Eftersnack bankörning Mantorp Park 2013

Avdelning för diskussioner kring kommande och genomförda banträffar, utställningar och evenemang.
Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Eftersnack bankörning Mantorp Park 2013

Inlägg av davve d »

Jag tänkte att vi samlar allt snack, bilder osv här.

Helkul dag på banan med mycket bilar. Hur många blev vi från FCS? 12? Rekord?

Kul att träffa alla Fordtokar efter vinterdvalan med.

Jag tycker Hondaklubben gjorde ett bra jobb och att det var bra flyt i körningen.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Dock så fanns det ju idioter på banan som tränger sig så pass illa så att man måste gå i curvsen, så hela bilen skakar, men det är antingen det eller å bli påkörd!!
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Användarvisningsbild
buellmannen
Veteran
Namn: Johan Sunde
Kör: Fiesta ST-05/Buell S1 White lightning 98-Modified

Inlägg av buellmannen »

Hade faktiskt kul på Mantorp, inte min favoritbana direkt, men i brist på annat. Inte så roligt när man inte har massa motor.
Tyckte allt funkade bra, märkte inget av några farliga omkörningar, inga omkörningar alls faktiskt..haha.
Höll på att tappa ett framhjul pga av en hjulbult som small av, som tur märkte jag det direkt, och det hände på krönet innan depån, och som av en händelse hade jag en hjulbult liggandes i handskfacket, om än lite kort, så problemet löste sig rätt smidigt på 30 minuter typ och kunde köra resten av dagen.

Lite luddigt på eftermiddagen med passinriktningen och ingen depåvakt, så det var bara att åka ut och kolla i backspegeln innan man gasade iväg.

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran
Namn: Tobias Elfström
Kör: Ford/Saab/Toyota/Peugeot
Medlemsnummer: 5

Inlägg av Tralla »

Tyckte det var en toppendag! För första gången på länge slapp jag flaggvaktspass på en kartellträff och det blev köra hela dagen, cirka 60L bensin gick det åt men många varv blev det :)

Lite röriga förarmöten men andemeningen gick fram och efteråt fick man svara på lite försynta frågor från nykomlingar i dessa träffsammanhang.
Ett förslag till kartellen skulle möjligen vara att sluta med A1/A2/A/B/C indelningen och kalla det "Nybörjare"/"Med passagerare"/"Tidtagning" så slipper folk fundera...
Men överlag tyckte jag det var bra jobbat av HPC!

Körde både "B" (erfaren med passagerare) och "C" (tidtagning) pass och det var helt klart mer vilda västern på B-passen. Finns en klar fördel att köra C-pass för ingen blir sur när man sticker in nosen i en kurva eller köra sida vid sidan genom kurvor men det kräver såklart att man håller mer koll.

Den nya asfalten kändes också bra men en del övergångar mellan gammal och ny var lite kantiga och hala, i ingången till kurvan innan depårakan började den släppa och ett par gånger var det ganska stora bitar asfalt som låg uppepå så där behöver det nog lagas lite mer :banghead:

Å så tack för trevligt sällskap och medåkningar! :starter:
Tobias Elfström - Evig nybörjare. :whistling

Ni hittar mig på banan med följande klubbar: FCS, STCS, LMS och 5100

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Medlemsnummer: 29

Inlägg av Daniel666 »

Tralla skrev:
Körde både "B" (erfaren med passagerare) och "C" (tidtagning) pass och det var helt klart mer vilda västern på B-passen. Finns en klar fördel att köra C-pass för ingen blir sur när man sticker in nosen i en kurva eller köra sida vid sidan genom kurvor men det kräver såklart att man håller mer koll.
Sen så ska man ju inte "sticka in nosen" m.m med tanke på att det är förarutveckling vi håller på med ;)
Men du har rätt om klassindelningen, det blir rörigt. ( Enligt mig)
Jag tror det räcker med A.B.C
A: nybörjare (Efter förmiddagen möjlighet att gå till B)
B: Rutinerat (Passagerare)
C: Tidtagning (Inga passagerare)

Men det låter som att ni hade en bra dag, grymt surt att man missade men som sagt ingen favoritbana och annat kom tyvärr i vägen.

Blev ni 12st???
(glömmer ju inte 2011 året när man får en utskällning ;) för att vi är för billiga :) )
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
davve d
Legend

Inlägg av davve d »

Håller också med om att det rådde vilda västern i B passen. Det var inte bara en gång jag blev instängd av 2! Bilar i kurvan efter långa rakan. Jag tror att det behöver belysas ytterligare att det är förarutveckling vi bedriver och inte stcc. Jag höll undan så gott jag kunde för de som var snabbare än mig i kurvorna och var jag ikapp i slutet på rakorna lade jag mig ändå bakom för att inte ligga och blocka. Men 99% sköter sig och jag fick några mer mil på banan så jag är nöjd.

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran

Inlägg av Tralla »

Daniel666 skrev:Sen så ska man ju inte "sticka in nosen" m.m med tanke på att det är förarutveckling vi håller på med ;)
Ja, jo, du har rätt att det inte är någon tävlingen. Vad jag menar är att det är ett ganska stort hopp i uppförande på banan mellan B och C. Det går mycket renare till på tidtagningspassen när folk är medvetna om att folk kör om i kurvor etc eftersom alla också förväntar sig det. Har man god koll fram/bak/sidorna och brukar köra på lite fler pass än "våra egna" kan det alltså ge en trevligare upplevelse att byta till C pass :)

Rent krasst kan det vara så att det är för många som kör B pass där man kanske borde vara i både A och C istället. C-passen är juh som du påpekat trots allt inte ren racing... O tredje sidan gillar jag mycket bantid så... ;)

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran

Inlägg av Tralla »

En bunt riktigt snygga bilder från Amanda Marks :http://www.amandamarks.org/2013/05/mantorp-130505.html

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

En riktig kanondag, bilen gick riktigt bra även om rakan var lite lång för mig.

Känns lite jobbigt när man blir omkörd på rakan och så är man ikapp efter två kurvor och vissa släppte inte om...
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Kviborg
Erfaren
Namn: Robert Kviborg
Kör: Fiesta St150

Inlägg av Kviborg »

Superdag! Bilen gick kanon och jag kände mig betydligt snabbare än förra året. Tur är väl det då det var min första banträff förra året.

Bara en herre i en svartfolierad bmw m3 som körde långt över gränsen flera gånger, annars så tycker jag att det gick lungt till!

Ses på nästa banträff!

Mvh Robban

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Bara en herre i en svartfolierad bmw m3 som körde långt över gränsen flera gånger, annars så tycker jag att det gick lungt

Instämmer helt!!
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran

Inlägg av Tralla »

Vår nyaste medlem in action :)

Bild

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Bild

Det här var ju intressant, har regeln "Fordonet:
• Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. Så kallade "open wheelers" är inte tillåtna!" tagits bort?

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=64512
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

C skrev:Det här var ju intressant, har regeln "Fordonet:
• Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. Så kallade "open wheelers" är inte tillåtna!" tagits bort?
Detta är något som HPC ändrat på eget bevåg utan att diskutera detta med oss andra samarbetsklubbar?! Har fortfarande inte fått någon kommentar till detta från ansvarig...

Användarvisningsbild
davve d
Legend

Inlägg av davve d »

Ariel Atomen var med redan för en 4-5 år sen. Häftig är den men vad gällande reglerna på godkänt rundslagningsskydd var en bra fråga.

Skriv svar