stopp för fossilt bränsle 2030

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Vidarebefordrat enligt önskan (tjena Granworth ;)):
hej kompis

asså... bara så klockrent svar från dig .....

tja med gengas , hembränt o andra drivmedel... hade man oxå kommit hem med " Däjten " ... öööhh vänta lite här stumpan .. ska bara elda lite i " brasan " så vi kommer hem ... eller kanske .. e due hungrig ?? då kan vi passa på o ta o grilla vår " roadkill "...medans bilen får energi.. ...

du får gärna flika in detta med. i ditt svar på forumet .. blev bara så happy .. och ville då såklart med. dig via privatkanelen...

önskar en störtskön helg.

MVH kristian
Jag ska förresten passa på att önska trevligt valborgsfirande till alla :beerchug:, ta det nu lite lagom ute i buskarna bara, det är ju kallt på marken än... ;)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Tydligen har ett team forskare lyckats få fram fosilfri bensin, med ett oktantal på 102 :)

http://www.land.se/motor/han-har-tagit- ... hemlighet/

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

:jump::wave::wave:
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

På mässan pratade vi med en Australiensare (!) som sålde racing-E85 i Sverige, fossilfri om jag minns rätt. I princip oändlig hållbarhet, exakt E85, väldigt rent, tänkt att köras i bil utan soppa-filter. Pris ca 30 kr/lit. Skulle tydligen komma på mack på någon bana (vilken?)
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Mycket intressanta saker ni pekar på :). Vetandets Värld i Riksradions P1 hade något inslag häromveckan där de nämnde något om det där biobränsleprojektet men jag går bet på att hitta det, däremot fann jag ett program från förra året om bränsle från lignin, kanske fler finner intressant: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/9 ... gramid=412

Det får mig för övrigt att tänka på några andra uppfinnare jag haft nöjet att ha lite göra med som visat hur mycket den enskilde oppfinnarjocken kan åstadkomma, tyvärr blir den sortens människor (och iaf en av dessa) ofta snuvade på sina uppfinningar eftersom de är så fängslade av vad de håller på med att de blir blåsta av folk vars kreativa förmåga ligger helt i att känna igen en bra idé och veta hur den kan exploateras men brister i moral. Rådet jag fått från flera som lärt sig den hårda vägen är att ska man satsa på något ska man likt det finska teamet se till att säkra upp det noggrant med juridiskt bindande avtal om att inget avslöja innan man alls visar något för utomstående och helst även patentsöka först, vilket förstås kan bli ett dilemma (en dyr och långdragen process) i jakten på ekonomisk uppbackning.

Men nu blev det OT från OT som vanligt :p, jag som skulle posta en länk till färsk info om ett intressant motorutvecklingsprojekt jag trillade på - Reactivity Controlled Compression Ignition (RCCI) vilket handlar om stegvis förbränning genom att spruta in två olika bränslen separat, ett högreaktivt och ett lågreaktivt (bensin respektive diesel men det kan även vara annat inklusive gas), som genom sina olika egenskaper höjer verkningsgraden till ca 60%. https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology /a19909520/gas-diesel-engine-reactivity-controlled-compression-ignition/ Och här ges en schematisk förklaring på en stund för den som vill ha mera (nån tio minuter :D) om det: https://www.youtube.com/watch?v=pCr6bjQMrgU
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nytt hopp för dieselbilarna? Bosch presenterar ett sätt att krympa NoX-nivåerna rejält, frågan kvarstår väl om väl vad som kan göras med partikelutsläppen förstås. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... Nyhetsbrev

iofs kan ju också partikelfrågan för dieslarna ställas i relation till bensinare med direktinsprut som tydligen inte är så hyvens de heller i det avseendet: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eselbilar/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

SK Racing skrev:Oavsett vad människor i värden kommer på o hur bra det än är så kvarstår faktum att våra långfingrade politiker lägger skatt på allt och därmed så slår det undan all möjliggöring av att köra på bränslet, oavsett vad det är.

Är ju redan med vanlig soppa hutlöst dyrt o köra och lite till så får nog en del människor börja säga upp sig då kostnaden o ta sig till o från jobbet överstiger vinsten med o just jobba vs gå hemma och i förnedrande åtgärd via Af på lokalnivå, blir säkert inte så men det är ju en tanke som slår en.
Jag skulle nog inte kunnat sammanfatta det bättre själv, lustigt sammanträffande att du tar upp AF:s göranden på lokalnivåerna förresten... jag befinner mig själv jämte fler i nåt slags bisarr utmattningsmatch med dom där reglerna som ändras t o m fortare än energiskattereglerna - det som överenskoms ena veckan kan vara överspelat nästa. Allt syns plötsligt skrivet i sand och på sin höjd giltigt fram tills valet i höst. Funderar just på om jag borde ta erbjudandet om en busbillig Volvo att ha redo som pendlarhoj bara utifall eftersom det är stört omöjligt att planera ens en månad i taget för mig nu och jaa... det framstår som ganska meningslöst att ens försöka - då har jag ändå vanan inne som gammal diversearbetare att hoppa mellan men rent ut sagt så nu jävlar verkar botten ha gått ur både systemet och marknaden. Man ska visst ha minst folkhögskola för att få skura golv eller bära plank och en jobbcoach (de där som ett tag var systemets gullegrisar och jobbsökandes utsedda frälsare men nu utmålas som skojare och mytomaner) sa mig att AF har koll på bara runt 10-15% av lediga arbeten, ungefär samma träffsäkerhet som Google på webbens innehåll slår det mig...

...Okay, nu blev det OT men det är väl just den sortens kortsiktiga och oansvariga beslutsstrategier som försatt oss i den här situationen, att ingen vågar satsa fullt på någonting eftersom förutsättningarna kan förändras med ett enda penndrag så fort någon med beslutsrätt blir ängsligt frusen så fort vinden vänt och vänder kappan därefter. Ingen bra eller långsiktigt hållbar metod för att staka ut framtiden för ett samhälle. Man kan bara inte ta ut riktningen vare sig det gäller energipolitik eller något annat genom att blöta ett finger och sätta upp i luften för att kolla vart det blåser för stunden. I synnerhet inte ett långfinger riktat mot de som förväntas lita på en.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tja, medan vi är OT från OT... jag har själv måst växla mellan flera förmedlare jag haft kontakt med under de senaste två åren då de övergått till nya tjänster eller rentav bytt bransch. Några har utan omsvep sagt mellan fyra ögon att de inte längre orkat med arbetsbelastningen då alltmer skyfflats över på AF som tidigare legat på andra myndigheters ansvar medan handlingsutrymmet begränsats av ökad centralstyrning (sjukfrånvaron är onormalt hög vid enheten f ö). Detta är alltså bra folk som ansträngt sig för att hålla styr på verksamheten och hjälpa sökande till vettiga sysselsättningar i de fall riktiga jobb är svårt att matcha mot, gissa vilka som blir kvar längst. Återkommande kommentarer är att det upplevs finnas ett avstånd annat än geografiskt mellan enheterna och centrala beslutsfattare som verkar visa måttligt intresse för feedback, men nu tycks det ha nått en kritiskt låg nivå. Mönstret jag sett i liknande sammanhang brukar vara att sånt här går till slut inte att lappa ihop utan vi kan nog vänta att allt görs om i grunden som kraven ibland hörs i mediadebatten, men det kanske är den bästa lösningen.

