Eftersnack: FCS banträff på Mantorp Park den 1 maj 2010

Avdelning för diskussioner kring kommande och genomförda banträffar, utställningar och evenemang.
Jaaacob

Inläggav Jaaacob » sön maj 02, 2010 12:13 am

Om jag frågar, oavsett bilmärke, deltagare i sammarbetet så har minst 50% av medlemmarna där som sysslat med bilracing VÄRMT på eller moddat framvagnsdetaljer för att lossa ex spindelled, styrled, fjäderben m.m.

Jag har av de 30-tal rapporter som jag tagit del av där däck/karosserier lossnat/gått/punkterats av aldrig vart med om att bilen har voltat eller orsakat onormal skada på annans egendom mer än skrynkliga vägräcken.

Det finns andra saker på banan som kan orsaka mer olycka än detta. Tex oljespill vilket procentuellt orsakar fler olyckor än tappade hjul.

Det är ingen idé att försöka bygga vidare på att det handlar om en ovettig konstruktion. Det kan hända Svensson ute på vägen med... (och det gör det).

Att man kan ha personliga åsikter är väl inte mer än till en rättighet, men lämna detta som ett PM.

Arne Lindgren
Veteran
Inlägg: 128
Blev medlem: fre okt 06, 2006 12:32 pm
Namn:

Inläggav Arne Lindgren » sön maj 02, 2010 7:30 am

Daytona skrev:Svetsade hjulupphängningar suger fett! Svår att säga vad jag egentligen tycker om det som hände, men för hoppningsvis så vet alla andra bättre.


Jag kommer definitivt att svetsa A-armar fram och har redan börjat svetsa länkarmarna bak, sen får dom suga fett om dom vill...
Eller menar du OM-svetsade hjulupphängningar?

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: tor okt 16, 2008 12:25 pm
Namn: Martin B.
Ort: Stockholm
Kör: Megane RS 330 Cup

Inläggav mAbZ » sön maj 02, 2010 7:44 am

Ni som körde RS MkII igår: upplevde ni också ont om kraft på 4:e växeln?

Man fick växla upp på rakan vid ca 180 km/tim men efter växlingen hände inte mycket,
dvs accelerationen var märkbart sämre än på 3:an.
Jag tror knappast det har bara med luftmotstånd att göra.

Jag retade mig också på att maxvarvet gick ner efter 3 sekunder, men det går nog att vänja sig vid.

Annars är jag mycket nöjd med bilen- över förväntan stabil även på standarddäck! :eek:
Då vet man det, men jag hoppas det var första och sista gången utan r-däck.
Megane RS 330 Cup

wolfbane196
Veteran
Inlägg: 285
Blev medlem: fre jul 10, 2009 9:48 am
Namn: Jerker
Ort: Göteborg
Kör: Superbil

Inläggav wolfbane196 » sön maj 02, 2010 7:59 am

Vad menar du med maxvarvet gick ner efter 3 sec

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: tor okt 16, 2008 12:25 pm
Namn: Martin B.
Ort: Stockholm
Kör: Megane RS 330 Cup

Inläggav mAbZ » sön maj 02, 2010 8:05 am

wolfbane196 skrev:Vad menar du med maxvarvet gick ner efter 3 sec


Eller om det är 2 sek,
men maxvarvet reduceras automatiskt till 6500 om man försöker hålla 7000 varv.
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
crazy
Legend
Inlägg: 1072
Blev medlem: ons maj 18, 2005 7:17 pm
Namn: Alex S
Ort: Borensberg
Kör: Escort Cosworth-93, Volvo v60 r-design-20, Skoda Fabia MonteCarlo-16
Medlemsnummer: 477

Inläggav crazy » sön maj 02, 2010 8:15 am

jag var ute en sväng och kollade. härligt med sol. men vad det blåste. var ju nästan storm där ute. dock var man förklädd åter igen och åkte gul octavia. men jag kunde inte hålla mig så länge så jag åkte hem och stalde på cossien direkt efter att jag vart ute på mantorp. tyckte dock det var tunnt med cossien. var ute vid halv 2 tiden.
80 och 90tals BMW, antingen är dom turbokonverterad och sladdar runt den lokala kiosken, eller så framförs dom mitt i vägen av den lokala pizzabagaren.

Känsliga människor åker inte Cosworth!

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Ort: Hunnebostrand
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inläggav farsan » sön maj 02, 2010 8:37 am

subarumicke skrev:såg att det satt en Farsan racing dekal på min bakruta :cool:

Ha en trevlig kväll nu ska jag dricka bäärs SKÅL


Haha, "Spike" kan man lita på ;)
Får vi hoppas att bilen är klar till nästa event, så man kan gasa lite.
Vad blev tiden om man får fråga?
Bilagor
IMG_0093.jpg
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

wolfbane196
Veteran
Inlägg: 285
Blev medlem: fre jul 10, 2009 9:48 am
Namn: Jerker
Ort: Göteborg
Kör: Superbil

Inläggav wolfbane196 » sön maj 02, 2010 8:38 am

mAbZ skrev:Eller om det är 2 sek,
men maxvarvet reduceras automatiskt till 6500 om man försöker hålla 7000 varv.


Då förstår jag vad du menar.Det får jag kolla på min idag om den gör så.

Min tappar i alla fall inte effekt på 4an som du beskriver,

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: tor okt 16, 2008 12:25 pm
Namn: Martin B.
Ort: Stockholm
Kör: Megane RS 330 Cup

Inläggav mAbZ » sön maj 02, 2010 8:50 am

Att den tappar effekt skulle jag kanske inte säga.

Den fortsätter accelerera, men mycket långsammare.
Jag gissar på en momentbegränsning i standard programvaran.
En kompis upptäckte samma symptom på Autobahn - som försvann efter en reflash.
Megane RS 330 Cup

wolfbane196
Veteran
Inlägg: 285
Blev medlem: fre jul 10, 2009 9:48 am
Namn: Jerker
Ort: Göteborg
Kör: Superbil

Inläggav wolfbane196 » sön maj 02, 2010 9:09 am

mAbZ skrev:Att den tappar effekt skulle jag kanske inte säga.

Den fortsätter accelerera, men mycket långsammare.
Jag gissar på en momentbegränsning i standard programvaran.
En kompis upptäckte samma symptom på Autobahn - som försvann efter en reflash.


Min "axxar" hutlöst på 4an måste jag säga, nästan den skönaste växeln att att dra på då man verkligen känner vridet,

Å bilen är original än :)

sengstr
Veteran
Inlägg: 252
Blev medlem: tis sep 01, 2009 1:03 pm
Namn: Stefan Engström
Ort: Enköping
Kör: Ford Focus RS -10
Kontakt:

Inläggav sengstr » sön maj 02, 2010 9:28 am

verkar som ni haft en trevlig dag igår :)

Men ni som pratade om original däckena? De orkar inte med den påfrästning som det helt enkelt blir av bankörning om jag förstått det rätt?

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Inlägg: 433
Blev medlem: mån aug 11, 2003 9:22 am
Namn: Jimmy Söderstjerna
Ort: Hyllstofta
Kör: Mustang
Medlemsnummer: 60

Inläggav vr00mfondel » sön maj 02, 2010 9:47 am

Jag får också passa på att tacka alla för en trevlig, om något kylig och blåsig, dag!

Kul att få svart på vitt vad som behövs göras med bilen (en låång lista efter gårdagen!) för framtida banträffar.

Tog lite bilder med mobilen, får se hur hemska de blev, blev någon vettig kan jag ju dela med mig av dom.
//Jimmy

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jan 29, 2009 10:06 pm
Namn: Christoffer
Ort: Stockholm
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inläggav Mr C » sön maj 02, 2010 9:48 am

farsan skrev:Grymt imponerad av din körning idag, gick ju riktigt fort.:starter:


Tack! :491:
Det gick att köra fort med r-däck. Kul att stressa Honda NSX, Focus RS Mk I och Sierra Cosworth.

Lazarus

Inläggav Lazarus » sön maj 02, 2010 10:04 am

Mr C skrev:Tack! :491:
Det gick att köra fort med r-däck. Kul att stressa Honda NSX, Focus RS Mk I och Sierra Cosworth.


Det var lite knäckande att bli frånåkt i kurvorna av en Mondeo Kombi ;) Tur att jag kan skylla på gatdäck...

Jag tycker det är riktigt kul med folk som åker fort med oväntat material, därför ska jag hålla mig till min sletna Peugeot hädanefter :)

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Inlägg: 566
Blev medlem: tor okt 16, 2008 12:25 pm
Namn: Martin B.
Ort: Stockholm
Kör: Megane RS 330 Cup

Inläggav mAbZ » sön maj 02, 2010 2:04 pm

sengstr skrev:Men ni som pratade om original däckena? De orkar inte med den påfrästning som det helt enkelt blir av bankörning om jag förstått det rätt?


Jag körde på originaldäck bara för att jag inte hade hunnit få mina fälgar med r-däck i tid och ville inte missa Mantorp.

Originaldäcken orkar ganska bra för att vara gatdäck, men blir fort överhettade.
Men kör man 10 max 15 minuter i taget så duger de ganska bra och blir inte alltför slitna.

wolfbane196 skrev:Min "axxar" hutlöst på 4an måste jag säga, nästan den skönaste växeln att att dra på då man verkligen känner vridet,

Å bilen är original än :)


Nu när du säger det, kan det ha varit vindens fel, kanske? Visst körde man i motvind igår på rakan? :doh:
Det var ju nästan stormstyrka..
Megane RS 330 Cup