säger egen erfarenhet efter tips från vänner med hund som fått rengöra dom efter att de rullat sig i dynga de hittat :laughing: (ett jaktförberedande beteende för att dölja den egna lukten för bytesdjuren). Ja, jämte kaffe som innehåller nån tio effektivt odörneutraliserande ämnen (plus faktiskt samma ämne som ger stanken från ruttnande fisk) och sumpen blandat med såpa blir ett bra grovrengöringsmedel för händerna i garaget. Klart, makrill är nästan för tufft t o m för tomaterna. Kreatursdynga var förresten en ganska vanlig råvara för brunt färgpigment i det gamla fattig-Sverige fram tills tror det var 1920-talet, något att tänka på för de som tar sig an att renovera gamla möbler vid sidan av bilarna - att torrslipa är inte att rekommendera. Ja, så är det ju detta med arsenik i gröna färger från samma period, det användes även i tapeter som förstås blev rent dödliga och kan nog sitta kvar dolda än i en del riktigt gamla hus, jag kan vittna om att man blir rätt dålig av att hantera resterna, hjärtklappning är en av följderna. Men nu går jag snart OT från OT från OT... om man inte ska räkna in allt under förbisedda hälsorisker i samhället.

Huh, att återbruka raffinerat fettavfall från avloppen var väl bland det jävligaste sen 30-talets Chicago-maffia enligt rykte filtrerade förbrukad sårsprit från sjukhusen och sålde på sina lönnkrogar :Odd:. Eller är kanske, nånstans ska väl allt gunk som just nu skottas ur Londons kloaker ta vägen, man får hoppas det inte slutar som högprocessat lågprismargarin :yuck:. Illa nog att råvaran för sånt påvisats ibland fraktas i samma tankar som fraktar petroleumdestillat åt andra hållet och att en del av ingredienserna i Bensin används i tillverkningsprocessen. Men så länge gränsvärdena för rester i slutprodukten inte visar sig ha överskridits är det visst inte något som behöver stoppas :rolleyes:. Annars borde ju det förbrukade fettet duga gott som råvara till fordonsbränsle, det är ju bevisat möjligt.

Detta med att ta tillvara på i princip allt har jag hört en del om från bekanta som jobbat inom livs och hintat om. Nåt som tenderar rövarhistoria innehöll en lösspringande råtta som ska ha hamnat i ett industrikok pölsa (iofs har jag från annat håll att det fanns så stora problem med gnagare i byggnaden just där att man fick stänga en vecka för utrotning, detta hamnade även i en dagstidning) eller för den delen ett annat mindre ställe där utgångna charkvaror hamnade i just pölsa - lägger man pussel med bakgrundsskvaller så är det den troligen främsta återvinningskanalen för överblivna köttprodukter näst djurfoder tycks det. De egna erfarenheterna inskränker sig dock mest till att jag vickade en vecka på ett mejeri där utgången mjölk återvanns vid filmjölkstillverkningen och sen var det ju lite talande att vitamintillsatsen för lättmjölk liknade i alla avseenden inklusive lukten det kraftfoder som höns utfordras med. Annars är väl det mest uckiga jag själv upptäckt var när det trillade ut ett halvt kreatursöga :yuck: ur en burk kattmat plus några fall av charkvaror som visade sig innehålla Salmonella respektive E-Coli-bakterier som gick att spåra till butikerna, ena gången slutade det med sjukhusvistelse för min del och den andra med miljönämndsanmälan som avslöjade en dåligt rengjord köttkvarn och överlag dåliga hygienrutiner på arbetsplatsen. Härsket var ordet, sa Bill till Bull.

Det där med återanvänt avloppsfett var nog värre ändå, urgh... Jag kommer att tänka på den gamla köttmjölsskandalen där kadaver torkades och maldes för att ingå i hundarnas torrfoder. Sen, hästköttskandaler... vi hade en lokalt hos en charkfabrik i länet för en del år sen - det var inte bara jag som tyckte att falukorven förbättrats oförklarligt, men det tog förstås hus i helsicke när sanningen kom fram. Märkligt egentligen, eftersom samma råvara såldes utan omsvep som smörgåspålägg. Hamburgerkött brukar ju inte stöta på några moraliska invändningar trots att innehållsdeklarationen är tydlig.

Men som sagt är det ju egentligen frågor om ev antibiotikarester etc som är det viktiga i slutänden. Detta har ju seglat upp som ett minst lika hotfullt hälsoproblem som avgaser men som tur är verkar allvaret ha gått upp för åtminstone WHO så kanske överanvändningen t ex som ett "billigt" sätt att kunna hålla produktionsdjur i dåliga förhållanden utan att de självdör stoppas innan situationen hamnar helt utom kontroll. En intressant sak är att gamla bortglömda men hyfsat effektiva metoder för att stoppa bakterier (penicillin biter inte på virus oavsett vad många föräldrar som vill slippa vabba tror) har börjat tas upp för vidare forskning.

Apropå onyttigheter vi stoppar i oss så är det ju inte bara tobaksprodukter i sig och eventuella tillsatser som är skadligt. När tobaksbalarna hamnat hos produktionsanläggningarna var det iaf förr vanligt att cyanväteröka dom för att ta död på insekterna som åkt med och det brukade tydligen vara inte så lite av tropiska spindlar och liknande som fanns att sopa upp från golvet sedan. Undrar just hur mycket gift som fastnade i tobaken och många ägg som blir kvar i råvaran? :D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

För Djävulen?

Inläggav Greger » lör okt 14, 2017 10:09 pm

Undrar just hur mycket gift som fastnade i tobaken och många ägg som blir kvar i råvaran?


Inte något! Som alla vet är tobak fullständigt harmlöst och innehåller inte protein, fett eller kolhydrater. (Mvh Djävulen.)

Skandal är det om man inte vet Falukorvens uppkomst och börjar protestera över historiskt korrekt köttinehåll :rolleyes:

Så var det det här med trådens ämne...

Finns det något konkret förslag att kritisera?

Jag lånade lite text från Transportstyrelsen;
"Alla nya bilar – personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon (över 3,5 ton) – klassas efter avgasutsläpp. Från 1993 års modell placerades bilarna i någon av miljöklasserna 1, 2 eller 3. Kraven har sedan skärpts i omgångar, och från 2002 har nya miljöklasser införts: miljöklasserna 2000, 2005, 2008, EEV och El och Hybrid. Nya bilar som registreras ska uppfylla krav som följer av EU bestämmelser klassas i utsläppsklass Euro 5 respektive Euro 6. Som komplement kan de även klassas som El, Hybrid och Laddhybrid om de är utrustade med sådan teknik."

Såååå, byter man in sin halvgamla bil till en skitgammal borde man få både cash och tillträde till centrum! Bilar före 1993 är ju oklassade.

Å läser man lite här; http://www.vwdieselinfo.se/2017/08/04/efter-nationellt-dieselforum-i-tyskland-volkswagen-group-lanserar-atgardspaket/

Inser man att det är i dom godkända klasserna Euro 5/6 som fusket vart störst, avlatsbrev köpts och nu jagas syndarna i periferin till den (numera) rena läran.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons nov 22, 2017 2:06 am

Som vanligt är byråkraternas tankar outgrundliga för oss utanför deras bunkers :rolleyes:. Eller kanske är det bara jag som förträngt jargongen över tid. Eller möjligen är för miljöskadad som associerar rally med biltävlingar. Egentligen syftar ordet rally (rallye) historiskt på sammanstrålandet av ryttare till en avtalad mötesplats och då som regel i syfte att dra i strid, vilket i texten verkar hinta mot hur beslutande organ ofta tenderar röra ihop begreppen. Klart, man kan möjligen definiera de spontana dragrace en mot en i parallella körfält (som förmodligen är vad beslutsfattarna tänker på) som en slags envig snarare än ett fältslag... men det var väl nåt annat remissvaret syftade på? Nåja :rolleyes:, akademisk text SKA om den är skriven enligt tradition vara närmast förvillande tradig ungefär som detta inlägg :D, jag har hört talas om tentamina som refuserats bara för att författaren skrivit så vanligt folk förstått texten :p.

Man kan ju ändå hoppas att de skriftlärde tar till sig förslagen och åtminstone beviljar att släppa in gamla bilar med bifallet laga tillstånd (aj, snart regresserar jag till tiden före senaste stavningsreformen 1906 om jag inte passar mig :Odd: ;)) i stadskärnor utanför gågatorna, vilket väl torde innebära samma förberedelser för att fara in och köpa en TV på storgatans köpstråk (väldigt omhuldat av andra tjänstemän med strikt lokala och mer merkantila intressen) som om syftet vore att i järnhandeln in till hämta ut en älgbössa efter ungefär likartad men sedan gammalt vedertagen tillståndsprocess :D. Man kan nästan ana en framtid där innehavande av motorfordon jämställs med vapeninnehav och behandlas därefter i ett tjänstemannaaktivistiskt mönster som känns bekant sedan decennier, men förmodligen är det bara undertecknad som är negativ till förändring :wheelchai.

Den tredje punkten får mig att undra om mentaliteten smittat och får MHRF att vilja återinföra blytillsatser i handelsbensinen (vilket inte ens jag önskar) men det är säkert bara en felskrivning... däremot så är det ju väldigt rimligt att begära att tillgången till motorbränsle säkerställs i hela landet även i fortsättningen under överskådlig tid som ett sätt inte bara för att klassikerna ska kunna rulla för motorkulturens skull, utan också för att samhället ska ha en fungerande beredskap även när nån hackare stängt av strömmen till laddstationerna med ett musklick. Ett scenario som väl borde blivit tydligare tänkbart även för beslutsfattarna efter de senaste dagarnas mediarapporter om det usla intrångsskyddet i bokstavligen offentliga datasystem. Anekdoter om just det känns överflödiga, man ska inte sparka på de som ligger och sover - möjligen ruska på dom...:renske:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis jun 05, 2018 9:03 pm

I valet & kvalet om detta senaste avsnitt av Autoline After Hours no. 422, "The Electric Future Of The Internal Combustion Engine": https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=vBPozdWK3Ug som jag nyss såg klart hör hemma i film & videotipstråden passar det nog ändå bättre här i utsläppsdebatten men nån får gärna göra en sticky där så fler hittar ;).

Sammanfattning: Temat är kompletterande förbättringar av förbränningsmotorer som t ex biffigare start/stopp-aggregat med 48-voltssystem (eller kanske 100-volt, utvecklingen är inte klar) som agerar knappt märkbart på mindre än en sekund och är vridstarkt nog för att kunna hjälpa till vid parkeringsmanövrer etc och en "efterbrännkammare" till katalysator som med elektrisk uppvärmning till nånstans 600+ C i kärnan klarar av att förbränna även dieselavgaser till en nivå som borde rulla över alla stoppskyltar för miljözoner, vi snackar kanske en procent avgasrester oavsett bränslet. Sist i det blocket (fram till reklamen vid ca 35 minuter) en kik på principen för ett extremt högtrycksinsprutningssystem med omfattande datakontroll som bör kunna precisionsstyra förbränningen mycket bättre än befintliga system när det blir klart. Resten av programmet består av lite professionella spaningar & spåningar kring vart bl a FCA är på väg med en liknande marknadsrockad som den Ford håller på med, kan vara intressant nu med Ka delandes plattform med deras Fiat 500-modell som inte går så bra i USA, varken storleken eller varumärket som tycks för europeiskt bäggedera. Det skvallras även om hur det ryktas gå för Tesla och andra mindre elbilsspelare som poppar upp och försvinner. Och Volvo har gjort en ny Amazon... nej, ursäkta - de har börjat sälja bilar i England tillsammans med Amazon Prime via hemkörning för en testrunda som kan bokas via en mobilapp, kunde inte låta bli :P.

Serien som sån kan bäst beskrivas som ett Skavlan för bilfolk :D och om man växt upp med Tekniskt Magasin och Snillen Spekulerar på den gamla tjockteven så känner man sig som hemma. :munching_ Värt att bränna en timme och en kvart på om man har tid, annars kan sägas att den nya tekniken avhandlas under första partiet av programmet (ca 40 minuter eller så).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5992
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tor jun 07, 2018 10:05 am

Släggmek skrev:I valet & kvalet om detta senaste avsnitt av Autoline After Hours no. 422, "The Electric Future Of The Internal Combustion Engine": https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=vBPozdWK3Ug som jag nyss såg klart hör hemma i film & videotipstråden passar det nog ändå bättre här i utsläppsdebatten men nån får gärna göra en sticky där så fler hittar ;).

Sammanfattning: Temat är kompletterande förbättringar av förbränningsmotorer som t ex biffigare start/stopp-aggregat med 48-voltssystem (eller kanske 100-volt, utvecklingen är inte klar) som agerar knappt märkbart på mindre än en sekund och är vridstarkt nog för att kunna hjälpa till vid parkeringsmanövrer etc och en "efterbrännkammare" till katalysator som med elektrisk uppvärmning till nånstans 600+ C i kärnan klarar av att förbränna även dieselavgaser till en nivå som borde rulla över alla stoppskyltar för miljözoner, vi snackar kanske en procent avgasrester oavsett bränslet. Sist i det blocket (fram till reklamen vid ca 35 minuter) en kik på principen för ett extremt högtrycksinsprutningssystem med omfattande datakontroll som bör kunna precisionsstyra förbränningen mycket bättre än befintliga system när det blir klart. Resten av programmet består av lite professionella spaningar & spåningar kring vart bl a FCA är på väg med en liknande marknadsrockad som den Ford håller på med, kan vara intressant nu med Ka delandes plattform med deras Fiat 500-modell som inte går så bra i USA, varken storleken eller varumärket som tycks för europeiskt bäggedera. Det skvallras även om hur det ryktas gå för Tesla och andra mindre elbilsspelare som poppar upp och försvinner. Och Volvo har gjort en ny Amazon... nej, ursäkta - de har börjat sälja bilar i England tillsammans med Amazon Prime via hemkörning för en testrunda som kan bokas via en mobilapp, kunde inte låta bli :P.

Serien som sån kan bäst beskrivas som ett Skavlan för bilfolk :D och om man växt upp med Tekniskt Magasin och Snillen Spekulerar på den gamla tjockteven så känner man sig som hemma. :munching_ Värt att bränna en timme och en kvart på om man har tid, annars kan sägas att den nya tekniken avhandlas under första partiet av programmet (ca 40 minuter eller så).


Mildhybrid är ju intressanta då en elmotor kan accelerera bilen vid kökörning, rödljus osv, istället för att bränslemotorn ska surpla i sig mängder med soppa.

Fast i Ka nuvarande form delar inte längre plattform med Fiat 500 :/

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor jun 07, 2018 7:18 pm

Ja, att hoppa fram några meter krävs det ju inte mycket effekt för, så det borde hjälpmotorer klara av. Vi har väl många nån gång varit tvungna att kravla framåt med startmotorn :p på nån vägrande bil för att snabbt få undan den från en olämplig placering typ att den tvärslocknat i en korsning och det är ju ca 1 hästkraft bara. Elmotorer innanför hjulen skulle klara jobbet, tekniken finns väl redan tillgänglig.

...Hm? Tyckte det bara var något år sedan den Fiat-baserade Ka presenterades:confused:. Nåt känt om det är en ren Ford-konstruktion eller om den delar plattform med t ex Mazda (om nu inte alla band klippts med dem)?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5992
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » fre jun 08, 2018 2:11 pm

Släggmek skrev:
...Hm? Tyckte det bara var något år sedan den Fiat-baserade Ka presenterades:confused:. Nåt känt om det är en ren Ford-konstruktion eller om den delar plattform med t ex Mazda (om nu inte alla band klippts med dem)?


Ka 500 :p tillverkades mellan 08-14. Sen kom den Brasilianska Ka+ som heter Figo i Indien.
Ka+ baseras på Fords global B-plattform. Så den är släkt med Fiesta mk7, B-max och Ecosport :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre jun 08, 2018 4:29 pm

Där ser man, där har jag inte hängt med uppenbarligen :turtle::D. Tackar för det noggranna klargörandet :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3263
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis jun 12, 2018 1:40 pm

Tre korta uppdateringar från SR:s vetenskapsredaktion om t ex hur man kan plocka upp på den minst 40-åriga kunskapen om att göra motorbränsle av dynglukt :p (metan) och andra sätt att slå två flugor i en klimatbevarande smäll. - Den Gröna Omställningen 1-3, totalt 59 minuter: https://sverigesradio.se/vetandetsvarld
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)