Mjo, jag är bara alltför bevandrad i hur illa arbetsmarknadens lägsta nivåer som regel fungerar (inklusive hur det fifflas bland en del anordnare som utnyttjar både systemet och de som är beroende av det) och hur kraven konstant höjs men sällan förutsättningarna; tänkte bara jag skulle undvika att vara alltför nattsvart, lite sådär som reportrar sätter ner frågorna försiktigt i intervjuer med risk att låta aningslösa...:p

För att återvända till det egentliga ämnet (även om det ju på ett sätt handlar allting om förutsättningarna för ett välfungerande och långsiktigt hållbart samhälle) så syns det vara snarare ökad utvinning att vänta för åtminstone en typ av fossilbränsle då två nya jättetankers sätter igång med havsutvinning av naturgas http://www.bbc.com/news/business-44003521, men en som orsakar runt hälften av koldioxidutsläppen jämfört med de andra och snackar vi andra ämnen så handlar det väl om en fallande skala så vitt jag vet - jag har aldrig sett en invändigt renare motor än en Volvo PRV-sexa som gått enbart på motorgas. Inget synligt sot alls.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Släggmek skrev:... - jag har aldrig sett en invändigt renare motor än en Volvo PRV-sexa som gått enbart på motorgas. Inget synligt sot alls.
Den gick väl inte så länge, de var ju kända för det :p

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nåååja...:renske: Det var en testbil från fabriksstallet som körts kontinuerligt under ett år och den var fullt fungerande men avskriven när den togs isär som studieobjekt hos AMU ska sägas för rättvisans skull :).

Ja, det är ju allmänt känt att de där V6-motorerna kallade PRV (Peugeot-Renault-Volvo) hade (har) en självdestruktionsförmåga snarlik bandspelarna i Mission Impossible (den ursprungliga TV-serien från 60-talet):D men det gällde främst just de som Volvo använde och där kan man ju nästan bli konspirationsteoretisk eftersom jag stött på en och annan Renault 30 (och enstaka privatimporterade senare modeller som 25 och den där nyare lyxmodellen... heter...:kopfkratz) och Peugeot (505 V6, 604) med friska maskiner trots respektabla miltal. Särskilt förvånade en råttsoffa till Renault 30 som nån 15-20 år gammal vid tillfället såg ut att ha stått i en flodfåra om man tittade förstrött, men motorn med nån 10-15000 mil på (lita aldrig på en Jaeger-vägmätare i gamla bilar, de är exakta nog men har ingen spärr mot att backa milen med borrmaskin vilket var uppskattat av dåtidens bilskojare :D) gick perfekt och tyst och släppte inte ens blå puffar vid gassläpp. Det har sagts mig att dessa förbättrats av respektive märkes ingenjörer vilket såklart framstår som ganska märkligt :confused: då alla motorerna tillverkades iaf vad jag vet i samma fabrik i Frankrike.

Hursomhelst så var ju den direkta haveriorsaken som regel vatten i oljan p g a läckande tätningar i cylindrarnas botten; någon har tipsat att även gamla Volvo-varianter kan hålla ganska länge om de får uppnå full drifttemperatur innan man drar iväg. Kan ju vara lite svårt idag med förbud mot tomgångskörning i tätorter, men att använda motorvärmare året runt har ju bevisats tjäna in sig i minskad bränsleåtgång och utsläpp de första milen.

I en anda av neutralitet bör ju även riktigt skitiga och ruffiga motorer få lite plats i tråden de också, utan att ta ställning här... och nog är gamla råa, enkla maskiner som bullrar, frustar och pyser fascinerande som objekt :p;) - https://www.smokstak.com/
Senast redigerad av 2 Släggmek, redigerad totalt 0 gång.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Ort: Trelleborg
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

Hejsan,

Ja e tillbaks...

Börjar med Ot 1 arbetsförnedringen.

Jo det är bara att hålla med i stort , ty ena handen vet faen inte vad den andra handen gör ena dagen osv. och sen att dom folkvalda gör som vanligt , dvs. dom gör vad dom vill... gör ju saken inte lättare i heller med alla ändringar och påslag... ( tänkte då på mitt första inlägg här ).

MEN ska oxå hylla dom FÅ handläggare som verkligen bryr sig och försöker hjälpa till med dom medel dom har för dagen , dom ska lyftas fram i allt detta elände...

