Ryska Kalasjnikov visar eldriven Escort mk2 lookalike.

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6063
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Ryska Kalasjnikov visar eldriven Escort mk2 lookalike.

Inlägg av nextuz »

Det finns ingen info om kulspruta ingår eller ej :p

Bild
https://www.nyteknik.se/fordon/kalasjni ... la-6927265

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5072
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Haha, det var lite oväntat. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6063
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

RickardEM skrev:Haha, det var lite oväntat. :)

\Rickard
Eller hur :p
Meen skulle kunna bli en cool resto mod av en mk2 :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hellre en retrolåda än en Prius. VARFÖR inte en Niva? Just ja, de tillverkas nog än i nån gammal ex/Sovjet-repblik ungefär som sista gen Opel Kadett :p. Jag såg en rysk armépatrullbil (edit: Tundra heter dom, nu föll slanten ner) på gatan häromdan som nån 4X4-firma i Umeå skyltat som reklampelare, det hade väl varit klockrent sett till märket på elbilen :rolleyes:.

Den vanliga fyrdörrarssedanen av förlagan Moskvitch blev vanlig som tålig rallybil i bl a Finland, så de har nog en viss kultstatus i öst precis som den större Volga. Moskvitch togs in i Sverige under namnet Elite i litet antal varje år under 60-70-talen av importföretaget Matreco. Efter vad som sagts mig skickade de ut sin personal för att köpa upp de ofta välskötta bilarna när de första ägarna sålde dom, ibland knackade på där det stod nån och la ett lite bättre bud än de andra handlarna brukade ge. I bilbristens Sovjet fanns det en stor marknad för begagnat och därför som det också knappt hittas en riktigt gammal Lada här (Fiat 124/125-karosserna.

Detta med att gå in i bruksbilssegmentet med en retromodell för vanligt folk tror jag kan vara en bra idé eftersom kampen är stenhård nu bland de som slåss om superbils/lyxbilskunderna.

Någon borde apropå det och Escort bygga elektriska replikor av dom, så kan man avvakta tills batterierna brunnit ut och få loss en billigt att bygga om med gasdriven otto-motor och rwd-transmission :laughing:, men sånt skulle säkert blockeras av lagstiftare förstås.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Tumme upp!
Om AK-47 är känd för att kunna användas även full med grus och avfyras av vilken idiot som helst med halvdant resultat, borde en Rysk elbil klara en EMP eller gå att laga med medföljande verktyg.
Det är inte status som tar mej från punkt A till B.

Where do I sign...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Mer OT... originalet, tyvärr inte kombin som dock ser ut i formen som kopian där den avviker från sedanen https://en.wikipedia.org/wiki/Moskvitch_412

Märket från vapenindustrin (ehm, typ SAAB...) ger ju kalla kriget- vibbar men jag gillar också den ryska attityden att funktion är nummer ett under alla omständigheter liksom, knappast tänkbart med en Tesla eller Fisker. Ryssarna blev ju idiotförklarade för att fortsätta använda radiorör i sina militära mottagare éfter att transistorerna dykt upp, men deras känslighet för att fånga och förmedla signaler är mycket högre, inte bara för att ge varmare ljud i stereoförstärkare.

Jag minns nån TV-doku om ryska flygvapnet där det låg skräp överallt utanför banan och grus på den. Reportern påpekade att det skulle inte gå att landa en amerikansk F16 där. Befälet som visade runt förklarade att i Afghanistan där han varit stationerad tidigare var landningsbanorna mer som en mix av öken och våra norrländska grusvägar efter att krosstenen just fyllts på om våren (min jämförelse för att åskådliggöra :p). Å andra sidan saknades alla moderna bekvämligheter i de ryska planen, så inte troligt att en F16-pilot skulle orka spaka dom heller :D - minimalt av känslig utrustning.

Nu minns jag inte detaljerna men Ford har ju tänkt liknande i modern tid de med och förgrovade tror det var CVH-motorn för att tåla dålig olja och bränsle i Latinamerika på bekostnad av motorns prestanda och smidighet osv.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6063
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

SK Racing skrev: ...så kommer bilen kosta ca 4-10 gånger mer i svedala som allt annat när den obligatoriska Svenska uppkn*llningsavgiften är pålagd...
Vi ska väl vara glada att vi inte bor i Norge eller Finland angående sådan avgift ;)

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .
Ort: Trelleborg

Inlägg av Granworth »

Hej

... modellen som sådan ser ju trevlig ut och som det mesta ryssarna har gjort hittills ,,, " är ju byggt för gång i is "... tror nog att dom i detta har klart för sig vad det gäller driften i olika miljöer... vad vapnet gäller / medföljer .. så om man inte har tillgång till " roadkill " så skjut vad som finns till hands... :p

sen vad det gäller att pantsätta sin akter på " B O B " är ju klockrent,,,

MEN ... faktum kvarstår att faenimej allt SKA beskattas , kan ju i och med detta förstå att dom som har vettiga ideer och förslag till förbättringar inom det mesta / miljö osv . drar sig för att genomföra sina / sitt projekt för i slutändan när produkten är ute i handeln / BESKATTAD så blir det inte mycket över till tillverkarn ...

jo lite överdrivet det ovanstående ,,,, MEN ----


// MVH
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Sant, grabbar. Man måste väl f ö smyga försiktigt om skattefrågan särskilt så nära valet för att inte peka finger antar jag men nog är det väl så att det står mycket mellan att ena flanken vill inte betala in mycket och den andra vill inte betala ut annat än till sina käpphästar och i slutänden så blir allt en hämsko på utvecklingen där det går ut över både konsumtion och produktion med svårigheter att sjösätta nya idéer och problemlösningar på bl a transportbehov och miljöfaror.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7282
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Skulle kunna dra igång ordentlig diskussion här genom att börja ifrågasätta massor i de senaste inläggen. Men nöjer mig med att poängtera att ni börjar närma er politisk diskussion i en vidare bemärkelse än vad som som är tillåtet på forumet.

Så försök hålla er inom den tillåtna gränsen :).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Inlägg: 189
Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
Namn: Kristian
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .
Ort: Trelleborg

Inlägg av Granworth »

.. HUPP...

har jag trampat i klaveret... ja då så får man be om ursäkt...:bowdown::bowdown: ...näsan mot norr dock...

,,,mean inte F... kommer jag att pantsätta min akterlyckta på " B O B "...

läses med humor,,, tack :whip:


// mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3306
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Okay, erkännes att vi balanserade på marginalen, ber om ursäkt jag med och hoppas inte övertrampet var för brett. Backar av nu... lugn och fin...;)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar