Sprillans 3,0 Essex på blocket men...

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300 brukis (etanol/bensin), Ford Cortina mk3 & mk5 och en engelsk moped
Ort: Sundbyberg

Sprillans 3,0 Essex på blocket men...

Inlägg av Anglofilen »

Såg denna nya Essex 3.0 på blocket *drool*, slickade mig om munnen tills...ögonen föll på priset :eek: https://www.blocket.se/goteborg/Fabriks ... ?ca=11&w=3

Sprillans ny sådan är ju inte gratis men ändå?!
Eldar med trä, kol och gummi

Tags:

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5652
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Tycker det va billigt för en helt ny motor till en veteranare… det får jag med nöd o näppe en begagnad topp till en cosworth för.

Peän
Veteran
Inlägg: 414
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

Den såldes för 16000 för ett tag sedan.... ��

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300 brukis (etanol/bensin), Ford Cortina mk3 & mk5 och en engelsk moped
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Peän skrev:Den såldes för 16000 för ett tag sedan.... ��
Nu stannar pumpen, du skämtar med mig :crap:, är det verkligen samma snurra? Tja, nån tror sig kunna göra en bra affär då....good luck.
Eldar med trä, kol och gummi

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

:red_eyes: 100% påslag på kort tid? Det borde finnas regler mot att spekulera i bildelar bara för att skinna folk senare, hmmm...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Släggmek skrev::red_eyes: 100% påslag på kort tid? Det borde finnas regler mot att spekulera i bildelar bara för att skinna folk senare, hmmm...
Skulle det gälla alla bildels butiker också? ;)
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Nemesis_se skrev:Skulle det gälla alla bildels butiker också? ;)
Jag bara väntade på den...:D (btw, tack för din passning du också Mats :)) I krig och affärer gäller ju inga regler för många, men förstås menar jag att det borde finnas nån hederskodex bland hobbyfolk att inte driva upp priserna hårt bara för den egna vinningen och sko sig på det andra brinner för. Pengar kan man göra på schysstare sätt om man är idérik, jag minns en arbetskamrat/fd verkstadsbilmek som gjorde bra stålar på att köpa upp några halvintressanta bilar om året som t ex då halvgamla Jaguar XJ40 med småfel eller småbilar med lite tuning för relativa reapriser nere i Tyskland (där kommande nerslag från TÜV hotade existensen), lagade dem hemma och sålde med en rimlig avans.

Tvärtom mot ett par lycksökare häruppe som på 90-talet körde en knappt besiktad & körbar PV544 råttsoffa ner till Tyskland på vinst och förlust i tron att kunna göra världens deal på sin "Buckel-Volvo" som var det i dubbel betydelse, men slokörade fick halta hem igen med bilen efter enbart förkastanden av bilfolk som trodde "die dumme schweden" skämtade med en önskad prislapp på om jag minns rätt nån 30-40.000 SEK :D.

Marknaden är ju fri men i slutänden förlorar hobbysamhället på att verkliga entusiaster brädas av folk som har mer pengar men måttligt intresse av prylarna. Det finns ju iofs i många andra sammanhang också där saker köps dyrt av samlare och bara göms undan. Hursomhelst känns det fel för mig (tack, jag har mer skrot än jag har tid att skruva på så det var inte så att jag suktade själv efter motorn i annonsen :laughing:), ungefär som gamla gnetgubbar som hellre låter samlingar av gammelbilar stå och rosta bort än att ens överväga affärer när de blir tillfrågade (nåja, jag har redan vänligt gett ett bottenprisförslag på en av härkarna mot löfte att få se den på vägen igen :D men killen tyckte det var för mycket göra när han fick titta närmare :p).

...Nä, nu ska jag kliva ner från ölbacken och låta politikerna hålla brandtalen :D. Detta gled ju bort från Essex mot OT :renske:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Ot! Som den gnetgubbe jag är, låter jag en Rolls Royce Silver Shadow för närvarande ruttna bort på gården, fullständigt och antagligen oåterkalleligt.

Fick ett bud för några år sedan som avböjdes, trots att det var det enda, då jag föredrar att vara "Idioten som låter en Rolls förfalla" framför "Idioten som sålde en Rolls för tjugofemtusen!"

Kanske var det fel, men jag har i alla fall en Rolls, även om den nu inte ens är värd kilopriset på rost.

Grejen är väl att om någon begär för mycket blir skiten stående å säljer man för billigt gör någon ett "kap" men inte fasen förstör det för någon tredje part!?

Det begärda priset på en, vad som helst, får väl närmast jämföras med priset på en annan, likadan vad som helst. Finns det skillnader påverkas sannolikt värdet.

Tack och lov handlar det nu om lyxkonsumtion,
för tänk om vi bytte från "Essex" till "Hjärta, blodgrupp 0" och blandade in etik och ekonomi.

Gnet och registererad organdonator

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ah, om tio år är det antagligen förbjudet att alls köra bensinare, så då kan vi ha dom som trädgårdsprydnader allting utan att ifrågasättas annat än av kvarterets trivsel&skönhetsråd :D. Hon den skånska antikhandlargumman från TV definierade det i radio som att om det finns åtminstone två samlarstollar som är intresserade av en sak så har den ett samlarvärde även om resten av världen tycker det är skräp, så jag tror vi har alla rätt på något sätt :D. Huh, snacket om organ som potentiella handelsvaror får mig att tänka på den svarta marknaden. Nå, jag är ändå i skick ungefär som mina bilar (kassare än din Rolls) så det finns inte mycket att ta vara på sen utom som växtnäring :laughing:, usch jag och min svarta humor. Förresten så har jag från säker källa att Rolls Silver Shadow bottenplatta stämmer bra med Chevy Caprice ram, så än finns det möjligheter för den ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jo, i väntan på att en lämplig Holden dyker upp jobbar naturen tålmodigt med att kapa ur botten...bilfan e högerstyrd, alltmedan biotopen och trädgårdsprynaden från UK sporadiskt tvättas med terasstillsatsen på högtryckstvätten i väntan på vite från miljö o hälsa.