Över till OT 2 PRV 6

Det sägs på osäkra grunder att volvo var intresserade av fords v6 till 262c , 264 , 265 men att det inte blev var för att volvo ville ha en modernare motor och då även komma från att saab med v4 hade viss påverkan..

General fel 1 felaktigt smörjmedel ,

Dom första 2,7 liters motorerna kördes övervägande på mineraloljor dvs ingen syntet . vilket gjorde att kanalerna till kamaxlarna korka igen och då med kamaxel ras följd . ( fransmännen ) hade då redan insett problemet och således börjat med syntetoljor , med sen 2.8 L motorn blev det bättre , man hade lärt sig..

General fel 2 glykol ,

Pappers schimsen som håller höjden för cylindrarna ( stål ) i alu blocket tålde inte viss sorts glykol och således så löstes papp schimset upp och cylindern sjönk ner i blocket och med vatten i oljan och en topp packning som inte kunde hålla tätt var ett ras inte långt borta....

Nu ska vi oxå veta att den motorn i olika volym ( även 24v ) med och utan turbo i racing sammanhang haft och har fortfarande stora framgångar...
vet att den med turbo har klarat 24 tim le mans för nåt år sen.. ( runt 600 hp )

Att sen i normala omständigheter allting handlar om service och skötsel , egal vilken biltillverkare / motor tillverkare förstår vi ju ...

Med " dieselgate " här i europa så jobbar man febrilt tillsammans med bosch och övriga tillverkare att sy ihopa en lösning snarast , för som sagt att reducera utsläppen / minska skadestånds kraven från konsumenterna och sidan om så jobbas det även på bränslesidan..

Inom racingvärlden så används ju sedan länge div syntet bränsle , frågan blir då hur mycket måste framställas så att man kan få ett rimligt literpris och hur detta då såklart tillverkas med miljökraven som finnes och om broder staten kan hålla fingrarna från detta / skatter...


// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jomentjena! :wave: Ja, OT 1 har jag så mycket erfarenhet av att jag kunde väl nästan ta plats bakom disken i stället, som en bekant föreslog på fullt allvar :D... Kort så syns hela den statliga verksamheten lida av stora inre svårigheter som inte minst drabbar personalen. Som du säger så finns en del förmedlare som verkligen förtjänar uppskattning för sitt engagemang i att ge bra hjälp men pressen driver bort de flesta av dom och kvar blir mest papperstigrarna som låter regelboken styra allt och resultatet blir detsamma med de få nya som ger sig in i jobbet och inte törs ta ut svängarna.
En grov beräkning jag hörde om vid sidan från en i branschen säger att bara runt en femtedel av alla lediga jobb kommer till AF:s kännedom numera. Att surfa på jobbannonssajterna ger fler napp har jag själv noterat också, men det förändrar ju inte situationen med närmast krav på högskola för det mesta annat än städjobb vare sig det är motiverat eller ej och förstås hamnar ansökan i regel direkt i papperskorgen om man har någon nedsättning i arbetsförmågan.
Vet inte om det bara är jag och många jag pratat med som har intrycket att arbetsgivarna idag ser mindre till faktiska kunskaper och erfarenhet utan mer till betyg och dylikt utan mycket krav på validering. Men jag kan ha fel förstås.

OT 2: En intressant utredning av PRV-sexan, det förklarar bra varför de fått så mycket skit av fd 264/760-ägare och ger lite aningar om varför de franska höll så mycket bättre efter deras uppgraderingar (utöver några Renault 30 minns jag ett par Peugeot 604:or som rullade i trakten upp till rätt bra miltal; den ena tog rosten vad jag minns medan den andra kan finnas undanställd än och en tredje har dykt upp rätt nyligt som sommarbrukis hos en veteranbilsfantast).

Detta med syntetbränslen och biobaserade smörjmedel är ju ett område med stor potential som verkar mycket lovande :). Som sagt får vi hoppas att det går att skapa bra ekonomi i det och att det inte blir ännu en skatteko att slaktas kortsynt för att täcka dålig förvaltning som det gått för alla andra försök med alternativa bränslen. Propangas (runt halva priset av bensin och marginella utsläpp i jämförelse) bör ju också kunna vara med och tävla om det går att lösa kruxet med lagring och hantering på ett billigt och säkert sätt.
Lite hjärntrött :Odd: efter mycket tankejobb idag så minns jag inte om det varit uppe här förut i nån tråd, men propangas syns ju som ett intressant bränslealternativ om det bara går att finna bra lösningar på problemet att kokpunkten är låg och antingen kräver extrema temperaturer för att kunna lagras flytande eller kraftiga och därmed mycket dyra trycktankar för gaslagring. I USA används det i en del bussar (bl a några renoverade veteranbussar bekostade av Ford som körs i nationalparkerna) så uppenbarligen är det ingen omöjlighet rent praktiskt, men som sagt dyrt att hantera. Däremot ligger priset på Propan runt hälften av bensinpriset därborta och då är ju bensinen betydligt billigare där - än så länge iaf, fast det snackas på nätet om att den situationen är på väg att ändras över tid.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En positiv nyhet :) på både regional- och Europa-nivå; start för EU-stödd satsning på biobränsle, projekt Rewofuel, hos SEKAB i Örnsköldsvik (som i SVT:s Mittnytt igår omtalades särskilt för ett delprojekt med syfte att utveckla bioflygbränsle av skogsråvara): http://www.sekab.com/sv/blogg/news/eu-s ... skoldsvik/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Vet inte om det kan kallas en uppdatering när tipset rör en repris :p av ett radioprogram https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=3345 från februari i år, men som idé är det intressant att det experimenteras med möjligheten att framställa metanol till fordonsbränsle ur den inte så tomma luften. Det huvudsakliga arbetet bedrivs på Island i Reykjavik men en mindre verksamhet har startats i Luleå och andra beräknas följa efter om det tar fart.

Meningarna är delade (som vanligt) om det är lönsamt eftersom det beräknas åtgå ungefär dubbla mängden energi räknat i Kilowattimmar av elektricitet som man får ut i flytande bränsle. Å andra sidan räknar man med att kunna sänka kostnaden genom att använda solenergi för framställningen och med teknikutvecklingen sjunker priset för detta successivt. Att helt kunna utesluta flytande bränslen till förmån för direkt eldrift av mer energikrävande farkoster som lastbilar och flygplan anses inte vara praktiskt möjligt på många år än.

Vet inte heller om man är cynisk om man som vän av "riktiga" bilar och motorhojar gläds åt fortsatta möjligheter att köra med explosionsmotorer även när fossila bränslen fasats ut? ;)

Re. OT om saker som går sönder av fel oljor så är det samma sak med vissa automatlådor från GM med packningar av papp som inte tål ATF-olja utan kräver olika varianter av deras egen Dexron-olja för att inte orsaka samma problem med förstörda packningar som i PRV-sexan. Och motoroljorna som ändrat innehåll när det gäller tillsatser av tvättmedel, med eller utan zink osv så att inte allt funkar att slå i en gammal motor som vill ha nåt billigt & enkelt som vanlig multigrade 10W/30 i serviceklass SF/CC eller dylikt (en bra tumregel brukar annars vara att funkar det i en traktor så funkar det i en gammal Ford-bil också :D). Det var väl inte bättre för med allt men nog var det enklare åtminstone.:Odd:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

pontak
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 21, 2018 4:57 pm
Namn: Pontus Lindmark
Kör: Ford Ranger
Ort: Stockholm

Inlägg av pontak »

Jag såg samma sak, det lär ALDRIG hända. Inte alla bilföretag som har råd att slå över till elbilar. Logiskt?

Skriv svar