Eftersnack: FCS banträff på Mantorp Park den 1 maj 2010

Avdelning för diskussioner kring kommande och genomförda banträffar, utställningar och evenemang.
Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Ort: Hunnebostrand
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inläggav farsan » lör maj 01, 2010 6:52 pm

Mr C skrev:Ja, det var en riktigt bra träff med bra attityd. Rolig mix av bilar och trevliga människor. Visst är det väl så att Ford människor är trevligare än t ex Subaru människor? :)

Trodde inte att Mantorp skulle kännas så kul och utmanande med en Mondeo.


Grymt imponerad av din körning idag, gick ju riktigt fort.:starter:
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran
Inlägg: 504
Blev medlem: tor nov 29, 2007 5:56 am
Namn: Tobias Elfström
Ort: Skänninge
Kör: Ford/Saab/Toyota
Medlemsnummer: 5

Inläggav Tralla » lör maj 01, 2010 7:19 pm

Skoj som vanligt!

Slängde på R-däck på focusen från en annan bil jag hade liggande, gick riktigt bra.
Extra kul att se en till kombi göra samma sak :)

Och tack till det muntra(?!) gäng som tog emot oss också ;)
Bild
Tobias Elfström - Evig nybörjare. :whistling
Mail: tobias.elfstrom at fordclubsweden.se
Ni hittar mig på banan med följande klubbar: FCS, STCS, LMS och 5100

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Ort: Partille
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inläggav Daniel666 » lör maj 01, 2010 7:29 pm

Mycket smickrande bild....:banghead:
Vill tillägga att det va väldigt väldigt tidigt. Dessutom va det skit kallt.

Tack till alla för en grymt trevlig fre/lörd.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Ort: Sverige
Kör: 458

Inläggav C » lör maj 01, 2010 7:43 pm

Daniel666 skrev:Mycket smickrande bild....:banghead:
Vill tillägga att det va väldigt väldigt tidigt. Dessutom va det skit kallt.

Tack till alla för en grymt trevlig fre/lörd.


Sedan var det ju blött oxå... Eller nä vänta nu, det var ju kvällen innan!! :D
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
subarumicke
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: mån okt 15, 2007 1:10 pm
Namn: Micke M
Ort: stan
Kör: subaru

Inläggav subarumicke » lör maj 01, 2010 7:48 pm

En kul träff, synd att det var så kallt på förmiddagen bara,man fick ju drivis i pungen :cool:

Dagen YXMECK tilldelas Pegge föraren för sin geniala moddning av cambern på bakvagnen. Normala mäniskor köper toppmonteringar men han kapade av bakaxeln och svettsade ihopp den :Odd:
DSC00904.jpg


men å andra sidan så passar peggar bra som trehjulingar :)

Dagens däckmaskin får en Ford Fokus RS ägare han krängde av sitt däck ute på banan

Sen så var det en Honda snubbe som spann omkring i depån och blev ombedd att dunsta typ...

Sen till Lunchen var så där , fanns ingen hängmörad oxfile :confused: såg att det satt en Farsan racing dekal på min bakruta :cool:

Ha en trevlig kväll nu ska jag dricka bäärs SKÅL
Drifting är lika upphetsande som konstsim :Odd:

Daytona
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons jun 03, 2009 11:24 am
Namn: Charlie Strömnes
Ort: Gävle
Kör: RS500

Inläggav Daytona » lör maj 01, 2010 7:58 pm

Svetsade hjulupphängningar suger fett! Svår att säga vad jag egentligen tycker om det som hände, men för hoppningsvis så vet alla andra bättre.

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Ort: Sverige
Kör: 458

Inläggav C » lör maj 01, 2010 8:00 pm

Det pågår en öppen diskution om det på pegga forumet...

Bild

Bild

Bild
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
C
Legend
Inlägg: 16519
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Christian L
Ort: Sverige
Kör: 458

Inläggav C » lör maj 01, 2010 8:12 pm

Justja, e ledsen att Lojdens lillkis och Patrick inte fick åka med idag. När det fanns tid på eftermiddagen så hittade jag tyvärr inte er.

Vi får ta det nästa gång helt enkelt!
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Pär Hansson

Inläggav Pär Hansson » lör maj 01, 2010 8:31 pm

C skrev:Det pågår en öppen diskution om det på pegga forumet...

*bilder*
Så att ingen skugga faller på någon annan:

-Det var jag som misslyckades med bärarmsmodifieringen, som iofs satt på ngn annans bil.

Så hacka på mig om ni vill, jag är reggad här och jag tar till mig kritik, även om det inte känns så jättekul.

