Sida 1 av 2

Regler och rekommendationer vid Ford Club Swedens banträffar

Postat: ons apr 21, 2010 9:08 am
av Focus RS
Regler, rekommendationer och uppmaningar:

OBS! För att få deltaga på vår banträffar så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.

Föraren:

• Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
• Betalat eventuella medlems och startavgifter.
• Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
• Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
• Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass.
• Bruka en enligt Ford Club Sweden's regler godkänd bil (se nedan).
• Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).

Fordonet:

• Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
• Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas.
• ”Racebilar” (bilar med vagnbok) är tillåtna om det uppfyller tidigare punkter ovan.
• Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar.
• I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
• Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
• Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
• Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
• Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
• Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
• Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
• Endast "gatgodkända" däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
• Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck".

Passagerare:

• Passageraren skall ha fyllt 15 år.
• Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring. Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro alternativt en fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen.
• Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp B.
• Passageraren skall deltagit på förarmöte som hålls klockan 09:00.
• Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.

På banan:

• Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass A.
• Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
• Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
• Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt.
• Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
• Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
• Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
• Använda dina backspeglar!
• Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
• Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.

Flaggvakter:

• Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
• Vi ser mycket strängt på att du "missar" ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig. Utebliven inställelse kommer att bestraffas!
• Försäkra dig om komradions funktion.
• Rapportera till huvudpostering de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
• Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
• Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.

OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!

Klassindelning:

• Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp C "Intro", på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp B för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
• I Grupp b så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning/besiktning.
• I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt ”rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
• Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse.

Postat: sön apr 25, 2010 8:12 pm
av BJCOSSIE
jag tycker fortfarande synd att bilar med vagnbok inte får komma och köra.Hoppas ni ändrar er nångång i framtiden.

Postat: mån apr 26, 2010 6:22 am
av Focus RS
BJCOSSIE skrev:jag tycker fortfarande synd att bilar med vagnbok inte får komma och köra.Hoppas ni ändrar er nångång i framtiden.
- Jag är medveten om din åsikt och vad som händer kommande säsonger får framtiden utvisa...

/Per-Anders.

Postat: lör jan 15, 2011 8:22 am
av 17mRS2000s
får man köra med lite äldre ford rs? hade varit kul att gasa lite med den gamle.

Postat: lör jan 15, 2011 10:52 am
av root
17mRS2000s skrev:får man köra med lite äldre ford rs? hade varit kul att gasa lite med den gamle.
Så länge som bilen uppfyller kraven under rubriken "Fordonet" i första posten får den vara med och köra oavsett årsmodell osv. :eclipsee_

/ulf

Postat: sön jan 30, 2011 4:04 pm
av crankarn
hej undrar om vad för hjälm som är godkänd vid bankörning?

Postat: sön jan 30, 2011 7:12 pm
av C
Hälst en sbf klassad hjälm dvs under 900g men enligt reglerna så ska det vara en "motorfordonshjälm" dvs cross eller mc hjälm funkar de me. Men de väger oftast mycket (i detta sammanhanget) mer. Ju lättare hjälm destå mindre risk för nackskador vid olycka. 500 gram mer blir runt 5 kg mer på huvudet i ynka 50 km/h.

Postat: sön jan 30, 2011 7:26 pm
av Holme
En nack-krage som köps på biltema för typ inga pengar alls hjälper att stödja en hjälm, även om man inte krockar. Mitt tips! :)

Postat: sön jan 30, 2011 11:57 pm
av Skinkis
C skrev:Hälst en sbf klassad hjälm dvs under 900g men enligt reglerna så ska det vara en "motorfordonshjälm" dvs cross eller mc hjälm funkar de me. Men de väger oftast mycket (i detta sammanhanget) mer. Ju lättare hjälm destå mindre risk för nackskador vid olycka. 500 gram mer blir runt 5 kg mer på huvudet i ynka 50 km/h.
Detta
Holme skrev:En nack-krage som köps på biltema för typ inga pengar alls hjälper att stödja en hjälm, även om man inte krockar. Mitt tips! :)
Och detta.


Åkte Integralhjälm i massor av år (ca1500gr) och fick alltid tokont i nacken efter ett par timmar. Köpte tillslut en öppen "riktig" hjälm samt nackkrage och de är de bästa investeringar jag någonsin gjort när det gäller bilar, fan de var nog tom. bättre än R-däck!

Postat: mån jan 31, 2011 7:41 am
av Baby blå
Focus RS skrev:- Jag är medveten om din åsikt och vad som händer kommande säsonger får framtiden utvisa...

/Per-Anders.
Och vad händer denna säsången ang detta ??

Vagnboksbilar ??
Time attack tid på banan ??

Det skulle diskutteras under vintern... o vintern e snart slut ;)

Postat: mån jan 31, 2011 8:01 am
av Focus RS
Baby blå skrev:Och vad händer denna säsången ang detta ??

Vagnboksbilar ??
Time attack tid på banan ??

Det skulle diskutteras under vintern... o vintern e snart slut ;)
Men vintern är inte slut än.... ;)

Skämt o sida... Vi har lite problem inom bankartellen att få till ett möte. Vet inte hur länge jag tjatat om det. Men som sagt, allt detta kommer att tas upp då det hålls...

Postat: mån sep 19, 2011 8:08 pm
av nexis
Hittar ingen information någonstans om varför bilar med vagnbok och godkänd besiktning inte får delta vid banträffarna. Någon som kan förklara???

Postat: ons jan 01, 2014 10:18 am
av MrB
Hur gick det med frågan om vagnboksbilar/icke registerarade bilar ??? Detta var ju uppe på årsmötet men hur slutade det ....

Postat: sön aug 17, 2014 9:40 pm
av Top_Jimmy
Varför är slicks och "egenhändigt" skurna däck förbjudet? Blir hastigheten för hög eller läggs för mycket gummi ner på banan eller vad?

Postat: mån aug 18, 2014 7:33 am
av Focus RS
Top_Jimmy skrev:Varför är slicks och "egenhändigt" skurna däck förbjudet? Blir hastigheten för hög eller läggs för mycket gummi ner på banan eller vad?
Det är för att försöka hålla nere/begränsa bilarnas kurvhastighet och inte få allt för "spretigt" startfält. Dessutom gör detta att vi minimerar olycksrisken vid eventuella regnoväder...