Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Sierra GT 1992 A-traktor

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » sön mar 22, 2020 6:54 am

nextuz skrev:Behöver lådan spärras när det sitter en hastighetsregulator på? :O


"Det beror på" - grejen är ju att regulatorn har en failsafe som ska sätta ett fast spärrvarvtal om hastighetsgivaren går sönder eller kopplas bort, och det varvtalet behöver vara samma som man når 30 km/h på högsta växeln.

Utan att dra fram excelbladet igen och ge exakta siffror, så skulle det handla om kanske 1200 rpm i vårt fall. Samma varvtal begränsar regulatorn till när bilen står still, och är det varvtalet för lågt kan det bli svårt att komma iväg med bilen i backe, över kanter och liknande. Så av den anledningen kan det vara bra att spärra femman och kanske fyran.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4724
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav RickardEM » sön mar 22, 2020 3:28 pm

Oj, ja den motorn ser ut att ha surplat i sig lite olja. Trodde det bara var Pinton som brukade blåryka. ;)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » mån mar 23, 2020 9:36 am

Ja, ingen av mina Pintomotorer har varit i närheten av lika grisiga som denna... Maskinen i konbanesubsititet blårök en hel del på uppstart innan jag bytte topp men det var rätt väntat.

När vi fortsatte plocka isär maskinen så stod det klart att alla ventilstyrningar på avgassidan sjunkit ned en bit, en var dessutom lite avbruten. Ventilerna glappade också brutalt där. Lagren såg fina ut (trots bristen på oljetryck) och loppen var fina - inga uppenbara skäl till leakdownvärdena. Men de var ju tagna på kall motor.

Beslutet blev i alla fall att byta ventilstyrningar och kolvringar, slipa in ventilerna (förstås) med nya tätningar osv. men behålla lagren.

Kajsa fick förstås öva på att slipa ventiler...

Bild

...och mäta upp kolvringsgapen.

Bild

Medan hon gjorde det så började jag trixa med växellådan. För spärrningen så tyckte jag att skiftplattan skulle vara bäst att jobba med, den sitter ju inne i lådan så det är inte enkelt att återställa (dvs inte enkelt att fuska bort spärren).

Bild

Ett problem är att spåret för fyrans växel är det som själva växelföraren löper i när man monterar och demonterar lådan. Den går inte att svetsa igen innan man monterat ihop lådan... Jag funderade på om det skulle gå att göra om så man monterar lådan med växelföraren i läge 1-2 istället men kom inte på något bra sätt att lösa det på.

Bild

Istället blev det en variant med låsning från utsidan som svetsas på ett sätt som gör att den inte går att demontera enkelt. Hoppas det accepteras vid regbesiktning. I praktiken kommer man behöva kapa så mycket att hela skiftplattan lossnar och då går lådan inte att använda. Det tog 4-5 monteringar och demonteringar innan det fungerade som tänkt men jag tror det blev bra.

Jag kunde inte heller låta bli att stumma upp växellänkaget en bit. Själva "bryggan" som sitter på lådan fixerade jag genom att svetsa brickor över gummibussningarna och så tog jag bort gummi själva spaktransmissionen också. Nu är detta den finaste känsla jag nånsin haft i en MT-75! Dessutom den enda treväxlade jag haft...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » ons mar 25, 2020 7:08 am

Att sätta ihop en motor är ett av de jobb som jag faktiskt tycker är riktigt trevligt. Allra helst om man får jobba med nya och rena delar, men även ett enklare motorbygge är skoj. Hade jag utrymme och maskinpark skulle jag kunna tänka mig att göra sånt lite oftare åt folk faktiskt.

Bild

På med toppen, och då mindes jag skruven till grenröret som var av. Lika bra att fixa det direkt.

Bild

Det funkade redan på andra försöket, gängan urborrad i en svetsmutter, och hyfsat med ström på svetsen. Skruven var avbruten säkert 5 mm under godset men det gick fint.

Jag strulade några dagar med kamkedjesträckaren. Det finns ju en bra guide här i forumet på hur man återställer den så den kan återanvändas, men jag klämde en fjäder lite så den ville inte lösa ut. Nya är inte så dyra och BDS i Skellefteå har ju fantastisk service på att få hem grejer snabbt, så det blev en ny i alla fall. Jättebra, tills jag upptäckte att vi glömt en av M8-skruvarna mellan topp och block...den behöver man sätta dit innan kamdreven. Skruven är kanske inte kritisk men jag ville inte skippa den. Så jag fick öva på att resetta kedjespännare igen :-) med bättre resultat.

Det som väl hittills var lite oroande var att jag inte hittat några uppenbara orsaker till oljeläckaget. Slangen till vevhusventilationen bakom grenröret var i och för sig trasig, så den byttes. Men annars såg jag inget som var klockren orsak.

Nåja, vi preppade för att stoppa tillbaka allt igen (och letade under tiden fram en bättre kylfläkt, som för "alla" DOHC hade en av fläktmotorerna skurit). Det gick ganska smidigt att rulla in paketet under bilen igen och lyfta upp det med motorlyften.

Någon dag senare var det en lite tråkig pöl under framdelen av motorn - inte stor, men färsk olja. Jag hade varit lite misstänksam på tätningsytan på remskivan och kanske var den ändå för sliten för att täta. Reservdelsmotorn som fick donera en skena till kamkedjan tidigare (en DOHC 4x4-motor som köptes för att få tag i tråget) hade remskivan kvar så jag hämtade upp den. Lite friskare i alla fall och då verkade det bli tätt.

Till slut klart för uppstart. Alltid spännande och som de flesta motorer med hydrauliska lyftare klapprade den grymt de första minutrarna. Låååånga minuter! Men så tystnade den fint.

Då blev det istället klart var oljeläckan fanns...oljetrycksgivaren läckte friskt. BDS till räddning igen, de hade hemma på hyllan för 64 kr eller så. Jag måste lära mig att kolla där innan Autodoc, Mister Auto eller Ebay får mina pengar.

Ny givare på plats och nu var det en tät, tyst och icke blårykande DOHC under huven!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » tor mar 26, 2020 11:43 am

Med den milstolpen avklarad så var det dags att fundera ut nästa steg. Där kände vi att det skulle vara skönt att plåta igen hålet för fördelningslådan, och försöka få allt svetsjobb i karossen - bottenplattan i alla fall - klart.

Så, ned med bakvagn och fördelningslåda igen för att komma åt att svetsa ordentligt. Det var en ganska intensiv helg vi grejade det så jag tog inga foton direkt. Det stora hålet täcks genom att vi formade om plåtbiten vi kapade ur, och så är den biten höjd i framkant med plåtbitar som läggs i. Eftersom vi också kapade ur en del av tvärbalken under baksätet så har vi gjort en förstärkning ovanpå den - det blir nog en vettig punkt att börja montera mellanväggen på.

Det blev lite trångt mot förarstolen, den går kanske inte riktigt hela vägen längst bak men det ska funka okej.

Handbromsvajer blev också en grej som det tog några timmar att - förhoppningsvis - lösa. Där den normalt sett går, sitter det ju nu en växellåda i vägen. På högersidan gick det att trixa förbi, men på vänstersidan får vajern gå under lådan med en löprulle som omlänkning. Hoppas det funkar.

Jag byggde en enkel växelspak för hög/lågväxel, som sitter monterad på breddningen av kardantunneln bakom förarstolen. Den ska ju "aldrig" användas egentligen, så den behöver inte vara så värst åtkomlig tänker jag.

När det här var klart, så tyckte vi att det skulle vara läge att fortsätta med fjädringen. Hur skulle fjäderbenen med bälgar passa fram?

Tja, sådär, kan man kanske uttrycka det. Vi testmonterade med Sierrans topplagring och då blir det lågt...

Bild

Det där är alltså max utfjädrat.

Bild

Kanske inte helt lätt att se på bilden men bärarmen är i praktiken horisontell.

Bild

Jag hade anat detta så redan innan fanns en tanke på att få dit andra topplagringar som höjer bilen. De som följer med kittet från TA Technix är för små och dessutom är jag lite tveksam till om de är tillräckligt flexibla i "vinkling" för att inte bryta i dämparen. Jag har ett gäng lagringar till Capri liggande men de ryms inte riktigt, dessutom saknar de "lager" utan är mer bara en bussning.

Istället kikade jag på Volvo (240, 740) och BMW (e36). BMW såg bäst ut på bild och jag hittade en nätsäljare som reade, så jag klickade "köp"...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4724
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav RickardEM » tor mar 26, 2020 11:54 am

Det blir mer jobb än vad man kan tro när man börjar modifiera, kul att se hur allt växer fram. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Fiesk
Veteran
Inlägg: 114
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav Fiesk » mån mar 30, 2020 1:40 pm

Så himla kul att följa den här tråden! :D

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » mån mar 30, 2020 6:32 pm

Tack, roligt att det uppskattas!

Nu är vi faktiskt framme i "realtid", så att säga. I alla fall nästan.

För nån vecka sedan fick jag hem BMW topplagringarna och jag trixade dit dem med en adapterring som gör om dem till samma bultmönster som det är på Capri topplagringar. BMW har lite mindre bultmönster som inte blir idealiskt på Sierra. Bra att veta om nån annan funderar på samma sak.

Nu är alla fyra hjul luftjfädrade och jag har testat höjderna snabbt - det ser rätt lovande ut. Men jag behöver nog köra ut ur garaget och fotografera för att få en bättre uppfattning.

Nästa steg nu är egentligen att börja pussla ihop inredningen, eller snarare mellanväggen som ska spärra bort baksätet, och inklädningen som gör att bagagerummet inte kan användas för last. Tanken där är att göra en skiva bakom framstolarna, sidoväggar mot bakdörrarna (som kommer spärras också), och så ett lock ovanpå. Det blir troligen galler (tänk ett förvuxet lastgaller) ovanpå som gör att man inte kan lasta eller komma åt översidan. Inuti "lådan" som täcker baksätet placeras en baslåda.

I själva bagagerummet ska vi ha lufttank, kompressor och magnetventilerna - förhoppningsvis i nån lite snygg låda med plexiglaslock. De bitarna kommer nog ganska mitt över bakaxeln. Reservhjulet tror jag vi ställer upp i reservhjulsbaljan så man kan komma åt det. På högersidan bak bredvid baljan blir det en baslåda till och resten av bagagerummet kläs in så man bara kommer åt reservhjul, domkraft, varningstriangel, nån form av verktygssats och baklysena.

I helgen var jag och handlade 3 st ark MDF som blir basen i det här. Det mesta är nu grovkapat så vi kan börja bygga ihop - vi måste få in så mycket som möjligt i bilen för att kunna väga och se vart viktfördelningen tar vägen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost