stopp för fossilt bränsle 2030

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3281
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör feb 24, 2018 6:44 pm

Varför skulle elbilar bara vara för de som har "hyfsad ekonomi"? När de blir tillgängliga begagnade, blir de ju tillgängliga även för dem som inte har råd (eller tar sig råd) att köpa nytt.


Nja, jag tänker bara på att det är ju inte billigt att ersätta batteripaketen heller när de bränts ut. "Trickle-Down"-effekter brukar sällan ge så mycket effekt i verkligheten som i teorin vad jag märkt och bilarna av idag har väl snarare en kortare beräknad livslängd nu än för säg 30 år sedan, elbilarna torde knappast vara rosttåligare osv även om kanske elmotorerna i sig kan vara tåliga. Men utvecklingen förändrar ju samhället hela tiden så vem vet vad som blir morgondagens lösningar, kanske tar bilindustrin efter databranschen och skapar lättviktsbyggen som bara blir billigare för varje generation :D och där all teknik sitter i enkelt utbytbara moduler så att man kan köra in och få hela drivpaketet/framvagnen bytt mot en fabriksrenoverad enhet på en kvart för en rimlig peng med hjälp av en industrirobot som genomför hela processen. Eftersom det ju går mot allt färre biltillverkare och alltmer slätstrukna modeller så borde det räcka med max 10 tekniska plattformar för att försörja hela världens bilmarknader om bara branschen kan enas om en gemensam standard, de syntetiska märkeskaraktärsdragen i uppförandet går säkert att programmera in i styrchipsen. Nej, jag är inte ironisk - utom när det gäller att priserna skulle följa datorutvecklingens mönster av att effektiviseringen kommer kunderrna tillgodo :p.

Intressant artikel om Audi´s bränsleforskning förresten :) - och vad som sas i ett av radioreportagen så pågår ju tre fristående liknande projekt enbart i Sverige, så våra kära gamla fossilbrännare ska vi nog kunna ha kvar på sidan även i framtiden (men med oförargliga avgaser) om elhojarna får sköta vardagsstöket ;). Som Nemesis säger så har vi nog större problem att oroa oss för, men om bara resurserna satsas rätt och politikerna inte ändrar spelreglerna efter varje val går nog det mesta att lösa genom forskning och utveckling.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10062
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » sön feb 25, 2018 9:29 am

Det finns idag väldigt lite belägg för att minskad batterikapacitet i elbilar som har gått långt är ett reellt problem. Om räckvidden går ned från säg 400 km till 350 km behöver ju inte det vara en anledning till batteribyte.

Visst är det en faktor att hålla koll på men den ska knappast överdrivas.

Även jag tror att senaste Focusen jag köpte (2017) med stor sannolikhet är den sista rent förbränningsmotordrivna bruksbilen jag köpt. Men framtiden får utvisa om det stämmer eller inte.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » sön feb 25, 2018 3:38 pm

Hur många fossildrivna bilar kan man parkera utanför huset med 1/4 tank och när du kör iväg på morgonen efter är det full tank ? ;)
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Ort: stockholm
Kör: Chippad Sierra 4X4

Inläggav saabchef » sön feb 25, 2018 7:38 pm

Ja det är skönt med full tank varje morgon, har kört elbil ett tag nu och kommer nog aldrig o köpa något annat som brukis i fortsättningen heller.

I början kändes det lite osäkert, nu när man kört el ett tag kan jag inte tänka mig något annat.
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » sön feb 25, 2018 11:21 pm

saabchef skrev:Ja det är skönt med full tank varje morgon, har kört elbil ett tag nu och kommer nog aldrig o köpa något annat som brukis i fortsättningen heller.

I början kändes det lite osäkert, nu när man kört el ett tag kan jag inte tänka mig något annat.


Spännande :)

Vilken modell kör du? :)

Holma
Veteran
Inlägg: 885
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Ort: Motala
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Medlemsnummer: 406

Inläggav Holma » mån feb 26, 2018 11:41 am

Nemesis_se skrev:Hur många fossildrivna bilar kan man parkera utanför huset med 1/4 tank och när du kör iväg på morgonen efter är det full tank ? ;)


Frugans s-max är en bil som det händer på :D
Men mest för att jag är allergisk mot att ha lite soppa i bilarna, framförallt vintertid...

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Ort: stockholm
Kör: Chippad Sierra 4X4

Inläggav saabchef » mån feb 26, 2018 6:11 pm

nextuz skrev:Spännande :)

Vilken modell kör du? :)


Nissan e-nv200 evalia
NPC Crew



2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s

2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55

2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Ort: Trelleborg
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .

Inläggav Granworth » fre mar 23, 2018 6:05 pm

hej .... ja ja igen då :^o

... O så igår igen ... I Löw... i Rapport och aktuellt..

DÖDA DIESEL... ( å alla andra med ;) )

heder att motparten i den direkta sändningen försökte att ta " bena " ut och skilja på saker och ting.... ( blev totalt överkörd , tyvärr ..) men ja hade bra svar..

bara kolla in aftonbladet idag ... tema hetsjakt på diesel bilar ...
kul att även " nån " tyngre bil skribent och även andra börjar vakna / inse vart detta komma skall :banghead: .....

som jag skrivit tidigare i inläggen e jag för miljötänk ... och om samtliga så kallade politruker och andra så kallade folkvalda kanske kunde sätta sig ner och föra en allmän dialog med oss jordnära ...



// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » fre mar 23, 2018 8:34 pm

Granworth skrev:hej .... ja ja igen då :^o

... O så igår igen ... I Löw... i Rapport och aktuellt..

DÖDA DIESEL... ( å alla andra med ;) )

heder att motparten i den direkta sändningen försökte att ta " bena " ut och skilja på saker och ting.... ( blev totalt överkörd , tyvärr ..) men ja hade bra svar..

bara kolla in aftonbladet idag ... tema hetsjakt på diesel bilar ...
kul att även " nån " tyngre bil skribent och även andra börjar vakna / inse vart detta komma skall :banghead: .....

som jag skrivit tidigare i inläggen e jag för miljötänk ... och om samtliga så kallade politruker och andra så kallade folkvalda kanske kunde sätta sig ner och föra en allmän dialog med oss jordnära ...



// MVH


Jag är jordnära...

Ber er göra ett experiment.
Tag en treliters plastpåse, dumpa i ett halvt kar med finmalen vitpeppar.
Andas in luft och sen sätt påsen tätt mot munnen. Andas i påsen samtidigt som ni skakar om påsen.

PRECIS SÅ känns det för Mig att andas i en stor Europeisk stad. Lägg till hosta, slembildning och kraftig huvudvärk till mixen så har ni en fin upplevelse, inte sant?

Så frågan jag ställer är: Ska inte jag kunna besöka, leva och bo i exempelvis Stockholm, Göteborg eller Malmö? För att folk prompt ska köra med sina Dieselbilar i innerstaden?

Greger
Veteran
Inlägg: 270
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » fre mar 23, 2018 10:39 pm

nextuz skrev:Jag är jordnära...

Ber er göra ett experiment.
Tag en treliters plastpåse, dumpa i ett halvt kar med finmalen vitpeppar.
Andas in luft och sen sätt påsen tätt mot munnen. Andas i påsen samtidigt som ni skakar om påsen.

PRECIS SÅ känns det för Mig att andas i en stor Europeisk stad. Lägg till hosta, slembildning och kraftig huvudvärk till mixen så har ni en fin upplevelse, inte sant?

Så frågan jag ställer är: Ska inte jag kunna besöka, leva och bo i exempelvis Stockholm, Göteborg eller Malmö? För att folk prompt ska köra med sina Dieselbilar i innerstaden?


BLÄH! Äckligt, sticker och bränner, svider med... fy fan, jag skulle inte provat!!!

Aaaahh. Jevvla pepparspraysinhalator.


Så mitt svar på din fråga, "Nej, känns det SÅ är det en tydlig indikation på att du bör låta bli."

Nästa experiment: Knyt en plastpåse över huvudet och fundera på om det är ok med nötter.

Känns det likadant är det sannolikt så att, trots att det finns nötter över allt, bör dom undvikas.

Flest nötter finns troligtvis i tex. Stockholm, av den enkla anledningen att skålen snacks är störst där, även om blandningen i övrigt är som rikssnittet.

Sedan har vi exemplet med grannen som inte tål klorerat vatten, han blir illröd och behöver klösa ögonen ur sina hålor, ska inte han kunna bada i kommunala badhus? Bara för att folk i allmänhet ska kunna fuska med hygienen?

Svaret DÄR är: Jo, men han vet sitt eget bästa och låter bli, för det finns nötter i blandningen.

Jag tar i detta inlägget absolut inte ställning i frågan för eller emot diesel eller NÅGOT annat, utan försöker bara belysa det faktum att inget passar alla.

G.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » fre mar 23, 2018 11:07 pm

Greger skrev:BLÄH! Äckligt, sticker och bränner, svider med... fy fan, jag skulle inte provat!!!

Aaaahh. Jevvla pepparspraysinhalator.


Så mitt svar på din fråga, "Nej, känns det SÅ är det en tydlig indikation på att du bör låta bli."

Nästa experiment: Knyt en plastpåse över huvudet och fundera på om det är ok med nötter.

Känns det likadant är det sannolikt så att, trots att det finns nötter över allt, bör dom undvikas.

Flest nötter finns troligtvis i tex. Stockholm, av den enkla anledningen att skålen snacks är störst där, även om blandningen i övrigt är som rikssnittet.

Sedan har vi exemplet med grannen som inte tål klorerat vatten, han blir illröd och behöver klösa ögonen ur sina hålor, ska inte han kunna bada i kommunala badhus? Bara för att folk i allmänhet ska kunna fuska med hygienen?

Svaret DÄR är: Jo, men han vet sitt eget bästa och låter bli, för det finns nötter i blandningen.

Jag tar i detta inlägget absolut inte ställning i frågan för eller emot diesel eller NÅGOT annat, utan försöker bara belysa det faktum att inget passar alla.

G.


Nu påpekar jag bara hur det påverkar mig.
Snygg manöver med nötter osv. Men skillnaden är ju att även friska människor påverkas och skadas av det dieselbilar släpper ut.
Det gör ju inte nötterna.

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Ort: Trelleborg
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .

Inläggav Granworth » lör mar 24, 2018 6:43 am

Hej

förstår hur du menar....

bodde i både Berlin och Dresden under 70 och 80 talet med en far som då hade SVÅR astma ... med allt det där fortfarande kvar i minnet...

avgaser , koleldning osv...

då våra stora städer har hamn trafik och med detta då även färjor och större fraktfartyg som kommer och går , men där hör man inget från dom folkvalda om att stoppa dessa eller helt ta bort dom ....

all denna lastbilstrafiken som går igenom hela landet som från och till fick / får åka tåg ,, ja inte har det heller blivit nån hit ... det blev för dyrt för åkarna ??? även där så hör man inget..

eller om vi har östliga kraftiga vindar då får vi oxå deras smuts och skit över oss . nä det är kanske inte så enkelt att lösa..

vill minnas att några folkvalda HYLLADE dieselbilarna för nåt år sedan för då var dom miljö och klimat riktiga och nu över en natt , nåja , så ska dessa utrotas och utplånas...

// mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2

FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » lör mar 24, 2018 11:46 am

Granworth skrev:Hej

förstår hur du menar....

bodde i både Berlin och Dresden under 70 och 80 talet med en far som då hade SVÅR astma ... med allt det där fortfarande kvar i minnet...

avgaser , koleldning osv...

då våra stora städer har hamn trafik och med detta då även färjor och större fraktfartyg som kommer och går , men där hör man inget från dom folkvalda om att stoppa dessa eller helt ta bort dom ....

all denna lastbilstrafiken som går igenom hela landet som från och till fick / får åka tåg ,, ja inte har det heller blivit nån hit ... det blev för dyrt för åkarna ??? även där så hör man inget..

eller om vi har östliga kraftiga vindar då får vi oxå deras smuts och skit över oss . nä det är kanske inte så enkelt att lösa..

vill minnas att några folkvalda HYLLADE dieselbilarna för nåt år sedan för då var dom miljö och klimat riktiga och nu över en natt , nåja , så ska dessa utrotas och utplånas...

// mvh


Ja fy sjutton :(
Det måste varit riktigt obehagligt och leva med de utsläppen utanför farstun.

Ja, tyvärr tittade man bara på det globala planet med Dieselns fördel med minskat CO2, medans man helt glömde den lokala påverkan :/
Tyvärr får folk bita i det sura äpplet pga det.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3281
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör mar 24, 2018 3:00 pm

Lätt att ta till sig båda sidor av argumentationen för mig som körde lastbil i lumpen på 80-talet och fick känna på det där "pepparsprayandet" varje gång åken skulle kallstartas :yuck: eftersom själva Kronan (staten) då i sin ekonomiska visdom (...) tankade sina fordon inte med dieselkvalitet utan den högsvavliga billiga brännolja som man som idag kan bötfällas för att ens köra en villapanna på ifall den råkar ha smygimporterats i strid med bestämmelserna. Snacka om gamla synder versus nya tider.

Edit: apropå det, här går att läsa Bil Swedens syn på läget 2007 http://docplayer.se/37521525-Kraftig-uppgang-pa-bilmarknaden-rekord-for-bade-miljobilar-och-dieselbilar.html respektive 2009 http://docplayer.se/17095327-Fyra-av-tio-nya-bilar-var-dieslar-i-januari.html (bokmärk sajten, den är full av motorguld!) när diesel-hypen var på topp, kan ju vara intressant ställt i relation till hur snacket går idag. Man kan ju bara ana hur lätt det måste ha varit för opportunistiska beslutsfattare utan teknikkunnande att hänga på tåget när ordet koldioxid bara börjat yra runt som ett mantra i alla etablerade media. Detta inte sagt som nån sågning av dieselmotorer som drivkälla eftersom det ju är en smart konstruktion som så, körbar på rätt många bränslen om den anpassas och därmed ganska flexibel, utan det är ju vad som hälls i tanken och vad som släpps ut orenat i avgaserna som är de stora problemen. Det finns säkert lösningar om viljan finns till mer än att dra i nödbromsen.

Det verkligt störande i situationen för dagen är väl egentligen att många politiker och tjänstemän syns vakna varje morgon till funderingen vad de ska ta på sig för åsikt för dagen, eller iaf det närmaste halvåret. Perspektivet sträcker sig som längst fram till nästa val och tanken på att göra en bred överenskommelse över den politiska skalan och med underlag där sakkunskapen fått vara med och påverka en långsiktig plan syns närmast otänkbart för de flesta inblandade. Som systemet är uppbyggt är det ju svårt att utkräva ansvar för dåliga beslut och räkningen kan alltid skickas till folket, om inte annat så får det i vilket fall lida av effekterna vare sig det är genom försämrad hälsa (dieselvurmen...) eller försämrad ekonomi genom att en hel flotta av personbilar förlorar stort i marknadsvärde och brukarnytta över en natt.

Kom att tänka på vad Granworth skrev om hur de kommersiella fartygen har frikort för utsläppen (allt enligt tesen att produktionskarusellen får aldrig sakta in för då pajar hela systemet som bygger på evig tillväxt för att fungera, men nu ska jag inte vara sån...). De stora flytetygen får till skillnad från landburna fordon bränna den tyngsta eldningsoljan (= den i särklass skitigaste fraktionen nånstans över Bitumen) eftersom det är närmast en restprodukt prissatt därefter. Då tycks det kvitta hur miljön påverkas både i stort (genom försurning plus cancerogenerna som oljeresterna är fulla av) och hur hamnstädernas luft förorenas. Så mycket för miljöhänsyn, undra sedan på att förtroendet för politik och politiker sjunker överallt.

Fick man önska något så borde det åtminstone läggas resurser (morot till utvecklarna) och tyngd (piska på producenterna) på att få fram de biobaserade alternativen som legat på jäsning ett tag. Utan att etablissemanget som vanligt går in och skummar av så mycket skatt de kan redan innan de nya, renare alternativen fått stor spridning/användning och nått en stabil marknadsandel med ekonomisk bärkraft.

Apropå obekväma åsikter i dagens samhälle så var jag på möte med en jobbcoach häromdagen och där påtalades vikten av att vara försiktig med vad man uttalar på sociala media eftersom anställarna dammsuger sånt för att kartlägga folk - vilken tur att vi får presentera oss med signatur här :laughing:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3281
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » lör apr 21, 2018 9:04 pm

Lite apropå, bara - nu blir gamla/klassiska bilar förbjudna att trafikera vissa gator i London: https://www.autoclassics.com/posts/news/classics-ban-london-low-emission-zones

Fast egentligen är det väl sånt här man bör bekymra sig mera för, ur hobbybilssynpunkt - nån dag kan det hamna på EU-nivå:
https://www.autoclassics.com/posts/news/act-now-serious-danger-for-the-future-of-kit-cars
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)