Trafikdödade älgar?

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Trafikdödade älgar?

Inlägg av nyford »

I går körde jag en liten resa hemåt, 20 km eller liknande. Helt plötsligt låg det en död älg i diket. ca 100 meter längre fram stog en av vägverkets bilar med blinkande saftblandare. Jag antog att dom hade något med älgen att göra, kanske just baxat ner den i diket eller så? Det var ingen blodfläck på vägen.
När jag kom närmare hemorten Stog det helt plötsligt en varningsskylt för Viltolycka i vägkanten. Jag saktade ner något för att eventuellt se en älg till i diket. Men det fanns ingen. Inte heller någon blodfläck. Efter någon kilometer kom jag ikapp en grävmaskin (gummihjulsdriven) med en grussläpkärra efter. I släpkärran låg en älg!
Två älgar i samma socken och tämligen samtidigt, dagtid, men inte riktigt i närheten av varandra. Det skiljer en handfull kilometer mellan platserna.
Vad händer med trafikdödade älgar? Man skall naturligtvis meddela Polisen och det hade man tydligen gjort i dessa fallen. Varningsskyltarna (en åt varje håll) var av den ihopfällbara typen som Polisen har. Och Vägverkets gubbar har naturligtvis varit i kontakt med Polisen. Eller tvärtom, Polisen med Vägverket. Om man vid älgjakt skjuter en älg så "sticker" man ju den för att tömma ut blodet ganska omgående. Nu såg jag inga blodpölar och det kan ju i och för sig ha varit i diket eller gruset utanför vägbanan. Om det bara blir hundmat av älgen kanske det inte är så noga, men om det är tänkt att någon människa skall äta upp älgköttet så är det väl helt andra bestämmelser?
Och jag tänker att risken för att gallan, levern eller mag-tarmkanalen kanske brister om man kör rakt på en älg? Sådant kött vill väl ingen äta? Mat till någon djurpark och köttätande djur där, kan man tänka. I mitt närområde finns det två djurparker, men där förevisas det bara levande älgar och dom äter ju inte upp varandra.
Som sagt, vad händer med trafikdödat storvilt?

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Re: Trafikdödade älgar?

Inlägg av MalZon »

Oftast är det markägarens ansvar att djuret blir omhändertaget. Brukar bli så att det finns ett jaktlag, eftersöksteam eller liknande som i slutändan tar hand om det. Vad de gör med djuret är upp till dem.
De tar troligtvis hand om oskadat kött, älg är ju fint kött. Det som "blir kvar" kan användas för att lägga ut för att dra till sig annat vilt tex. Även hört att man gräver ner det i marken, om det dock är lagligt eller rätt ska jag ha osagt dock.
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Namn: erland johansson
Kör: sierra

Re: Trafikdödade älgar?

Inlägg av erlan »

Trafikdödat vilt tillfaller den som har jakträtten på marken där den dör.
Blir den kvar i diket så är den vägverkets problem.
Det är polisens problem att lösa eventuella eftersök, och kontakta markägare/jakträttsinnehavare.
I princip alla djur med klövar + några fridlysta djur ska man anmäla till polisen att man kört på.
Och nyford är på rätt spår, Det är inte alltid trafikdödat vilt går att ta rätt på. ett djur som blir dödat på plats
är det mindre chans att det går att äta.

erlan

Skriv svar