Daytona
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons jun 03, 2009 11:24 am
Namn: Charlie Strömnes
Ort: Gävle
Kör: RS500

Inläggav Daytona » lör maj 01, 2010 8:31 pm

C skrev:Det pågår en öppen diskution om det på pegga forumet...


Bra! Jag hör inte hemma på peggen-forumet utan säger det jag tycker här. Svetsfogen var rutten och förmodligen vet svetsaren att han är bättre på att slipa än svetsa. Skit-sak-samma! Denna gång gick det bra, men nästa gång det händer så kan det gå illa.

Hur som helst var det en kanondag med mycke körning och trevliga möten med roliga Fordgubbar som gillar att svänga....

Holme
Veteran
Inlägg: 569
Blev medlem: sön mar 05, 2006 5:26 pm
Namn: Erik Holmén
Ort: Gävle
Kör: Sierra -89
Medlemsnummer: 159

Inläggav Holme » lör maj 01, 2010 9:16 pm

Inga personskador eller skador på andras bilar hoppas jag?
Vad var det som hände?

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Ort: Partille
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inläggav Daniel666 » lör maj 01, 2010 9:23 pm

Holme skrev:Inga personskador eller skador på andras bilar hoppas jag?
Vad var det som hände?


Personskador blev det inga som tur va. Materiella skador tror jag inte det va förutom på bilen i fråga.
Fiesta ST200 -17

Fiesta Xr4 -06

Mondeo Ghia -96

Fiesta 1,1 -81

Pär Hansson

Inläggav Pär Hansson » lör maj 01, 2010 9:33 pm

Daytona skrev:Bra! Jag hör inte hemma på peggen-forumet utan säger det jag tycker här. Svetsfogen var rutten och förmodligen vet svetsaren att han är bättre på att slipa än svetsa. Skit-sak-samma! Denna gång gick det bra, men nästa gång det händer så kan det gå illa.

....
Som du ser ovan så har du ett namn på svetsaren. Har du konkreta tips, så tar jag gärna emot dem.

Jag gjorde bl a flera provsvetsningar med provbelastningar och efterföljande tvärkapning och sprickindikering. För- och efterglödgning samt konstaterandet att materialet är såpass segt att det har ca 15% plastisk förlängning innan brott gjorde mig tillräckligt trygg. Innan.

Men jag gjorde en felbedömning, som synes.

Vi är ju dessutom från samma stad, så du är mer än välkommen att delge mig dina svetskunskaper F2F, jag är alltid öppen för att lära mig, även om jag inte kommer att göra om just denna eskapad.

Daytona
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons jun 03, 2009 11:24 am
Namn: Charlie Strömnes
Ort: Gävle
Kör: RS500

Inläggav Daytona » lör maj 01, 2010 10:32 pm

Daytona skrev:Skit-sak-samma


Bra att du tar ansvar och är ödmjuk, men jag blir bara förbannad när jag ser resultatet av genvägar. Har besiktat ett antal amatörbyggen och fått mina domar av SFRO's besiktningsmän vilket styrker mitt omdöme. Jag är en novise svetsare och kan inte ge dig kunskap, men som flitig bankörare försöker jag bygga rätt och med det starkt för att bli snabb. Som sagt vet jag inte vad som hände just dig, men jag såg brottet på bärarmen och därför reagerar jag som jag gör.

Pär Hansson

Inläggav Pär Hansson » lör maj 01, 2010 10:59 pm

Daytona skrev:Bra att du tar ansvar och är ödmjuk, men jag blir bara förbannad när jag ser resultatet av genvägar. Har besiktat ett antal amatörbyggen och fått mina domar av SFRO's besiktningsmän vilket styrker mitt omdöme. Jag är en novise svetsare och kan inte ge dig kunskap, men som flitig bankörare försöker jag bygga rätt och med det starkt för att bli snabb. Som sagt vet jag inte vad som hände just dig, men jag såg brottet på bärarmen och därför reagerar jag som jag gör.
Det var inget slarv eller några genvägar inblandade, möjligen min inkompetens. Jag är definitivt ingen mäster-svetsare, men det har sannolikt ingen inverkan i detta fall.

Med facit i hand kan vi konstatera att det gick åt h-e och att det givetvis inte är bra. Den tröst jag känner är att jag iaf utförde de förberedelser och analyser som jag, efter min inte helt försumbara materialkunskap, bedömde behövas. Jag slarvade alltså inte.

Jag var t o m tillräckligt säker på konstruktionen att jag lät någon annan köra med den. *)

Detta är ett personligt nederlag och jag kommer inte att sova bra på några nätter.

*) EDIT: Dessutom släppte jag det inte till vilken Janne Banan som helst heller, det skulle jag aldrig ha gjort.