Skulle köpt några lådor vin i stället, egentligen, för det får man ju spara på och somligt kan rentav bli både bättre och värdefullare.

OT out.

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300 brukis (etanol/bensin), Ford Cortina mk3 & mk5 och en engelsk moped
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Men för att återgå till (nästan) topic så finns en begagnad historia på blocket, motor och fyrpetat
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Si ... ?ca=11&w=3
Eldar med trä, kol och gummi

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3787
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Tips!

Här kan ni posta Era Blockettips:

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... tipstr%E5d

Dessa trådar blir rätt innehållslösa i framtiden allt eftersom Blocketannonserna förfaller.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Förvisso sant :lookaroun:yes:. Medan vi ändå är vilse ska jag inflika att Rollsens motor är enligt garagelegenden en vagt maskerad Chrysler-maskin av sextiotalssnitt (nån LA-serie small block har jag för mig, 360" eller nåt men törs inte säga säkert, även AMC använde såna omärkta med mindre ändringar i slagvolym etc men en sidovetenskap det) och automatlådan är ju Borg-Warners så det borde finnas utvecklingsmöjligheter om den nu är för kass för att motivera originalrenovering. Plåt är billigt om man kan forma den själv och autencitet en bisak...:smash::renske:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Släggmek skrev:Förvisso sant :lookaroun:yes:. Medan vi ändå är vilse ska jag inflika att Rollsens motor är enligt garagelegenden en vagt maskerad Chrysler-maskin av sextiotalssnitt (nån LA-serie small block har jag för mig, 360" eller nåt men törs inte säga säkert, även AMC använde såna omärkta med mindre ändringar i slagvolym etc men en sidovetenskap det) och automatlådan är ju Borg-Warners så det borde finnas utvecklingsmöjligheter om den nu är för kass för att motivera originalrenovering. Plåt är billigt om man kan forma den själv och autencitet en bisak...:smash::renske:.
Legenden har sannolikt fel.

Lådan är en Cadillac/GM av femtiotalsmodell (fyrstegad, Hydramatic, är det BW?). Motorvolymen motsvarar ca 390 cu in och det är större än alla LA, men motsvarar Cadillac, samtida med lådan och legenden JAG hört är att Cadillacs kolvar passar i loppen.

I övrigt, Ford-folk, så jämförde ledningen nya LTD
med Rolls 1965, och tyckte LTD var mer prisvärd.

Jag håller med.

Pininfarinas tio år gamla Peugeot 403 kopierades och André-Gustave Citroën fick förtroendet att fixa fjädring och bromsar, jänkarna levererade låda och inspiration till alu-åttan, inhemska Lucas fixade elsystem (+ på rätta stället!) å sedan tänkte Britterna själva när det gäller bilbyggandet. Trots tre-krets bromsar och dubbla bränslepumpar med fyra! relän är ånglås i de dubbla SU-fuggarna lika mycket ett startproblem som bromklossar i Cresent Golden-Champ storlek är ett "stå kvar" problem för handbromsen...

Några år senare visade det sej att de allra flesta tänkt fel, och Brittisk bilindustri...dog!?

Konstigt nog klarade sej RollsRoyce, men inte fasen var det för att bilarna var bäst, utan på grund av symbolvärdet.

G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

"Spik i foten, va!?!" ;) Bångstyriga Svanö Närradio :D (startad och driven av kulturarbetaren och fd filmskådespelaren Rolf Thourd) hördes långt längs Ångermanälven på tidigt 80-tal. Gänget som höll i ungdomsprogrammen hade telefonerna vidöppna i önsketimmarna så det blev nånstans mellan Karlavagnen och "Hemma Hos" med Kjell Alinge särskilt när det var lillörda´eller sånt :laughing:.

Nej faan vad det blev OT nu :p, ett steg tillbaka till Rolls-Royce så kanske vi hittar tillbaka till Essex V6 sen:

Japp, mycket riktigt visar sig slasklådorna vara av GM-ursprung; fyrstegs Hydramatic eller trestegs Turbohydramatic (TH)400 beroende på årtal. Motorn iaf i lite senare bilar har tydligen aluminiumblock med våta stålfoder. Lite mer att läsa om detta här: http://www.rrsilvershadow.com/EMotor/Motor.htm I vart fall ska de där gamla ryktena ha att efter Silver Cloud smög man in en amerikansk V8 för att man inte hade råd då att utveckla en egen trots att kunnandet förstås fanns. Så kanske var det Cadillac, nån med bra GM-koll kanske vet mera?:) Mera ur faktoidlådan :D är att Peugeot 403 (det har skrivit i tidningsartiklar om att Pininfarina designade åt RR och bara töjde om sina pegga-skisser så det borde vara sant då) i sin tur byggde på formerna som P. sålde åt Nash i början på femtiotalet. Syns ju klart tänkbart om man rätar upp pressvecken och de tog själva upp skärmkanterna något år senare så likheten är större där: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 01of17.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar