stopp för fossilt bränsle 2030

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Greger
Veteran
Inlägg: 301
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

That's cool. Inga problem med moderna avgaskrav och "zero emission".

Precis som med alla godkända motorcyklar med 110db avgasystem, gäller det bara att dra ur insatsen efter godkännandet.

Att hälla i etanol till besiktningen vore inget nytt, och att ersätta en rad med besiktnings-katalysatorer med rör praktisetas nog redan i tuning-kretsar.

Självklart förstår jag att sådant vore fel eller olagligt, men tycker konsekvensanalys bör göras på individnivå, precis som vid hastighetsöverträdelse eller mobilanvändande, som också är...olagligt.

Btw refererades det till;
"Klara samma avgaskrav som en ny Volkswagen.."
Vilket betyder?! Fan vilken dålig referens. :D

Själv börjar jag bli riktigt sugen på en ren elbil.
Med drag.
Och ett elverk på släp för räckviddens skull, och i bästa fall ett ved-eldat elverk då, så man kan kan ha hyggligt rent miljösamvete.

Nä, hycklare är vi allihopa.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3331
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

VW-referensen var väl klockren?:D:rolleyes: Ja, för en gångs skull syns ju en av jättarna sitta med aktern i brödrosten, men annars är det ju regel att verkligheten har marginell eller ingen roll i sammanhanget om bara pengarna hostas fram för ett E-typgodkännande. Förresten är det intressant att vad gäller de USA-sålda dieslarna som studsat mot lagarna så närmast tvångsinlöstes dom i stället för att som brukligt återkallas för åtgärd. Man kan ju hoppas att det var en engångsföreteelse och inte någon början på ett nytt synsätt på det personliga ägandet som något som kan exproprieras likt fastigheter för "det allmännas väl" med alternativet att ägaren fråntas sin egendom utan ersättning för att den anses utgöra en fara.

För min del får jag lust att börja experimentera med gengasdrift genom pellets nu när även det tycks vara på väg att slås ut likt oljan som husvärmare av ändrade omständigheter :p (brist på råvara när "alla" övergått till det - något som vi väl lär få se även i trafiken med tidsbegränsningar för bilkörning vid dygnets förbrukningstoppar när "alla" börjat tanka med sladd och det visat sig att vind & sol inte räcker för sån förbrukning om så gott som all trafik ska drivas elektriskt). Nja, processhastigheten blir väl lite för effektiv för att det ska funka med förgasningen, men en ångmaskin kanske? Förra gången elbilarna var i ropet så försökte ju några jänkare med personbilen Stanley Steamer https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_M ... ge_Company vilket iofs gick sådär, men de var iaf igång under en 20-årsperiod och satte t o m ett hastighetsrekord :D.

Nä, seriöst för ett ögonblick så är det ju bara av godo om vi slipper fossila utsläpp men det verkar vara nåt slags drev mot allting som kan utpekas som opassande nu, jakten på utsläppen blir bara en del i processen. Undrar just vad som ryker sedan. Rökning är ju snart avskaffat genom stramande regler (iofs inget jag lider av), godis ska ju straffbeskattas för att det gör folk tjocka och i värsta fall sjuka och liknande gäller rött kött (även utpekat för koldioxidutsläpp) osv osv så det är väl bara att vänta på ett förbud mot hårdrock p g a risken för hörselskador om det spelas i avsedd volym och inte är det i linje med normsamhällets trivselideal heller :p. Allt tycks koka ner till att allt ska styras genom lagstiftning och inget utrymme ges för personliga avgöranden eller konkreta bedömningar från fall till fall. Du sköna nya värld...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 301
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

I "du sköna nya värld" vi redan befinner oss i rapporterades idag att antalet körda mil i landet aldrig vart högre, per capita.

Mil per fordon sjönk med en procent, mer om detta strax.

Priset (marknadsstyrt :) ) på fosil-bränsle kryper upp med några ören var dag, faktum är att avtalaökningen på två procent omedelbart ackumulerades av marknaden.
(Baserat på min 30-års observation, jag tjänar tio liter i timmen.)

Så, var eller vad du efter framtida beslut FÅR köra, kan redan med befintlig lagstiftning komma att beröva dej möjligheten på din egen gårdsplan.

För har du inte råd eller möjlighet att köra ditt gamla fordon begår du oavsett ett miljöbrott genom att förvara eländet.

Personligen föredrar jag att reaktionära miljöivrare jagar i stadsmiljö.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6097
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Leveransen av el till bilar är inget problem nattetid då de flesta kommer ladda, det är faktiskt tvärt om väldigt bra för elnätet då man kraftigt styr ner produktionen idag under nätter. Med elbilar så skulle Sverige få en jämnare produktion helt enkelt.

Dock så måste delar av nätet uppgraderas, och det är de trafos närmast kund, detta kan göras på flera olika sätt. Antingen sätta dit större trafos direkt som klarar att alla kunder toppar samtidigt man kan även sätta batterier vid trafona som laddas under dagen och laddas ur under nätterna. Eller så kan man montera batterier ute hos kunder.

Att sätta batterier redan idag hemma fungerar redan idag. Många skulle slippa ha huset uppsäkrat till exempelvis 25 Ampere inkommande och skulle istället klara sig med 10 Ampere då batterier skulle kunna balansera toppar.

Det blev lite offtooic där.
Men kontentan är att Sveriges el produktion skulle på bra av att belastas mer nattetid.

Släggmek skrev:VW-referensen var väl klockren?:D:rolleyes: Ja, för en gångs skull syns ju en av jättarna sitta med aktern i brödrosten, men annars är det ju regel att verkligheten har marginell eller ingen roll i sammanhanget om bara pengarna hostas fram för ett E-typgodkännande. Förresten är det intressant att vad gäller de USA-sålda dieslarna som studsat mot lagarna så närmast tvångsinlöstes dom i stället för att som brukligt återkallas för åtgärd. Man kan ju hoppas att det var en engångsföreteelse och inte någon början på ett nytt synsätt på det personliga ägandet som något som kan exproprieras likt fastigheter för "det allmännas väl" med alternativet att ägaren fråntas sin egendom utan ersättning för att den anses utgöra en fara.

För min del får jag lust att börja experimentera med gengasdrift genom pellets nu när även det tycks vara på väg att slås ut likt oljan som husvärmare av ändrade omständigheter :p (brist på råvara när "alla" övergått till det - något som vi väl lär få se även i trafiken med tidsbegränsningar för bilkörning vid dygnets förbrukningstoppar när "alla" börjat tanka med sladd och det visat sig att vind & sol inte räcker för sån förbrukning om så gott som all trafik ska drivas elektriskt). Nja, processhastigheten blir väl lite för effektiv för att det ska funka med förgasningen, men en ångmaskin kanske? Förra gången elbilarna var i ropet så försökte ju några jänkare med personbilen Stanley Steamer https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_M ... ge_Company vilket iofs gick sådär, men de var iaf igång under en 20-årsperiod och satte t o m ett hastighetsrekord :D.

Nä, seriöst för ett ögonblick så är det ju bara av godo om vi slipper fossila utsläpp men det verkar vara nåt slags drev mot allting som kan utpekas som opassande nu, jakten på utsläppen blir bara en del i processen. Undrar just vad som ryker sedan. Rökning är ju snart avskaffat genom stramande regler (iofs inget jag lider av), godis ska ju straffbeskattas för att det gör folk tjocka och i värsta fall sjuka och liknande gäller rött kött (även utpekat för koldioxidutsläpp) osv osv så det är väl bara att vänta på ett förbud mot hårdrock p g a risken för hörselskador om det spelas i avsedd volym och inte är det i linje med normsamhällets trivselideal heller :p. Allt tycks koka ner till att allt ska styras genom lagstiftning och inget utrymme ges för personliga avgöranden eller konkreta bedömningar från fall till fall. Du sköna nya värld...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3331
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Off-topic till Off-topic är det väl inte värst mycket eftersom det rör sig inom problemställningar för att tillföra energi till fordonen :), jag kan mycket värre själv om det ska spåras ur :D... Så länge det är relevant & intressant kan det knappast vara fel, eller?

Uppenbarligen rör det på sig fort, jag hörde idag att det är nära till nu att Volvo börjar släppa ut närtransportlastbilar typ sopbilar som är eldrivna/utsläppsfria :). Om sedan spelreglerna sätts med samma tanke på uthållighet som lösningarna avkrävs så kanske det kan bli tillräcklig bärighet för nya bränslen också, tekniken är ju långt framme men så fort något får fart så ska nån fram och skörda skatter innan det vuxit ut tillräckligt. Den rådande ordningen tycks följa samma idé som Systembolaget - att så få som möjligt ska utnyttja möjligheterna och på sikt ska åtminstone all nöjesförbrukning helst upphöra :p.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1640
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Dom släpptes faktiskt i veckan som gick. Dom har ju haft rätt mycket träning på buss linje 55 i Göteborg som är helt elektrisk. Den går till och med inomhus en del av sträckningen på Lindholmen. Vilket hade varit mer eller mindre omöjligt med diesel...

Dom har också visat upp en självgående sopbil som inte behöver någon bakom ratten, den tekniken i kombination med eldrift låter som en bra idé.

Jo, jag sitter som konsult på Volvo Lastvagnar Lundby i Göteborg :)
Även om jag inte jobbar med drivlina så ser man ganska mycket på intranätet och dom visar upp en hel del för oss som jobbar där...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3331
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Spännande utveckling! (oavsiktlig men svårundviken putslustighet ;)) Detta med eldrivna tunga transporter i närområdena är ju mycket bra om det går att införa storskaligt och just för sånt som soptömning med ständiga laststopp och ofta dessutom med behov att köra in på innegårdar och liknande trånga miljöer med dålig luftväxling har det ju extra stor betydelse. Som du säger blir det ju också möjligt att köra inomhus :).

Detta med självkörande system i dom syns också som en av de tillämpningar där det kan göra stor skillnad; jag kommer att tänka på ett par riktigt hemska påbackningsolyckor där något som självstyrning med ett heltäckande sensorsystem runt fordonet skulle kunna ha hindrat olyckorna och snabbare än en förare. Ska bli intressant att se om det blir något av idéerna om elskenor för tunga fordon utmed motorvägarna också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6097
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Nemesis_se skrev: Dom har också visat upp en självgående sopbil som inte behöver någon bakom ratten, den tekniken i kombination med eldrift låter som en bra idé.
Är det denna du tänker på? :)
Ser oerhört smidigt ut att den kan backa sig fram på gatan med "föraren" gåendes framför bilen.


Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6097
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

SK Racing skrev:
Är inte emot elfordon men allt måste användas där det fungerar och med sunt förnuft, det sistnämda är en väldigt ovanlig kompetens i dagens samhälle, både hos den privata och offentliga sektorn.
Såklart är det så. I jordbruket kan man använda HVO100 med partikelfilter och adblue :)

Inom företaget där jag jobbar pågår försök med vätgas och bränsleceller på tunga truckar för interntransport.
Och övriga dieseltruckar kommer börja köras på HVO100 i år.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3331
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag kommer att tänka på hur det redan i slutet av 70-talet fanns s a s "självkörande" brandbilar i Tokyo som kunde radiostyras fram till brinnande höghus och bekämpa elden med vattenkanoner, så detta är ju på tiden :). HVO görs väl till stor del utav avfall och den råvaran tar väl aldrig slut :D. Om bara politikerna ger tekniker och branschfolk svängrum för nya idéer och produkter så finns nog alla chanser för en bra vidareutveckling av transportsystemen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3331
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Inte att glömma heller att regnskog huggs ner för att skapa betesmark och den måste skiftas mot nya områden efter inte så många år då den utmattats av betandet. Om man kan snacka om en plussida så används iofs betydligt mindre antibiotika i boskapsuppfödningen där än t ex i USA, vad jag förstår, men rätta gärna om jag har fel.

Nånstans poppar bildminnen av försök med Stirling-motor https://sv.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor i en Mercedes LN minibuss upp, det måste ha varit runt -80 eller så. Dessa motorer har många fördelar bl a genom hög förbränningseffektivitet men byggkostnad är inte en av dom och det var väl främst detta som tog kål på projektet vad jag minns. De är däremot vanliga som enorma båtmotorer bl a för att de går att köra nästan (eller kanske det också går?:D) på asfaltfärg om så behövs.

En annan udda lösning men ganska törstig är förstås den lilla turbinmotorn som mest fått bruk i helikoptrar men också testades av både Rover https://hackaday.com/2017/12/06/the-las ... ne-engine/ och Chrysler i deras respektive försök med turbinbilar https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_turbine_engines. Några av nackdelarna var högt motorbuller, illaluktande avgaser framkallade av vissa bränslen och en olycklig förmåga att kläcka vägbeläggningen :D under utblåsen vid långvarig tomgångskörning.

En bit kuriosa är att en av de tongivande bakom Chrysler Turbine Cars utseende var designchefen Elwood Engel https://en.wikipedia.org/wiki/Elwood_Engel som värvades över till Chrysler från Fords design studio några år tidigare och bl a hade en viktig stylistroll vid framtagandet av 1958 års Ford-linje. Mycket av formspråket och vissa detaljer går att spåra tillbaka till några av Fords konceptbilar från sent 50-tal.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 301
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Mega ot, men jag tror Mr Engel helt enkelt tog med en Thunderbird 61:a till Chryslers experimentavdelning och satte sealed-beam lamporna i bakstötfångaren och vände på taket, i alla fall som första steg.

( Därefter tog han sina gamla Lincoln-skisser och kallade dom för Imperial-förslag. 1965 var det klart, allt från Chrysler var "Englifierat")

Turbinbils exterimenten fortsatte en bit in på 70-talet, men trots att motorn inte var kräsen, var den alltför sugen på bränsle. Så knappast ett klimatsmart val.

G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3331
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Aktern på Turbine Car hittas nästan identisk på nån Ford konceptbil från 57-59 nånstans, tyvärr har jag glömt namnet. Kan ha varit en Mercury också. Personligen föredrar jag hans Chrysler-företrädare Virgil Exners ofta mer sammanhållna designexcesser i nio fall av tio :p, intressant förresten hursom det sista Vedette-derivatet fick samma slätstrukna ribbgrill som Turbine Car (och vid det laget Chrysler-styrda franska Simca) och samma fimpade fenor som Chrysler efter hans intåg - Engel bakom allt?:D Åh, nu blev det bara fööör OT...:p
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 191
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .
Ort: Trelleborg

Inlägg av Granworth »

Hej igen.

ang. turbin motor konventering så har oxå Volvo haft ett par bilar , tror det var i början av 90 talet varav den ena bilen faktiskt kördes runt i europa och ner till Italien , och som det skrevs då så hade det funkat hyfsat bra :):)...

Tanken med El Bil plus släp med bensin / diesel driven generator på ... e ju inte dum ,, kunde man ju kalla för Hybrid .. fast milkostnaden kanske man skulle räkna på med tanke på att 5 liter Acylatbensin går på runda 200 kr... om sen HVO 100 funkar på Dieselsidan vet jag inte förstås .. men man är ju hemma miljömässigt.. som sagt en bättre Hybrid bil vore kanske det bästa då man inte blir HELT strandsatt om batterierna skulle ta slut .... tänkte att man med sin dejt på vägen hem i ösregn kunde ta sig hem i alla fall ;);) ( jo man kan ändå skylla på att strömmen tog slut ,, så här sitter vi nu ,, vad göra ?? mysa kanske )..

Är som tidigare skrivits inte emot nytänk och förnyelse men som andra oxå har inflikat att det BORDE ske i samförstånd mellan alla parter och det som stör mig är ju att " storestyggesyrran" får för sig en morgon att nu ska jag iväg idag och " förbjuda " allt fossilt bränsle... sen får dom andra fixa resten och alternativen ...:banghead:


// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3331
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hej igen, Granworth :). Tja, detta med påhängskärra för bränslet var ju en ganska vanlig lösning för gengasdrift under beredskapen som rådde medan andra världskriget pågick runtom. Här i Ådalen körde förresten den sedermera nerlagda massafabriken på Svanö sina firmabilar på den egentillverkade spriten när allt annat stod stilla p g a brist på importerade bränslen, så visst går det att lösa problem om viljan och kunskapen finns.

Idag är det ju tyvärr så att kortsiktigt ekonomiskt tänkande och ideologiskt mer än pragmatiskt fokuserad politik lägger ofta krokben för goda idéer som kunde göra stor samhällsnytta. Allt ska ju helst generera vinst redan före inkörningen blivit klar trots att tumregeln är att det behövs minst fem "hundår" för de flesta verksamheter innan någon vinst kan tas ut och snart läggs väl miljöstraffskatter t o m på kornas metanfjärtar så frågan är väl hur det galopperande energibehovet ska kunna mättas med nån skog av vindsnurror här och där. Det vill nog till andra och mer genomtänkta lösningar, en mix av stort och smått och även att forska vidare på effektivisering av gamla energikällor som eleganterna helst vill förpassa till historien.

Man ska ju inte måla Fan på väggen, men med tanke på hur oförutsägbar världsutvecklingen ser ut idag så syns det vettigt att tänka ut alternativa lösningar för vardagstillämpning. Vi kan snart stå med enbart högteknologiska fordon (klassikerna undantagna, om nu inte en död hand läggs över bilhobbyn också i miljöarbetets namn) är helt beroende av en avancerad infrastruktur som plötsligt fryser upp vid en situation med stoppad import av vissa varor och en bevisat sårbar digital infrastruktur som kan släckas ner utifrån av sabotörer med tillräcklig kunskap - inga bränslen utifrån och ingen ström i näten, då är det ju bara att ha sitt eget med sig om man ska nånstans.

Detta med gengas finns det ju förresten en och annan som pysslar med som hobbyprojekt idag, jag minns för en del år sedan en kille som lyckats få till en riktigt bra installation på en 70-tals Dodge pickup för att slippa släpvagn eller nån bisarr installation i bagageutrymmet som några gjort. Det slår mig förresten att en bättre lösning kunde ju vara att bygga sin egen fasta förgasningsanläggning med möjlighet att ladda en trycktank för vidare tankning till bilen? Kanske ett möjligt alternativ åtminstone för hyfsat tekniskt kunniga skogsbönder med långt till macken (och en tänkbar ny produkt för de småindustrier som får allt svårare att sälja pelletsbrännare, kanske något kunde utvecklas från såna anläggningars matning och styrning?), nu när mackarna liksom andra infrastrukturer stängs ner av marknadskrafter och offentliga institutioner med ursäkten att det kostar för mycket att hålla igång landsbygd och småorter då det mesta koncentreras till städerna. Teknik finns ju http://futureeco.se/sv/verksamhet/demoa ... -energikol, det borde ju likväl som att skala upp gå att skala ner en reglerad process som bygger på samma fysikaliska förutsättningar som en enkel kolmila till husbehovsproduktion också.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar