Sprillans 3,0 Essex på blocket men...

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Jo, i väntan på att en lämplig Holden dyker upp jobbar naturen tålmodigt med att kapa ur botten...bilfan e högerstyrd, alltmedan biotopen och trädgårdsprynaden från UK sporadiskt tvättas med terasstillsatsen på högtryckstvätten i väntan på vite från miljö o hälsa.

Skulle köpt några lådor vin i stället, egentligen, för det får man ju spara på och somligt kan rentav bli både bättre och värdefullare.

OT out.

Tags:

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Men för att återgå till (nästan) topic så finns en begagnad historia på blocket, motor och fyrpetat
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Si ... ?ca=11&w=3
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3520
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Tips!

Här kan ni posta Era Blockettips:

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... tipstr%E5d

Dessa trådar blir rätt innehållslösa i framtiden allt eftersom Blocketannonserna förfaller.
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Förvisso sant :lookaroun:yes:. Medan vi ändå är vilse ska jag inflika att Rollsens motor är enligt garagelegenden en vagt maskerad Chrysler-maskin av sextiotalssnitt (nån LA-serie small block har jag för mig, 360" eller nåt men törs inte säga säkert, även AMC använde såna omärkta med mindre ändringar i slagvolym etc men en sidovetenskap det) och automatlådan är ju Borg-Warners så det borde finnas utvecklingsmöjligheter om den nu är för kass för att motivera originalrenovering. Plåt är billigt om man kan forma den själv och autencitet en bisak...:smash::renske:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Släggmek skrev:Förvisso sant :lookaroun:yes:. Medan vi ändå är vilse ska jag inflika att Rollsens motor är enligt garagelegenden en vagt maskerad Chrysler-maskin av sextiotalssnitt (nån LA-serie small block har jag för mig, 360" eller nåt men törs inte säga säkert, även AMC använde såna omärkta med mindre ändringar i slagvolym etc men en sidovetenskap det) och automatlådan är ju Borg-Warners så det borde finnas utvecklingsmöjligheter om den nu är för kass för att motivera originalrenovering. Plåt är billigt om man kan forma den själv och autencitet en bisak...:smash::renske:.
Legenden har sannolikt fel.

Lådan är en Cadillac/GM av femtiotalsmodell (fyrstegad, Hydramatic, är det BW?). Motorvolymen motsvarar ca 390 cu in och det är större än alla LA, men motsvarar Cadillac, samtida med lådan och legenden JAG hört är att Cadillacs kolvar passar i loppen.

I övrigt, Ford-folk, så jämförde ledningen nya LTD
med Rolls 1965, och tyckte LTD var mer prisvärd.

Jag håller med.

Pininfarinas tio år gamla Peugeot 403 kopierades och André-Gustave Citroën fick förtroendet att fixa fjädring och bromsar, jänkarna levererade låda och inspiration till alu-åttan, inhemska Lucas fixade elsystem (+ på rätta stället!) å sedan tänkte Britterna själva när det gäller bilbyggandet. Trots tre-krets bromsar och dubbla bränslepumpar med fyra! relän är ånglås i de dubbla SU-fuggarna lika mycket ett startproblem som bromklossar i Cresent Golden-Champ storlek är ett "stå kvar" problem för handbromsen...

Några år senare visade det sej att de allra flesta tänkt fel, och Brittisk bilindustri...dog!?

Konstigt nog klarade sej RollsRoyce, men inte fasen var det för att bilarna var bäst, utan på grund av symbolvärdet.

G.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3308
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

"Spik i foten, va!?!" ;) Bångstyriga Svanö Närradio :D (startad och driven av kulturarbetaren och fd filmskådespelaren Rolf Thourd) hördes långt längs Ångermanälven på tidigt 80-tal. Gänget som höll i ungdomsprogrammen hade telefonerna vidöppna i önsketimmarna så det blev nånstans mellan Karlavagnen och "Hemma Hos" med Kjell Alinge särskilt när det var lillörda´eller sånt :laughing:.

Nej faan vad det blev OT nu :p, ett steg tillbaka till Rolls-Royce så kanske vi hittar tillbaka till Essex V6 sen:

Japp, mycket riktigt visar sig slasklådorna vara av GM-ursprung; fyrstegs Hydramatic eller trestegs Turbohydramatic (TH)400 beroende på årtal. Motorn iaf i lite senare bilar har tydligen aluminiumblock med våta stålfoder. Lite mer att läsa om detta här: http://www.rrsilvershadow.com/EMotor/Motor.htm I vart fall ska de där gamla ryktena ha att efter Silver Cloud smög man in en amerikansk V8 för att man inte hade råd då att utveckla en egen trots att kunnandet förstås fanns. Så kanske var det Cadillac, nån med bra GM-koll kanske vet mera?:) Mera ur faktoidlådan :D är att Peugeot 403 (det har skrivit i tidningsartiklar om att Pininfarina designade åt RR och bara töjde om sina pegga-skisser så det borde vara sant då) i sin tur byggde på formerna som P. sålde åt Nash i början på femtiotalet. Syns ju klart tänkbart om man rätar upp pressvecken och de tog själva upp skärmkanterna något år senare så likheten är större där: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 01of17.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar